Ottaa päähän laihduttaneen kaverin käytös!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noussut hattuun?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

noussut hattuun?

Vieras
Mulla on ystävä, joka on parin vuoden kuluessa laihduttanut 30kg. Hieno saavutus, sitä ei ole kiistäminen ja olen onnellinen hänen puolestaan. MUTTA, laihduttuaan hän on jotenkin muuttunut luonteeltaan. Hänestä on tullut todella ilkeä ylipainoisia ihmisiä kohtaan ja sen saavat kyllä tuta niin lähipiiri kuin tuntemattomatkin. (itselläni bmi 21, joten minua ei koske)

Tämä tuttava saattaa huomautella muiden jenkkakahvoista ja erityisen vahingoniloisesti hän kommentoi, jos jollekin on tullut pari kiloa lisää. Jos olemme syömässä jossain julkisella paikalla, hän saattaa kovaan ääneen paheksua lähellä istuvan ylipainoisen lautasella olevaa ruokaa ja paasata lihavien itsekurin puutteesta. Ja kun yhteinen ylipainoinen ystävämme murehtii kilojaan, niin tämä ex-ylipainoinen tokaisee, että turha märistä, kun ei ota itseään niskasta kiinni. Tässä vain muutama esimerkki. Mua suoraan sanottuna v.tuttaa!! :headwall:

Itse olen aikanani vuositolkulla tukenut tuota ex-ylipainoista kaveriani ja kuunnellut hänen vuodatuksiaan! Miten hän voi unohtaa sen, että on itsekin ollut lihava ja sen, miltä se silloin tuntui, puhumattakaan muiden puheista?! Yhtäkkiä hänestä on tullut tuomitseva ylijumala, jolla on oikeus puhua muille ihmisille heidän ulkonäöstään mitä sylki suuhun tuo.

Mä katkaisen kohta välini tuohon henkilöön...

eli kaverisi laihdutti ittensä vittumaiseksi :/ niin käy valitettavasti joillekkin. mutta yleensä se käy semmosille joilla se perusluonne on jo vittumainen.

kai se huomas, että se laihdutus onkin melko helppoa ku saa aloitettua. se on vähän niin ku jotku tupakan polttajat. ensin poltetaan kymmenen vuotta ja sitten saarnataan muille... :) ärsyttäväähän se on, pystyisitkö jotenkin vihjailee, ettei kiinnostais kuunnella haukkuja muitten kiloista tms...

Mä olen sanonut hänelle asiasta ihan suoraan. Sanonut, että mua hävettää hänen huomauttelunsa muiden kiloista ja tulee paha mieli niiden toisten puolesta. Kaveri vaan naurahti ja tokaisi, että eihän se hänen vikansa ole, jos ne (arvostellut) ovat lihavia...

Mutta joo, ehkä mä vielä sivallan takaisin mainiten hänenkin lihavasta menneisyydestään ja siitä kuinka hän itse vuositolkulla murehti niitä omia kilojaan.

Sano hänelle suoraan mitä ajattelet. Jos olette hyviä ystäviä niin kyllä sen totuuden sanominen ja siitä keskusteleminen onnituu jos ei niin sit voi mennä itseensä ja miettiä olisko sun sanoissa perää...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä olen sanonut hänelle asiasta ihan suoraan. Sanonut, että mua hävettää hänen huomauttelunsa muiden kiloista ja tulee paha mieli niiden toisten puolesta. Kaveri vaan naurahti ja tokaisi, että eihän se hänen vikansa ole, jos ne (arvostellut) ovat lihavia...

Mutta joo, ehkä mä vielä sivallan takaisin mainiten hänenkin lihavasta menneisyydestään ja siitä kuinka hän itse vuositolkulla murehti niitä omia kilojaan.

