Oviksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anna

Vieras
Hei te, joilla ei ovis tapahdu (ainakaan ilman lääkitystä). Mistä aloitte epäilemään ettei ovulaatiota ole? Oliko pitkät kierrot, puuttuivatko ovisoireet..? Mulla on monesti olevinaan ovisoireita, mutta en saa ovistikkuihin kahta viivaa millään. Siis liman koostumus vaihtelee, ykskin kerta oli selvää venyvää limaa, mutta tikut näytti negaa. Kierrot on epäsäännölliset, mutta välillä myös 28 pv. Teen testit illemmalla, onko sillä vaikutusta? Eli jos sitä hormonia on silloin vähemmän virtsassa ja testi ei reagoi... Yritystä syksyllä vuosi ja alkaa jo todella tympimään ettei tulosta synny :(

Miten lääkäri toteaa ettei ovista tapahdu ja tuleeko apu helposti lääkkeillä? Kiitos vastauksista.

ekös se mene niin, että aamupäivällä sitä hormonia on elimistössä eniten. eli tee testi aamupäivällä, mutta älä aamuvirtsasta, ellei ohjeessa erikseen sanota, että pitää tehdä aamuvirtsasta.

Kyllä ovistesti näyttää oviksen illallakin, jos sellainen on tuloillaan. Muista vain olla juomatta paljon ennen testiä ja pidätellä mieluusti n. 4 h - silloin koostumus on tarpeeksi vahvaa.

Lääkärissä ovuloimattomuus todetaan s-prog verikokeella, joka tulee ottaa luteaalivaiheen puolessa välissä (28 kierrossa n. kp21-23). Testin oikean tuloksen saamisen kannalta olisi tärkeää ajoittaa testi oikein eli pitäisi tietää suunnilleen oviksen mahdollinen ajankohta. Gyne voi myös ultrata munasarjat, jolloin nähdään, onko niissä mitään toimintaa. Parhaat ultrapäivät ovat kp11 maissa - silloin pitäisi olla jo valikoituneen rakkulan kasvamassa.

Jos ultra ja/tai s-prog verikoe kertoo, ettei ovulaatiota tapahdu määrätään joko clomit tai pistoshoidot. Monet gynet vaativat tässä vaiheessa, että mieheltä tutkimaan simpat ja naiselle tehdään myös munatorvien aukioloultra. Turha pumpata itseensä hormoneja, jos vika onkin jossain muualla tai lisäksi myös muualla. Rohkeasti vaan gynekäynnille, jossa ultrataan ja saat lähetteen verikokeeseen.

Siis edesauttaako clomifen muniksen irtoamista? Luulin että se vain kasvattaa muniksia. Voi kun näin olisikin!

Itse syön toista kiertoa clomeja ja kummassakin ultrassa on munikset kasvaneet. Ovis on myös näkynyt tikussa. Silti epäilen että rakkula ei kuitenkaan lopulta irtoa, kuten ei ennen clomejakaan.. Verikokeessa olin tänään joten pian tiedetään se sitten virallisestikin.

No tottakai se edesauttaa sen irtoamistakin, kun se kasvattaa rakkulan tarpeeksi suureksi. Jos rakkula ei jostain syystä kasvaisi, voi se jäädä irtoamatta. Ja onhan se clomeillakin mahdollista, että rakkula ei puhkea vaan siitä muodostuukin kysta.

Jos rakkula ei irtoa clomeilla, voidaan pistää lopuksi vielä esim. Pregnyl puhkaisemaan valmis munarakkula - useimmilla clomit kyllä riittävät.

Ovistikku näyttää vain lh-huipun mutta se ei 100% takaa, että munis irtoaa. Usein se kyllä irtoaa, mutta ei siis täysin välttämättä. Rakkulan puhkeamisen ja sen muuttumisen keltarauhaseksi voi todeta ultrassa pian oviksen jälkeen muta varmiten s-progilla, joka sinultakin siis nyt otettiin.

Kiitos kaikille vastauksista! Ehkäpä yritän tota aamutestausta muutaman kierron ja sit jos mitään ei näy ovistikuissa, niin lääkärille. En myöskään ole pidätellyt 4 h ennen testausta, ennemminkin 2 h. Meillä on kyllä takana 1 epäonnistunut raskaus monta vuotta sitten saman miehen kanssa, joten ainakin sillon raskaaksi onnistuin tulemaan hyvinkin nopeasti. Sen vuoksi olen ajatellut että se nytkin joskus tapahtuu, ja ihmettelen tosiaan miksei ovistesteissä näy mitään... Voiko kilpirauhanen vaikuttaa siihen, ettei tule raskaaksi? Mulla vuos sit todettu jotain pientä heittoa kilpirauhasarvoissa, mutta ei niin paljon että olis lääkkeitä. Muitakaan oireita sen suhteen ei ole. (paitsi epäsäännölliset kuukautiset n. 29-37 pv kierrot?)

Vielä kiinnostais miten olette todenneet ovuloimattomuutenne?

Yhteistyössä