Oulun seudun odottajat

Hellettä pitäny B)
2010 pitäisi tulla ouluunkin tuo kaksi ultraa raskausaikana,näin mulle ainakin neuvolassa sanoivat.
Ja sinne synnärille ei pääsee nyt tutustumaan resursipulan vuoksi tai jotain semmoista luki neuvolan seinällä,mutta eiköhän siellä voi tosiaan oven takana käydä keikistelemässä että kun se h-hetki tulee niin ei silloin sitä tarvi enään lähteä etsimään.
Painon noususta sen verran että mulla tuli tuosta esikoisesta semmonen 20 kg ja viimisillä viikoilla tuli reilu kilo per viikko ja sitä tuli vaikka mitä ois tehny,joten lopussa en enään edes jaksanut välittää vaan söin mitä halutti ja nautin.

Tänne ei kummempia kuulu olo on jo aika hyvä,vaikka ei se missään vaiheessa kovin hirveä ole ollutkaan,mitä nyt pientä pahaa oloa mitä on vieläkin välillä iltaisin.Seuraavaa neuvolaa odotellessa jos saisi jotain todistusta että siellä massussa jotain elämää on niin uskaltaisi jo kertoakin muillekin uudesta tulokkaasta.

Mites te muut olette nuitten ruokien kans,kuin tarkoja olette mitä suuhunne pistätte?
Ite en ole kovinkaan tarkka ja välillä tuleekin sitten että mitä jos tästä jotain haittaa nyt onkin.Kuhaakin on tullut syötyä tässä muutaman kerran jo täs kuus,mut eikai se nyt ihan hirveitä haittaa :ashamed:

Nyt ollaan tääl lapissa kyläilemässä ja parin viikon sisään tullaan takas,saas nähä ootko Lumenneito viel yhdes koos vai joko oot päässy jakautuun =)

Tervehdys minultakin pitkästä aikaa :wave: ja tervetuloa kaikki uudet.

Itselläni elämä etenee samaan vanhaan malliin: masu kasvaa hurjaa vauhtia. Selkä on tosi kipeä, kun joutuu istumaan päivät koneella ja tänään olenkin menossa fysioterapeutilla käymään. Sain sellaisen selkätuenkin, joka vähän tukee minun suurta lannerangan notkoa. Samoin turvotus vaivaa ja suonikohjujen alkuja jo näkyy :| , mutta onneksi ei mitään sen vakavampaa.

Rautaa jouduin aloittamaan syömään, juon sitä Kräuterblutsaftia, kun appiukko sitä pullon minulle oli ostanut. :) Obsidania on myös paketti jemmassa jatkoa ajatellen.

Joku kyseli synnytysvalmennuksista. Meillä laskettu aika on 4.10., mutta neuvolassa sanottiin, että valmennukset alkavat vasta syksyllä.

Mitähän muuta... niin, käydään siellä psykologilla muutaman kerran jutskaamassa nyt ja sitten synnytyksen aikoihin uudelleen. Neuvola on ensi viikolla, niitä otetaan nyt muutama ylimääräinen, kun meiltä jäi niitä alkuvaiheessa "hieman" väliin (välit 9 vk, kuten täälläkin purnasin).

Oletteko vielä miettineet, milloin aloitatte äitiysloman? Minun pitäisi alkaa juuri päättää, aloitanko jo aiemmin kuin 30 arkipv ennen laskettua aikaa. Mieli tekisi, mutta en vielä tiedä..

Nyt pitää kiiruhtaa fysioterapeutille. Aurinkoista päivää jokaiselle!

Jouduin tänään käymään tarkistusreissulla synnyttäjien vastaanotolla sikiön sydänäänten takia. Kaikki oli onneksi ok. Sen vaan halusin tulla kertomaan, että siellä oli kyllä todella mukavaa henkilökuntaa. Paljon reippaammalla mielellä lähden synnyttämäänkin, kun oli niin lämminhenkistä palvelua tänään.

Ihanat ilmat ovat meitä hellineet. Ei silti onneksi ole liian lämmintä, ettei tule tukala olo.

