Ottaisitko päiväkodissa asian puheeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lapseni kertoi että ryhmään tullut uusi tyttö oli nimitellyt häntä. Lapseni kaveri oli sitten puolustanut toista ja sanonut ettei saa kiusata. Sitten uusi tyttö oli käynnyt itkeen ja hoitaja tullut paikalle ja sanonut tälle puolustajalle ettei saa kiusata uutta tyttöä! Asia oli jäännyt selvittämättä, otanko asian huomenna puheeksi...lapsi meinasi itse kyllä sanoa jälkikäteen asiasta tädeille. Harmittaa, tuolla ei ole ikinä ollut kiusaamista mutta jos nyt alkaa olemaan...

Riippuu kuinka hyvin lapsesi puhuu ja tulee ymmärretyksi, kun et mitään ikää maininnut. Jos ei ole varmaa, että tulisi täysin ymmärretyksi, ota itse asia puheeksi, muuten annat sen lapsen tehtäväksi, voit olla taustatukena.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippuu kuinka hyvin lapsesi puhuu ja tulee ymmärretyksi, kun et mitään ikää maininnut. Jos ei ole varmaa, että tulisi täysin ymmärretyksi, ota itse asia puheeksi, muuten annat sen lapsen tehtäväksi, voit olla taustatukena.

Silloin, kun aikuinen on jo puuttunut tilanteeseen niin lapset eivät pysty selvittämään tilannetta tasa-arvoisesti keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Lapsi itse meinasi että sanoo itse. Jos annan hänen hoitaa itse asian ja kysyn kun tulen hakemaan sanoiko asiasta, jos ei niin sanon sitten?Ja kyse siis eskari-ikäisistä:)

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Silloin, kun aikuinen on jo puuttunut tilanteeseen niin lapset eivät pysty selvittämään tilannetta tasa-arvoisesti keskenään.

Mä ainakin tarkoitin sitä, että rohkaisisin lasta kertomaan itse aikuiselle, miten se juttu oikeasti meni.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Ja ap:n lapsi sitä paitsi saattaa puhua omiaan. Kaikista huolestuttavista asioista pitää voida kysyä ja keskustella.

En usko että puhuu omiaan, vuotta nuorempi sisar on samassa ryhmässä ja hänkin näki tilanteen + kaveri.

Yhteistyössä