Ovatko vanhoillislestadiolaiset kirkon jäseniä?

  • Viestiketjun aloittaja tiedonhaluinen
  • Ensimmäinen viesti
tiedonhaluinen
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Eivät ole enää sitten kun homopareja aletaan virallisesti siunata kirkossa.
Oletko vl? Voitko siinä tapauksessa vastata kysymykseeni: pääsenkö taivaaseen, olen luterilainen, mutta en lestadiolainen?

 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja tiedonhaluinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Eivät ole enää sitten kun homopareja aletaan virallisesti siunata kirkossa.
Oletko vl? Voitko siinä tapauksessa vastata kysymykseeni: pääsenkö taivaaseen, olen luterilainen, mutta en lestadiolainen?
Lestadiolaisten mielestä et pääse. Mutta onneksi Jumalan viesti on: Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.

Kukaan vl ei voi kieltää taivaspaikkaa keneltäkään. Vain Jumala näkee ihmisen sydämeen ja sydämen uskon. Ulkonäölläkään ei ole siis vaikutusta.
 
Turbojurpo
En ole vl, tiedonhaluinen, en edes luterilainen, joten puhun sillä vakuuttuneisuudella, jonka ainoastaan täydellinen tietämättömyys asiain oikeasta tilasta voi aiheuttaa.

Käsittääkseni vain vanhoillislestadiolaiset ovat vanhoillislestadiolaisten mielestä oikeita uskovaisia ja taivastiellä. Se juontuu vanhaan etsikkoaika-ajatteluun: kullakin kansalla oli oma etsikkoaikansa ja nyt Herran henki lepää Pohjanmaalla: siellä on Jumalan valtakunta ja vain siellä voi pelastua. Jeesuksen nimessä ja veressä.
 
ei enää tiedonhaluinen ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
En ole vl, tiedonhaluinen, en edes luterilainen, joten puhun sillä vakuuttuneisuudella, jonka ainoastaan täydellinen tietämättömyys asiain oikeasta tilasta voi aiheuttaa.

Käsittääkseni vain vanhoillislestadiolaiset ovat vanhoillislestadiolaisten mielestä oikeita uskovaisia ja taivastiellä. Se juontuu vanhaan etsikkoaika-ajatteluun: kullakin kansalla oli oma etsikkoaikansa ja nyt Herran henki lepää Pohjanmaalla: siellä on Jumalan valtakunta ja vain siellä voi pelastua. Jeesuksen nimessä ja veressä.

Oho, järkyttäviä persläpiä, yhtä sikoja kuin hellarit. Yök.
 
Turbojurpo
No mitä hittoa, kaikilla uskonnollisilla lahkoilla on taipumusta ajatella, että vain he ovat oikeassa. Se luo mahtavaa yhteishenkeä. Alankomaiden protestantit ovat vieneet sen äärimmäisyyksiin asti ja tarvitaan asiantuntijaa erottamaan eri lahkot toisistaan. Yksikin lahko jakautui kahtia kesken raskaimman natsimiehityksen 1943 (jolloin luulisi olevan muutakin murehdittavaa kuin opilliset erimielisyydet). Oppiriidan syy: puhuiko paratiisin käärme todella?
 
Seurakunta Lainen
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
vain vanhoillislestadiolaiset ovat vanhoillislestadiolaisten mielestä oikeita uskovaisia ja taivastiellä. - - siellä on Jumalan valtakunta ja vain siellä voi pelastua.
Miten heillä sit voi olla lestadiolaisia pappeja normaalin ev.-lut. seurakunnan palveluksessa? Eihän seurakunnan jäsenet ole lestadiolaisia. Pitääkö tällanen lestadiolainen pappi siis messun kirkossa sunnuntaisin pakanoille?? Jakaa siellä ehtoollista ei-kristityille?
 
Normaali luterilainen
Asiallinen kysymys. Lestadiolaset toimivat kirkon sisällä ja nauttivat kirkon tarjoamasta arvostuksesta & vallasta, vaikka heidän opetus on kaikkea muuta kuin luterilaista. Esim. oudot kiellot joiden noudattaminen on uskovaisen velvollisuus, ja vain me -oppi!

http://freepathways.wordpress.com/2010/02/09/srk-opin-haaste-kirkolle/
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja +:
ei kaikki ole.esim. ruotsissa lestat ei kuulu kirkkoon
Jep. Suomessa saisivat tehdä saman päätöksen. Ei heille luteri-pappi merkitse yhtään mitään. Saarnaakin kieroon. Tämä on tabu heillä. Tätä ei myönnetä, mutta asia on kaikille lestoille täysin selvä.

