Otin selvää "ehkäisykiellosta"

• Viestiketjun aloittaja Kolmen viikarin äiti
  • Ensimmäinen viesti
Kolmen viikarin äiti
Sanon nyt asiat niinkuin ne on. Mielestäni kaikkien lestadiolaisnaisten kannattais ihan oikeesti ottaa selvää "ehkäisykiellosta". Olen lestadiolainen ja itse olen tähän asti vain lapsen kaltaisesti uskonut niin kuin minulle on opetettu eli että ehkäisy on synti. Nyt olen kuitenkin itsekin ottanut asiasta selvää ja todennut että raamatussa ei missään ehkäisyä kielletä. Siitä ei mihinkään pääse. Olen siis saanut 3 lasta pienin ikäeroin ja nyt on onneksi ehkäisy käytössä! :) Sen voin sanoa että kun otatte raamatun esille ja luette itse, otatte itse asiasta selvää, niin voitte hyvällä omallatunnolla ehkäistä, niin minä teen. Tietenkin tämä on erittäinkin henkilökohtainen asia. Mutta raskaudenpelko toisaalta jos siitä kärsii niin siitä kärsii silloin puoliso ja parishde ja lopulta koko koti.

utri
Saanko tiedustella kuinka vahvasti usko on elämässäsi läsnä ? Jos kysymys on epäsopiva niin ei tarvitse vastata, mutta minua kiinnostaa suuresti ihmisten suhde uskontoon.

Opiskelija-N
Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen viikarin äiti;25070319:
Sanon nyt asiat niinkuin ne on. Mielestäni kaikkien lestadiolaisnaisten kannattais ihan oikeesti ottaa selvää "ehkäisykiellosta". Olen lestadiolainen ja itse olen tähän asti vain lapsen kaltaisesti uskonut niin kuin minulle on opetettu eli että ehkäisy on synti. Nyt olen kuitenkin itsekin ottanut asiasta selvää ja todennut että raamatussa ei missään ehkäisyä kielletä.
Olisi hyvä tietää, mitä sinä Raamatusta sitten löysit tästä asiasta?

Minäkään en ole koskaan kuullut että Raamatun aikaan olisi ehkäisyvälineitä varsinaisesti tunnettu. Mutta ihmiset on kyllä historian tutkijoitten mukaan aina pyrkineet vaikuttamaan hedelmällisyyteensä, milloin lisätäkseen sitä ja milloin rajoittaakseen sitä. Se on vahna asia.

Luterilaisena en ole koskaan oppinut että ehkäisy olisi syntiä. Katolisessa kirkossa asia on toinen. Sitä en tarkemmin tunne.

"Anne"
Sanon nyt asiat niinkuin ne on. Mielestäni kaikkien lestadiolaisnaisten kannattais ihan oikeesti ottaa selvää "ehkäisykiellosta". Olen lestadiolainen ja itse olen tähän asti vain lapsen kaltaisesti uskonut niin kuin minulle on opetettu eli että ehkäisy on synti. Nyt olen kuitenkin itsekin ottanut asiasta selvää ja todennut että raamatussa ei missään ehkäisyä kielletä. Siitä ei mihinkään pääse. Olen siis saanut 3 lasta pienin ikäeroin ja nyt on onneksi ehkäisy käytössä! :) Sen voin sanoa että kun otatte raamatun esille ja luette itse, otatte itse asiasta selvää, niin voitte hyvällä omallatunnolla ehkäistä, niin minä teen. Tietenkin tämä on erittäinkin henkilökohtainen asia. Mutta raskaudenpelko toisaalta jos siitä kärsii niin siitä kärsii silloin puoliso ja parishde ja lopulta koko koti.
Onhan meitä muitakin.

Lestadiolaisnaiset turvautuvat salaa ehkäisyyn | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

"Pirkko"
Sanon nyt asiat niinkuin ne on. Mielestäni kaikkien lestadiolaisnaisten kannattais ihan oikeesti ottaa selvää "ehkäisykiellosta". Olen lestadiolainen ja itse olen tähän asti vain lapsen kaltaisesti uskonut niin kuin minulle on opetettu eli että ehkäisy on synti. Nyt olen kuitenkin itsekin ottanut asiasta selvää ja todennut että raamatussa ei missään ehkäisyä kielletä. Siitä ei mihinkään pääse. Olen siis saanut 3 lasta pienin ikäeroin ja nyt on onneksi ehkäisy käytössä!
Niin, se on omakohtainen asia jokaisella...usko ei aina säily jos alkaa järkeilemään...lapsen uskohan se on meille asetettu esikuvaksi.

