Ottaakohan sossu yhteyttä?

  • Viestiketjun aloittaja Bella
  • Ensimmäinen viesti
Bella
Pakko avautua..
Eli minä olen viimeisilläni raskaana. Miehellä on ilmeisesti jonkinasteinen päihdeongelma. Ei siis juo jatkuvasti, mutta joskus. Hänellä on lääkitys jonka aikana ei saisi juoda alkoholia. Mä olen jotenkin ollut sokea tuon sen ongelman suhteen. Vasta nyt, kun vauvan pitäisi syntyä minä hetkenä hyvänsä ja mies silti käy viihtellä, olen alkanut huomaamaan ettei hänen alkoholinkäyttönsä ole normaalia. Kuka juo kun lapsi saattaa syntyä milloin vain?! Ja tänään tuli viimeinen tikki. Mies joi viinipullon ja päälle otti yliannostuksen lääkkeitään. Suuttui ihan sairaasti kun kaadoin hänen viimeisen lasin lavuaariin. Hän meni aika sekavaks noista lääkkeistä. Ambulanssi haki hänet juuri. Selvästi paheksuen ihmettelivät kun minä tuon kaiken keskellä raskaana.
Nyt mietin ilmoittavatko ne tästä sossuun? En tietenkään aio lasta kasvattaa tällaisen keskellä. Mies sanoi hakevansa apua, myönsi ongelmansa. Mutta hyvänen aika, mitä tässä pitäis tehdä! Antaako miehelle mahdollisuus vai lähteä pian lapsen syntymän jälkeen? Mitä sossu tekee jos kuulee? Itkettää.. Olen niin pahoillani lapseni puolesta! Miksen huomannut aiemmin?! :(
 
xxx
Älä hätäile, en usko että kukaan ilmoittaa sossuun. (ehkä jos teillä olisi muita lapsia) Mieti, tarkkaan haluatko jatkaa tämän miehen kanssa, sillä harvoin miehet juomakäyttäytymistään osaa kokonaan muuttaa. Voimia sinulle!
 
älä tee sitä virhettä
Lähteä. Mieheni sisko on uskonu ukkonsa juttuja vuosien ajan, aina lupaa lopettaa.
Lapsestakin huomaa jo et asiat ei ole ok kotona,isä on siis joka päivä kännissa.
Lapsi on levoton,riehuu,huutaa jne.
Älä tee sitä virhettä et uskot lupauksiin.
 
ap
Mies kertoi, että hänen lääkärinsä on epäillyt myös miehen juomiskäytöstä ja tarjonnut jotain lääkettä josta olisi apua.. Jos katsois onko siitä mitään apua?
Mies joskus oma-aloitteisesti puhunut kuinka ei tahdo lastensa ikinä kasvavan alkoholisti-isän kanssa. Luulisi siis, että on tosissaan avunhakemisen kanssa.. Mutta näistä päihdeongelmaisista on kuultu niin monet kerrat pelkkää huonoo. :(
 
Piimä
Ei ota sossu suhun yhteyttä, kun sinä et ollu se kyyditettävä. Mä olin kans ihan yhtä sokea pitkän aikaa ja mies kans joi vaikka laskettuaika oli seuraavana päivänä. Jouduin oikeen kysymään aamulla, kun tuli lähtö sairaalaan: et oletko ajokunnossa vai tilaanko taksin? Kahden lapsen jälkeen vasta tajusin, että ei tää oikeesti voi mennä näin ja nyt on ero vireillä ja luultavasti mies saa ensiviikolla asunnon itselleen. Vapuksi mies pihalle projekti meneillään.. Turhia lupauksia ja ainaista vitutusta en tule kaipaamaan, mutta sitä miestä, jonka kanssa aloin aikoinaan seurustelemaan, jään kyllä kaipaamaan.
 
