Outo alapää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätietoinen

Vieras
Olen ensisynnyttäjä ja kysyisin teiltä yhtä asiaa. Olen 30-kymppinen normaali painoinen ja synnytyksestä on kulunut nyt noin kuukausi. Synnytyksen jälkeinen vuoto on loppunut mutta samalla olen alkanut tuntea outoa ""painoa"" alapäässä. Kun tunnustelee huomaan että makuullakin ihan kuin kohdunsuu olisi vain muutaman sentin emättimen suusta. Muutenkin varsinkin pystyasennossa tuntuu kuin aukossa roikussa jotain ylimääräistä. Ei sentään näy ulkopuolelle mutta tuntuu oudolta. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Onko normaalia? Auttaako esim. lantionpohjan lihasten harjoittaminen?

Hei!
Olen kanssa ensisynnyttäjä ja 30-kymppinen.Kuukausi synnytyksestä minulla alkoi samallaiset oireet ja ovat edelleen vaikka synnytyksestä on 5 kuukautta.Kävin varmuuden vuoksi lääkärissä ja sanottiin että alapäässä on lievä seinämien laskeuma.Suositeltiin jumppaa ja aika kuulemma parantaa voi mennä jopa vuosi ennenkuin kaikki palautuu ""normaaliksi""

minä olen myös 30-kymppinen, olin tosin 29 kun vauva syntyi...samat oireet oli eli alapäästä pilkotti jonkinlainen molluska. Poistui aikanaan itsekseen mutta jouduin kyllä sitten kuitenkin lantionpohja tehotreeniin kun vauvan ollessa 10kk alotin uudelleen juoksuharrastuksen, lantionpohja ei pitänyt kunnolla kahta kilometriä jos rakko oli vähänkään täynnä. Hommasin instrun kuulat ja 2kk ni juoksu onnistui. = treeni auttaa

Kertokaa tosta jumpasta enemmän, please! Mulla ihan sama tilanne, mutta synnytyksestä jo 9kk, ja mun jumpat ei oo huomattavasti auttanu (neuvolasta saatu ohjeet) Teenköhän jotain väärin...

Kuulia voi ostaa instrusta maksaa noin 50 € jollen väärin muista ns käyttöohjeet on mukana.En niitä ostanut ajettelin näin aluksi treenata lihaksia ilman ja kotikonstein.

Lantionpohjan lihasten vahvistaminen (Espoon nettisivuilta):

Näitä lihaksia kannattaa alkaa vahvistaa jo ennen synnytystä

Progesteronin eli keltarauhashormonin tuotanto lisääntyy raskaudenaikana. Sen seurauksena kudokset ja nivelsiteet pehmenevät ja muuttuvat liikkuvammiksi. Raskauden aikana sikiön kasvaessa paine lihaksistoon ja vatsanpohjaan lisääntyy. Synnytyksessä lihaksisto venyy ja joustaa. Pitkittynyt ponnistusvaihe, ponnistaminen liian varhain, isokokoinen vastasyntynyt (yli 4500 g), syöksysynnytys, imukuppi-perätila ja pihtisynnytykset lisäävät lantionpohjan tukirakenteiden vammautumisen riskiä, laskeumia ja virtsankarkailuriskiä.

Naisilla ei ole virtsaputkessa erillistä sulkijalihasta kuten miehillä ja siitä syystä vaiva on lähestulkoon naisten. Kohdunpohjan-laskeuman ja virtsakarkailun riskiin voi vaikuttaa hyvillä lantionpohjanlihaksilla. Niinpä lantionpohjan lihasten päivittäinen treenaaminen on sallittua ja toivottavaa myös raskauden aikana. Hyvät lantionpohjanlihakset myös nopeuttavat synnytyksestä toipumista ja edistävät psyykkistä toipumista.

Lihasten harjoittaminen on rytmistä lihasten supistelua ja vastavuoroisesti niiden rauhallista rentouttamista:

Tunnistamisharjoittelu
Vahvistaaksesi tehokkaasti lihaksistoa on tärkeää, että löytää oikeat lihakset. Ohje; Kokeile sormitestiä. Vie yksi tai kaksi sormea emättimeen ja jännitä lihaksia. Sormen ympärillä pitäisi tuntua puristus ja kevyt imu ylöspäin. Voit kokeilla myös oikeiden lihasten löytämistä katkaisemalla virtsasuihku kesken virtsaamisen. Tai sitten yritä yhdynnän aikana jännittää lihaksia ja kysy partnerilta tunteeko hän puristuksen.

Voimaharjoittelu
On tarkoitettu nopeille lihassäikeille. Siinä supistetaan lihaksia mahdollisimman pitkään ja voimakkaasti samalla laskien hitaasti esimerkiksi viiteen. Ohje: Kuvittele emättimen suulle kirsikka. Imaise kirsikka emättimeen ja pidä sitä ylhäällä viiteen laskien. Anna sitten kirsikan valua ulos viiteen laskien ja rentouta lihaksia myös viiteen laskien. Jatka ” kirsikkasarjaa” niin kauan kuin lihakset jaksavat.

Kestävyysharjoittelu
On tarkoitettu hitaille lihassäikeille. Siinä lihaksia rasitetaan hitaasti ja pitkään. Ohje: Kuvittele emättimen suulle kirsikka. Imaise kirsikka emättimeen ja pidä sitä ylhäällä niin pitkään kun jaksat ja toista sarja niin monta kertaa kun jaksat rauhallisesti toistaen ja rentoutuen sarjan välissä.

