Ovatko kaikki vierailevat lapset tällaisia

Vai ärsyynnynkö turhasta?
Kyse on tyttäreni kaverista. Hän on esikoistani 3 vuotta vanhempi.
Mua tympäsee kun esim käyn kaupassa ja tulen kotiin ja soitan ovikelloa niin tämä vieras tulee avaan oven vaikka odotan että tyttäreni avaa oven. Olen tästä kyllä sanonut hänelle eikä taida enää tulla avaan.
Kuopus pissii välil lattialle. ja tämä tyttäreni kaveri saattaa sanoa lapselleni et ootko käyny pissalla. pitäskö sun käydä pissalla.
tai kun kuopus oli nukkumassa ja heräs niin tämä kaverikin tuli sinne katsoon kun otin lapsen syliin ja annoin herätä rauhas. Mua se häiritsi.
Kun mietin omaa nuoruuttani niin en ängenny toisten makuuhuoneisiin ellei kaverini pyytänyt minua sinne. Tai muutenkin ajattelin et mikähän olisi vieraissa sopivaa tehdä ja mikä ei.
muutenkin hän käyttäytyy kuin minä olisin hänen äitinsä ja hän minun lapseni.
hän on kuitenkin jo tokaluokkalainen. välil tuntuu et hän on isokokoinen alle kouluikäinen.
 
Jospa lapsi on kotona tottunut aina avaamaan oven ja huolehtimaan pienemmistä sisaruksista. Tuskin hän tahallaan haluaa ärsyttää. Tokaluokkalainenkin on vielä pieni lapsi. Pitää sinua myös ilmeisen tärkeänä ihmisenä elämässään :) .
 
Varmaan kotoa lähtee..et tottunut noihin tai jotain.. mun veljen tyttö on nyt tokalla ja on jo kyllä "varovainen" mitä tekee jne.. kauhee helle tossa kesällä eikä tyttö uskaltanut kysyä juomista.. kun kauheessa touhussa huomasin sitten ettei ollut juonut ja tarjosin juotavaa niin johan meni..

jotkut ei uskalla ..ja jotkut vaan niin innoissaan kaikessa mukana?
 
yks äiti
No, minun mielestä kuulostaa tosi reippaalta tokaluokkalaiselta, joka huolehtii pienemmistään. Voihan se sinua ärsyttää, en minä sitä kiellä. Mutta tomera lapsi taitaa olla. :)
 
vieras
Minulla on samanikäinen lapsi, ja kyllä, suurin osa nykylapsista on todella rohkeita ja puheliaita ja käyttäytyy aivan kuten kuvasit. Olin itse myös lapsena arka ja ujo, ja sellaiset lapset ovat harvinaisia nykyään, ja omassa lapsuudessa olin ihan tavallinen.

Tosin minusta tuo rohkeus lapsesi kaverissa oli pelkästään positiivista. Osa oman lapseni kavereista haukkuu meidän kuopusta lihavaksi (ei ole, hänellä vain pienten lasten normaali pömppömaha), istuu pöytään kun syömme, ja puhua pälpättää siinä taukoamatta, jne. Mielestäni yrität oikein etsimällä etsiä virheitä, koska nuo olivat pelkästään positiivista käytöstä mielestäni. Reipas hieno lapsi, avulias. Mitä jos joku etsisi omasta lapsestasi samalla tavalla virheitä? Hänkään ei ole varmasti kylässä täydellinen, eikä muutenkaan.

Joten kyllä, ärsyynnyt turhasta, ja jos tietäisin, että jollakin lapseni kaverilla on kaltaisesi äiti, en mielelläni kotiisi päästäisi, jotta saisit arvostella. Et vaikuta siltä, että muiden kakaroista mitään positiivista löydät.
 
vieras
Niin, että jos hän on 3 vuotta vanhempi kuin omasi, hän on aikuinen? Ei lainkaan: 2-luokkalainen on pieni lapsi, ja jos hän ärsyttää sinua, miksi päästät kotiisi?

Itse vaikutat inhottavalta. Tuo lapsi taas reippaalta ja avuliaalta. Mielelläni ottaisin meille kyläilemään.
 
maiden
kyllä mullakin rasittais, vaikka ei tuo ihan pahimmasta päästä olekaan. on eri asia olla kylässä kuin kotona. toiset tarvitsevat enemmän omaa tilaa kuin toiset; minä enemmän enkä tykkää, kun reviirilleni tullaan häsläämään.
mutta eihän lapsi tietenkään sitä tällä tavalla ymmärrä, joten en haluaisi pahoittaa hänen mieltään. ehkä jotenkin kauniisti yrittäisin ohjata.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulla on samanikäinen lapsi, ja kyllä, suurin osa nykylapsista on todella rohkeita ja puheliaita ja käyttäytyy aivan kuten kuvasit. Olin itse myös lapsena arka ja ujo, ja sellaiset lapset ovat harvinaisia nykyään, ja omassa lapsuudessa olin ihan tavallinen.

