Ottaa aivoon 13 v. käytös + mies vieressä ihan munaton puuttumaan mihinkään !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Toi 13-vuotias hyppii silmille, tekee ihan mitä tahtoo, kielenkäyttö on painokelvotonta. Minä yritän pidän jonkinlaista kuria ja järjestystä tässä perheessä. Ja mitä tekee mies - EI MITÄÄN !! Mä oon niin väsynyt tähän paskaan kun minä olen se tyhmä mutsi, idiootti, jne. ja mies ei osallistu kasvatukseen millään lailla. Prkle ! Hermot on loppu. Tänään tyttö jäi sairaana kotiin ja kun tulin yllättäen töistä tavallista aikaisemmin, täällä oli tytön kaveri joka ilmeisesti lintsasi koulusta ja tuli meille. Tupakalla oli kans käyty, haju hirvee kun tulin eteiseen. Siis mä en jaksa, nytkin mä vaan istun tässä koneella ja itken .... tekis mieli pakata matkalaukku ja lähtee YKSIN reissuun mutta eihän noita muksuja voi tuommoisen miehen kanssa keskenään jättää. Mä on niin loppu :(

Jos teillä on erimielisyyttä kasvatusperiaatteista, niin ne kannattaisi selvittää asiallisesti ettei tilanne mene tuohon kuin teillä vaikuttaisi olleen jo pitkään hermostumisestasi päätellen.

Muksut käyttäytyy miten sattuu nimenomaan silloin, kun vanhemmat ei kykene tukemaan toisiaan. Hakekaa apua vihoittelun tilalle. Luuletkos, ettei miestäsi stressaa tajuta, että vaimon mielestä hän ei mies edes ole?

Otan osaa.Tuo on harvinaisen kamala ikä.Meilläkin välillä ovet paukkuu ja tyttö sanoo omia mielipiteitään ,mutta haukkua meillä ei sa idiootiksi tmv.Olen myös sanonut että jos ihan hölmöksi heittäytyy niin kännykkä lähtee mun kanssani työpaikalle samoin tietokoneen akku ja johto .Yhden kerran olen tuon kavatusmetodini tehnytkin ja aika lauhkea oli tyttö pitkän aikaa sen jälkeen.
samoin jos kuulen ,että on lintsannut otan välittömästi yhteyttä opettajaan .Kamala häåeä plis tytölle.Ja tupakkaa en ole ainakaan vielä nähnyt suunpielessä tai että olis sille haissut.
koitan jaksaa keskustella tytön kans kaikesta mahdollisesta ,vaikka saankin välillä tosi lyhyitä vastauksia tai jonkun evvpk vai mikä sen nyt onkaan ja ihan sama -lausahduksen ym.
Tytöllä on kuitenkin korvat ja jotain varmaan menee perillekkin:).Koitan myös välillä jutella tyttöä kiinnosttavista asioista ---vaikka kaameista muotikuvastoista joissa hirveitä mustia punk-vaatteita :).
itse olen ihan eri aikakuden lapsi kuin oma tyttöni(sain hänet 32-vuotiaana esikoisenani) ,mutta koitan jotenkin päästämukaan hänen ajatusmaailmaansa.Välillä hän on sanonutkin että olen vähän fossiili ym ..mutta ei onneksi mitään kamalan pahempaa.
Olenkin ajatellut ,että jos teiniltä otetaan pois kaikkein pyhin (tämänhetkinen) eli tietokone tai kännykkä on se aika hyvä rangaistus teinin tyhmästä käytöksestä tai teosta ja uppoaa aika hyvin.Siis jos ei puhe auta ...
Ja mitä mieheesi tulee ...hänkin saaisi osallistua kavatukseen.Ymmärrän hyvin väsymyksesi.