Toki tökerö sun ystäväsi kyllä on. Yritä löytää empatiaa sieltä ja sano onko hänellä mukavaa jos huomauttelet vaikka sille jostain asiasta mikä on sulla paremmin kuin hänellä tai että muistutat hänelle jatkuvasti esim. ruoka-annoksia ettei taas tule yhtä lihavaksi ja "rumaksi" kuin silloin aikoinaan oli, kun oli lähinnä hirvitys ja ties mitä. Siis älä itse ala haukkumaan, mutta yritä saada empatian avulla toinen hoksaamaan kuinka pahalle semmoinen tuntuu. Jos taas ystävälläsi ei ole empatiaa, niin sille sit ei mahda mitään. Itse en jaksaisi sellaista henkilöä pitemmän päälle.

tajuan sua paremmin kuin uskotkaan. olen itse 40 kg ylipainoinen. Jos laihdutan 20 kg, musta tulee juuri tuollainen. Isännän kanssa ollaan todettu, että lihavat on leppoisia ja niinpä kannan kiloni kunnialla ja mielumin nautin elämästä. Tiedätkö miksi ystäväsi on sellainen, hänellä on nälkä, kaipaa entistä ruokavaliota ja sen kanssa on jatkuvaa kamppailua. Oma paha olo purkautuu siis veemäisyytenä, näin on.

Sun ystäväs ei taida omata itsetuntoa tai ainakaan kovin kummosta sellasta. Monet on epävarmoja itestään sillon, kun eivät kroppaansa o tyytyväisiä, mut automaattisesti se parempi itsetunto ei tuu laihtumisen myötä. Oisko kyse siis siitä, että kaveris koittaa nostaa itteensä ylemmäs ja päteä tolla muitten haukkumisella? Ite varmaan kysyisin miks tekee noin ja varmaan kerosin myös ton epäilynikin... Jos menee vaikeeks, niin siitä on helppo päätellä osuneen oikeeseen.

Mä tiedän yhden tismalleen samanlaisen tapauksen.
Hänestä on tullut oksettavan itsekeskeinen kaiken v-mäisyyden lisäksi.. Hänen kanssa ei pysty juttelemaankaan ilman että hän tuijottaisi itseään peilistä tms ihan koko ajan :headwall:

Kaverillasi on selvästi huono itsetunto, oli ennen laihdutusta ja on edelleen kun pitää korostaa omaa saavutusta muita halveksimalla. Kuulostaa ihmiseltä joka ei ole hyväksynyt itseään eikä näinollen muitakaan sellaisina kuin ovat.

Lihavista vuosista jäi käteen se ettei arvosta itseään ja yrittää pönkittää itsetuntoaan haukkumalla muita.

Yleensä ihmisissä kiinnitetään huomioo siihen ominaisuuteen tai seikkaan mihin itsessä ei olla tyytyväisiä.

Teillä on ollut aika hyviä pointteja vastauksissanne! Mitenköhän tuota kaverin itsetuntoa saisi sitten pönkitettyä niin, ettei sen tarvitsisi yrittää tehdä sitä haukkumalla/mollaamalla muita? Tai mitä hän itse voisi tehdä asian hyväksi? En viittis kuitenkaan ihan vielä luovuttaa, ollaan kuitenkin oltu 20 vuotta ystäviä. Tällä hetkellä hänen käytöksensä vaan on suoraan sanottuna sietämätöntä.

Alkuperäinen kirjoittaja Takapiru:
Lihavista vuosista jäi käteen se ettei arvosta itseään ja yrittää pönkittää itsetuntoaan haukkumalla muita.

Yleensä ihmisissä kiinnitetään huomioo siihen ominaisuuteen tai seikkaan mihin itsessä ei olla tyytyväisiä.

jälleen kukkasia siulle :flower:

Esim. tuon ravintolassa arvostelemisen onnistuisit varmaan lopettamaan (sillä kertaa) jo ihan sillä, että nolostut hänen puheistaan.

muoks. Eli siis sanot hänen nolaavan sinut noin typerillä puheilla.

Itse kellekin voisi tulla vastaava tilanne eteen.
Monesti olen lukenut netistä kun joku avautuu ahdistuksissaan, niin jo on kymmenittäin saman kokeneita torumassa. :headwall:
Lyhyt on ihmisen muisti.

palstalla on yksi tuollainen ap:n mainitsema kaveri. Nikkiä en sano, mutta kumminkin. Se on tosiaan helppo unohtaa se oma menneisyys ja luulen, että toi pätemisen tarve ja itsetunnon kohotus mollaamalla on juuri niitä avainsanoja.

no se asia pyörii sillä jatkuvasti päässä, viittaa johonkin syömishäiriön tyyppiseen ilmiöön.. kun joutuu tarkkailemaan omaa syömistään tai on tottunut tekemään sitä kauan, seuraa myös muiden syömistä. Jotenkin ei voi elää asian kanssa vielä luonnollisesti

Yhteistyössä