Tosin minusta tuo rohkeus lapsesi kaverissa oli pelkästään positiivista. Osa oman lapseni kavereista haukkuu meidän kuopusta lihavaksi (ei ole, hänellä vain pienten lasten normaali pömppömaha), istuu pöytään kun syömme, ja puhua pälpättää siinä taukoamatta, jne. Mielestäni yrität oikein etsimällä etsiä virheitä, koska nuo olivat pelkästään positiivista käytöstä mielestäni. Reipas hieno lapsi, avulias. Mitä jos joku etsisi omasta lapsestasi samalla tavalla virheitä? Hänkään ei ole varmasti kylässä täydellinen, eikä muutenkaan.

Joten kyllä, ärsyynnyt turhasta, ja jos tietäisin, että jollakin lapseni kaverilla on kaltaisesi äiti, en mielelläni kotiisi päästäisi, jotta saisit arvostella. Et vaikuta siltä, että muiden kakaroista mitään positiivista löydät.

No huh huh ja halleluja mitä tekstiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Mitähän pahaa siinä on jos ystävä avaa tyttäresi puolesta oven?
Lapseni ovat pieniä. 5v ja 2v. He kinastelevat aina et kuka kerkiää avata oven. eli todellakin haluavat avata itse meidän oven. Mutta tämä paljon isompi ystävä juoksee kiireen vilkkaa avaan oven niin että omani eivät kerkiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, että jos hän on 3 vuotta vanhempi kuin omasi, hän on aikuinen? Ei lainkaan: 2-luokkalainen on pieni lapsi, ja jos hän ärsyttää sinua, miksi päästät kotiisi?

Itse vaikutat inhottavalta. Tuo lapsi taas reippaalta ja avuliaalta. Mielelläni ottaisin meille kyläilemään.
Missä ihmeessä minä häntä aikuisena olen pitänyt. Kylläpä täällä taas muutamasta rivistä saadaan mitä ihmeellisimpiä oletuksia.
 
pöhhhh
Alkuperäinen kirjoittaja Akkavalta:
Vai ärsyynnynkö turhasta?
Kyse on tyttäreni kaverista. Hän on esikoistani 3 vuotta vanhempi.
Mua tympäsee kun esim käyn kaupassa ja tulen kotiin ja soitan ovikelloa niin tämä vieras tulee avaan oven vaikka odotan että tyttäreni avaa oven. Olen tästä kyllä sanonut hänelle eikä taida enää tulla avaan.
Kuopus pissii välil lattialle. ja tämä tyttäreni kaveri saattaa sanoa lapselleni et ootko käyny pissalla. pitäskö sun käydä pissalla.
tai kun kuopus oli nukkumassa ja heräs niin tämä kaverikin tuli sinne katsoon kun otin lapsen syliin ja annoin herätä rauhas. Mua se häiritsi.
Kun mietin omaa nuoruuttani niin en ängenny toisten makuuhuoneisiin ellei kaverini pyytänyt minua sinne. Tai muutenkin ajattelin et mikähän olisi vieraissa sopivaa tehdä ja mikä ei.
muutenkin hän käyttäytyy kuin minä olisin hänen äitinsä ja hän minun lapseni.
hän on kuitenkin jo tokaluokkalainen. välil tuntuu et hän on isokokoinen alle kouluikäinen.
hei tokaluokkalainen on vielä tosi pieni. huomaat sen sitten kun omasi isompia. mut aijjuu sun lapseshan on silloinkin vielä pieni, ja ne muut nii ISOJA!!!!

 
nyt ontuu
Alkuperäinen kirjoittaja Akkavalta:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Mitähän pahaa siinä on jos ystävä avaa tyttäresi puolesta oven?
Lapseni ovat pieniä. 5v ja 2v. He kinastelevat aina et kuka kerkiää avata oven. eli todellakin haluavat avata itse meidän oven. Mutta tämä paljon isompi ystävä juoksee kiireen vilkkaa avaan oven niin että omani eivät kerkiä.



siis jätätkö sä ne keskenään jos omasi vielä noin pieniä? ja käytätkö tätä lapses kaveria lapsenlikkana??
 
