Outo juttu sattui euromarketissa...

• Viestiketjun aloittaja mitä olette mieltä?
  • Ensimmäinen viesti
mitä olette mieltä?
Oltiin kassalla ja mulla oli lapsi kärryissä, työnsin sit kärryt hälytinporteista läpi, että menen pakkaamaan ostokset pusseihin. Samaan aikaan viereisen kassan puolelta joku nainen käveli myös porteista. Se portti oli tavallaan puoliksi yhteinen. No, siinäpä alkoi hälyttimet soimaan ja pysähdyin heti ja vilkuilin kärreihin, että unohtuiko sinne jotain. No "peruutin" välittömästi takaisin ja menin portista uudestaan, enää ei hälytin lauennut. Viereiseltä kassalta kävellyt nainen ei edes vilkaissut taakseen vaan lähti heti pois kaupasta! Eli tavallaan pisti muka minun syykseni hälytyksen ja itse pääsi livahtamaan tilanteesta. Myyjät ei reagoineet mitenkään (onko heidän velvollisuuskaan sitten osallistua näihin hälytyksiin vai vartijan), kohta kuului vaan ilmoitus "aiheeton hälytys kassalla". Mä en ymmärrä tätä, onko varastaminen näin helppoa?? Ja siis olen 100% varma, että se nainen aiheutti sen hälyn koska mä en hälyttänyt enää vaikka menin porteista uudestaan.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Risella:
Hmm. Ihme etteivät ottaneet naista kiinni?
Niin, eivät ottaneet. Tällä naisella oli vielä joku mies mukana joka maksoi kassalla jonkun ostoksen ja lähti sit naisen perään. He vaan poistuivat kaupasta kenenkään siihen puuttumatta!

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Risella:
Hmm. Ihme etteivät ottaneet naista kiinni?
Mistä sitä tietää vaikka vartija ottikin sen kiinni?
Ei ottanut koska ulko-ovet on 10-15m kassoilta ja nainen käveli suoraan pihalle, vartijoita ei näkynyt ollenkaan ja olishan nainen varmaan pyydetty jäämään siihen kassalle muuten eikä vaan päästetty ulos.

Mitä röyhkeämmin toimit sitä pienempi riski, että kukaan puuttuu. Ilmeisesti kassat vain sulkivat silmänsä. Tosin jotkin portit hälyttää, jos niitä esim tönäisee vahingossa.

Ja voihan olla, että on annettu kassoille ohjeistus, etteivät perään lähde. Itse kun aikoinani olin kaupassa töissä, niin siellä kävi silloin tällöin mies, josta sanottiin, että vaikka se varastaisi minun kädestäni niin mitenkään ei saa puuttua tai estää. Vaan soitettava suoraan poliisille. Mies saattoi olla huumeissa, sairasti kaikki mahdolliset hepatiitit ja AIDSit ja suuttuessaan vahingoitti tahallaan siten, että syntyi verikontakti. Eli kaikenlaisiin hörhöihin joutuu myyjäät tottumaan...

.
Voihan olla ettei nainenkaan ollut varastanut mitään, jolloin hän tiesi ettei se hänen vuokseen hälyttänyt. Oletti samalla tavalla kuin ap:kin, että hälytti toisen takia.

Ja jos mies maksoi ostokset ja hänellä ei ollut mitään maksettuja ostoksiakaan itsellä. Joskus esim. pankkikortti voi aiheuttaa aiheettoman hälytyksen.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Voihan olla ettei nainenkaan ollut varastanut mitään, jolloin hän tiesi ettei se hänen vuokseen hälyttänyt. Oletti samalla tavalla kuin ap:kin, että hälytti toisen takia.

Ja jos mies maksoi ostokset ja hänellä ei ollut mitään maksettuja ostoksiakaan itsellä. Joskus esim. pankkikortti voi aiheuttaa aiheettoman hälytyksen.
No silti outoa ettei nainen sit jäänyt kassalle oikomaan väärinkäsitystä! Kyllä mä ainakin maineestani haluan sen verran kiinni pitää, että "todistan" olevani rehellinen enkä varas jos hälyttimet alkaa mun kohdalla soida...

Työäiti
Mulla meni joskus hermot, kun läppärin piuha huusi joka ikisessä turvaportissa stokkalla. Onneksi nyt on säädetty portteja.

En varmasti jäänyt seisomaan ja selvittelemään asiaa, kun mun piti käydä ylimmässä kerroksessa hakemassa yksi tavara. Mulla oli ekalla kertaa mennä hermot, kun etsin vartijaa lymyilemässä kosmetiikkaosaston katveesta.

