Outo G: Lantion luiden (suoliluu) mitat ja synnytystapa

• Viestiketjun aloittaja Paniikissa ja raskaana
  • Ensimmäinen viesti
Paniikissa ja raskaana
Minulla on todella "poikamainen" ja kapea lantio, siis luiden osalta. Mittasin juuri suoliluun harjujen etäisyyden navan alapuolelta ja se on vain 25,5 cm! Anatomiaa tietämättömille: suoliluun harjut (crista iliaca) ovat ne törröttävät lantion luut, joiden väliin kohtu yms. elimet sijoittuvat.

Millaisia lukuja muilla on ja oletteko pystyneet synnyttämään alakautta? Help!

Huumekoira
Et sä voi tietää sitä mittaa ulkoapäin. Ulkoinen mitta ei kerro sitä, mahtuuko sieltä.

Jollain leveälanteisella voi se olla sisältä niin pieni, ettei mahdu. Tai voi olla sellainen leveä ja litteä, että ei mahdu tulemaan. Usein kapealanteiset synnyttää ihan helposti, kun se ulkomitta tosiaan ei sano mitään.

ei se lantion leveys välttämättä tarkoita mitään, kunhan ne vaan antaa tarpeeksi myöten raskauden aikana..
Ja älä sitä asiaa murehdi, kerrot neuvolassa murheesi ja pääset synnytystapa arvioon jossa lääkäri katsoo mahtuuko se vauva tulemaan vai ei.

mammi
mul on 26cm ja kaks lasta synnyttäny alakautta josta toinen oli yli 4kiloa... mutta jouduin mä synnytystaparvioon ja röntgenissa käymään ennenku sain "lupaa" alakautta synnyttää...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja mammi:
mul on 26cm ja kaks lasta synnyttäny alakautta josta toinen oli yli 4kiloa... mutta jouduin mä synnytystaparvioon ja röntgenissa käymään ennenku sain "lupaa" alakautta synnyttää...
Täytyy munkin sit vaatia, että tutkivat kunnolla ennen kuin suostun alakautta yrittämään. Mikään ei olis niin kauheeta kuin eka väenväkisin yrittää puskea alakautta (pahimmassa tapauksessa niin, että epparit ja imukupitkin on otettu käyttöön) ja sit vasta kaiken kidutuksen jälkeen saada lupa sektioon, kun lääkäri totee että ei mahdu. Kauhulla kyllä odotan, mitä tuleman pitää.

Onko muilla jakaa vielä mittoja ja kokemusia!

vieras
Mulla taas lantio on kaukana kapeasta ja poikamaisesta, mutta tuo luiden välinen mitta noin 26 cm. Jännää.

(ja ei ole synnytyskokemuksia jaettavaksi, ihan vaan yleisestä mielenkiinnosta mittailin)

25cm on ulkomitat, joilla tosiaan ei kyllä ole mitään tekemistä minkään kanssa, näin mulle on sanottu.

3 lasta (2940g-3500g, valitettavasti isänsä pään perineitä ) olen varsin onnistuneesti ja helposti tuolta tuupannut pihalle.

Siis mulla ei ole yhtään poikamainen lantio ja tuo mitta oli 21 cm!!
Ja 5 lasta syntynyt alakautta ihan hienosti.
Olleet helpot synnytykset vielä.

Mut tuo ulkomitta ei kerro mitään.Lääkäri sanoi mulle että mulla on pienet luut.Masu pullahtanut vasta 25 viikon jälkeen eli vauva kasvanut pitkään luisessa lantiossa.

Kuvassa viides raskaus ja viikkoja 26.

malla
Ei ne ulkomitat mitään kerro.
Sisämitathan ne ratkaisee. Ja jos epäilyttää lääkäriä niin magneettikuvaan määrää sut.

Kaikkihan tuota aina taivastelee.Mut mieti kuinka pieniä nuo aasialaiset vaikka on.
Eikä siellä sektiolla vain ja ainoastaan synnytetä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja malla:
Sisämitathan ne ratkaisee. Ja jos epäilyttää lääkäriä niin magneettikuvaan määrää sut.

Kaikkihan tuota aina taivastelee.Mut mieti kuinka pieniä nuo aasialaiset vaikka on.
Itseasiassa Thaimassa suurin osa lapsista syntyy sektiolla.

Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ai myös paikoissa, joissa synnytetään ihan kotona?

Huumekoira
Miten muuten sä ton mittaat, niin, että se on tarkka? Mä mittasin nyt 3 kertaa itseltäni ja sain tulokseksi 25, 27 ja 22 senttiä. Ja ihan hyvin olen voinut synnyttää.

Mulla ei ole mikään kapea lantio, mutta olen tosi pieni. Tuo mitta ei sano yhtään mitään, eikä lantionympärysmitta sano myöskään mitään. Useimmiten siellä sisällä on kaikki hyvin, se on harvemmin, kun ei mahdu tulemaan. Sitä varten niitä arvioita tehdään.

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Miten muuten sä ton mittaat, niin, että se on tarkka? Mä mittasin nyt 3 kertaa itseltäni ja sain tulokseksi 25, 27 ja 22 senttiä. Ja ihan hyvin olen voinut synnyttää.

Mulla ei ole mikään kapea lantio, mutta olen tosi pieni. Tuo mitta ei sano yhtään mitään, eikä lantionympärysmitta sano myöskään mitään. Useimmiten siellä sisällä on kaikki hyvin, se on harvemmin, kun ei mahdu tulemaan. Sitä varten niitä arvioita tehdään.
Sulla tärisee käsi!! =D
Siis kapeimmasta kohtaa, missä luun harjanne on lähimpänä toistaan...
Tietty jos masu pullottaa niin mitata kannattaa lattialla.

öh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Miten ihmeessä ne on ennen sitten syntyneet? Ihme etteivät ole kuolleet sukupuuttoon...

Yhteistyössä