voi surku, ei taida tytölle puhuminen auttaa jos mennyt haistatteluasteelle jo
pystytkö puhuun mitään sille ilman että tytön asenteelisuus kuohahtaa?
kuuluuhan se vanhempien ja teinien väliseen suhteeseen se että irtiotossa voi olla tuollaistakin, mutta että haistattelua en vanhempana hyväksyisi

meillä ei teini uskalla aukoo päätään tolleen puhumattakaaan tupakan poltosta...
myönnän että ollaan oltu tiukkiksia,mutta teini kunnioittaa jollakin lailla eikä sillä oo ollut
tarvetta uhota tuolleen ...on jo huomattavasti vanhempi kuin teillä

Meillä ihan sama tilanne, mutta kyseessä miehen teini-ikäinen lapsi, joka asuu meillä. Ikää myöskin 13. Lintsaa koulusta, ilmoittaa vain että oli muka kipeä mutta juuri kavereita käy ja pystyy kovasti kaikenlaista puuhaamaan näiden "sairas"päivien aikana. Eikä mies tee mitään (ja minun sanomisillahan ei ole väliä), jotenkin mies uskoo lastaan. Teini tupakoi, on jäänyt jo monen monta kertaa kiinni eikä sitä saa loppumaan millään (en tiedä miten tupakat hankkii, kun ei saa enää viikko- tai kuukausirahaakaan).

Kaiken huippuna meillä tietysti on se, että jos yritän patistaa teiniä kouluun kun väittää olevansa kipeä vaikkei sitä selvästikään ole, niin soittaa äidilleen että kun hänet pakotetaan sairaana kouluun jne. Enää en siis jaksa edes yrittää, olen todella kyllästynyt tähän koko hommaan..

Mutta et siis kuitenkaan ole ainoa! Oletko jutellut miehesi kanssa? Meillä on keskusteltu ja mies saa hoitaa kasvatuksen, minä en jaksa enää puuttua asiaan koska esim. rangaistukset ym. mitä minä annan niin mies kumoaa ne jossain vaiheessa. On siis selkeästi aivan liian lepsu.

eikö teidän teinien kouluissa ole mitään seurantajärjestelmää käytössä ? Wilmassa esim. pitää päivittäin/viikottain huoltajan ilmoittaa kaikki poissaolot joten lintsauksesta jää heti kiinni ja saa sanktioita (keskustelut, määräaikainen erottaminen, koulukuraattori)

Paha olohan noilla teineillä on, jotka ovat tosi vaikeita. Pitäisi hankkia jotain apua heille, jos ettei itse osaa heidän kanssaan alkaa vaikeista asioista keskustelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja minusta:
ihan normaalilta kovalta teini-iältä kuulostaa, ei mitään terapeutteja tarvita sen puoleen.

No, ei välttämättä terapeuttia. Ihan joku fiksu aikuinen jolle nuori uskaltaa avautua. Ei nuorta saa jättää pahan olon kanssa yksin. Normaali kova teini-ikä = nuorella on paha olla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikö teidän teinien kouluissa ole mitään seurantajärjestelmää käytössä ? Wilmassa esim. pitää päivittäin/viikottain huoltajan ilmoittaa kaikki poissaolot joten lintsauksesta jää heti kiinni ja saa sanktioita (keskustelut, määräaikainen erottaminen, koulukuraattori)

Meidän tapauksessa teinin isä ilmoittaa kouluun aina poissaoloista, esim. se että nukkui pommiin (tai no, tämäkin pitäisi varmaan olla lainausmerkeissä, kun tahallaan jättää vain menemättä) eli ihan rehellisesti sen ettei ole ollut sairaana. Mutta ei sieltä koulusta ole mitenkään reagoitu? Poissaoloja kuitenkin on jonkun verran, tyyliin päivä viikossa.

ihan normaalilta kovalta teini-iältä kuulostaa, ei mitään terapeutteja tarvita sen puoleen.

Ei minun mielestäni tässä ongelmana ollutkaan 13vee itse, vaan vanhempien kyvyttömyys toimia yhteistyössä. Ja sen puoleen, jos teininä joutuisin katselemaan vanhempien keskinäistä halveksuntaa ja törkeää käytöstä puolin ja toisin, varmasti reagoisin myös.

