Outo nelivuotias lähipiirissä. Vai mitä sanotte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
On "outo", kyllä.

Entä sitten? "Outous" on varmaan huomattu neuvolassa ja vanhempien toimesta.

peesi. En usko että kaikki ihmiset tykkäävät huudella ympäri kyliä että "meidänpä Petterillä todettiinkin asperger!" Asia ei sulle kuulu ja luuletko tosiaan että äiti ei omassa lapsessaan noita piirteitä ole huomannut? Ihan sama kun menis jollekin sanomaan että ootko muuten huomannu että sä olet kalju? Haluutko että suosittelen hyvää peruukkikauppaa?

Juuri näin. Ja vaikka lapsi olisi ollutkin päivähoidossa niin se ei muuta sitä todellisuutta etteikö joku pitäisi lasta erityislapsena. Tuskin tämä äiti haluaa huudella poikansa asioita kaikille. Ja mitä tämä oikeastaan kuuluu edes ap:lle?

OOtko varma että lapsi on outo? Jospa oletkin vaan itse liian kriittinen? Ja jos ihminen on jotenkin henkisesti kipeä, ei siihen ole todellakaan lääkkeitä. Eli ei kannata olla huolissaan, jokainen on omanlainen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Eiköhän tuohon ole jo neuvolan toimestakin kiinnitetty huomiota. Lapsen kotihoito nyt ei liity mitenkään asiaan :headwall:

Todellakin liittyy. Tarhassa asia ois huomattu aikoja sitten. Taatusti.

Meillä 4v neuvolaa varten saatiin paperi hoitopaikasta, jossa kyseltiin lapsen sosiaalisia taitoja yms. Kaikkia kun ei näy siinä n. 30min aikana, jota neuvolassa lapsi viettää.

Eikö tyttö käy kerhossakaan?

Lapsi on outo. Mikä siinä on joillekkin niin kova pala kun näistä asioista puhuu ja niitä huomioi?
Hirveet huudot ja valitukset. Pitäisi aina näytellä ettei mitään kummallista ole vaikka kaikki olisi vinossa ja lapselle olisi hyödyksi että asia huomioitaisiin.
Minusta asioista puhumattomuus on sitä syrjintää!
Voihan olla että äiti on huomannut mutta yrittää selittää itselleenkin, koska pelkää, ettei mikään ole vinossa kun muutkaan ei huomaa! Ei sitten hae apua itselleen ja lapselleen.

Ei asioista tarvitse töksäyttämällä sanoa. On niitä asiallisiakin tapoja ilmaista omia huomioitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja älä utele liikaa:
On "outo", kyllä.

Ei ole huomattu neuvolassa. Ujouden piikkiin laitettiin 4-v neuvolassa asia. Äiti ei ole huomannut mitään outoa. Pitää lasta vaan touhukkaana ja semmosena häslääjänä, joka ei mieti ennen tekemistä.

mikäli neuvolassa ei vielä ole asiasta huolestuttu, niin ei sinun kannata diagnooseja viljellä heille. ja voihan olla, että äiti sivuutti asian sinulta sanomalla näin kesken olevien tutkimusten vuoksi

Varsinkin jos on tiedossa että ap:llä on taipumusta huolehtia omien lisäksi vielä muidenkin asiat..

Tämä nimenomaan ei ole minulle ominainen piirre. Olen vain huolestunut tästä.

Ja joo. Eipä kannattanut pyytää neuvoja. Kiitos ja anteeksi. En vaivaa teitä enää. Tulipa hyvä olo.

Oletko varma ap, etteivät nuo piirteet tule ilmi vain sinun läsnäollessasi, jostain syystä?

Mulla esikoinen alkaa änkyttää parin ihmisen seurassa, vaikka muuten puhuu hyvin. Näin esimerkkinä.

Jos neuvolassa ei ole asiaan puututtu, eivätkä läheiset (mummot, kummit, sisarukset jne.) ole huolissaan, miksi sinä olet?

Tulee mieleen autismi tai asperger. Kai ne nyt neuvolassa puuttuu asiaan, jos jotain "outoa" huomaavat.

Lapsi saattaa vaikuttaa neuvolan silmään aivan normaalilta, ujolta pojalta koska siellä ollaan max tunti ja pojan todellinen käytös ei tule ilmi.

Alkuperäinen kirjoittaja kb:
Lapsi on outo. Mikä siinä on joillekkin niin kova pala kun näistä asioista puhuu ja niitä huomioi?
Hirveet huudot ja valitukset. Pitäisi aina näytellä ettei mitään kummallista ole vaikka kaikki olisi vinossa ja lapselle olisi hyödyksi että asia huomioitaisiin.
Voihan olla että äiti on huomannut mutta yrittää selittää itselleenkin, koska pelkää, ettei mikään ole vinossa kun muutkaan ei huomaa! Ei sitten hae apua itselleen ja lapselleen.

