Jos menee kuumaan ja kosteaan ilmastoon, pitäisi juoda 4 litraa nesteitä (mielellään vettä), oli sitten raskaana tai ei. Ja jos vielä kävelee tai muuten liikkuu, niin myös 5 litraa. Kun nuo litrat juo päivän mittaan tasaisesti, ei siitä ole mitään haittaa pienemmällekään ihmiselle, koska kaikki ylimääräinen tulee virtsan mukana pois. Sen sijaan esim. litran tai parin juominen yhtäkkiä voi aiheuttaa ongelmiakin. Juoksijana olen joutunut tutkimaan tarkasti nesteytystä, esim. maratonissa on tärkeää olla juomatta liikaa, koska liian nopea juominen voi aiheuttaa turvotusta aivoihin ja myös kuoleman sitä kautta, suurin osa maratonkuolemista ei johdukaan nestehukasta vaan päinvastoin liian nopeasta liiallisesta juomisesta.
Eli just tuollainen lasillinen silloin tällöin on ihanteellista, jos ei osaa kuunnella omaa kroppaansa ja siis itse huomaa ajoissa, että koska on syytä juoda.
Itselläni kroppa kyllä kertoo hyvinkin nopeasti ja äänekkäästi, että koska on syytä juoda lisää, ja juonkin just 3 litraa vettä päivässä. Lisäksi jonkin verran maitoa ja paljon hedelmiä, jotka sisältävät nesteitä. Minulla on aina 1,5 litran pullo kotona vieressä, kaksi niitä menee päivässä, jano tulee tosi helposti. Luulen, että ainakin tässä vaiheessa raskautta jano liittyy myös tuohon lapsiveden kasvuun.
:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 17+4 :heart:
muoks* ja kyllä, liian vähäistä juomista pidetään myös yhtenä syynä vähäiseen lapsiveteen, joka voi aiheuttaa synnytyksen käynnistämistä ennenaikaisesti