vieras
Palstan perusteella joskus ei ole antabuksestakaan ollut mitään apua. Jos juomahimot ovat kovat, voi lääkkeen olla ottamatta. Parempi vaan alkaa petailemaan omaa asuntoa pikkuhiljaa, lapsen synnyttyä on vaikeampi järjestellä asioita.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Palstan perusteella joskus ei ole antabuksestakaan ollut mitään apua. Jos juomahimot ovat kovat, voi lääkkeen olla ottamatta. Parempi vaan alkaa petailemaan omaa asuntoa pikkuhiljaa, lapsen synnyttyä on vaikeampi järjestellä asioita.
Tässä ollaan jo viikolla yliaikaa (41+0), etten ennen lapsen syntymää kyllä pois kerkee. :/
Totta tuo, että lääkkeet voi aina jättää pois.
Kaipaan niin sitä miestä joka mieheni joskus oli.. Nyt en edes tunne häntä! :'(
Miten jokin voikin ottaa noin vallan ihmisestä?! Oon aina vihannut alkoholia, nyt vielä enemmän!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Palstan perusteella joskus ei ole antabuksestakaan ollut mitään apua. Jos juomahimot ovat kovat, voi lääkkeen olla ottamatta. Parempi vaan alkaa petailemaan omaa asuntoa pikkuhiljaa, lapsen synnyttyä on vaikeampi järjestellä asioita.
Näin! Ja mitä jos se mies menee niin sekavaksi kun vetää kaikkea lärviin ettei tiedä mitä tekee. Te ette voi nukuttaa vauvaa teidän yhteisessä sängyssä. Etkä voi luottaa vauvaa miehes hoitoon jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bella:
Pakko avautua..
Eli minä olen viimeisilläni raskaana. Miehellä on ilmeisesti jonkinasteinen päihdeongelma. Ei siis juo jatkuvasti, mutta joskus. Hänellä on lääkitys jonka aikana ei saisi juoda alkoholia. Mä olen jotenkin ollut sokea tuon sen ongelman suhteen. Vasta nyt, kun vauvan pitäisi syntyä minä hetkenä hyvänsä ja mies silti käy viihtellä, olen alkanut huomaamaan ettei hänen alkoholinkäyttönsä ole normaalia. Kuka juo kun lapsi saattaa syntyä milloin vain?! Ja tänään tuli viimeinen tikki. Mies joi viinipullon ja päälle otti yliannostuksen lääkkeitään. Suuttui ihan sairaasti kun kaadoin hänen viimeisen lasin lavuaariin. Hän meni aika sekavaks noista lääkkeistä. Ambulanssi haki hänet juuri. Selvästi paheksuen ihmettelivät kun minä tuon kaiken keskellä raskaana.
Nyt mietin ilmoittavatko ne tästä sossuun? En tietenkään aio lasta kasvattaa tällaisen keskellä. Mies sanoi hakevansa apua, myönsi ongelmansa. Mutta hyvänen aika, mitä tässä pitäis tehdä! Antaako miehelle mahdollisuus vai lähteä pian lapsen syntymän jälkeen? Mitä sossu tekee jos kuulee? Itkettää.. Olen niin pahoillani lapseni puolesta! Miksen huomannut aiemmin?! :(
Jos ottavat sossuun yhteyttä, he kyllä ilmoittavat siitä sinulle.

Nyt otan kantaa tuntematta tarkemmin tilannettasi.

Tarkoitat varmaankin lastensuojeluilmoitusta tuolla yhteydenotolla. Lastensuojeluilmoitus tehdään lapsen nimellä, joten sitä ei voi tehdä, koska lapsesi ei ole syntynyt. Mutta jos lapsesi olisi syntynyt, ilmoitus todennäköisesti menisi. Ilmoituksessa kerrottaisiin ambulanssin, poliisin käsitys tapahtuneesta, puhallutetut promillet jne.

Mitä sitten tapahtuisi? Lastensuojelu ottaa teihin yhteyttä. Sossut tod. näk. haluaisivat tavata teitä, ehkä sinua erikseen, koska voi olla, etä pelkäisit miestäsi niin paljon, ettet uskaltaisi hänen läsnäollessa kaikkea kertoa.

Sossuja ei tarvii pelätä! He haluavat tukea sinua ja miestäsi löytämään lapsen kannalta parhaimman ratkaisun. He pyrkisivät motivoimaan miestäsi päihdehoitoon ja kertoisivat, mistä sitä saa ja minkälaista. He kertoisivat, mistä sinä voit saada tukea (esim. turvakoti). He voivat osoittaa sinulle myös oman tukihenkilön, jonka kanssa voit pohtia tilannetta ja ratkaisuja siihen, lapsen tilannetta ajatellen. Lapsen kasvun ja kehityksen turvaaminen on tärkeintä.

Lastensuojelu on vierelläkulkija, mutta toki myös kontrolloi. Heidän vastuulla on, että lapsen tilanne on turvattu riittävästi. Lasta ei kuitenkaan huostaanoteta helposti. Huostaanotto, siis pysyvä sellainen voi tulla kysymykseen, jos lapsesi turvallisuus vaarantuu vakavasti ja toistuvasti. Sinun tehtäväsi on suojella lastasi ja turvata hänen kehityksensä. Jos miehesi ei ymmärrä ongelmaansa, sinulla on iso vastuu lapsestasi, ja tähän kannattaa ottaa kaikki tarjolla oleva tuki vastaan.

