Ottaisitko asian puheeksi huomenna päiväkodin lastenhoitajien kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaislax
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaislax

Vieras
Lapseni, 5v, oli tänään unohtunut hoitajilta päiväkodin pihalle ryhmän lähtiessä laskemaan mäkeä n puolen kilometrin päähän. Lapseni oli ollut leikkimässä kiipeilytelineessä, eikä huomannut/hoksannut muiden lasten kerääntyvän lastenhoitajien käskystä parijonoon porttien luokse. Toinen hoitaja oli laskenut lapset ja todennut, että siinä on 21 lasta ja kysynyt toiselta, paljonko pitäisi olla. Toinen oli sanonut, että kai se on oikea määrä... (nämä siis lasta noutaessa hoitajien kertomana).

Oma lapseni oli siis ollut leikkitelineessä ja unohtunut sinne. Pihalla oli myös pienten ryhmä, joiden hoitaja oli huomannut lapseni ja yrittänyt tavoittaa 5-v ryhmän hoitajia. Lapseni oli leikkinyt pihassa pienten ryhmäläisten kanssa ja oli ollut näiden hoitajien valvonnassa.

Eli siis lapseni ei ollut millään tavalla heitteillä tai hoito laiminlyötynä. Mutta lapseni koki tuon isona asiana ja pahoitti mielensä siitä, että hänet oli unohdettu. Ei kylläkään näyttänyt sitä päiväkodilla, mutta kotona kertoi sitten kun puimme asiaa. Hoitajat eivät olleet pyytäneet lapselta anteeksi unohdustaan tms.

Nyt mietin, onko pikkumaista ottaa asia huomisaamuna vielä esille lastenhoitajan kanssa ja kertoa, että lapseni ei ollut hoksannut muiden lähtöä ja että hän oli pahoittanut tapahtuneesta mielensä?

Tottakai sanoisin asiasta.

Ja sanoisin vieläpä, että hei, te unohditte lapseni ja niin ei saa käydä. Ei voi olla lapsen asia huolehtia siitä, että pysyy ryhmän mukana kun jonnekin mennään, vaan hoitajien hommaa on tarkistaa että kaikki ovat ja pysyvät mukana.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
Kyllä mä juttelisin hoitajien kanssa.

Kun mä olin päiväkodilla, mulle teroitettiin joka vaiheessa että 'luku pitää täsmätä'!
Yks hoitaja oli erityisen tarkka tästä- ja ymmärrän! Niin minäkin olin ja olisin edelleen.
AINA pitää tietää montako on sisällä/ulkona, kuka on haettu- eli että luku täsmää.
Sain hyvät pisteet harjoittelijana arviointeihin, koska tämä tarkka täti tuli ulos ja kysyi tapansa mukaan kuka missäkin, montako meillä on ulkona- vakityöntekijä ei tiennyt, minä tiesin :D

Enkä kyllä ymmmärtänyt tämän vakituisen olkia kohauttelevaa tapaa- ei niistä yksikään ole porttien ulkopuolelle vielä päässyt, hehe he... Vanhenpana ainakin tykkään siitä, että hoitaja tietää missä päin pihaa lapseni on, ettei tarvitse suurella pihalla kierrellä loputtomiin etsiskellen....

ei ole pikkuasia! Luku pitää olla tiedossa ja täsmätä aina. Itse olen karannut päiväkodista ja kävellyt äidin työpaikalle. Kukaan ei ollut edes huomannut ennen kuin äiti soitti sinne.... Ei oikein herätä luottamusta.

Tottakai juttelet ap tosta tapahtuneesta. Meidän hoitajien on tiedettävä tarkka pääluku eikä mitään " on kai "-tyylisiä lähtöjä. Vaikka lapsi oli turvassa niin silti tolleen ei saa käyä.

Mun lapsi on kans kadonnu hoitajien silmistä kerran. Tuo ei mun mielestä ole ihan kevyt juttu, vaikkei lapsi ilman valvontaa ole jäänyt. Ei vaan ollu siellä missä ois pitäny olla.

Todellakin pitää olla tarkkana, että joka lapsi on mukana! Meidän pk:ssä on ulkoillessa mukana ''apulaukku'', jossa on kännykkä, lista kaikkien lasten huoltajien puhelinnumeroista ja kansio, johon listataan lapset ja josta ruksataan poissaolevat/haetut lapset. Tsekkaavat siis lasten lukumäärän JA nimet, että molemmat täsmäävät. Apulaukku on aina jonkun hoitajan vastuulla, se otetaan mukaan jos tulee esim. hätätilanne ja pk:n tiloista on poistuttava pikimmiten.

Tottakai otat. Todennäköisesti hoitajat toivovat, että puhut asiasta. Voivat kenties itsekin ottaa asian huomenna taas esille.

Olen itse lastenhoitaja ja kerran jättänyt lapsen ulos vahingossa isompien lasten ryhmän kanssa kun meidän pienten ryhmä lähti sisälle kounaalle. Ikkunasta sitten näin, että tämä yksi on vielä pihalla. Vaikka lapsi ei jäänyt yksin niin oma järkytys oli valtava ja tarve puida asiaa kova. Tuosta tapauksesta on kuusi vuotta ja vieläkin se harmittaa ja vaivaa.

Yhteistyössä