Ottakaa nyt tämäkin huomioon kun olette valitsemassa lapsellenne isää tai "isää".

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Poika sai oikean isänsä vahvistettua laillisen määräajan jälkeen
8.12.2009 21:37
A A Jukka Harju
Helsingin Sanomat

Helsingin hovioikeus linjasi kokonaan uudella tavalla lapsen oikeutta saada tuomioistuimen päätös siitä, kuka on hänen isänsä, riippumatta voimassa olevasta viiden vuoden määräajasta.

Hovioikeus vahvisti, että vuonna 1961 syntyneen miehen isä oli vuonna 1936 syntynyt mies tapauksessa, jossa poika oli saanut tietää isänsä henkilöllisyyden vasta kaksi vuotta sitten.

Ratkaisu oli vastoin korkeimman oikeuden (KKO) omaksumaa linjaa. Sen sijaan se noudatti Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisua, jonka mukaan tiukat kannemääräajat ovat joissakin tilanteissa vastoin ihmisoikeussopimusta.

Siviilioikeuden professori Urpo Kangas kiittelee hovioikeutta hyvistä perusteluista: se ei tuijottanut pelkästään lain sanamuotoja, vaan "katsoi, miten asiat ovat".

"Tämä viestii siitä, että suomalaisessa perhelainsäädännössä eurooppalainen tulkintakäytäntö alkaa tulla peräkamariin saakka", Kangas sanoo.

"Tämä voi avata Tonavan padot eli mahdollisuuden ajaa kanteita."

Kankaan mukaan asia ei ole yksittäistapaus, koska noin joka kymmenennellä suomalaisista ei ole isää väestötietojärjestelmässä. Lisäksi on viiden prosentin mahdollisuus, että isä on rekisterissä väärä.

Tapauksen juridinen ongelma kiteytyi siihen, että lokakuussa 1976 Suomessa tuli voimaan isyyslaki, johon sisältyi viiden vuoden määräaika isyyden vahvistamiseksi.

Tässä tapauksessa miehen olisi siten pitänyt nostaa isyyskanne vuonna 1981, mutta hän sai tietää isän henkilöllisyyden sukulaisensa kautta vasta vuonna 2007. Hänen äitinsä ei siitä puhunut.

Kun mies sai tietää isästään, hän otti tähän yhteyttä ja he viettivät aikaa yhdessä. He teettivät myös dna-testit, joiden tulos oli 99,9-prosenttinen varmuus isyydestä.

Isä vastusti isyyden vahvistamista, mutta oikeus totesi hänet isäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mikä tuo 5 vuoden laillinen määräaika on?

Mä olen huhuja moisesta kuullut mutta mikä se oikeasti on?

Aiemmin ei viiden vuoden jälkeen voinut muuttaa lapsen isää, vaikka olisi tullut tietoon ettei virallinen isä ole se oikea isä.

Nyt voi karata joiltakin palstan mammoilta elarit kun tuo viiden vuoden määräaika poistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mikä tuo 5 vuoden laillinen määräaika on?

Mä olen huhuja moisesta kuullut mutta mikä se oikeasti on?

Aiemmin ei viiden vuoden jälkeen voinut muuttaa lapsen isää, vaikka olisi tullut tietoon ettei virallinen isä ole se oikea isä.

Nyt voi karata joiltakin palstan mammoilta elarit kun tuo viiden vuoden määräaika poistuu.

No jopas on ollut kumma sääntö. Hyvä vaan jos moinen poistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
jotenkin jännää, että isä suostunut testeihin ja viettänyt pojan kanssa aikaa, muttei ollut halukas isyyden vahvistamiseen. :o

Meinasin just kirjoittaa samaa, kummallista.

oiskohan ollut halukas tietämään totuuden, mutta perhe esim painostanut vastustamaan isyydenvahvistusta..

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
jotenkin jännää, että isä suostunut testeihin ja viettänyt pojan kanssa aikaa, muttei ollut halukas isyyden vahvistamiseen. :o

Meinasin just kirjoittaa samaa, kummallista.

oiskohan ollut halukas tietämään totuuden, mutta perhe esim painostanut vastustamaan isyydenvahvistusta..

Voi olla, kaippa siihen joku syy on miksei sitä aiemminkaan hoidettu kuntoon...

Luulen, että suurin osa näistä tapauksista ei riemusta kiljahtele. Pelkkä orkkuhan se on ollu monille kavereille ja hauskanpitoa. Ahdistuvat raukat vaan. Ties vaikka lapsi rupeaa vaatimaankin jotain. :laugh:

Varmaan isän muut lapset ainakin vastustaneet isyyden vahvistamista: menee perintöä sivu suun, kun tulee yksi uusi jakaja... Isäkin ehkä periaatteessa uteliaana tutustunut poikaansa, mutta ei haluaisi tätä jakamaan perintöään, kun ei poika ole kuulunut hänen elämäänsäkään. Tavallaan surullista pojan kannalta, mutta noin myöhäinen isyyden vahvistamisvaatimus kielii kyllä siitä, että pojallakin perintö kiiluu silmissä...

Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
mutta noin myöhäinen isyyden vahvistamisvaatimus kielii kyllä siitä, että pojallakin perintö kiiluu silmissä...

ja mitenkähän se asia olis hoidettu aikasemmin, jos poika ei isästään tiennyt, eikä äiti suostunut kertomaan?

jos mulle kävis noin ja se ihminen olis todistetusti mun isä ja olisi halunnut minuun pitää yhteyttä, niin ihan varmasti olisin halunnut myös isyyden vahvistetuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Varmaan isän muut lapset ainakin vastustaneet isyyden vahvistamista: menee perintöä sivu suun, kun tulee yksi uusi jakaja... Isäkin ehkä periaatteessa uteliaana tutustunut poikaansa, mutta ei haluaisi tätä jakamaan perintöään, kun ei poika ole kuulunut hänen elämäänsäkään. Tavallaan surullista pojan kannalta, mutta noin myöhäinen isyyden vahvistamisvaatimus kielii kyllä siitä, että pojallakin perintö kiiluu silmissä...

Voihan se olla noinkin.

Tän perusteella mun ois siis mahdollista "vaihtaa isää" virallisesti. En vaan tiedä viitsinkö tehdä sitä kasvatti-isälleni :/
Mutta eikös perintöasioissa tule ongelmia biologisen isän kanssa jos hän ei ole virallisesti isä?

*kunhan mietin* :|

Yhteistyössä