Sulla on isoja asioita mietittävänä. En tiedä, mitä sanoisin... Voimia tilanteeseesi!

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Itkua ja huutoa:
Jos ottavat sossuun yhteyttä, he kyllä ilmoittavat siitä sinulle.

Nyt otan kantaa tuntematta tarkemmin tilannettasi.

Tarkoitat varmaankin lastensuojeluilmoitusta tuolla yhteydenotolla. Lastensuojeluilmoitus tehdään lapsen nimellä, joten sitä ei voi tehdä, koska lapsesi ei ole syntynyt. Mutta jos lapsesi olisi syntynyt, ilmoitus todennäköisesti menisi. Ilmoituksessa kerrottaisiin ambulanssin, poliisin käsitys tapahtuneesta, puhallutetut promillet jne.

Mitä sitten tapahtuisi? Lastensuojelu ottaa teihin yhteyttä. Sossut tod. näk. haluaisivat tavata teitä, ehkä sinua erikseen, koska voi olla, etä pelkäisit miestäsi niin paljon, ettet uskaltaisi hänen läsnäollessa kaikkea kertoa.

Sossuja ei tarvii pelätä! He haluavat tukea sinua ja miestäsi löytämään lapsen kannalta parhaimman ratkaisun. He pyrkisivät motivoimaan miestäsi päihdehoitoon ja kertoisivat, mistä sitä saa ja minkälaista. He kertoisivat, mistä sinä voit saada tukea (esim. turvakoti). He voivat osoittaa sinulle myös oman tukihenkilön, jonka kanssa voit pohtia tilannetta ja ratkaisuja siihen, lapsen tilannetta ajatellen. Lapsen kasvun ja kehityksen turvaaminen on tärkeintä.

Lastensuojelu on vierelläkulkija, mutta toki myös kontrolloi. Heidän vastuulla on, että lapsen tilanne on turvattu riittävästi. Lasta ei kuitenkaan huostaanoteta helposti. Huostaanotto, siis pysyvä sellainen voi tulla kysymykseen, jos lapsesi turvallisuus vaarantuu vakavasti ja toistuvasti. Sinun tehtäväsi on suojella lastasi ja turvata hänen kehityksensä. Jos miehesi ei ymmärrä ongelmaansa, sinulla on iso vastuu lapsestasi, ja tähän kannattaa ottaa kaikki tarjolla oleva tuki vastaan.

Sulla on isoja asioita mietittävänä. En tiedä, mitä sanoisin... Voimia tilanteeseesi!
Jotenkin kaikkialta saa aina sen kuvan, että sossun väki on ilkeää ja katsoo kaikkea pahalla ja syyttää suotta.
Ihan kamalaa jos mun lapsi ei saakaan sitä isää joka sen piti saada ja jonka luulin sen saavan. Mutta onneks hänellä on minut. Aikoinaan päätin, etten ikinä tuu kasvattaan lasta alkoholistin kanssa. Enpä uskonut joutuvani oikesti asian eteen. Mutta toki päätökseni pitää vaikka kipeää tekeekin.
Mutta haluan katsoa ensin muuttuuko mikään. Tosin kauaa en tietenkään voi odotella.
Tää repii niin rikki! :'(
 
äö
Kuinka kauan miehesi tilanne on jatkunut tuollaisena? Joskus miehet reagoi voimakkaasti, kun parisuhteeseen on tulossa vauva. Ehkä häntä pelottaa...? Ei ainut mahdollisuus ole erota, vaan miehesi voi saada, hoitoa, tervehtyä, parisuhde voi parantua ja lapsi saa isän. Luonnollisesti tervehtymisen tulee alkaa heti, koska väsyt itsekin, jos hoidat vastasyntynyttä ja alkoholisti kekkuloi siinä vieressä.
 
vieras
Pakkaa varulta kassiin vaihtovaatteita ja muuta tarpeellista sinulle ja vauvalle ja sovi jonkun tutun kanssa, että voit mennä sinne pariksi yöksi jos tilanne menee ihan hurjaksi. Vaihtoehtoisesti ota selvää alueen turvakodeista. Aseta itsellesi ja miehellesi jokin aikaraja, vaikka pari viikkoa tai kuukausi, minkä aikana asioiden on muututtava (esimerkiksi mies alkaa käydä säännöllisesti hoidossa) ja mikäli sopimus ei pidä, muuta pois.
 
