Outo emätin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ¤¤apua¤¤
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
¤

¤¤apua¤¤

Vieras
Kertokaahan te viisaammat ja kokeneemmat, että onko syytä paniikkiin...

Eli, synnytin esikoiseni n. kuukausi sitten. Ponnistusvaihe kesti 1,5 tuntia ja yli nelikiloinen lapsi autettiin maailmaan imukupilla. Nyt vasta uskaltauduin kurkkaamaan peilin kanssa kunnolla alapäätäni ja järkytys oli suuri... Minulla ei näy enää ollenkaan emättimen aukkoa, vaan näytti siltä, kuin sieltä sisältä pursuisi sisukset ulos! Sellainen punainen pallukka... Onko kyseessä kohdun laskeuma, vai mitä ihmettä???

Tunnustan, että en aloittanut lantionpohjalihas-jumppaa vuorokauden kuluessa synnytyksestä, sillä synnytys oli rankka ja minulle tehtiin episiotomia, joten alapää oli tosi kipeä. Kokeilin jumppaa vajaan kahden viikon kuluttua synnytyksestä ja se sattui vieläkin. Nyt olen jumpaannut viikon verran, säännöllisen epäsäännöllisesti. Mutta, voiko kohdunlaskeuma kehittyä näin nopeasti?? Vai mitä tämä on?? Mitään painon tunnetta ei kyllä ole alavatsalla/lantiossa, mutta emättimen suulla vain tuntuu "jotain ylimääräistä". Lantionpohjan lihakset ovat kyllä löysänä, sillä pissaamista en pysty katkaisemaan kokonaan, hiljentämään kyllä.

Jälkitarkastus on vasta reilun kuukauden päästä, joten pitäisikö jo sitä ennen tilata aika gynekologille... Vai onko tämä normaalia ja palautuuko emätin takaisin sen näköiseksi, kuin se oli??

alapääosasto ei näytä todellakaan enää samalta jos olet synnyttänyt, varsinkin jos imukuppi ja eppari ollut kuvassa mukana. Ajan kanssa vähän helpottaa kun turvotus laskee ja kudokset palautuvat. Itsellä tuli lisäksi 3. asteen repeämät ja about 60 tikkiä alapäässä. Ei siis enää ole kovin kaunista katsottavaa, epparikin on ommeltu "vinoon" ja epäsymmetrinen on muutenkin. Kuulunee siis tavallaan asiaan, nyt jo osaa ottaa huumorilla. Tuo on vain sitä, että kun emätin on ommeltu kasaan "suikaleista" niin osa emättimen sisäpintaa onkin nyt ulkopinnalla (minullakin siis samanlainen "möykky" uökona näkyvissä).

Minulle tehtiin vain pieni episiotomia ja ommeltiin muutama tikki, joten luulen, että siitä ei ole kyse. Tai en tiedä. Mutta tuntuu, että tuo pallukka "tursuu" sieltä sisältäpäin.

Sun synnytyksestä on tosi vähän aikaa. Kestää aikansa ennen kuin paikat palautuu. En itsekään pystynyt noihin aikoihin pissanpidätykseen, mutta nyt kun synnytyksestä on yli 6kk, homma jo onnistuu. Sun lantionpohjalihakset on vielä löysinä, möykky johtuu varmaan osittain siitä. Ei muuta kuin ahkeraa jumppailua ja annat ajan kulua.

Jep, sama täällä, kun tutkiskelin asiaa silloin synnytyksen jälkeen. Vieläkin, kun lapsi 9kk, alapää on hieman hassun näköinen jos esim. kyykyssä katsoo. Aika kauan siis meni, että palautui normaalin näköiseksi. Mutta tosiaan, ennen se reikä oli piilossa, nythän se jotenkin on tosi esillä ja myös limakalvot tuntuvat erilaisilta, ei niin pehmeiltä.

Mulla on jo kaksivuotias "vauva", mutta muistan jälkitarkastuksessa ihmetelleeni, että mikäs siellä alhaalla repsottaa. Gyne kertoi, että emättimen limakalvot ovat valahtaneet. Etummaisen sain kuriin jumpalla, mutta taaimmainen (siis se peräaukon puoleinen) on edelleen pallukkana esillä. Jumppaan kyllä sekä etu- että takaosaa erikseenkin. Mullakin oli jonkinlainen repeämä sekä tehtiin episotomia. Enää en usko luonnon korjaavan tätä, vaan jos ei kakkosta synny ja korjausleikkausta tehdä, jään tällaiseksi.

Samaa mietin minäkin kuin ap. Synnytyksestä on muutama viikko, ja kauhistuin kyllä kun kurkkasin alakertaan. Onko siis ihan normaalia, että sieltä näkyy toi pallukka?
Mullakin jäi jumppailut alussa, nyt kaduttaa..toivottavasti ei jää tuollaiseksi!
Väistämättä miettii, että mitenkähän tästä lähtien avioelämä, ei olla vielä kokeiltu..

Minä ponnistin esikoista kaksi tuntia, tehtiin eppari ja sain tikkejä. Ensijärkytys oli suuri, kun kurkkasin peilin kanssa. Ajan kanssa kaikki kuitenkin palautui, myös tyydyttävä seksielämä -se kai tässä useimman huolena on ;) Nyt kun kakkosen syntymästä on kulunut reilu kaksi viikkoa, uskaltauduin taas tarkistamaan tuhot. Kyllähän tuo mainitsemanne pallukka (yhdessä tällä kertaa tulleen kivuliaan peräpukaman kanssa) motivoivat jumppaamaan.