Moi

Mulla ihan sama juttu, synnytyksen jälkeen tuntu just sellainen painontunne ja varsinkin kun peräsuoli oli täynnä. tuli synnytyksessä sellaset peräpukamat, että oli sekin puoli hankala toimittaa. Sitten kun vielä erehdyin katsomaan sinne alapäähän peilillä niin näytti siltä, että tomaatti olisi työnnetty pimppiin :-D Kauhee pallukka törrötti sieltä. Olin ihan kauhuissani ja menin gynelle kun olin ihan varma, että mulla on joku kohdunlaskeuma, mutta gyne sanoi että emättimen seinämät sieltä vaan vähän pullistelee ulos. Eli ei mitään vaarallista ja yleensä hoituu jumpalla. Ja jos ei hoidu niin kirurgin veitsi on sitten pelastus.

Ostin intrusta sellaiset Aquaflex kuulat jumppaa varten ja ovat auttaneet. Tolta sivuilta voi kattoo millaset ne on. Eli siinä on kaksi erikokoista ""kuulaa"" ja muutama eri painoinen paino.
http://www.mothersdirect.com.au/prod355.htm

Myös seksiliikkeet myyvät geishakuulia jotka on ihan samaan tarkotukseen. En ite vaan kehdannut mennä seksiliikkeeseen joten siks menin instruun...

Seksikauppojen kuulat on paljon edullisempia kuin Instrun. Nekin on ihan ok, ainakin Naistenklinikan fysioterapeutin mukaan. Ilmeisestikään niitä ei kannata käyttää ennen kuin jälkivuoto on ohi... Siihen asti lantionpohjalihasten jumppaa 5 x vko:ssa noin 5 min ajan.

seksikaupoissa myydään usein niitä smartball-tapaisia kuulia missä 2 palloa samassa narussa. Mulla vaan lantionpohja oli ainakin niin huonossa kunnossa että niillä treenamisesta ei tullut yhtään mitään. Instrun kuulilla pystyy lähteä nollasta liikkeelle ja sitten lisäämään painoja kehityksen mukaan. Niissä oli myös hyvät ohjeet mukana.

Olen treenannut seksikaupasta tilatuilla kuulilla ja ihan hyvin tuloksin. Ovat Smartballs nimiset, ja homman alkuun pääsin mukana tulleilla ohjeilla.
Reilu 7 kk on näitä tullut pidettyä 4-5 kertaa viikossa. Aluksi n. 15- 20 min., mutta nykyään tuloksia tavoitellessani pari tuntiakin menee helposti. Auttavat lihaksiin, sekä seksielämän piristykseksi.

Itselläni oli sama juttu ja olin saman ikäinen. Itse Kysyinkin jälkitarkastuksessa, että onko kohtu laskeutunut, vaikka se ehkä aiheuttaisi vielä enemmän oireita.

Ei ollut mitään ""ongelmia"". Myös lihakset olivat kunnossa.

Tuo painon tunne, tai tunne että ""jokin"" olisi valahtanut pois paikoiltaan. Häipyi ajan kanssa.

Kaipa tuossa synnytyksessä, menee koko alaosasto pois paikoiltaan.

Omasta mielestänikin tuo ""musta aukko"" oli todella valtava, ja tuntui että emätinkin valuisi aukosta ulos.

Mutta muutamassa kuukaudessa tilanne ""normalisoitui"" ja musta aukkokin hävisi, ja tavallinen miehenmentävä aukko tuli tilalle. Ja painon tunne hävisi.

Ehkä tuo painon tunne, johtuu juuri siitä, että emätin tai jokin todellakin MAHTUU ""valumaaan"" ulospäin aukosta enemmän kuin ennen synnytystä. Eli alaosasto todellakin painuu/valuu alemmas kuin ennen.

Mutta jälkitarkastuksessa huomataan, jos todella on kohdun laskeuma tai lihakset todella heikossa kunnossa. Ja silloin todella ne KANNATTAA hoitaa, ettei tule mitään ongelmia.

Mutta itselläni oli tuo painon tunne vaikka kaikki oli ok. Eli tuo painon tunne ja ""valumisen tunne"" voi olla normaaliakin??!! (ehkä).. Mutta itselläni oli siis ""normaalia"".

Lantiojumpan voi aloittaa heti, kaikilla ei kuulat pysy, ennekuin on hieman jumppaillut muuten. Mutta pikkaisen kun jumppaa ensin, ja sit kuulat käyttöön, niin aika äkkiä saa alapään kuntoon.

Olipas hyvä ketju!! Tässä yksi jolla lantionpohjalihakset aivan surkeassa kunnossa! Pikkuhiljaa huomasin virtsatessa ettei kaikki ole kunnossa. Alapään voimat hävinneet! 2 lasta jo kouluikäisiä eikä kyllä oo muistanut jumpata näitä lihaksia ku silloin synnytyksen jälkeen. Geishakuulia meinaan tilata vaik toisaalta ne aquaflexit olis parempia juuri tuon grammasäädön takia...

Mut juu pitäis puhua enemmän kohdun laskeumis häiriöistä yms!!