tyttäreni on reilun 5 kk:n ikäinen. Raskauden loppuvaiheessa jalkani turposivat ja kipeytyivät jalkaterästä niin, että jouduin jopa ostamaan isommat kengät että mahtuivat jalkaan. Kävely oli hankalaa. Lisäksi raskauden alussa vaivasi hieman issias oikeassa jalassa. Neidin ollessa n. 2,5 kk:n ikäinen, jalkaongelmat palasivat. Ihmeellistä hermosärkyä polven alapuolella säären ulkoreunassa, nilkassa, sekä joskus varpaissakin asti. Yhtäkkiä särky onkin ohi, enkä jalkaa tunnustelemalla löydä mitää kohtaa mikä olisi kipeä. Yhtenä päivänä hermosärky on toisessa jalassa, seuraavana päivänä yhtäkkiä toisessa jalassa, kolmantena päivänä ei välttämättä kummassakaan...Kannan tytärtäni väärässä asennossa, alaselkä notkolla ja niska-hartiaseutu jäykkänä. Välillä kädet tuntuvat voimattomilta, välillä jalat. Toisena päivänä ei välttämättä oireita sitten taas olekaan. Ranteissa, sormissa ja säärissä tuntuu joskus ihmeellisiä "vihlaisuja" jotka kestävät pari sekuntia. Aamuisin sormet ja jalkaterät ovat kankeat, turvotuksen tunnetta on, mutta ei juurikaan havaittavaa turvotusta. Tunne kaikkoaa pikkuhiljaa kun päivä lähtee käyntiin. Selkälihakset, niska-hartia seudun lihakset ovat ihan jumissa, hierojalla käynti on helpottanut oikeastaan vain huimaukseen. En juurikaan liiku, muutamia kertoja viikossa käyn n. 2 km:n lenkin vaunuilla tytön kanssa. Olen normaalipainoinen. Onko muilla äideillä ollut raskauden jälkeen tällaisia ihmeellisiä oireita? Kaiken lisäksi olen tyhmä mennyt netistä hakemaan tietoa vaivoistani, ja sieltä on sitten tullut linkkejä MS-tauti ja ALS tauti sivuille ja niiden vuoksi hakeuduin sitten ihan lääkärille asti... Verikokeista ei löytynyt mitään poikkeavaa ja niitä oli monta kymmentä eri koetta mitä testasivat. Lääkäri ehdotti fibromyalgiaa ja sainkin siihen lääkettä (triptyl), mutta mielestäni tuo lääke ei minulla vaikuttanut juuri mitään. Ainut mitä tunsin, oli iltoisin tajuton väsymys, sekä heti lääkkeen oton jälkeen kielen pään pistely
Imetyksen lopetin 2,5 kk sitten ja menkat ei vielä ole alkaneet uudelleen. Kertokaa ihmeessä muutkin äidit jos on samankaltaisia oireita.