Oululaiset joilla kokemusta uudesta ultrakäytännöstä!?!?

Soitin tänään neuvolaan ja sain ajan jo 10.6 eli viikkoja silloin 8+0. Ihmettelin että miks näin aikaisin vaikka jo 4. raskaus. Nykyisin kuulemma seulonnat aikaisemmin (rv 9-11+6) ja siksi eka neuvolakin aikaisemmin kuin ennen. Sit en yhtään ymmärtäny ku se sano että Oulussa on varhaisraskaudenultra eikä muuta :eek: Kysyin vielä että onko se siis oikeesti varhais- vai niskapoimu ja totes että varhais. Jos haluaa niin kuulemma pääsee np-ultraan ja jos osallistuu veriseulontoihin niin pitää käydä myös np-ultrassa että saadaan tarkempi varmuus. Siis minä en nyt yhtään ymmärrä että onko mulla joku ultra siis jo aiemmin ja np-ultra sit melkein heti perään (viim 14 viikolla). Ärsyttää tuollanen neuvolatäti josta ei saa selkoa. Tai kertoo kyllä, mutta en oikein usko noihin sen juttuihin. En kehtaa soittaa uudelleenkaan ku nytkin erikseen kysyin ja varmistin ja silti tollasen vastauksen sain. Pitää miettiä jos soittasin neuvolatädille joka oli tuon kolmosen aikana (eri neuvola). Siltä sai suorat vastaukset ja se ties aina vastauksen kysymyksiini.

Te Oululaiset jotka ootte jo käyneet ultrassa ja seulonnassa niin kertokaa missä vaiheessa ne on ollu ja mikä ultra on ollu jne.?!
 
Itse olen kuullut myös, että käytäntö on muuttunut. Siis kaupunki tarjoaa nyt YHDEN ultran ja se olisi se np-ultra (tehdään siis rv 11 paikkeilla?) ja rakenne sun muut ultrat saa käydä yksityisellä omalla rahalla. Jos sulta halutaan määrittää raskauden kesto ihan alkuraskaudessa (jos ei esim kuukautisista voi määrittää) niin silloin kaupunki kustantaa myös sen alkuraskaudenultran.

Toivottavasti tästä oli jotain apuja....
 
Ihan mielenkiinnosta: Milloinkahan tällainen uudistus on tullut?? Itse synnytin pari kk sitten ja kyllä vielä mun raskausaikana ultrakäytäntö oli se, mitä on ollut jo vuosia: vain rakenneultra tarjotaan. Toinen seula on sitten alkuraskauden veriseula, mutta np-ultraan "pääsee" vain saamalla riskituloksen tästä veriseulasta. Muutoin se pitää kustantaa itse yksityisellä, kuten yleensä alkuraskauden ultrakin.
 
Mulla oli alkuraskauden ultra viime marraskuussa rv 11 äitiyspolilla Oys:ssa seulonnan takia, joka maksoi normaali polimaksun, sit oli kaupungin puolesta rakenneultra tammikuussa kontinkankaalla. Alavatsakipujen takia kävin kolmannessakin ultrassa Oysissa, mutta se taas maksoi polimaksun verran.
 
Kirjoitanpa tänne saman mitä olen kirjoittanut ketjuun jossa samaa asiaa kyseltiin aikaisemminkin. Eli minun tiedon mukaan kaupunki tarjoaa vain alkuraskauden ultran, jossa on
"tarkoitus selvittää sikiön elossaolo, sikiöiden lukumäärä ja raskauden kesto. Sikiön suuret ja vaikeat rakennepoikkeavuudet voivat näkyä jo tässä tutkimuksessa."
(lainaus lapusta jonka sain neuvolasta)

Tälläisen tiedon minä ainakin sain kun ensikäynnillä kävin muutama viikko sitten. En sitten tiedä miten asiat toimii käytännössä, kun oon itse laukkonut riskiraskauden seurannassa äitipolilla jo useamman kerran.

Tiiti 12+5
 

Yhteistyössä