oudot kivut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mustepahkura
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mustepahkura

Vieras
Hei minulla on itseäni askarruttanut vaiva. Elikkäs olen kärsinyt oudoista alavatsa ja alaselkä kivuista. kivut ovat saman tyylisiä kuin olisi kuukautiset alkamassa. lääkäri aikaa en ole saanut, joten menin päivystykseen mies lääkäri tunnusteli vatsaa ja sanoi että ei ymmärrä mitään ja lähetti gynekologille.

Gynekologi katsoi ultralla kohdun ja munasarjat. munasarjasta löyti pieni kystä, joknka ei pitäsi kipuja aiheuttaa koska on niin pieni. Olen tässä lähiaikoina lopettanut lihansyönnin ja ruennut liikkumaan entistä enemmän ja tehnyt paljon lihaskuntoa joten luulen että siitäkin syystä alaselän lihaksen kipeät, kun on aika vaikea sanoa että onko kipu sisältä tulevaa vai ulkoa(koskajoka paikkaan alaselkää sattuu).

Olen myös miettinyt että jos vaiva ei ole gynekologinen vaan joku ruoansulatus vaiva eli keliakia tai laktoosiintorelanssi koska vatsaan kertyy ilmaa ja välillä tuntuu semmosta purkautumista suolessa (ripulia ei kuitenkaan ole). ja se on vaan jotenki outo siis ihan kuin joku painelis sisältäpäin ja kivistää koko ajan,.Mahassa on tosi erilaisia kipuja riippuen päivästä.oisko ärtynyt paksusuoli vai mikä ??? olen aika väsynyt kun vaikea sanoa yhtään että mikä olisi.onko kellään tälläisiä outoja vatsavaivoja????olen erittäin kiitollinen jos joku jaksaisi vastata :)

Kyllä meillä varmasti on ollut monenlaista mahavaivaakin, mutta sinun vaivasi ei selviä muuten kuin lääkärin tutkimuksilla ja labrakokeilla. Mainitsemasi vaivat ovat yksi mahdollisuus. Niitä voit testata ruokavaliolla, kunhan otat vaikka googlettamalla selvää, minkälaista ruokavaliota siinä tarvitaan.

Itselläni kysta aiheutti karmeita kipuja muutaman kuukauden välein, mutta kesti yli vuoden, ennen kuin se löydettiinkään, ja pois otettaessa kokoa oli 10x6 cm. Löytö kesti kauan, koska uskoin lääkäreitä, että mitään ei näy, ja "kyllä se ohi menee". Sitäkään eivät uskoneet, että kysta aiheutti nuo kivut häiritsemällä suolen toimintaa, mutta muuta selitystä en vieläkään keksi tapaukseeni.

Jos sinun kystasi on vielä pieni, se ei ehkä aiheuta kipuja, mutta kun itse tunnet, että olosi ei ole normaali, luota siihen ja todella ota vastuu siitä, että vaivasi selvitetään, ja mahdollisimman pikaisesti. Ei kannata jättäytyä toisten varaan.

Ärtynyt suolisto ilmenee kai yleensä vuorottelevana ripulina/ummetuksena ja turvotuksena jne. Turvotukseen auttaa jo monesti se, että jättää sokerin.

Muista liikkuessasi vahvistaa alaselkää tukevia lihaksia (selkä- ja vatsalihakset), minulla tulee itselläni muutoin alaselkä liikkumisesta melko kipeäksi. Lihakset voivat krampata, jos esim. et saa ruoasta tarpeeksi magnesiumia, mutta en usko, että tästä on kyse, kun vaivasi on niin paikallinen.

Tsemppiä sinulle ja toivottavasti vaivasi selviävät!!

Yhteistyössä