Outo nelivuotias lähipiirissä. Vai mitä sanotte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
-Ei kommunikoi muiden lasten kanssa muuten, kuin kiusaamalla monella tapaa.
-Ei ilmaise tunteita koskaan millään tapaa.
-Kommunikoi aikusten kanssa vain omilla jutuillaan, ei vastaa aikuisen aloittamaan juttuun.
-Puhe on nuotitonta, konemaista. Selittää loputtomiin pitkillä lauseilla omia asioitaan, ei kuuntele koskaan muiden juttuja tai vastaile niihin.
-Liikkuva, ketterä lapsi.
-Hymytön, iloton, paitsi silloin, kun kiusaa muita tai keksii omasta mielestään jonkun hauskan jutun. (hokee paskaa pari tuntia ja nauraa sille kuollakseen yms.)

Lapsella on sisaruksia, muttahän on todella erilainen, kuin muut. Minun silmääni hän on jotenkin todella outo. Minulla kuitenkin on neljä lasta ja olen hoitanut työksenikin lapsia.

Miten sanoa lapsen äidille (lapsi on kotihoidettu), että oletko ajatellut, että lapsi voisi olla jollain tapaa erityislapsi?

mulla vaan tuli mieleen joku äiti, joka ei välitä lapsestaan ja oon saaanu lapsestaan tollasen välipitämättömyydellään ja kylmyydellään. Mutta varmasti on joku järkevämpi syy.

Oletko varma, ettei äiti jo tiedä asiaa mutta että sen käsittely ja siitä juttelu vieraiden kanssa on jotenkin kipeää ja vaikeaa?

Kummilapseni äidille oli todella vaikeaa juuri ennen lapsen diagnoosin saamista ja hiukan sen jälkeen jutella lapsensa vaikeuksista. Jonot kaikkiin neurologiin tutkimuksiin ovat tosi pitkät ja niihin pääsykin on välillä kiven alla.

mitäs jos äippä on tietoinen lapsensa terveydestä, lapsella tutkimukset vaikka vielä kesken, eli diagnoosia ei ole saatu. luuletteko te ihmiset oihan oikeasti, että kaikki huutelee perheensä yksityisiä asioita jokaisele vstaantulijalle.

Mua alko naurattaa ihan hulluna (hokee paskaa pari tuntia ja nauraa sille kuollakseen yms.)
¨
No, ehkä tossa on jotai autistisia piirteitä. Kaipa lapsi on neuvolassa käynyt? Et kertonut kuinka tuttu tuo lapsen perhe on, mutta olisiko mahdollista, että äiti kyllä tiedostaa ja tietää oikein hyvin lapsensa tilan, mutta ei kuuluttele sitä pitkin kyliä? Ei erityislasta tarvitse "mainostaa" vaikka se tuntuu olevan pitkälti tapana nykyään.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
niin mullekin tuli mieleen, että voisko olla tosi pahoja puutteita vuorovaikutuksessa vanhempien kanssa? Siis vaikka masentunut äiti?

Juuri näiden stereotypisten epäilyjen takia yhtään epävarmempi äiti ei välitä jutella lastensa meneillään olevista tai tulevista tutkimuksista. Kun äiti ja äidin masennus on kaiken syy.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
mulla vaan tuli mieleen joku äiti, joka ei välitä lapsestaan ja oon saaanu lapsestaan tollasen välipitämättömyydellään ja kylmyydellään. Mutta varmasti on joku järkevämpi syy.

Ei ole näin. Muuta lapset on ihan tavallisia naperoita.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
On "outo", kyllä.

Entä sitten? "Outous" on varmaan huomattu neuvolassa ja vanhempien toimesta.

peesi. En usko että kaikki ihmiset tykkäävät huudella ympäri kyliä että "meidänpä Petterillä todettiinkin asperger!" Asia ei sulle kuulu ja luuletko tosiaan että äiti ei omassa lapsessaan noita piirteitä ole huomannut? Ihan sama kun menis jollekin sanomaan että ootko muuten huomannu että sä olet kalju? Haluutko että suosittelen hyvää peruukkikauppaa?