Heitä ei vihi tavispastori, lapsia ei koskaan kasta tavispastori, naispappia he ei kuuntele jne...
 
lesta
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lesta:
Meidät on vihkinyt "tavispappi" ja kaksi lastamme on kastanut "tavispappi". Kuopuksen kastoi jopa naispappi!!!
Ja vanhoillisia ollaan? En usko. Lestadiolaisuutta lähes ikänsä nähneenä, en usko. =)
Kyllä vain. Miettikää nyt, ei ne lestadiolaispapit ehdi kaikkia vihkiä ja kastaa. Toisaalta me ei tunneta henk.koht. ketään pappia, niin sinä tilanteessa mun mielestä on ihan hyvä pyytää seurakunnan pappia.
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja lesta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lesta:
Meidät on vihkinyt "tavispappi" ja kaksi lastamme on kastanut "tavispappi". Kuopuksen kastoi jopa naispappi!!!
Ja vanhoillisia ollaan? En usko. Lestadiolaisuutta lähes ikänsä nähneenä, en usko. =)
Kyllä vain. Miettikää nyt, ei ne lestadiolaispapit ehdi kaikkia vihkiä ja kastaa. Toisaalta me ei tunneta henk.koht. ketään pappia, niin sinä tilanteessa mun mielestä on ihan hyvä pyytää seurakunnan pappia.
Jotenki nyt vaan tää ei mee mulle perille että vahoillislestadionaisina olisitte noin tehneet
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja lesta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lesta:
Meidät on vihkinyt "tavispappi" ja kaksi lastamme on kastanut "tavispappi". Kuopuksen kastoi jopa naispappi!!!
Ja vanhoillisia ollaan? En usko. Lestadiolaisuutta lähes ikänsä nähneenä, en usko. =)
Kyllä vain. Miettikää nyt, ei ne lestadiolaispapit ehdi kaikkia vihkiä ja kastaa. Toisaalta me ei tunneta henk.koht. ketään pappia, niin sinä tilanteessa mun mielestä on ihan hyvä pyytää seurakunnan pappia.
Jotenki nyt vaan tää ei mee mulle perille että vahoillislestadionaisina olisitte noin tehneet
Minä en usko tuohon hetkeäkään... Niin paljon asiasta tietävänä, mutta ihan sama...
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja lesta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lesta:
Meidät on vihkinyt "tavispappi" ja kaksi lastamme on kastanut "tavispappi". Kuopuksen kastoi jopa naispappi!!!
Ja vanhoillisia ollaan? En usko. Lestadiolaisuutta lähes ikänsä nähneenä, en usko. =)
Kyllä vain. Miettikää nyt, ei ne lestadiolaispapit ehdi kaikkia vihkiä ja kastaa. Toisaalta me ei tunneta henk.koht. ketään pappia, niin sinä tilanteessa mun mielestä on ihan hyvä pyytää seurakunnan pappia.
Jotenki nyt vaan tää ei mee mulle perille että vahoillislestadionaisina olisitte noin tehneet
Minä en usko tuohon hetkeäkään... Niin paljon asiasta tietävänä, mutta ihan sama...
Mä en sano tietäväni paljoakaan, mutta nyt vaan ei oikein mene sen kanssa yhteen mitä olen tiedostanut. Rippikoulussa pastorinani oli vanhoillislestadiolainen pastori ja se oli kyllä aikamoista menoa ja meininkiä meikäläisen mielestä.Olimme hänen viimeiset rippilapset evankelisluterilaisessa Turun Martin seurakunnassa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja lesta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lesta:
Meidät on vihkinyt "tavispappi" ja kaksi lastamme on kastanut "tavispappi". Kuopuksen kastoi jopa naispappi!!!
Ja vanhoillisia ollaan? En usko. Lestadiolaisuutta lähes ikänsä nähneenä, en usko. =)