Tähän ei kukaan tarttunut, eikä ap:kään kommentoinut, enkä kyllä ihmettele. On paljon hauskempaa olla tarinan ainoa moraalinen sankari kuin auttaa lähimmäisiään tulemaan toimeen marttyyriäidin kanssa.

Naisilla esiintyy tavattoman paljon niin pitkälle vietyä marttyyritautia, että ei osata enää itse katsoa peiliin, eikä tajuta oman jatkuvan kiukuttelun vaikutusta muihin perheenjäseniin. Ei sen puoleen, kyllä miehetkin asian osaavat, ja luultavasti tässä perheessä molemmat vanhemmat tekevät samaa.

positiivista palautetta rangaistuksen sijaan? Saatan heittää nuorelle jonkun yllärin; vaatetta, joskus rahaa, kehua älyttömästi hyvästä käytöksestä jne. On alkanut tulla nuorelta "palautetta": mä voin tehdä sitä ja sitä (usein jotain kotitöitä). Muutenkin koen että meidän nuoren kanssa keskustelut just niistä aioista mitkä sitä kiinnostaa auttaa pitämään keskusteluyhteyttä yllä. Puhutaan musiikista, luen sille lehdistä sitä kiinnostavia juttuja, katsotaan leffoja/tv-sarjoja yhdessä, olen kiinnostunut sen kavereista. Kaverit ovat meille tervetulleita. Kyllähän meilläkin nuori joksus tuiskahtelee, paiskoo ovia jne. mutta ei se ole se vallitseva tunnetila.

Alkuperäinen kirjoittaja ahma:

Ei minun mielestäni tässä ongelmana ollutkaan 13vee itse, vaan vanhempien kyvyttömyys toimia yhteistyössä. Ja sen puoleen, jos teininä joutuisin katselemaan vanhempien keskinäistä halveksuntaa ja törkeää käytöstä puolin ja toisin, varmasti reagoisin myös.

Kyllä mäkin pitkälti olen sitä mieltä, että nuoren ongelmakäytös usein johtuu siitä kodista ja sen ilmapiiristä. Jos mun nuoreni käyttäytyisi hyvin ongelmallisesti niin minä kyllä hakisin keskusteluyhteyden ja selvittäisin miksi hänellä on paha olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Kerro hänelle minkälainen on elo perhekodissa ja sen kurista, ja myös sen että sinä et enää jaksa ja kohta on haettava apua tilanteeseen kodin ulkopuolelta, ellei meno muutu.

Rahat ja etuudet pois.

Just, nuoren vikahan se, jos hänellä on paha olla...

Tyttö on tosi temperamenttinen ja toisaalta taas äärettömän herkkä. Tunteet seilaa ihan laidasta laitaan, elää täysillä joka hetki. Joskus menneinä vuosina oli koulussa ongelmia sen takia että oli liian ujo, herkkä ja syrjäänvetäytyvä, nyt taas on ihan päinvastaista käytöstä. Ainoastaan mikä tällä hetkellä tuntuu olevan tärkeää on kaverit. Ja siinäpä se kun kaveripiiri on sellaista ettei olisi niin väliksi semmoisessa liikkua. Meillä on ollut aina selkeät rajat mitä voi tehdä / saa tehdä ja jos sääntöjä rikkoo siitä tulee rangaistus. Monet kaverit taas saavat touhuta mitä tykkäävät eikä mitään seuraamuksia tule mistään. Kuten tämä tupakanpoltto. En ole varma polttaako oma nuori mutta kaveri ainakin - eikä edes peittele sitä. Meillä kotiintuloaika on viimeistään klo 22. viikonloppuna kun kaverit taas ovat ulkona puoleen yöhön tai ylikin, jne. Esimerkkejä on vaikka kuinka. Ja jatkuvasti saan kuulla olevani "natsimutsi", kyylä ja vaikka mitä koska en anna oman nuoreni touhuta samalla lailla. Kaverin vanhemmat on niin "chillejä", minä kuulemma lastenkiusaaja kun rajoitan tytön menoja ja jopa vahdin hänen tekemisiään :(

