Kiitokset kaikille tuesta ja Mammoliinolle vinkistä mennä tai ainakin yrittää mennä suoraan Oysiin.
Olin eilen jo niin hermoissani tilanteesta, että menimme mieheni kanssa Oysin äitipolille päivystykseen (tai oikeastaan synnärille eilen piti mennä). Kerroin sinne huoleni ja he ottivat minut heti tarkkailuun. Tutkivat vauvan sydänkäyrää ja minun supistuskäyrää melkein tunnin ajan (olipa yllätys, että mulla tuli supistuksia käyrän mukaan n. 5 min välein, mutta ei vielä isoja --> en mm. itse tuntenut läheskään kaikkia). Se mikä oli minusta jännää oli se, että vauvan sydämen syke vaihteli 175-110 välillä. Aina kun mulla tuli supistus, syke nousi ja sen jälkeen romahti. Jännää. Normaali käyrä kuitenkin kuulemma oli.
Samoin he tarkistivat pissan (nyt oli valkuaiset miinus), verenpaineen (noussut vielä edellisestä --> tätä pitää tarkkailla), tutkivat kohdunkaulan tilanteen (sormelle auki, kanavaa jäljellä 2cm), ultrasivat ja tekivät vieläpä vauvan kokoarvion (kokoarvion mukaan kulkee onneksi kuitenkin keskimitoilla, eli mulla se sf-mitan suuruus oli siis rakenteellista). Samoin he tutkivat napanuoran ja istukan verenvirtauksen (ok).
Oli kyllä niin ihanan huojentavaa, että Oysissa kuitenkin otettiin asia tosissaan! Lääkäri kuitenkin sanoi, että verenpainetta pitää seurata nyt tiheään ja sitä raskausmyrkytystä, kun verenpaine on tosiaan noussut alusta paljon ja turvotusta selkeästi on heti aamusta asti / ympäri vuorokauden. Alussa mulla oli siis paine n. 116/60 ja nyt 148/88. Sf-mitta mulla on kulkenut koko ajan 4vk pidemmällä olevien keskikäyrän kohdalla eli esim. rv 35+1 sf-mitta oli 35. Oikeastaan ollut aina sama lukema kuin mitä on ollut raskausviikkojakin takana. Pituutta mulla on 161,5 cm. Lapsiveden määrä voi siis myös vaikuttaa tähän mittaan, mutta mulla sitä oli kuulemma ihan normaali määrä.
Kivi putosi sydämeltäni, kun sain nämä asiat tarkistettua. Minun ei itse edes tarvinnut pyytää noita tutkimuksia, kun ne tekivät automaattisesti ne kaikki kysymättä tai pyytämättä. Neuvolassa pitää kuitenkin ottaa esille tuo tuloksen "väärentäminen", että miks niitä edes mittaillaan. Oli myös kivaa, että nämä mun nopeat, mutta kipeät supistukset on saaneet jo jotakin aikaiseksi. Nivuskivut onkin aivan kamalia, hädin tuskin pystyn kävelemään tai istumaan tai kääntymään sängyssä. Lääkäri sanoikin, että vauvan pää on jo laskeutunut hyvin kohdun kanavaan ja hän tunsi päälaen sormillaan. Samoin vauva teki hengitysharjoituksia kohdussa, mikä on kuuulemma hyvä merkki.
Vaikka tuosta käynnistä pitää maksaa normaali poliklinikkamaksu (22 euroa) ei se paljon haittaa. Pieni hinta tästä mielenrauhasta!
Piipa rv 35+3