Ovatko köyhät mielestäsi epäonnistujia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerro
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä ne köyhät jotka itse tiedän ovat sitä lähinnä olosuhteiden pakosta, eivät vain kykene enää enempään. Osalla se on hieman valinnoistakin kiinni, mutta kukaan ei "enemmän yrittämällä" mitään radikaalia muutosta saisi aikaan. Ja nämä ovat sellaisia keski-ikäisiä tai lähellä eläkeikää olevia ihmisiä.. Nuorten köyhyys on omissa lähipiireissäni (kuten meilläkin) ollut sellainen pakollinen väliaikainen paha, että pääsee lähemmäs niitä omia taloudellisia tavoitteita. Tiedän pari loisijaakin, mutta kyllä huomattavasti enemmän tunnen näitä, jotka parhaansa yrittävät ja joille soisin siitä yrittämisestä parempaakin.

Jos he ovat onnellisia ja tyytyväisiä elämäänsä, niin ei. Kaikilla ei se elämä pyöri rahan ja omaisuuden ympärillä.

Jos taas jaksavat valittaa ja ovat k*sessa jatkuvasti rahaongelmien takia, niin joo. Ovat epäonnistujia.

No sanoisin, että suuri osa Suomen köyhistä on tilanteessaan omien päätöksien lopputulosta. Ei olla opiskeltu, on päihderiippuvuutta ym. Sairaat on oma lukunsa.
Täällä valtio hoivaa ihan eri tavalla kuin muissa maissa, joissa näen köyhyyden olevan kiinni olosuhteista enemmänkin.

Ja ihan pakko on sanoa, että itse henkilökohtaisesti koen sen isona rikkautena että olen "saanut" olla köyhä ja oikeasti laskemaan joka sentin ruokakaupassa ja stressaamaan mistä ensiviikon ruuat maksetaan. Se on rikkaus siksi, että nyt kun rahaa on vähän enemmän ja tulevaisuudessa kun todella päästään siihen keskituloiseen tuloluokkaan kunnolla "sisään" osaan oikeasti arvostaa jokaista senttiä ja kaikkea ns. Vähänkään ylimääräistä mitä saan. Moni kultalusikka suussa syntynyt ei sitä koe ja siksi suhtautuminen rahaan voi jäädä löyhäksi ellei vanhemmat pelaa korttejaan oikein kasvatuksessa tässä(kin) osa-alueessa.
Olen kuitenkin onnellinen, että se köyhä elämänvaihe kesti meillä vain muutaman vuoden, henkisestihän se on aika raskasta aikaa kuitenkin.

Uusimmat

Yhteistyössä