Kyllä vain. Miettikää nyt, ei ne lestadiolaispapit ehdi kaikkia vihkiä ja kastaa. Toisaalta me ei tunneta henk.koht. ketään pappia, niin sinä tilanteessa mun mielestä on ihan hyvä pyytää seurakunnan pappia.
Jotenki nyt vaan tää ei mee mulle perille että vahoillislestadionaisina olisitte noin tehneet
Minä en usko tuohon hetkeäkään... Niin paljon asiasta tietävänä, mutta ihan sama...
Mä en sano tietäväni paljoakaan, mutta nyt vaan ei oikein mene sen kanssa yhteen mitä olen tiedostanut. Rippikoulussa pastorinani oli vanhoillislestadiolainen pastori ja se oli kyllä aikamoista menoa ja meininkiä meikäläisen mielestä.Olimme hänen viimeiset rippilapset evankelisluterilaisessa Turun Martin seurakunnassa.
Minä kävin lestadiolaisen rippikoulun. Se oli 2 viikkoa kestävä leiri. HIRVEÄ leiri, hirveän kamala. Siinä oli onnellista vain se, että se viimein sitten loppui. Se oli yhtä karkaamista, pakoilua, ja pakolla anteeksipyytelyä. Voi hitsi että vihasin sitä. :D
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja lesta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lesta:
Meidät on vihkinyt "tavispappi" ja kaksi lastamme on kastanut "tavispappi". Kuopuksen kastoi jopa naispappi!!!
Ja vanhoillisia ollaan? En usko. Lestadiolaisuutta lähes ikänsä nähneenä, en usko. =)
Kyllä vain. Miettikää nyt, ei ne lestadiolaispapit ehdi kaikkia vihkiä ja kastaa. Toisaalta me ei tunneta henk.koht. ketään pappia, niin sinä tilanteessa mun mielestä on ihan hyvä pyytää seurakunnan pappia.
Jotenki nyt vaan tää ei mee mulle perille että vahoillislestadionaisina olisitte noin tehneet
Minä en usko tuohon hetkeäkään... Niin paljon asiasta tietävänä, mutta ihan sama...
Mä en sano tietäväni paljoakaan, mutta nyt vaan ei oikein mene sen kanssa yhteen mitä olen tiedostanut. Rippikoulussa pastorinani oli vanhoillislestadiolainen pastori ja se oli kyllä aikamoista menoa ja meininkiä meikäläisen mielestä.Olimme hänen viimeiset rippilapset evankelisluterilaisessa Turun Martin seurakunnassa.
Minä kävin lestadiolaisen rippikoulun. Se oli 2 viikkoa kestävä leiri. HIRVEÄ leiri, hirveän kamala. Siinä oli onnellista vain se, että se viimein sitten loppui. Se oli yhtä karkaamista, pakoilua, ja pakolla anteeksipyytelyä. Voi hitsi että vihasin sitä. :D
Mä kävin ihan evankelisluterilaisen rippikoulun mut meillä tosiaan oli pastorina vanhoillislestadiolainen pastori ja se aika oli aivan kammottavaa. Pastorin sukunimi oli muuten Mustonen ja seurakunnan kerroinkin jo aikaisemmassa viestissäni :)
 
vieras
Tuli riparimuistot mieleen. Kun kannettiin lapiolla hiekkaa leiri-isännän petiin, kun jouduttiin ostamaan papille uudet housut ja uusi mattoteline. Kun kioski meni loppuajaksi kiinni, kun se viikon auki oltuaan oli tuottanut 5500mk. Kun piti lähteä metsään retkelle, oltiin lähdetty hevonkuuseen traktorilla ja peräkärryllä. Kun poltettiin yksi vajanseinä ja kaadettiin toinen...

Se leiri-isäntä ei enää koskaan halunnut olla leiri-isäntä. MUTTA. Ihan oikeasti nyt aikuisena kun mietin asiaa, niin se oli ihan kohtuutonta, typerää ja väärin vetää sellaista paskaleiriä. Se kapina tarttui porukkaan, vaikka isoin osa oli ihan tohkeissaan sielä. Eri tyylillä sielä olisi voinut olla jopa kivaa.
 

Yhteistyössä