Ei asioista tarvitse töksäyttämällä sanoa. On niitä asiallisiakin tapoja ilmaista omia huomioitaan.

Olet ihana. Kiitos siitä. Noin ajattelen minäkin. Lapsi saisi avun ja perhe avaimet lapsen tukemiseen, mutta eipä sitä kannata täälä kysellä tai edes miettiä. Aika tylyä.

Oletko varma ap, etteivät nuo piirteet tule ilmi vain sinun läsnäollessasi, jostain syystä?

Mulla esikoinen alkaa änkyttää parin ihmisen seurassa, vaikka muuten puhuu hyvin. Näin esimerkkinä.

Jos neuvolassa ei ole asiaan puututtu, eivätkä läheiset (mummot, kummit, sisarukset jne.) ole huolissaan, miksi sinä olet?

Minä ja aika moni lähipiiristä. Myös lastentarhanopettaja lähipiiristä, myös lapsen kummitäti. Isovanhemmat mukaan lukien. Mutta ihan sama. Haistakaa paska.

Alkuperäinen kirjoittaja erityislapsen äiti:
Tulee mieleen autismi tai asperger. Kai ne nyt neuvolassa puuttuu asiaan, jos jotain "outoa" huomaavat.

Lapsi saattaa vaikuttaa neuvolan silmään aivan normaalilta, ujolta pojalta koska siellä ollaan max tunti ja pojan todellinen käytös ei tule ilmi.

Tuo on kyllä totta, mun oma poika on myös erityislapsi...eikä ne neuvolassa olisi sitä huomannut jos en olisi maininnut. (olen siis sama vieras joka kirjoitti tuon yllä olevan).

Olet ihana. Kiitos siitä. Noin ajattelen minäkin. Lapsi saisi avun ja perhe avaimet lapsen tukemiseen, mutta eipä sitä kannata täälä kysellä tai edes miettiä. Aika tylyä.

ei kannata ei :) valtaosa jengistä täällä on kasvanut pussi päässä ja on selvästi yksinkertaista porukkaa. mutta silti pitää kommentoida joka asiaa. kaikki on normaalia ja mitään pahaa ei koskaan tapahdu.

Tai voihan olla että äiti tiedostaa asian,sitä on hoidettu eteenpäin perheen kesken eikä näillä ihmisillä ole halua jauhaa siitä muille. Kun nää on kuitenkin perheen henkilökohtaisia asioita ja kyseessä ilmeisesti on ihan normaali perhe,niin mä kyllä luottaisin siihen että aikuiset ihmiset hoitavat itse omien lastensa asiat. Miksi jotkut eivät voi myöntää että ovat vaan niin uteliaita että halkeavat jos eivät tiedä koko totuutta toisten asioista? Ja jos kyseessä on kerta läheinen tai tuttu perhe,niin miksi pitäisi nilkkimäisesti vihjailla sivulauseessa,kysyis sitten suoraan.

Minä ja aika moni lähipiiristä. Myös lastentarhanopettaja lähipiiristä, myös lapsen kummitäti. Isovanhemmat mukaan lukien. Mutta ihan sama. Haistakaa paska.

Sulla on aika erikoinen asenne. Miksi lastentarhanopettaja, kummitäti tai isovanhemmat eivät ole tehneet asialle jotain? Luulisi että lastentarhaopettajalla olisi ammattinsa puolesta siihen jopa velvollisuus?

Miksi aloitus tänne, jos asia on sinulle ilmiselvä?

Ap:han on nimenomaan sukulainen ja lapsen kummi... olisin itsekin huolissani läheiseni lapsesta.

Sulla on aika erikoinen asenne. Miksi lastentarhanopettaja, kummitäti tai isovanhemmat eivät ole tehneet asialle jotain? Luulisi että lastentarhaopettajalla olisi ammattinsa puolesta siihen jopa velvollisuus?

Miksi aloitus tänne, jos asia on sinulle ilmiselvä?

Voi hyvä ihme, lapsi on kotihoidossa ei päivähoidossa... ap itse on lapsen kummitäti... mikä sinulla aiheessa mättää, oma erityislapsesi?

ei kannata ei :) valtaosa jengistä täällä on kasvanut pussi päässä ja on selvästi yksinkertaista porukkaa. mutta silti pitää kommentoida joka asiaa. kaikki on normaalia ja mitään pahaa ei koskaan tapahdu.

No hei, mun nyt vaan on vaikea uskoa, että jos oireet tosiaan on avausviestissä kuvatut, että äiti ja neuvolan täti ei olisi mitään muka huomanneet vaikka toisaalta ap:n mukaan puoli kylää ja koko muu suku pitää lasta outona. Joku vaan ei nyt täsmää.