Minä
sossu ei heti oo muksua pois ottamassa, vaan yhdessä sovitaan miten edetään jos ne edes ottaa yhteyttä!

Meillä mies alkoholisti, ollu nyt 7v juomatta! Hän hakeutui päihdekuntoutukseen pari kuukautta ennen kun meidän esikoinen syntyi.
Edelleen onnellisesti naimisissa.

Katso mihin tilanne etenee, jos ei muutu niin lähde! Ajattele lasta!

 
ap
Ihana kuulla, että jollain on päihdeongelma selätetty. :)

Tässä mietittyäni aion tosiaan katsoa mihin tilanne etenee. Mies on nyt sentään tiedostanut ja myöntänyt ongelmansa, joten ihan jumissa ei olla. Jonkin aikarajan varmaan asetan. Alkoholismista ei tietenkään ihan noin vaan parannuta, mutta kyllähän sen näkee onko mies tosissaan ja mihin suuntaan asia menee. Kotona olen tietysti lapsen kanssa joka hetki. Eikä ihan vauva vielä onneks tajua tollaisista mitään.
Poishan se on lähdettävä sitten jollei asiaan muutosta ala tulemaan. Ja hirveen kauaa ei tietenkään voi odotella.
 
Minä
Valitettavasti alkoholismista ei parannu koskaan. Kerran alkoholisti, aina alkoholisti!
Juomisesta voi toki päästä jos miehellä omaa tahtoa on! Mutta koskaan, ei koskaan, voi ottaa tippaakaan alkoholia enää jos lopettaa.

Mutta, kuten jo aiemmin kirjotin, joskus nämäkin asiat päätyy hyvin :)

Voimia ja jaksamista!
 
:hug: voimia ja jaksamista täältäkin. mun lapsen isä oli samassa tilanteessa aikanaan. mä lähdin. ei se ikinä lopettanut juomista, joten pistin välit totaalisesti poikki. ei oo 7 vuoteen kuulunut, että tuskin enää aikoo yhteyttä ottaa eikä tarvikaan.. toivottavasti tiedän tarinalla onnellisempi loppu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äö:
Kuinka kauan miehesi tilanne on jatkunut tuollaisena? Joskus miehet reagoi voimakkaasti, kun parisuhteeseen on tulossa vauva. Ehkä häntä pelottaa...? Ei ainut mahdollisuus ole erota, vaan miehesi voi saada, hoitoa, tervehtyä, parisuhde voi parantua ja lapsi saa isän. Luonnollisesti tervehtymisen tulee alkaa heti, koska väsyt itsekin, jos hoidat vastasyntynyttä ja alkoholisti kekkuloi siinä vieressä.
Valitettavasti itse on vähän negatiivisempi. Jos mies reagoi tällä tavalla vauvan tuloon, hän tod. näk. reagoi tällä tavalla kaikkiin isoihin muutoksiin. Ellei sitten motivoidu hakemaan apua löytääkseen keinoja käsitellä isoja muutoksia ja niihin liittyviä tunteita... Ja se avun on oltava muutakin kuin pelkkä katko. Motivaatiota pitää olla pitkäaikaiseen tukeen, jotta pinttyneistä tavoistaan pääsee ja saa luotua uutta, rakentavampaa tilalle.

Eli ylläoleva idea päihdekuntoutuksesta on asiaa. Sellainen kestää ainakin kuukausia, vuoden.

 
vieras
Kannattaa nyt olla tarkkana. Mua ei huolestuta niinkään nyt tässä tuo juominen, vaan noitten lääkkeitten käyttö! Ne pistää pään paljon sekavammaksi kuin viina, joten ole ap varovainen, jos aiot pienen vastasyntyneen kanssa kotona olla.
 
Ei ne sossut pahoja ole, me pyydettiin tytölle kiirellistä sijoitusta viime kesänä kun ei enää jaksettu.
Tyttö pääsi kuntout
ukseen ja niitä diagnoosejakin alkoi ilmaantua kunnolla ja me oltiin ihmetelty että meissäkö vika.
Nyt tyttö on tulossa jo kotiin =)

Sulla sen verran rankka tilanne että huolehdi sossuista ja keskity siihen vauvan tuloon, mutta miehelle muutamat vaihtoehdot, jookos?
 

Yhteistyössä