Oulu vai Jyväskylä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin..

Vieras
Nyt pitäisi valita haluammeko asettua asumaan Ouluun vai Jyväskylään.

Miehen työmahdollisuudet molemmissa kaupungeissa ovat samat, Itse haluaisin jatkaa opintoja, ja Jyväskylässä onnistuisi oman alani YAMK, Oulussa DI, olettaen että tulen valituksi oppilaitokseen.
Joten lähinnä haluaisin molemmista kaupungeista listata hyviä ja huonoja puolia, että saadaan päätös tehtyä.
Mukana on myös 3v poika ja kissa, asumismuotona olisi ainakin alussa vuokra, koska emme vielä tiedä mhin haluamme lopulta jäädä.

Aikataulu on vähän nopea, kun muutto tulisi viimeistään maaliskuun alussa.
Eli jos viitsisitte jakaa omia kokemuksianne, niin olisi kiva. Ottaisin myös mielelläni vastaan vinkkejä hyvistä/huonoista asuinalueista, siis mihin ei ainakaan kannata muuttaa.

Meillä oli samat vaihtoehdot muutama vuosi sitten ,minulle siis olisi ollut tarjolla molemmista kaupungeista töitä. Valitsimme Oulun, Jyväskylä kun tuntui tosi tylsältä kaupungilta. Oulu on pikkukaupunki jossa asuu paljon ihmisiä, ei sen ihmeellisempi paikka kuin mikään muukaan varsinaisesti. Plussa on hyvät pyörätieverkostot, meri, hyvät liikenneyhteydet (Jyväskylästä ei taida nykyään enää päästä lentäenkään mihinkään muualle kuin Helsinkiin) eri puolille maata ja maailmaa, sekä mukavan leppoisat ihmiset joihin on helppo tutustua. Miinuksia ovat meren aiheuttama kolea ilmasto, huonosti työpaikkoja (tosin luulen että jyväskylässä on ihan yhtä surkea tilanne, mitä kolleegojani olen kuunnellut), sekä maankäyttöpolitiikka, joka osin kyllä johtuu ihan maantieteestäkin, mutta omakotitalotontteja joutuu hakemaan kauan, kaukaa ja huonolta maalta.

Itse olen Oulusta ja sinne tulen palaamaan täältä ulkomailta. Syitä: Tarpeeksi iso ja riittävän kansainvälinen kaupunki, hyvät kulkuyhteydet (junat kulkee, lennotkin halventuneet), meri on kiva kesällä ja mitä tunnen "ulkoa" tulleita niin ei me oululaiset olla hirveen sisäänpäinlämpenevää sakkia.

Ainoa huono puoli, jonka juuri nyt keksin on se, että julkinen liikenne on surkea.

Kiitos vastauksista.

Oulun kannalla olen vahvasti itsekin, asuin siellä kymmenen vuotta sitten vähän aikaa, ja aina jäi halu palata. Nyt siihen olisi realistinen mahdollisuus. Olen työskennellyt sellutehtaalla opiskeluaikana, eli rahan haju ei itseäni enää haittaa :D

Jyväskylän plussana on lyhyemmät välimatkat sukulaisiin ja lapsen kummeihin, mutten ole muita hyviä puolia keksinyt. Jyväskylän huonona puolena on, että kaupungissa järjestetään samaa koulutusta joka itsellänikin on. Ja jos en pääsekään opiskelemaan, niin olettaisin että paikallisilla on jo opiskeluajoilta suhteet alueen yrityksiin. Silloin työpaikan löytäminen perhevapaiden jälkeen saattaisi olla Jyväskylässä vaikeampaa, ehkä.

Oulussa olemme käyneet n. kerran vuodessa tapaamassa vanhoja ystäviä, eli siellä olisi helpompi päästä mukaan elämään, kun ei tarvi aloittaa tutustumista ihan alusta. Lapsen kannalta kaupunkivalinnalla ei taida olla merkitystä?

Kun tiesit jo kantas niin mitä kyselit. Ärsyttää tällaset ihmiset... kerran tääl oli kans joku keskustelu et muuttaako tampereelle vai jyväskylään ja kun ihmiset kirjotti että muuta jyävskylään niin löys monta syytä miksei ole muuttamassa sinne vaikka oma miehensäkin koitti suosutella jkl. Älkää siis kyselkö kun tiedätte jo. Olin tulossa muuten jyväskylää kehumaan vaikken itse siellä asukkaan.
Mut sanon nyt ihan sun mieliks että: Oulu, muuta Ouluun :) vähän vielä enemmän tukea täältäkin.

Ikäni olen Jyväskylässä asunut ja toivon etten koko iäksi tänne jumahtaisi. Ei tämä kaupunki ole koskaan minulle tarjonnut kovinkaan paljon. Samaa mieltä tuon yhden kanssa että tämä tuntuu minustakin vähän tylsältä kaupungilta. En tunne pohjimmiltani kuuluvani joukkoon. Tämä onkin monelle vaan ohikulkupaikka, opiskelukaupunki... Täällä ei edes ole sellaisia aloja mitä haluaisin opiskella. Ne on Tampereella, Turussa ja Helsingissä mm.

Mutta kun on yhteishuoltajuus kahden lapseni isän kanssa niin se pakottaa pysymään Jyväskylässä. Samaten lasten isovanhemmat on täällä. Tampere olisi toinen vaihtoehto jos joskus harkitaan muuttoa...

Yhteistyössä