Outoja mustelmia ilmestyy itsestään. Mistä kyse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua!

Vieras
Minulle on nyt muutaman kuukauden ajan ilmestynyt raajoihin, pääasiassa jalkoihin suht pieniä n. 1cm-max 3cm pistemmäisiä tummia mustelmia. Ovat siis ihan luumun purppuraisia ja kestää aika kauan että häviävät ja sitten tulee taas lisää. En itseäni ole telonutkaan tms. vaan näitä saattaa ilmestyä paikkoihin joita harvemmin mihinkään teloo. Tälläkin hetkellä näitä on 4 oikeassa jalassa.

Mustelmat siis ensin ovat haaleita sinertäviä ja saattaa tuntua patti siinä kohdin. Siitä sitten tummuvat parin päivän sisään tumman violeteiksi. Vaikuttavat siis verenpurkaumilta. Hiukan huolestuttaa, että poksahtelevatko/ratkeilevatko verisuoneni noin helposti?

Ainoa mitä netistä löytyy vastaavanlaisista on leukemia... Olen 21v. ja minulla 11kk ikäinen lapsi. Näitä alkoi siis ilmestymään vasta jonkin aikaa synnytyksen jälkeen. Ja sata varma olen etten ole kolauttanutkaan. Sellainen mustelma näyttää hiukan erilaiselta.

Kehen minun pitäisi ottaa yhteyttä? Terkkariin, terveyskeskukseen? Kenelläkään vastaavaa ollut?

Ainoa mikä mullekin tulee mieleen, on leukemia :( Toisaalta itsellänikin on kerran sitä epäilty ja soittautui lopulta joskikin virukseksi. Mustelmaa juuri pukkasi herkästi. Joka tapauksessa on aiheellista ottaa yhteyttä lääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja oi voi:
Ainoa mikä mullekin tulee mieleen, on leukemia :( Toisaalta itsellänikin on kerran sitä epäilty ja soittautui lopulta joskikin virukseksi. Mustelmaa juuri pukkasi herkästi. Joka tapauksessa on aiheellista ottaa yhteyttä lääkäriin.

Joo, mut jos hb on 144 niin tuskinpa on leukemia. Jokin vitamiinin/hivenaine puute ennemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja fer:

Joo, mut jos hb on 144 niin tuskinpa on leukemia. Jokin vitamiinin/hivenaine puute ennemmin.

Voi valitettavasti silti olla leukemia - joskus hb ei ole tavallista alhaisempi :( Mutta lääkärissähan se asia selviää ja sitt vaivaa päästään hoitamaan :)

Tuolla kun nettiä vielä selailin niin tuli vastaan maksasairauksista johtuva verihiutaleiden puutos. Kellään ollut mitään sellaista?

Minulla oli kyllä raskaushepatogestoosi esikolta (maksasairaus).

Toivon todella ettei olisi leukemiaa. :( Mutta lekuriin se kai on tässä hakeuduttava.

Alkuperäinen kirjoittaja fer:

Ei välttämättä kerro tuo hb mitään , mutta tuskin leukemiaa,olis tuossa vaiheessa varmaan jo muitakin oireita.Mennääs ny nukkuun ja ajatellaan aamulla asiaa uudelleen.HYVÄÄ YÖTÄ

Juu, arvelinkin että buranaa käytät. Mulle tuli buranasta noita outoja mustelmia vaikken ollut mihinkään tietääkseni telonut itteeni. Eli semmonen suhteellisen pyöreä läiskä ja hiukan omituisen värinen oikeaksi mustelmaksi. Ja saattoi tuntua sellainen pahkura. Buranalla muistaakseni oli sivuvaikutuksena tollasta. Että voipi olla ihan siitä eikä leukemiaa =) Kannattaa apteekistakin kysyä vaikka tosta buranasta ja sen yhteisvaikutuksista muiden lääkkeiden kanssa.

En tiedä, tuskin ton findrexinin kanssa välttämättä yhteisvaikutuksia mutta voi olla että ibuprofeiini ei sovi sulle, jos aiheuttaa mustelmia eli vaikuttaa jotenkin verenvuotoherkkyyteen tai johonkin tommoseen.
Mutta kun lopetin Buranan ja käytän enää vain Panadolia niin loppu noi oudot mustelmatkin. Enpä ollu tiennyt itsekään, kerran satuin kysäisemään apteekista. Ja mulla noita tullut jo vuosikausia, välillä ei ollenkaan mut sitten taas yhtäkkiä.

Finrexinissa on asetyylisalisyylihappoa eli aspiriinia. (mainittiin tuossa terveyskirjaston artikkelissa myös).

Mä en ollu tkoskaan ennen kuullut et ne voi aiheuttaa mustelmia. Olisin varmaan juossut lääkäriin jo...

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Finrexinissa on asetyylisalisyylihappoa eli aspiriinia. (mainittiin tuossa terveyskirjaston artikkelissa myös).

Mä en ollu tkoskaan ennen kuullut et ne voi aiheuttaa mustelmia. Olisin varmaan juossut lääkäriin jo...

Ai katoppas, jospa siinä ois sitten jotain perää että vois olla joko noitten lääkkeitten yhteisvaikutusta tai sit johtuu pelkästään buranasta.

Juu, ja en tiennyt sitäkään että burana voi aiheuttaa lapsettomuutta, eli aika vähän ne lääkäritkään noista "itsestäänselvistä" lääkkeistä puhuu. :o

Oho. :O Ei oo kyllä tommoset käyny mielessä. Ja siis asetyylisalisyylihappoa käytetään veritulppien ehkaisyssä.

Mulla jää sit särkylääke vaihtoehdot vähiin jos tulee jotain esim. migreeniä, kovia menkkakipuja tms. :/ Kun panadolia ei suositella (saa syödä mut ei suositella kun käy maksaan) ja jos sit noi johtuukin viel ibuprofeenista tai/ja asa:sta noi mustelmat.

Pitääkin käydä kysymässä jostain jos tietäisivät. Tuon mie tiesin et saattaa aiheuttaa lapsettomuutta.

http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2008/05/16/8143010478539117669orig.jpg

Mulla on about tota väritystä, mut tosiaan pieniä ja pistemäisiä niin kuin joku ois tökkiny jollain puikolla.

Enkä näköjään muistanut taaskaan laittaa oikeeta nimim. edelliseen viestiin.

Yhteistyössä