On "outo", kyllä.

Ei ole huomattu neuvolassa. Ujouden piikkiin laitettiin 4-v neuvolassa asia. Äiti ei ole huomannut mitään outoa. Pitää lasta vaan touhukkaana ja semmosena häslääjänä, joka ei mieti ennen tekemistä.

Alkuperäinen kirjoittaja fifi:
Mua alko naurattaa ihan hulluna (hokee paskaa pari tuntia ja nauraa sille kuollakseen yms.)
¨
No, ehkä tossa on jotai autistisia piirteitä. Kaipa lapsi on neuvolassa käynyt? Et kertonut kuinka tuttu tuo lapsen perhe on, mutta olisiko mahdollista, että äiti kyllä tiedostaa ja tietää oikein hyvin lapsensa tilan, mutta ei kuuluttele sitä pitkin kyliä? Ei erityislasta tarvitse "mainostaa" vaikka se tuntuu olevan pitkälti tapana nykyään.

Todella tuttu lapsi. Sukulainen, meidän kummilapsi. Ollaan pari-kolme kertaa viikossa tekemisissä. Asutaan kävelymatkan päässä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Eiköhän tuohon ole jo neuvolan toimestakin kiinnitetty huomiota. Lapsen kotihoito nyt ei liity mitenkään asiaan :headwall:

Todellakin liittyy. Tarhassa asia ois huomattu aikoja sitten. Taatusti.

Niin joo. Että äiti ei huomaa eikä ammatti-ihmiset neuvolassa,mutta sä kyllä huomaat. Ja tarhan tädit. Miksi et anna olla? Jos asia sua noin paljon kalvaa,niin mene juttelemaan äidin kanssa ja sano että lapsi on sun mielestä outo ja haluat saada sille diagnoosin kun asia vaivaa sua.

On "outo", kyllä.

Ei ole huomattu neuvolassa. Ujouden piikkiin laitettiin 4-v neuvolassa asia. Äiti ei ole huomannut mitään outoa. Pitää lasta vaan touhukkaana ja semmosena häslääjänä, joka ei mieti ennen tekemistä.

mikäli neuvolassa ei vielä ole asiasta huolestuttu, niin ei sinun kannata diagnooseja viljellä heille. ja voihan olla, että äiti sivuutti asian sinulta sanomalla näin kesken olevien tutkimusten vuoksi

On "outo", kyllä.

Mulla tuli ensin mieleen, että äiti on tietoinen ja lapsi on jo terapian piirissä, mutta ei vain kuuluttele sitä kaikille, mutta ilmeisesti näin ei ole.

Mun mielestä voit ihan hyvin varovasti sanoa vaikka, että lapsessa voisi olla autismin piirteitä ja jos sulla olisi vaikka joskus ollut joku tutuntuttu, jolla samanlaisia oireita yms. Ihan vain varovasti sivulaiseessa vaikka, ilman, että odotatkaan, että äidiltä saisit vastausta. Äiti näin voisi kotona rauhassa miettiä asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja älä utele liikaa:
On "outo", kyllä.

mikäli neuvolassa ei vielä ole asiasta huolestuttu, niin ei sinun kannata diagnooseja viljellä heille. ja voihan olla, että äiti sivuutti asian sinulta sanomalla näin kesken olevien tutkimusten vuoksi

Varsinkin jos on tiedossa että ap:llä on taipumusta huolehtia omien lisäksi vielä muidenkin asiat..

Alkuperäinen kirjoittaja älä utele liikaa:
On "outo", kyllä.

Perhe on niin tuttu ja äiti niin lörppö, että tämmöinen asia ei olis mikään salaisuus. Ihan oikeasti. :D

Mutta ok, en sano mitään, vaikka asia rassaa.

Yhteistyössä