Outoja oireita, jatkuvaa pelkoa, miten eroon tästä kaikesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap huoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap huoli

Vieras
Eli olen sairastanut masennusta/ahdistusta jo vuosikausia. Nykyään voin kuitenkin kohtuullisen hyvin.
Nyt mulla on ollu outoja oireita: nivelkipuja, kipuja siellä täällä kehossa, jaloissa lihasnykäyksiä istuessa, outoa pistelyä (kuin nokkonen olisi pistänyt) kipua rintakehässä, närästystä, puutumisen tunnetta käsissä ja jaloissa, voimattomuutta, väsymystä, nyt uusimpana oireena sietämätön kutina päänahassa ja muualla, lähinnä ylävartalossa. Oon googlettanut oireita ja sieltähän putkahtelee MS - tautia, syöpää..
Fyysiset oireet ovat hyvin vaihtelevia.
Ongelma on se, etten tiedä, johtuvatko nuo nyt stressistä ja ahdistuksesta?
Usein huomaan jonkun oireen, esimerkiksi oudon kivun tai pistelyn, ja ahdistun siitä, mikä taas aiheuttaa oireita enemmän, tai näin olen itse ajatellut.
Olen käynyt muutama vuosi sitten lääkärissä niveloireiden takia. Lääkäri vilkaisi sormia, laittoi verikokeisiin, niissä ei mitään. Ylävatsa on ultrattu, kaikki ok.
En tiedä, kannattaako mun varata aikaa lääkärille enää? Tuntuu, etten tollasen oirelistan kanssa edes kehtaa mennä mihinkään. Ja nyt mulla on kuitenkin ollut ihan hyvä jakso tässä, ei erityisiä oireita, vähän kipuja siellä täällä, mutta nyt tämä kutina, minkä takia pelko nosti päätään. Mitä jos mulla onkin jokin vakava sairaus, eikä nämä oireet johdukaan psyykkisestä pahoinvoinnista?

Ja vielä se, et aina kun rauhotun ja ajattelen, että ei tässä mitään vakavaa tautia ole, tuleekin uusi oire. Tuntuu, etten jaksa enää. Miten te muut (tiedän, että tämä on yleistä!) olette päässeet eroon jatkuvasta vakavan sairauden pelosta? Lisäksi mua kiinnostaa, mitä psykosomaattisia oireita muilla on?

Ei oo todellista!! Mulla tismalleen samoja oireita ja kyllä, tämä on uuvuttavaa. Mulla lisäksi yöhikoilua ja ikenet jomottaa ja sellaista. Mutta nuo lihas ja nivelkivut, jalkojen nykäykset, väsymys ym ym on toooodella tuttua.

En mä oikein muuta osaa sanoa kuin tsemppiä.

Aivan selviä psykosomaattisia oireita nuo kaikki. Itselläni oli ensin sydän oireita, rytmihäiriöitä. Tutkimusten jälkeen kun todettiin että on terve sydän niin pelko loppui ja oireet sen myötä. Seuraavana päivänä alkoi närästys, niin paha että söin happosalpaajia 8 kuukautta ja lääkäri väläytteli jo refluksileikkauksen mahdollisuutta. Lisäksi sanoi että refluksitaudista ei pääse koskaan eroon.. Noh, yhtenä päivänä päätin lopettaa lääkkeet ja en enää pelännyt kohtaloa, ei ole enää närästänyt yhtään. Tästä on jo yli vuosi. Närästysvaiheen jälkeen pelkäsin erilaisia syöpiä pitkään ja oli voimakkaita oireita, luusärkyä yms. Tutkimusten jälkeen oireet loppuivat kun seinään.

Sitten alkoikin neurologiset oireet, lihasnykäykset, puutumiset, lihasheikkous, huimaus, näkö ja kuulohäiriöt, kuumotus, pistely, hikoilu, vapina.. Pelkäsin ms-tautia, als-tautia, Parkinsonin tautia, kroonista väsymysoireyhtymää (tämän pelon vuoksi mittasin kuumeen kolme kertaa päivässä 3kuukauden ajan, kertaakaan ei ollut kuumetta, kuume on siis taudin yksi oireista).

Olen ymmärtänyt, että vaikka omasta mielestäni olen kuinka vakavasti sairas, niin todellisuudessa olen terve, Niinkuin sinäkin. Mieli ja ruumis on yhteydessä, harvat ymmärtää kuinka vahvasti. Katso vaikka youtubesta mielen salattu voima osa 1, loistava dokumentti. Eihän näiden oireiden ja pelkojen kanssa elämä ole mukavaa, mutta kyse on vain väliaikaisesta tilanteesta. Oireet loppuvat kun hakee apua, itse marssin lääkärille ja kerroin kaiken. Todellisuudessa kärsin vakavasta ahdistuksesta ja sairauden peloista. Useilla lääkkeet auttaa, mutta tehokkainta on juttelu ammattiauttajan kanssa. Meditaatio ja muut mielenhallintakeinot ovat erittäin tehokkaita. Lopulta kukaan muu ei voi sinua parantaa kuin sinä itse, pääasia että uskoo parantumiseen ja on valmis ottamaan apua vastaan. Muista, tila on väliaikainen, mitä nopeammin otat apua vastaan sitä nopeammin pääset vaivasta eroon. Äläkä koskaan enää googlet sairauksia, sillä ne oireet tarttuu sieltä netistä sun mieleen ja siitä kehoon.

