oululaisille suunnattu barokkikonsertti peruttiin uskonnollisten viitteiden vuoksi, järjestäjä sanoo – ”Olemme aivan puusta pudonneita”

vierailija
oululaisille suunnattu barokkikonsertti peruttiin uskonnollisten viitteiden vuoksi, järjestäjä sanoo – ”Olemme aivan puusta pudonneita”
Barokkikonsertin järjestäjät ovat asiasta järkyttyneitä. Rehtorin mukaan koululla ei ollut etukäteistä tietoa konsertin sisällöstä.

"Uudellamaalla sijaitsevaan peruskouluun täksi viikoksi suunniteltu barokkikonsertti peruttiin uskonnollisten viitteiden vuoksi. Asiasta kertoivat konsertin järjestäjät.

Kyseessä oli Suomalaisen barokkiorkesterin ja Helsingin kamarikuoron yhteisesitys, jossa oli tarkoitus kuulla barokkisäveltäjä Georg Friedrich Händelin Messias-oratoriota.

Koulu kuitenkin perui oppilaille tarkoitetun konsertin vain pari päivää ennen keskiviikoksi suunniteltua esitystä. Syyksi kerrottiin järjestäjien mukaan musiikin uskonnolliset viittaukset. Messiaan teksti perustuu Raamattuun ja se kertoo Jeesuksen elämästä.

Tunnelma kamarikuorossa ja barokkiorkesterissa on järkyttynyt päätöksen jäljiltä, kertoo barokkiorkesterin toiminnanjohtaja Laura Kajander.

”Olemme aivan puusta pudonneita.”

Kyseessä on Kajanderin mukaan ensimmäinen kerta, kun orkesterin konsertti peruttiin musiikin uskonnollisten viittausten takia.

Konsertteja on tarjottu kouluille ilmaiseksi osana apurahalla rahoitettua Lähelle-hanketta. Kyseisen hankkeen tarkoituksena on viedä korkeatasoista taidetta ilmaiseksi kouluihin ja kirjastoihin. Lisäksi hanke tarjoaa perinteisiä iltakonserttiesityksiä muihin esitystiloihin.

Konsertin perunut rehtori ei halua kommentoida asiaa HS:lle. Hän kuitenkin sanoo, etteivät he tienneet konsertin sisällöstä etukäteen."

Kristinuskon vastainen paniikki yltyy. Kaikki viittaukset kristinuskoon halutaan hävittää kulttuurista samaan aikaan kun biologian vastainen monisukupuolisuususkonto leviää mm. kouluissa pakkotuputuksena ja noituuden, okkultismin ym. esiintuominen arkipäiväistyy. Valittu agendako?

vierailija
Jukka Stenberg

Älyllinen ihminen miettii uskonnonfilosofisia kysymyksiä. Esimerkiksi: Miksi alkuräjähdyksessä fysikaaliset parametrit olivat miljardisosien tarkkuudella täsmälleen oikeat, jotta maailmankaikkeudesta saattoi tulla elämää pitävä? Miten elottomasta luonnosta saattoi syntyä elämän informaatio? Miksi aivot voivat synnyttää tietoisuuden? Mitä on henki? Miksi pystymme tietämään jotain? Miksi on ylipäätänsä olemassa jotain? Miksi tämä maapallo syntyi viisi miljardia vuotta sitten tuhoutuakseen jälleen viiden miljardin vuoden päästä?

Oxfordin yliopiston Religion & Science -alan professori Alister McGrath opiskeli ensin biologian tohtoriksi ja kuului vielä tuolloin niihin ateisteihin, joiden mielestä usko Jumalaan on epärationaalista. McGrath kuitenkin muutti näkemystään tutustuttuaan tarkemmin kristinuskoon ja on nykyään yksi maailman tunnetuimmista teologeista.

Filosofian professori Edward Feser kirjoittaa omasta tiestään blogissaan:

En tiedä, milloin tarkalleen kaikki naksahti kohdalleen. Se ei tapahtunut hetkessä, vaan asteittain. Opetin tuolloin argumentteja Jumalan olemassaolon puolesta ja erityisesti kosmologista argumenttia. Ajattelin ensin, että ”nämä argumentit ovat kelvottomia”, sitten ”nämä argumentit ovat hieman parempia kuin yleensä luullaan”, sitten ”nämä argumentit ovat oikeastaan aika kiinnostavia.” Lopulta se iski tajuntaani: ”Hyvänen aika, nämä argumentit ovat sittenkin oikein!”

