Hei!
Minä olen käyttänyt Vagifemmaa 10mg viisivuotta ja ottanut sitä ohjeiden mukaisesti 2x viikossa emätinpuikkona emättimeen. Minulle sitä määrättiin ohentuneiden limakalvojen takia ei niinkään vaihdevuosioireiden takia. Olen nyt 60vuotia. Viime keväällä minulla alkoi kova kutina emättimessä ja epäilin sitä heti hiivatulehdukseksi ja ostinkin apteekista hiivalääkkeen,, mutta oireet eivät helpottaneet vaan kutina jatkui. Minulla on ollut sama mies 30 vuotta ja mistään sukupuolitaudista tässä ei voinut olla kysymys. Lähdin gynegologille tarkastuttamaan kutinan syyn. Gynegologi löysi minulta punajäkälää emättimen suulta kummaltakin puolelta!!! Sain tietää, ettei se todellakaan ole tarttuvaa vaan että sen on autoimmunologine sairaus, jossa oma elimistö alkaa hyökätä itseään vastaan jostakin tuntemattomasta syystä.. Kävin myös ihotautilääkärillä, joka myös totesi sen punajäkäläksi näytteitäkin otetiin. Kyselin kovasti, mistä olen sen voinut saada, kun se ei edes ole tarttuvaa, vaan oma elimistö ikäänkuin hyökkää itseään vastaan.. Kysyin heti, voiko se johtua Vagifemmasta jota olen käyttänyt putkeen viisi vuotta. Vastaus oli heti, ettei se voisi sitä aiheuttaa.. Sain kuulla, että punajäkälä voi vaivata useita vuosiakin ja sain siihen kortisoonivoidetta Apolaria 0.1% mitään muuta hoitoa siihen ei kuulemma ole. Vieläkin kyselin Vagifemmasta, kun en käytä mitään muuta lääkettä. Aina vaan sama vastaus, ettei voi siitä johtua ja gynegologi vieläpä kehuu joka kerran kuinka hyvä Vagifem on kaikkiin naistenvaivoihin. Olen ollut aikaisemminkin herkkä estrogeenille. Saan siitä kirvelyä ja poltetta. Ovestan emätinpuikoista sain kovan kirvelyn moneksi päiväksi. Vagifemmasta sain aluksi kirvelyä ja poltetta mutta aloin siihen vähitellen tottua, joten laitoin annostuken sisukkaasti lääkärin määräyksen mukaan niihin ohentuneisiin limakalvoihi. Nyt sain tarpeekseni tästä punajäkälästä ja ainaisista kortisonkuureista, joita olen joutunut tekemään n. vuoden ajan. Päätin itse kokeilla omapäisesti ja lopetin Vagifemman käytö heinäkuun alussa tänä vuonna. Arvatkaahan mitä, punajäkälä hävisi multa viikossa kokonaan, ei enää kirvelyä alapäässä, enkä tarvitse ainaista kortisonvoidetta!! Uskomatonta ; Vagifemmalla oli suora yhteys punajäkäläihottumaani emättimessä ja sen suulla!!! Aion kertoa tämän gynegologilleni ja vaikka kieltäisikin punajäkäläihottuman yhteyden Vagifemmaan niin jatkossa en aio enää sitä enkä muitakaan estarioideja sisältäviä voiteita tai puikkoja käyttää!!! Uskon että jotkut naisista ovat yliherkkiä estrioideille ja voivat saada niistä punajäkälää ym. muuta ihottumaa alapäähän ainakin pitkällisen käytön seurauksena.
Olen ihan itse löytänyt apteekista hormoonittoman emätintä kosteuttavan voiteen ja puikot nimeltää Vagina. Siitä ei tule mitään poltetta ja sitä voi käyttää huoletta tarpeen mukaan. Se auttaa kuiviin limakalvoihin paikallisesti ja se ei sisällä estarioideja. Puikot hieman tuhraavat yön aikana, mutta jos käyttää pikkuhousuja niin lakanat eivät tuhraannu. Voide ei tuhraa lainkaan ja sitä' voi sipaista vaivatta limakalvoille ulkoisesti vaikka päivittäin, jos on tarvetta.
Onko muilla Vagifemman käyttäjillä tullut siitä ihottumaoireita esim. punajäkälää pitkäaikaisen käytön seurauksena?? Olis kiva kuulla, vai olenko joku ennakkotapaus??