Ovatko kaiki fysioterapeutit yhtä "kannustavia"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ensimmäistä kertaa elämässäni olen ko. ammattikunnan kanssa tekemisissä, jalkani vammautui viime vuoden lopulla tapaturmassa ja nyt olen muutaman kerran käynyt kuntoutuksessa tk:n fysioterapeutilla.
Ja tänään viimeksi itku tuli kun tulin tuolta kotiin, jalka ei ole lähtenyt kovin hyvin kuntoutumaan mutta kuitenkin pieniä edistysaskeleita on nähtävissä, mutta ft:n suusta ei ole tullut vielä yhtään myönteistä kommenttia, sen sijaan "kyllä tämän nyt jo pitäisi enemmän toimia", "kyllä minä nyt jo odotin tämän olevan jo parempi", "saa nähdä millainen tästä enää tulee" ym. vastaavaa kommenttia saan kuulla joka kerta.
Ja kun muutenkin on mieli maassa asian takia ei hänen asenteensa omaa mielialaani ja uskoani kuntoutumiseen ainakaan edistä.
Olenkin miettinyt josko yrittäisin jostain säästää rahat ja vaihtaa paikkakuntamme yksityiselle fysioterapeutilla jota olen kuullut kehuttavan, mutta se tosiaan tulee sitten huomattavan paljon kalliimmaksi kuin kunnallinen. Terveyskeskuksesta ei saa lähetettä kuin vain heidän fysioterapeutilleen.

Onko muilla kokemuksia fysioterapeuteista, onko tuollainen negatiivinen suhtautuminen yleistäkin ja ovatko nimenomaan julkisen puolen työntekijät tuollaisia, eli päteekö tässäkin kun tarpeeksi maksaa niin sitten saa hyvää palvelua?

Minun fysioterapeutti on samaa laatua. Aina negatiivinen sävy "etkö vieläkään" tai "etkö tosiaan pysty" ja "yrittäisit enemmän" ko mie olen henkihieverissä kaiken psyykkisen ja fyysisen suorityskyvyn antanu mitä irti lähtee, nykyään jo sanon sille takas. Ei oo tarvinnu ennää itkeä sieltä lähtiessä...

Itse olen ko ammattikunnan edustaja ja tosi oudolle kuulostaa kyllä tuo suhtautuminen. Ikävää, että kohdallesi on noin anti-asiakaspalvelullinen ihminen sattunut. Ei saisi tapahtua, kun monesti fyssan luokse hakeutuvat ihmiset, joilla on kipuja jne ja muutenkin saattaa olla tunteet pinnassa ja jopa masennusta havaittavissa, niin silloin olisi ammattitaitoista käyttäytymistä olla herkkä asiakkaan tunteille ja positiivinen vaikka editystä ei tapahtuisikaan. Näytä vaan tunteesi siellä vastaanotollakin, ehkä asennoituminen muuttuu? Jospa fyssa ajattelee, että et ole kotona tehnyt harjoitteita ja sen vuoksi sanoo, että pitäisi olla parempi? Tsemppiä kuitenkin kuntotumiseesi ja koita laittaa moiset kommentit toisesta korvasta sisään, toisesta ulos, itse tiedät parhaiten miten edistymistä tapahtuu. Pikkuhiljaa hyvä tulee, älä luovuta :)

No juntteja on kaikissa ammateissa. Uskon, että sulla on vain huono tuuri. Itsellä on vain hyvää kokemusta tapaamastani fysioterapeutista. Hän oli paljon enemmän kuin vain fysioterapeutti. Monien kuukausien ajan tapasin häntä ja hältä sain jopa "terapiaakin" kun kyseli aina kovasti miten muuten voin jne. :D :)

mulle tulee tuosta mieleen osan fysioterapeuttien käyttämä metodi. asiakasta ärsytetään juuri tuollaisilla kommenteilla että saadaan asiakas hermostumaan ja raivolla suorittamaan tehokkaammin. tai hermostumaan lopullisesti fysioterapeuttiin ja päättävän saada itsensä siihen kuntoon ettei tarvi enää ko terapeutilla käydä.

Pojallani on ollut neljä kuntouttavaa fysioterapeuttia 15 vuoden aikana. Näistä yksi oli negatiivinen, joka ei nähnyt juurikaan mitään positiivista. Hän löysi pojastani kaikki mahdolliset ongelmat. Hänen mukaansa pojallani oli esimerkiksi nielemisvaikeuksia, vaikka itse en sellaista voinut havaita. Muiden terapeuttien kanssa oli aivan erilaista. Hekin kertoivat lapsen ongelmista, mutta heidän sanomisiaan ei ole tarvinnut koskaan itkeä ja heidän kertomansa ongelmat ovat olleet tosia tai niihin on ainakin ollut todellinen epäily.