Opiskeluaikanani törmäsin sanontaan: jos opiskelet vähän filosofiaa, se vie sinut pois Jumalan luota. Mutta jos opiskelet paljon filosofiaa, se tuo sinut takaisin. Kun olin nuori mies, joka oli opiskellut vähän filosofiaa, naureskelin tälle sanonnalle. Myöhemmin vuosien päästä, ainakin omalla kohdallani tulin näkemään, että se onkin totta.
Hienosti tiivistetty!

vierailija
Oulusta tulee nykyään paljon negatiivisia uutisia.
Opettajarukat, jotka joutuvat hankaliin tilanteisiin outojen lasten vanhempien ja kasvattajien kanssa.
Toivottavasti torppaus vain lisää lasten kiinnostusta klassista musiikkia kohtaan.
Tällä palstalla kirjoittaa paljon ateisteja, joilla on vihamielinen asenne uskontoja kohtaan. Minua on suvaitsevaisena kirjoittajana nimitelty kamelikuskin vaimoksi.
Tyhmät asenteet vain kertovat tietämättömyydesta. Olen kertonut joissain viesteissäni käyneeni kerran jo edesmenneen Jaakko Hämeen-Anttilan islamluennolla kotikirkossani. Radiosta kuuntelen podcasteja. Elämäni kuten monen muunkin on taistelua tietämättömyyttä ja ennakkoluuloja vastaan.
En minäkään siedä mitä tahansa. Selkeästi sairaiden jutut ohitan tällä palstalla enkä kommentoi heidän viesteihin.
Tilaisuuksien peruminen aiheuttaa paljon hankaluuksia. Jopa hömppäukot Danny&Frederik eli Reetu peruivat keikkoja, ja sitten ainakin toinen heistä kipuilee rahamenetyksistään. Yleisölle esityksen peruminen ei ole kiva juttu.
Harmittaa, ja olo on pettynyt.
Nyt netti kiinni. Kiitos seurasta ja yhdestä isosta ❤:stä.
Oli kai siellä yksi peukutuskin joukossa.

vierailija
Oulusta tulee nykyään paljon negatiivisia uutisia.
Opettajarukat, jotka joutuvat hankaliin tilanteisiin outojen lasten vanhempien ja kasvattajien kanssa.
Toivottavasti torppaus vain lisää lasten kiinnostusta klassista musiikkia kohtaan.
Tällä palstalla kirjoittaa paljon ateisteja, joilla on vihamielinen asenne uskontoja kohtaan. Minua on suvaitsevaisena kirjoittajana nimitelty kamelikuskin vaimoksi.
Tyhmät asenteet vain kertovat tietämättömyydesta. Olen kertonut joissain viesteissäni käyneeni kerran jo edesmenneen Jaakko Hämeen-Anttilan islamluennolla kotikirkossani. Radiosta kuuntelen podcasteja. Elämäni kuten monen muunkin on taistelua tietämättömyyttä ja ennakkoluuloja vastaan.
En minäkään siedä mitä tahansa. Selkeästi sairaiden jutut ohitan tällä palstalla enkä kommentoi heidän viesteihin.
Tilaisuuksien peruminen aiheuttaa paljon hankaluuksia. Jopa hömppäukot Danny&Frederik eli Reetu peruivat keikkoja, ja sitten ainakin toinen heistä kipuilee rahamenetyksistään. Yleisölle esityksen peruminen ei ole kiva juttu.
Harmittaa, ja olo on pettynyt.
Nyt netti kiinni. Kiitos seurasta ja yhdestä isosta :stä.
Oli kai siellä yksi peukutuskin joukossa.
ohitusvalheillesi jälleen kerran 👎👎👎👎

vierailija

Pysykää te alkukantaiset hihhulit puissanne ja hihhuloikaa siellä vaan keskenänne kummituksistanne. Älkää tuputtako harhojanne sivistyneille ihmisille, me tunnetaan vaan sääliä teitä kohtaan.