Alkuperäinen kirjoittaja Akkavalta:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Mitähän pahaa siinä on jos ystävä avaa tyttäresi puolesta oven?
Lapseni ovat pieniä. 5v ja 2v. He kinastelevat aina et kuka kerkiää avata oven. eli todellakin haluavat avata itse meidän oven. Mutta tämä paljon isompi ystävä juoksee kiireen vilkkaa avaan oven niin että omani eivät kerkiä.
Eivat kai nuo lapset keskenaan ole, kun sina kayt ulkona?
 
jiupo

Hei oikeasti Akkavalta, taidat hieman etsiä vikoja. Vaikuttaa reippaalta ja oma-aloitteiselta tytöltä. Lapsella, 8-vuotiaallakin, vielä on hakusessa "aikuisten tavat" ja kyllä he niille hiljalleen oppivat. Mitään en tuosta kirjoituksesta löytänyt, joka osoittaisi hänen olevan huonosti kasvatettu. Jos lapsen kaveri mielestäsi tekee jotakin sopimatonta, hänelle voi aivan ystävällisesti sanoa, että 'hei, meillä tehdäänkin tämä asia näin, jookos'. Ei ole yhtään mitään syytä kiukutella vieraalle lapselle vain siksi että itseä ärsyttää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nyt ontuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Akkavalta:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Mitähän pahaa siinä on jos ystävä avaa tyttäresi puolesta oven?
Lapseni ovat pieniä. 5v ja 2v. He kinastelevat aina et kuka kerkiää avata oven. eli todellakin haluavat avata itse meidän oven. Mutta tämä paljon isompi ystävä juoksee kiireen vilkkaa avaan oven niin että omani eivät kerkiä.



siis jätätkö sä ne keskenään jos omasi vielä noin pieniä? ja käytätkö tätä lapses kaveria lapsenlikkana??
en todellakaan jätä lapsia yksin kotia enkä varsinkaan jätä lapsiani jonkin 8-vuotiaan hoiviin.

 
vieras
Mä uskon että häntä ei huomioida kotona ja yrittää olla sulle sitten hyvin mieliksi että ois ees joku "aikuinen" jos omat vanhemmat eivät huomio/välitä. Mä muistan ainaki kun itellä oli juopot vanhemmat niin kyllä sitä viihty kaverilla ja yritti olla "mukava ja avulias" että joku ees välittäs..ootko aatellu voisko olla jotaki tällästä taustalla?
 
Ei minustakaan ole kivaa, jos vieraat lapset tunkevat talossa joka paikkaan. Ei sinänsä minusta siinä ole mitään pahaa, jos kaveri huolehtii pienemmistään.

Meillä tokaluokkalaisen luokkakaveri tulee meille monesti jo klo 07, kun hädin tuskin olemme heränneet saati pukeneet tai syöneet aamupuuroa, ja se on minusta kyllä aika rasittavaa.

Toistaiseksi ei ole auttanut se, että olen pyytänyt tulemaan seuraavana päivänä vasta puoli kahdeksan, mutta ehkä se tästä... :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä uskon että häntä ei huomioida kotona ja yrittää olla sulle sitten hyvin mieliksi että ois ees joku "aikuinen" jos omat vanhemmat eivät huomio/välitä. Mä muistan ainaki kun itellä oli juopot vanhemmat niin kyllä sitä viihty kaverilla ja yritti olla "mukava ja avulias" että joku ees välittäs..ootko aatellu voisko olla jotaki tällästä taustalla?
Olen saanut sen käsityksen että hän on hyvin yksinäinen lapsi. hänen sisaruksensa on paljon vanhempia kuin hän. hänen isänsä on muualla töissä ja äitikin on koko päivä töissä.

 
Kun vastauksissa tuli esille useammin että hän huolehtii pienemmistään niin en oikein näe asiaa noin.
ja tämän asian takia olen korostanut että kun hän on kuitenkin 3-vuotta vanhempi kuin esikoiseni. eli jos vaikka lapset rupeaa piirtämään niin vieras kahmii kaikki parhaat kynät ja värit itselleen. tai kun olemme hiekkalaatikolla niin hän on suunapäänä kahmimassa parhaimmat hiekkalelut. jne.
Kun sanoin että ärsyttää jotkut asiat niin se ei tarkoita että olisin ilkeä lapselle. eilen tämä lapsi piirsi kuvan ja kirjoitti siihen että meillä on mukava käydä leikkimässä.
Minustakin hän on mukava tyttö vaikka jotkut asiat ärsyttääkin.
väitättekö te että teidän lastenne kaverit ei ikinä ärsytä vaan ovat oikeita kullannuppuja aina.

 

Yhteistyössä