Joku kyseli sikiön liikkeistä. Itselläni on tuolla masussa sellainen asukki, jota ei todellakaan ole huvittanut joka päivä liikuskella. Viikolle 36 asti oli useita kausia, jolloin en pariin vuorokauteen tuntenut mitään liikettä mahassani. Eka hiljainen jakso säikäytti siinä määrin, että kävimme yksityisella ultrassa. Kaikki oli kuitenkin kunnossa, joten jatkossa en niin huolestunut. Nyt loppuajasta kaveri on ollut erittäin aktiivinen. Liikkeitä pitää siis toki tarkkailla, muttei kannata liikaa stressata, jos jonain päivänä ei tunne mitään. Sikiöllä voi silti olla kaikki kunnossa.

Varasin sitten yksityiseltä tuon varhaisultran, kun ei kerran kaupunki sitä tarjoa. Ja mukavaakin on kyllä mennä jo ennen neuvolaa, saa toivottavasti varmuuden sitten että siellä masussa joku asuu ;) On vaan ollut taas niiiiin oireeton vko, ne muutamat pahat olot jäi, ehkä tänään vähän mutta enemmän se oli nälkää. Tuntuvin oire on oikeasti se, että rinnat tuntuu valtavan painavilta ja herkiltä, ja välillä kauhean pinkeiltä. No, nyt sitten ensi vkon ultraa odottamaan. Olisin saanut jo tälle päivälle jonkun peruutusajan mutta mies lähtee työmatkalle, ja olisi ollut tylsä mennä yksin...

ankka-80
Alkuperäinen kirjoittaja kesätuuli:
Huomaan olevani ketjun pisimmällä odotuksessani ja mukana on paljon teitä, joilla homma on vasta puolivälissä tai aluillaan. Näin "kokeneena konkarina" kehotan teitä nyt nauttimaan elostanne ja olostanne ja kesän ihanista ilmoista. Älkää vielä alkuvaiheessa rajoittako elämäänne raskauden takia suuremmin, sillä siihen ei ole mitään tarvetta, jos olette perusterveitä. Kunhan maha kasvaa, joutuu joitain juttuja jättämään (esim. juoksun, kunnon jumpat, kiihkeämmän seksin, leffa- ja teatterireissut ym.), mutta siihen asti, kun maha ei ole tiellä, muistakaa nautiskella noista elämän pienistä iloista.

Ei tämä loppuraskauskaan siis kamalaa ole, vaikka odotuksen loppumista toki malttamattomana odottaa, mutta itseä kaduttaa, että jätin esim. juoksun niin aikaisin pois, vaikka sitä olisin vielä voinut jatkaa ja se hyvältä tuntuikin. Laiskuus vaan iski. Nyt on sitten jo kova ikävä juoksua. Myös leffaan olis jo ikävä, mutta eihän nyt enää jaksa kykkiä paria tuntia leffateatterissa.
Piti alkaa tätä kommentoimaan, kun olen siis jo yhden raskauden ennen tätä kokenut, ettei välttämättä loppuraskaudessakaan tarvitse mistään luopua :) Minä ainakin jatkoin lähes kaikkea loppuun asti, ehkä vähän vauhti hidastui loppua kohti ;) Mutta pelasin siis esimerkiksi sulkapalloakin pitkästi yli raskauden puolivälin ja vielä kolme päivää ennen synnytystä kävin elokuvissa, minne poljin pyörällä Toppilasta Tuiraan ja takaisin. Eli halusin vain sanoa, että jos vain oma vointi sallii, niin ei kannata lopussakaan elämää turhaan rajoittaa, kyllä sitten vauvan myötä menot varmasti vähenee ;) Mukavaa kesää kaikille!

ankka-80 rv23

Moi, vaihdoin nimimerkkiä, kun piti rekisteröityä että saa kirjotella tänne. Elina siis täällä ;)

Onkos kukaan menossa ens keskiviikkona sinne kirjastolle kuuntelemaan sitä psykologin luentoa? Pitää kysyä mieheltä, haluaako se lähteä, kun seuraava on sitten vasta 12.9.

Seuraavalla neuvolakäynnillä saan kuulemma äitiyspäivärahahakemukset ja synnytysvalmennysajat. Tosin se käynti on vasta 25.6., mutta eipä mulla ainakaan vielä ole mitään hätää päästä aiemminkaan, lupasivat kyllä, että jos jotain tulee, niin pääsee aiemminkin käymään.