vierailija
Lasten ateistivanhemmille Oulu järjestäköön esim. Lordin konsertin.
Jos tuolle tielle elämässään lähtee, saa seniorina/senjoriittana käydä aikuisten lastensa luona jatkuvasti sensuroimassa tilatut lehdet, vieraannuttaa sopimattomat ystävät, ja haukkua joulua viettävät naapurit pataluhiksi. Ilmankos sisareni aikoinaan muutti pois Oulusta. Luulin aiemmin, ettei siellä ihan mahdotonta porukkaa asusta. Ehkä tämän palstan porukka on minua lukuunottamatta oululaisia.
Ainakin sellainen kutina tulee tästä ketjusta ja koko palstan kärttyisästä ilmapiiristä.

Lasten ateistivanhemmille Oulu järjestäköön esim. Lordin konsertin.
Jos tuolle tielle elämässään lähtee, saa seniorina/senjoriittana käydä aikuisten lastensa luona jatkuvasti sensuroimassa tilatut lehdet, vieraannuttaa sopimattomat ystävät, ja haukkua joulua viettävät naapurit pataluhiksi. Ilmankos sisareni aikoinaan muutti pois Oulusta. Luulin aiemmin, ettei siellä ihan mahdotonta porukkaa asusta. Ehkä tämän palstan porukka on minua lukuunottamatta oululaisia.
Ainakin sellainen kutina tulee tästä ketjusta ja koko palstan kärttyisästä ilmapiiristä.
Yhden kirjaimen putoaminen vierailijan aloituksesta jää jännästi elämään. :rolleyes:
Ei siis oululaisille vaan koululaisille. Noiden koululaisten koulu on Uudellamaalla, siellä missä sinäkin kärttyisänä murjotat.

No naurettavaksihan toi menee et lapsi ei voisi muka kuulla Jumala sanaa jossain musiikissa et miten se rikkoo sitä. pitäisin paljon pahempana sitä et vanhemmat kiroilee paljon lastensa kuullen enkä haluisi sit et nää lapset kertoo ne koulussa muille et voiko ne kieltää sitten tulemasta kouluun😉 ja joo siis ymmärrän ettei tuputeta omaa juttua liikaa kun lapsista kasvaa omanlaisensa ettei siitä kasvais sun kopioo vaan oma kukkasensa. Jos mä olisin ton koulun oppilas ni olisin kiukkuinen et mukava konsertti päivä vaihtuu tylsään powerpoint esitykseen ja voitte olla varmoi jos mä olisin siellä koulussa oppilaana ni rehtori löytäisi takapuolestaan nastan jos ei huomais kattoa penkkiin ja olishan toi voinut kysyy kaikilta et kenen lapset ei tuu konserttiin et siinä voi olla sana jumalastakin ja ylistetään elämää kauneuden ja rakkauden ylistystä ei voi olla liikaa ja kävin kuuntelee ton oratorion ni kylmikset kulki ja tykkäsin. Mä aina välillä laitan tytölle myös klassista musaa whatsupissa hyvä vähän saada monipuolisesti kaikkee. Mut siitähän se lähtee ku näytetään ja kokeillaan kaikenlaista ni lapsemme voi löytää omat sydämmen juttunsa vaik ne olis vähän eri kuin meillä vanhemmilla

Tämähän oli rehtorin päätös. On muuten aika "tuhti" teos koululaisille. Moniko ketjun kirjoittajista on tämän kuunnellut alusta loppuun?
Joo ite kävin kuuntelemassa tässä linkissä esiintyvän pätkän.

vierailija
Niin mutta oletko kuunnellut koko teoksen? Sehän on noin 140 minuuttia.
No en viellä ja eikös konsertit nyt yleensäkkin kestä parituntii haluutko laittaa linkin koko soittoon ni laitan taustalle soimaan kun keittelen glögii musiikin parissa kyllä viihdyn jos se minua viihdyttää ja vissiin noille koululaisille ei oltaisi koko pätkää soitettu vaan soveltaen

vierailija
No en viellä ja eikös konsertit nyt yleensäkkin kestä parituntii haluutko laittaa linkin koko soittoon ni laitan taustalle soimaan kun keittelen glögii musiikin parissa kyllä viihdyn jos se minua viihdyttää ja vissiin noille koululaisille ei oltaisi koko pätkää soitettu vaan soveltaen
Juu ei ehkä koko teosta, joka on tosiaan aika "järkäle". Mä rakastan Bachin Matteus-passiota, joka on esim. pääsiäisenä aika vakioteos kuunnella.