Tuota... Kauppa ei voi kuuluttaa aiheetonta hälytystä jos se ei ole aiheeton.Eli ilmeisesti ko. portti on huutanut aikaisemminkin eli henkilökunta on lähes varma että hälytys on aiheeton.
Tai sitten nainen on otettu kiinni ja todettu, että hälytys oli aiheeton.Myös nainen on voinut käydä vaatimassa kuulutusta.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Liian paksu perhoseksi:
Tuota... Kauppa ei voi kuuluttaa aiheetonta hälytystä jos se ei ole aiheeton.Eli ilmeisesti ko. portti on huutanut aikaisemminkin eli henkilökunta on lähes varma että hälytys on aiheeton.
Tai sitten nainen on otettu kiinni ja todettu, että hälytys oli aiheeton.Myös nainen on voinut käydä vaatimassa kuulutusta.
No tämä kuulutus tuli ehkä 10 sek sen jälkeen kun olin mennyt portista toisen kerran läpi ja tämä toinen nainen tosiaan käveli suoraan ulos. Ehkä se portti on sit viallinen (kannattais varmaan korjata) tai sit se nainen varasti kaupasta jotain, ihmettelin vaan kassojen toimintaa kun käyttäytyivät niin kuin eivät olis tätä toista naista nähneetkään.

No jossain Euromarketissa tuskin on vartija koko ajan paikalla, yleensä käyvät pari kertaa päivässä tarkistuskierroksella.
Myyjillä harvoin on mitään koulutusta kiinniottotilanteita varten joten saattaa olla ihan ohjeistuksena etteivät ota kiinni.
99% turvaporttien hälytyksistä on muuten aiheettomia.

Aina pitäisi tarkistaa hälytyksen syy!!

En tiedä miten isommissa kauppaketjuissa on tapana. Mutta liikkeessä jossa olen töissä, tarkastetaan hälytys heti. Usein sen hälytyksen aiheuttaa jokin vanha häly, mutta yhtä usein asiakkaalla on "unohtunut" taskuun jotain.

Ja juuri niinhän osa varkaista tekee. Kävelee vain ripeästi kassoilta läpi ja toivoo ettei kukaan ota kiinni.

juu ja meijän kylän euromarketissa iloiset itänaapurin vaate osoksia tekevät ovat oppineet laittamaan muutaman vaatekerran päällekkäin jo kaupassa ja kengät vaihtuu uusiin ihan suit sait ja vanhat jätetään jonnekkin kaupan sisälle ja silti ei asialle tehdä mitään.. no miul ei oo kili taitoo ko suomi ja jotenki kaupan *tätit* ei miun näköstä usko että kertosin avoimesti mitä oon ite nähny.. hälytin laittetia ja muuta evidensia kylä tapahtuneesta löytyy melkosen usein.. ja ne laitetaan kuulema hävikin piikkiin.. kertoi yksi ko. kaupan *täti*..eli huijausta suuntaan ja toiseen.. :headwall:

epäreilua maksavia asiakkaita kohtaan!!! :kieh:

jeps
Alkuperäinen kirjoittaja Jellicat:
No jossain Euromarketissa tuskin on vartija koko ajan paikalla, yleensä käyvät pari kertaa päivässä tarkistuskierroksella.
Myyjillä harvoin on mitään koulutusta kiinniottotilanteita varten joten saattaa olla ihan ohjeistuksena etteivät ota kiinni.
99% turvaporttien hälytyksistä on muuten aiheettomia.
no ne eurot, jotka tiedän, ovat vartioitu läpi vuorokauden.

ex myyjä
itse olen kuopion euromarketissa työskennellyt.
En tietenkään voi sanoa kun en tapausta nähnyt et millainen tilanne tarkalleenottaen on ollut, mutta luulen että kassan huomio on kiinnittynyt sinuun ap (jos sinulla oli autokärrit). ne kärrit antaa monesti aiheettoman hälytyksen. viereisellä kassalla oleva nainen pääsi livahtamana "huomaamatta"

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja moi:
minkä kaupungin eurosta on kyse?
Kuopio
ethän ollut aiemmin käynyt ostoksilla gigantissa ja laukussa jotain sieltä ostettua? mulle on meinaan sattunut pari kertaa,prismassa tosin,että eka kävin gigantissa ja ostin musteita tulostimeen ja ne sit huuti prisman kassalla ja myös sisään mennessä..myyjä sit katto kuitit ja hinkkas niitä musterasioita sitä hihnaa vasten ja sit ei enää huutaneet...outoo..

Yhteistyössä