Niin, perjantaina oli se ainut ultra ja kaikki oli kunnossa. Tyttö olis sitten lokakuussa tulossa =)

Kannattaa ehdottomasti mennä kirjaston luennolle ja ottaa mies mukaan! Oma mieheni oli hieman vastahakoinen lähtemään mukaani, mutta totesi sen jälkeen, että luento antoi paljon ajattelemisen aihetta ja alkoi miettiä omia (lukuisia) harrastuksiaan ja miettiä, miten saisi järkeistettyä ajankäyttöään siten, että jäisi sitten enemmän aikaa lapselle. Itselleni jutut olivat tuttuja, mutta olin tyytyväinen, kun joku muu kuin minä kertoi asiat miehelleni, sillä siten tuntui menevät paremmin perille.

Neuvolan perhevalmennuksessa eka tapaamiskerralla puhuttiin paljolti samoista asioista kuin kirjaston luennolla eli raskausajan tunnelmista, vanhemmuudesta ja parisuhteesta, mutta asiat tulivat huomattavan paljon paremmin esille kirjaston luennolla.

Milana: Lähdinkin sitten synnyttämään ja nyt vasta hoksin tänne tulla. Tosin la:na päästiin vasta sairaalasta. Laatikon saa tulla edelleen hakemaan, jos tarvetta on :). Minulla ei ole sille mitään tekemistä.

Meille syntyi 3.6.2007 klo.02.55 ihana tyttö. Painoa tytöllä oli 2870g ja 49cm pituutta. Keltaisuutta ilmeni, joten viikko vierähti sairaalassa. 2x oli sinivalohoidossa. Nyt jakselee neiti hyvin ja on oikein virkeä (välillä turhankin virkeä :) ). Tyttö siis syntyi rv 39+0.

Lisäys: synnytyskertomuksen voi käydä täältä lukemassa, jos haluaa:
http://keskustelu.kaksplus.fi/t583597,3900

ps.profiilissa tytöstä kuva.

Onnea Pepsukka! :flower:

Minulla mitattiin viime neuvolakäynnillä sf-mitta 25-26cm, eli mitta huitelee kaikkien käyrien yläpuolella. Vastaa kuulemma jotain 3-4 vk pidemmällä olevaa, joten jos kasvu ei tasoitu, pitää ultrata uudestaan, olenko mahdollisesti kuukautta pidemmällä. Tämä voisi olla mahdollista viimeisimpien menkkojen mukaan (4pv myöhässä, kesto 1pv), mutta toivon, että tämä aika on oikea - muutoin olen juonut monet kerrat alkoholia ja syönyt rankan lääkekuurin odotusaikana. No, tämä selvinnee pian.. Paino on noussut alusta 6kg, joten sen ei pitäisi olla syynä.

Elämä etenee samaan malliin: väsymys alkaa taas vallata oloa, selkää jomottaa ja jalkoja särkee. Tietääpähän olevansa raskaana (tosin sitä ei voi olla huomaamatta, kun on tällainen maha!).

Liikkeet ovat vähitellen voimistuneet ja mieskin tunsi tänään ensimmäistä kertaa liikkeet masun päältä! En ensin uskonut ja kokeilin itsekin ja niinpä ne vain tuntuivat. Oli miehellä muikea ilme. B)

Seuraava käynti on vasta heinäkuun toisella viikolla, lääkärineuvola. Kesäloman alkuun on kaksi viikkoa. Ihanaa, pääsee vihdoinkin rentoutumaan kunnolla!

Hei vaan kaikki oulunseudun odottajat. Me asumme jäälissä ja odotamme kolmatta rv 18. Esikko reilu 12 v ja kakkonen 1,7 v. Ensimmäiset liikkeet tunsin jo viikolla 16+4, enpä olis uskonu pikkasen ilmottelevan potkuillaan vielä tuolloin :) Rakenneultraan mennään heinäkuussa ja mies haluaa jälleen tietää kumpi olisi tulos, kaks edellistä ovat tyttöjä. Jospa nyt "arvaavat" oikein, viimeks sanoivat pojan olevan tulos ja olikin tyttö :LOL: La on siis 26.11. Mukavia odotusaikoja kaikille =)

Tietääkö joku millon oulussa on synnytystapa arvionti? Ja millon ne arvio vauvan koon? Mää oon viikolla 28+ ja vielä ei oo ainakaan neuvolassa sanottu mitään.. Kovasti vaan ihmetellään kun sf on niin iso, yli yläkäyrän mennään.. Niin ni ois ihan kiva tietää että johtuuko se vauvan koosta vai onko lapsivettä paljon vai mistä... Osaisko joku auttaa???