Mutta tässä se Händelin Messias-oratorio, yksi versio.

Hyvää glögi- ja konsertti-iltaa :)

• Tykkää
Reactions: 9MM.
Juu ei ehkä koko teosta, joka on tosiaan aika "järkäle". Mä rakastan Bachin Matteus-passiota, joka on esim. pääsiäisenä aika vakioteos kuunnella.

Mutta tässä se Händelin Messias-oratorio, yksi versio.

Hyvää glögi- ja konsertti-iltaa

Kiitos laitoin tulemaan. Tulipa mieleen kun sanoit hyvää konsertti iltaa nih exän kaa me saatettiin joskus tehä niin et laitettiin live konsertti telkkarist ja oli hyvät kajarit joskus poltettiin pienet tupseet ja se istui mun sylissä ja mä pidin siit kiinni ni tuntui ihan siltä kun olisi ollut paikan päällä mut oltiin kahestaan jotenkin hyvä tapa viettää konsertti mut pitää olla hyvät kajarit. Ja voi mennä ajassa menneisyyden konsertteihin 😊 vietättekö te perheen kaa konsertti iltoi niit joskus kaipaa kyl nytkun puhuit koti sohvalla konsertin nauttimisest ja onhan siinä se hyvä puoli ettei oo muita häiritsemässä. Ootko käynny usein livenä klassisen musiikin konserteissa. Mut nyt annan itseni mennä musaan.

vierailija
Kiitos laitoin tulemaan. Tulipa mieleen kun sanoit hyvää konsertti iltaa nih exän kaa me saatettiin joskus tehä niin et laitettiin live konsertti telkkarist ja oli hyvät kajarit joskus poltettiin pienet tupseet ja se istui mun sylissä ja mä pidin siit kiinni ni tuntui ihan siltä kun olisi ollut paikan päällä mut oltiin kahestaan jotenkin hyvä tapa viettää konsertti mut pitää olla hyvät kajarit. Ja voi mennä ajassa menneisyyden konsertteihin 😊 vietättekö te perheen kaa konsertti iltoi niit joskus kaipaa kyl nytkun puhuit koti sohvalla konsertin nauttimisest ja onhan siinä se hyvä puoli ettei oo muita häiritsemässä. Ootko käynny usein livenä klassisen musiikin konserteissa. Mut nyt annan itseni mennä musaan.

👍

Juu palaillaan :)

Juu palaillaan
Kiitoksia oli mukava konsertti meinasin eka säheltää muutakin samalla mut pää sääntöisesti makoilin vain lattialla konsertti elämystä kuunnellen nojoo mieli välillä vaelteli jossain ja join yhen glögin ja yhen colan ja fazerin sinisen suklaapalan. Mut oli kaunista ja muhun vähän puri et miksei klassinen konsertti ihan livenäkin aika meni hujauksessa. Mutkun makoilin lattialla kuunnellen ni tuli se mieleen et kuin mukavaa se on istua siinä penkillä 2.5 tuntii et alkaako esim tulla epämiellyttäviä tunteita persuuksiin joka sitten vähän pilaa sitä tunnelmaa et voisko olla tyyliin vanhan ajan sohvii missä vois olla vähän löysemmin ja katto olisi lasinen mistä näkyisi taivas vai näätkö sinä tuota istumista kuin tatti ongelmana ja olisko sul mitään ehdotuksia jos se on ongelma? Mut kiitos nautin kovasti musasta. Välil toki luin viestei mitä tuli kännyyn mut pääsääntöisesti se olin minä ja musiikki😊 laita joskus se konsertti mitä kuuntelet pääsiäisenä itseä se andre riu kiinnostais. Millon olet viimeksi käynnyt klassisen konsertin keikalla? Hyvin voisi lähtee kyl eikä pitkästyttänyt

Yhteistyössä