Hei hyvä huolestunut aloittaja, miten kuvittelet että asia muuttuisi sinun nähden JOS lapsi saisi jotain terapiaa? Siis paranisiko hän outoudestaan, tarkoitan juurikin sitä että mistä tiedät ettei asiat ole ihan kunnolla hoidettu? Oletko puhunut siis asiasta äidin kanssa? Miksi et silloin sanonut että lapsessa on mielestäsi niin paha vika että että tarvii apua ja sitten korjaantuis? Ei se lapsi siitä niin radikaalisti muutu että sinä voit vain ulkoapäin katsoen päätellä onko vanhemmilla tietoa...yms yms blaablaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hohoo:

No hei, mun nyt vaan on vaikea uskoa, että jos oireet tosiaan on avausviestissä kuvatut, että äiti ja neuvolan täti ei olisi mitään muka huomanneet vaikka toisaalta ap:n mukaan puoli kylää ja koko muu suku pitää lasta outona. Joku vaan ei nyt täsmää.

ai että sun mielestä on outoa että äiti ummistaa silmät totuudelta? juuri TÄTÄ mä tarkotan tolla yksinkertaisuudella!

Outoja vastauksia. Minkälaisia ihmisiä täällä oikein on? Minäkin huolestuisin ja miettisin asiaa. Näin keskustelupalstalla asiaa voi puida anonyymisti ja saada ehkäpä hyviä vinkkejä ja neuvoja tilanteeseen tai ihan vaan käytännön faktoja asiaan.

Kauhea hyökkäys heti, kun joka jotain pohtii huolestuneena. Olettepa ajattelemattomia. Tietämättä, tuntematta huudatte ja tuomitsette, että vahingossakaan auta. Jos ei ole asiaa, voi olla hiljaa.

Autistinen lapsi. Se minulla tulee mieleen, kuten muutamalla muullakin.

Alkuperäinen kirjoittaja hohoo:

Juuri tätä minäkin tarkoitin.

Alkuperäinen kirjoittaja älä utele liikaa:
On "outo", kyllä.

Ei ole huomattu neuvolassa. Ujouden piikkiin laitettiin 4-v neuvolassa asia. Äiti ei ole huomannut mitään outoa. Pitää lasta vaan touhukkaana ja semmosena häslääjänä, joka ei mieti ennen tekemistä.

mikäli neuvolassa ei vielä ole asiasta huolestuttu, niin ei sinun kannata diagnooseja viljellä heille. ja voihan olla, että äiti sivuutti asian sinulta sanomalla näin kesken olevien tutkimusten vuoksi

Varsinkin jos on tiedossa että ap:llä on taipumusta huolehtia omien lisäksi vielä muidenkin asiat..

Tämä nimenomaan ei ole minulle ominainen piirre. Olen vain huolestunut tästä.

Ja joo. Eipä kannattanut pyytää neuvoja. Kiitos ja anteeksi. En vaivaa teitä enää. Tulipa hyvä olo.

Miksi mollaatte ap:tä, joka vain yrittää auttaa vaikeuksissa olevaa lasta? Jos aikoinaan minulla olisi ollut joku, vaikkapa kummitäti, joka olisi avittanut saamaan apua, kun todellakin olisin tarvinnut terapiaa tms. Vanhemmat eivät välittäneet pätkääkään siitä, miten voin. Just ap:n tapaisia ihmisiä tarvitaan silloin, kun vanhemmat eivät välitä tai eivät ns. suostu huomaamaan asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja pilli:
Hei hyvä huolestunut aloittaja, miten kuvittelet että asia muuttuisi sinun nähden JOS lapsi saisi jotain terapiaa? Siis paranisiko hän outoudestaan, tarkoitan juurikin sitä että mistä tiedät ettei asiat ole ihan kunnolla hoidettu? Oletko puhunut siis asiasta äidin kanssa? Miksi et silloin sanonut että lapsessa on mielestäsi niin paha vika että että tarvii apua ja sitten korjaantuis? Ei se lapsi siitä niin radikaalisti muutu että sinä voit vain ulkoapäin katsoen päätellä onko vanhemmilla tietoa...yms yms blaablaa.

ei hyvä elämä! lapsen elämää ja tulevaisuutta on tarkoitus helpottaa terapialla jos siihen oikeasti on tarvetta. mikä teitä ihmisiä vaivaa?

HEi kuulkaas. Vanhemmat voi tavallaan sokaistua tilanteeseen ja tottua lapsen ominaispiirteisiin. Siksi nätiä ei välttämättä tunnisteta tai huomata. Älkää aikusiet ihmiset viitsikö jakaa sitä parasta osaamistanne näin hirveällä tavalla.

Yhteistyössä