Alkuun fysioterapeutin kanssa meni suhteellisen hyvin, mutta siirryttyäni kotoa työelämään aloimme tavata harvemmin tapaamisten luonne muuttui. Hänellä oli aina kiire kertoa heti kaikki negatiiviset asiat, jotta ne varmasti tulevat sanotuksi. Tästä aiheutui sekin, etten enää uskaltanut jättää miestäni fysioterapeutin kanssa kahden kesken. Kerran vahinko pääsi tapahtumaan, ja mies oli sen jälkeen hyvin ahdistunut, sillä fysioterapeutti oli kertonut poikamme taantuvan. Poika ei kuulemma enää kannatellut edes päätään. Mies oli aivan kauhuissaan, kun hän varmasti kuvitteli mitä surkeimpia tulevaisuuden näkymiä lapselleen. Mitään taantumista ei kuitenkaan ollut tapahtunut ja pään kannattelu sujui samaan tapaan kuin ennenkin. Kyse oli vain fysioterapeutin negatiivisistä näkemyksistä.

Negatiivisiä fysioterapeutteja siis on. Tämä terapeutti oli nimenomaan yksityisellä puolella, joten vaihtaminen julkiselta yksityiselle puolelle ei välttämättä auta. Kysy, onko julkisella puolella muita terapeutteja. Terapeuttia kannattaa vaihtaa, jos yhteistyö ei suju.

Kiitos kaikille vastauksista! En sitten tiedä onko hänellä ihan tarkoitus noilla kommenteillaan ärsyttää harjoittelmaan enemmän tms. mutta voin kyllä vakuuttaa tekeväni kotona harjoitteita niin paljon kuin suinkin on mahdollista ja noiden kommenttien enemmänkin latistavan intoa harjoitteluun kuin edistävän sitä.
Tuota mietin kun joku kirjoitti että lähetteen voi käyttää mihin vain, en sitten tiedä onko tuossa paikkakuntakohtaisia eroja mutta minulle ainakin nimenomaan sanottiin etten tk:n lääkärin lähetteellä pääse kuin tk:n terapeutille joten jos yksityiselle haluan niin se pitää itse maksaa.

Erityiskiitokset sinulle fyssa kannustavista sanoistasi!

Mä oisin jo vaihtanut fyssaa. Mun fyssa maailman kivoin, kannustavin ja positiivisin. On ollut kyllä mun viime vuosien pelastus. Säkin ap ansaitset paremman fyssan. Siinähän se vika on jos ei ole sua kuntouttanut paremmin =)

Meidän lapsella oli vauvan fyssari kun kävimme siellä vaikean synnytyksen mahdollisten jälkiseuraamusten minimoimiseksi. Fyssari oli hirveä ihminen. 5kk ikäisenä vauvamme oli fyysisesti jälkeenjäänyt(ei osannut kääntyä). 8kk ikäisenä oli järkyttynyt kun ei me vanhemmat treenata lasta tarpeeksi(ei vielä kontannut) ja sanoi suoraan että teidän lapsi on jälkeenjäänyt. Sanoipa vielä että jollei kävele 1veenä niin teidän elämä tulee olemaan täyttä tuskaa.

kuopuksen kanssa taas käytiin fyssarilla koska oli nk.peppukiitäjä. Tämä fyssari oli tas aivan loistava. Kannustava, tsemppaava ja realistinen :)

ensimmäinen fyssari oli vanhempi nainen, vuosikausia työssään ollut sairaalan polilla...

toisessa tapauksessa oli n.35-v nainen, varmaankin hänkin jo jonkun aikaa alalla ollut. Työskenteli tk:ssa.

[QUOTE="vieras";23032518]Jos olisitte maailman paras fysioterapeutti, niin hakeutuisitteko töihin terveyskeskukseen?[/QUOTE]

niin no meillä ainakin kaikki mitä tk:n fyssari sanoi piti paikkansa. ei se ihmisen työpaikka ammattilaista tee vaan ihminen itte. Kyllä joka alalla muukin kuin ammattitaito kuuluu työnkuvaan,asiakaspalvelussa asiakaslähtöinen ote.

[QUOTE="vieras";23032518]Jos olisitte maailman paras fysioterapeutti, niin hakeutuisitteko töihin terveyskeskukseen?[/QUOTE]
Lapseni ensimmäinen terapeutti oli terveyskeskuksen terapeutti. Ihananpaa ihmistä ja parempaa fysioterapeuttia ei ole. Hän oli mielestäni maailman paras. Muitakin hyviä terapeutteja on ollut, muttta hänet tekee parhaaksi se, miten hän osasi toimia niin hienosti vastasyntyneen lapsen vanhempien kanssa tilanteessa, jossa kenelläkään ei ollut tietoa lapsen vammaisuuden asteesta tai tulevaisuudesta. En edes löydä riittävän ylistäviä sanoja kuvaamaan tilannetta.

Yhteistyössä