Kun uhkaan ottaa kännykän pois niin vastauksena tulee vaan "ettei haittaa sitten ainakaan et saa mua kiinni" ... Puhe ei mene tytölle perille, yrittää sitten kauniisti tai sitten ei niin kauniisti. Rahaa ei viime aikoina juurikaan ole edes saanut joten sitäkään "etuutta" ei voi ottaa pois. Onneksi koulussa on ns. sähköinen reissuvihko joten hyvin pysyy kärryillä mitä koulussa tapahtuu ja esim. myöhästymiset ym. näkee ihan päivittäin. Juuri juteltiin opettajan kanssa ja hänen mukaansa tyttö on fiksu mutta tällä hetkellä levoton ja keskittyy johonkin aivan muuhun kuin pitäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Kerro hänelle minkälainen on elo perhekodissa ja sen kurista, ja myös sen että sinä et enää jaksa ja kohta on haettava apua tilanteeseen kodin ulkopuolelta, ellei meno muutu.

Rahat ja etuudet pois.

Just, nuoren vikahan se, jos hänellä on paha olla...

Murrosiän vika se on että nuorella on käytösongelmia, silloin pitää olla lujana ja asettaa rajoja. Minusta ei myöskään ole väärin jos vanhempi sanoo ettei enää jaksa ja nyt tarvitsemme apua.
Huonoa käytöstä ei ainakaan pidä palkita, esim tavaroilla kuten joku aikaisemmin ehdotti, paremman toivossa.

Kyllä on ja sitä seuraankin ihan päivittäin. Aina kun sinne tulee merkintä (myöhästyminen, läksyt tekemättä, tunnin häirintä) niin sinä päivänä tyttö ei pääse ulos kavereitten kanssa. Jos jotain "isompaa" kun jälki-istuntoa niin sitten pidempi kotiaresti. Onneksi merkintöjä ei ole kovin paljoa ollut. Myöskin jos aamulla myöhästyy omasta syystään niin merkitsen sen ekan tunnit luvattomaksi poissaoloksi - en tosiaankaan ala peittelemään tytön poissaoloa vaan sen takia ettei jaksanut nousta aamulla ajoissa kouluun.

Luulen että olen aikoinaan tehnyt itselleni karhunpalveluksen koska jo lasten ollessa ihan pieniä, se olin minä joka hoiti kaikki lasten jutut (neuvolat, hammaslääkärit, lääkärit). Myöhemmin minä kävin koulussa vanhempainvarteissa, vanhempainilloissa. Mies ei yleensä halunnut / jaksanut lähteä mukaan - pyysin kyllä. Koulun juhlissa olin monesti mummon kanssa kun mies ei jaksanut lähteä istumaan "sinne kuumaan ja tungokseen". Puhumattakaan nyt tyttöjen ollessa jo murkkuiässä, minä olen heidän kanssaan käynyt tarvittavat lääkäri/sairaalareissut, hoitanut koulujutut jne. Miehen ei ole tarvinnut koskaan näitä hoitaa ja en ole häntä siihen "pakottanut". Jotenkin olen vaan ajatellut että se on ihan ok jos äiti hoitaa nämä jutut. Toki mies on muuten puuhaillut lasten kanssa mutta kyllä kaikki "juoksevat" asiat on ollut mun harteilla. Olisi varmaan kannattanut aikoinaan hoitaa lasten juttuja enemmän yhdessä, nyt mies on varmaan jo tottunut siihen että kyllä minä hoidan, hänen ei tarvitse ... Ihan vaan esimerkkinä esim. pe-ilta; mies tulee töistä, laittaa saunan päälle, korkkaa olutpullon ja kuuntelee musiikkia. Minä kuskaan tyttöjä kylälle ja huolehdin että myös tulevat sovittuun aikaan kotiin - ei siis puhettakaan että itse voisi rentoutua ja korkata vaikka sen yhden siiderin koska ajokunnossa pitää olla.

Yhteistyössä