Alkuperäinen kirjoittaja perlos:
Tietääkö joku millon oulussa on synnytystapa arvionti? Ja millon ne arvio vauvan koon? Mää oon viikolla 28+ ja vielä ei oo ainakaan neuvolassa sanottu mitään.. Kovasti vaan ihmetellään kun sf on niin iso, yli yläkäyrän mennään.. Niin ni ois ihan kiva tietää että johtuuko se vauvan koosta vai onko lapsivettä paljon vai mistä... Osaisko joku auttaa???
Minua kiinnostaa ihan sama asia. Tehdäänkö Oulussa vauvan koon määritystä ja synnytystapa-arviointia automaattisesti vai miten niihin pääsisi?

Aurinkoista ja rentouttavaa juhannusta jokaiselle! =)

Niin joo... Siis neuvolalääkäri kokeilee noita lonkkia viimeisessä tarkastuksessa. Mä itse sain tietää painoarvion, kun kävin synnytyspelkokeskustelussa äippäpolilla. Vähän ylin 3 kilonen pitäs tulla, jos saa olla masussa ihan loppuun asti. Alkanut jo kyllästyttää tää oottelu. Ihan vaan kipujen takia.

Viipi&Vilperi 36+2

Onnea Pesukka ja Lumenneito vauvoista!

Esikoista odottaessa viimeisen kolmanneksen lääkärikäynnillä lonkkia kokeilemalla määritettiin sitä lantion avaruutta. Terveyskeskuslääkäri lähetti lisäksi vielä synnytyslääkärille (Kontinkankaalle) konsultointiin, kun samalla katsottiin ultralla vauvan kokoa. Nimittäin kun sf-mitta huiteli reilusti yläkäyrien yläpuolella. Erikoislääkärikin siis käsin kokeili lantion samalla tavalla ja ultrasi vauvan kokoa.

Koskelasta siis ainakin lähetettiin ylimääräiseen ultraan, kun sf-mitta oli niin iso. Mutta siitä huolimatta vauva ei sitten juuri keskimääräistä isompi ollut (3,8 kg, 51 cm), lapsivettä oli normaalisti jne. Minä vain rakenteeltani olen sellainen, että maha on iso. Toisillahan se on vastaavasti pieni.

Taas mennään toisella kertaa lujaa yli käyrien; viikolla 21+1 oli 24 cm
B) Enpä ole huolissani

T. Papunen ja vauva rv 25+2

Kirjotetaanpa tännekin piitkästä aikaa ja samalla nostetaan täältä pölytymästä tämä.

Onneksi olkoon kaikille synnyttäneille kääröistä :flower:

Tänne ei ihmeempiä kuuluu viikkoja on nyt kasassa 15+0 ja neuvolassa käyty ja kaikki siellä ok nyt odotetaan sitten rekenneultraa mikä on 24 päivä tätä kuuta.Selkäsärky on ja pysyy,nyt sain homattua tukivyön,mutta en tiedä auttaako se kun se jotenki liikkuu paikaltaan koko ajan nousee selänpuolelta.
Maha alkaa pikku hiljaa kasvamaan ja aina kun virtsarakko on täynä niin kohtu pulpahtaa tuohon esille mukavasti,aamullakaan ei raaski pissalle mennä ku on niin mukava silitellä kumpua.

Mitäs muille oulun odottajille kuuluu?

Helteistä aamua kaikille oulumassuille!

Oltiimpas tosiaan tiputtu jo aika kauas. En itsekkään oo jaksanu kirjoitella :ashamed: mutta päätimpäs nyt sitten hieman.

Omaan napaan, nyt menossa 34+4 ja synnytys alkaa jo hieman jänskättää.
Eilen kävin neuvolassa ja kaikki oli ok. Turvotusta on tullu joten paino oli noussu 800g/vko mikä on ennätys... nyt vaan tarttis olla syömisten ja juomisten kans tiukkana. Mites muilla on menny helteen keskellä?

Nyt lähen aamukävelylle koirain kans ennenku tulee liian kuuma. Mukavaa kesää kaikille ja kirjotelkaa kuulumisia :)

tellervo

Yhteistyössä