miehinen mies, kiitos viestistäsi! Ymmärrän kyllä, että nämä oireet voivat olla psykosomaattisia. Useinhan näiden kanssa syntyy noidankehä: aluksi ahdistaa, tulee fyysisiä oireita = alkaa ahdistaa enemmän jne.
Se vain ihmetyttää, että nyt olen voinut melko hyvin psyykkisesti. Ja silti noita oireita on. Mä kyllä tarkkailen itseäni ja huomion joka kivun, ja alan miettiä miten se liittyisi johonkin vakavaan sairauteen. Että en sitten tiedä kuinka hyvin loppujen lopuksi voin, psyykkisesti siis. Mulla on mieto SSRI - lääkitys ja olen käynyt terapiassa useita eri jaksoja. Tällä hetkellä en käy, koen voivani sen verran hyvin.
Nytkin voin fyysisesti melkoisen hyvin, ja sit alkoi tämä kutina, ja taas rupesin miettimään: entä jos mulla sittenkin on joku vakava sairaus? Taidan varata ajan lääkärille, uskon että rauhoitun sen jälkeen. :)

Lääkärissä käynti varmasti rauhoittaa sinua, usko pois. Itselläni kesti pitkään ymmärtää että vaiva on psyykkistä, sairauden pelko saa aikaan sen että kuvittelee kaiken johtuvan sairaudesta eikä psyykkeestä.. Itseasiassa tämä oirekierre alkoi kun pääsin ahdistuksesta eroon, eli oli ns. Hyvä vaihe menossa. Joskus ahdistus ilmenee vaan fyysisenä enemmän kuin henkisenä. Se että uusi oire tulee kun toinen lakkaa, on useita erilaisia oireita ja että ne yhdistää ahdistukseen on selkeitä merkkejä psykosomaattisista oireista.

Nyt meet lääkäriin, kerrot avoimesti tilanteestasi. En halua että sun tarvitsee kokea samanlaista kierrettä kuin minun, vaan heti kun sut todetaan lääkärin toimesta terveeksi niin alat hoitamaan psyykkistä puoltasi kaikin keinoin! Kohta olet erossa harmittavista oireista ja elämä on taas tuhat kertaa valoisampaa, sitten olet jopa onnellinen kokemastasi ahdistuksesta, sillä sen avulla löysit todellisen mielenrauhan. Näita arpia en enää peitä, ne on aarteita sittenkin - Kari Tapio

Lääkärissä käynti varmasti rauhoittaa sinua, usko pois. Itselläni kesti pitkään ymmärtää että vaiva on psyykkistä, sairauden pelko saa aikaan sen että kuvittelee kaiken johtuvan sairaudesta eikä psyykkeestä.. Itseasiassa tämä oirekierre alkoi kun pääsin ahdistuksesta eroon, eli oli ns. Hyvä vaihe menossa. Joskus ahdistus ilmenee vaan fyysisenä enemmän kuin henkisenä. Se että uusi oire tulee kun toinen lakkaa, on useita erilaisia oireita ja että ne yhdistää ahdistukseen on selkeitä merkkejä psykosomaattisista oireista.

Nyt meet lääkäriin, kerrot avoimesti tilanteestasi. En halua että sun tarvitsee kokea samanlaista kierrettä kuin minun, vaan heti kun sut todetaan lääkärin toimesta terveeksi niin alat hoitamaan psyykkistä puoltasi kaikin keinoin! Kohta olet erossa harmittavista oireista ja elämä on taas tuhat kertaa valoisampaa, sitten olet jopa onnellinen kokemastasi ahdistuksesta, sillä sen avulla löysit todellisen mielenrauhan. Näita arpia en enää peitä, ne on aarteita sittenkin - Kari Tapio

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Pakko vastata tähän ketjuun kun on aika samanlaisia oireita täälläkin! En tiedä onko linjoilla enää tämän ketjun aloittajaa, mutta olisin halunnut tietää miten ap tällähetkellä voi?
Miehinen mies sen kertoikin eli veikkaan itselläni olevan myös näitä psykosomaattisia oireita!
Olen juossut lääkärissä nivelkivun takia ja kun ei löytynyt kuvista mitään ja sain diagnoosin yliliikkuvat nivelet oireet ovat hävinneet lähes olemattomiin, sydäntä on tutkittu juurikin rytmihäiriöiden takia, mutta ei löytynyt mitään ja kun jätin vielä tupakan ja kahvin pois hävisi rytmihäiriöt melkein kokonaan. Käden takia olin saada lähetettä hermoratatutkimukseen, mutta oireet lakkasi ja nyt on erikoinen niskakipuilu/lihasnykimiset päällä ollut viikon. Tässä odotankin koska tämä vaiva loppuu ja alkaa seuraava.
Minulla tapahtuu näin että yhdestä vaivasta pääsen siirtyy se vaiva toisaalle. Eli vähän niinkuin kipupaikka/oire vaihtelisi sitä mukaa kun toinen loppuu.
Tiedä sitten pääseekö näistä vaivoista ikinä, mutta toivon suuresti.
Paniikkihäiriöistä kärsin, mutta nyt onneksi kohtauksia en ole saanut kohta pariin vuoteen. Pelkotiloja on senkin edesta ja kaikkein viimeinen virhe on tuo googlettaminen oireille. Sieltä kun tuppaa löytymään jos minkämoista tautia.
Olen kokeillut rauhoittavaa musiikkia päivittäin. Tämä helpottaa oloa ja vähentää stressiä muttei auta kovin kauaa sen lopettamisen jälkeen.
Haluaisinkin tietää miten ihmiset pääsee eroon stressistä? Osasyy varmasti rytmihäiriöihin ja vaivoihin on tämä kun minä satun stressaamaan jopa siitä jos ystävän parisuhteessa on ongelmia.. -__-

Itsellä myös samanlaista oireilua..melkein harmittaa valittaa vaivoista mitkä kuitenkin haittaavat omaa elämää suuresti. Jos joku haluaa jakaa ajatuksia niin niitä voi pistää pesosenpee@hotmail.com

Yhteistyössä