Itse en todellakaan uskalla ehkäistä. Jumala on Elämän ja Kuoleman Herra... Mistäs tiedän milloin oma elämäni otetaan pois, se on lahja. Ei ole oikein ottaa elämäänsä omiin käsiinsä eikä päättää myöskään toisten ihmisen syntymättömän lapsen, elämästä.

Mieti sitä että vain sinä yksin olet vastuussa omista ratkaisuistasi sitten kun sen aika joskus koittaa. Oletko varma, että sinä voit olla silloin puhtaalla omallatunnolla Herran edessä?

Eihän se äidin osa ole aina helppoa, mutta tarviiko sen ollakaan. Täällä maan päällä me elämme taakkojen ja vaikeuksien alla, ja taivaassa koittaa loppumaton ilo.

[QUOTE="Pirkko";25070395]

Eihän se äidin osa ole aina helppoa, mutta tarviiko sen ollakaan. .[/QUOTE] Niin ja kannattaa välillä pysähtyä miettimään niitä jo olemassa olevia lapsia, että miten helppoa se heille on, jos vanhemmilla on vaikeaa. Jos vain itsesi osaa mietit, niin ei se riitä.

"Anne"
Hyvä että kaikki eivät enää suostu jatkuvaan lapsentekoon. Eri asia on sitten ne, joille se on ihan vapaaehtoista ilman mitään oppeja, tiedän minäkin perheen, jossa on 9 lasta. Eivätkä ole lestadiolaisia.
Se onkin sitten kokonaan eri asia, kun suurperhe hankitaan omasta halusta, silkasta rakkaudesta lapsiin. Sehän on silloin lasten kannalta hieno asia, kun vanhemmat ovat aidosti sitoutuneita jokaiseen lapseen ja hänet otetaan vastaan toivottuna ja rakastettuna.

Onkin muuten virheellistä kuvitella että kaikki lestadiolaisvanhemmat joilla on suurperhe, olisivat hankkineet lapset motiivinaan em. rakkaus lapsiin.

Ranualainen lestadiolainen opettaja Tuuli Hintsala on erikseen kiistänyt tämän motiivin kirjoituksessaan aiheesta. Hän toteaa, että lestadiolaiset eivät suinkaan hankkisi niin suuria perheitä jos suurperhe ja ehkäisemättömyys ei olisi uskon vaatimus.

Lasten synnyttäminen niin kauan kuin hedelmällisyyttä riittää ei ole lapsirakkauden osoitus, vaan se on uskon merkki. Sillä tavoin vanhemmat vain takaavat oman taivaspaikkansa.
Tuuli Hintsala: En haikaillut helpon elämän perään | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

lpktk
Kyllä. Herran haltuun.

http://www.kaapeli.fi/~tep/projektit/ilmastonmuutos/vaesto.GIF

Tämä oli siis sarkasmia. Yllä maapallon väestön kasvua kuvaava kuvaaja. Nykyhetki oikealla.

[QUOTE="Anne";25070409]
Sillä tavoin vanhemmat vain takaavat oman taivaspaikkansa.][/QUOTE] No siltä se hieman vaikuttaa, kun ei huolehdita siitä, että voimat riittää jo olemassa olevien lasten hyvään oloon ja elämän tarpeisiin :( Lapsirakkautta en ole tuossa nähnyt koskaan, kun pakolla synnytetään. Että enemmän on se uskonto siinä tärkeää. Ei hyvä.

Viimeksi muokattu:
"huolestunut"
Masentaa ajatus, että suhteellisesti paljon lapsia saavat lestadiolaisten kaltaiset ryhmät, joiden pitää katsoa kirjasta, saako ehkäisyä käyttää. Ei tee hyvää ihmiskunnan älylliselle kehitykselle.

"Onnellinen perhe"
Sanon nyt asiat niinkuin ne on. Mielestäni kaikkien lestadiolaisnaisten kannattais ihan oikeesti ottaa selvää "ehkäisykiellosta". - - Mutta raskaudenpelko toisaalta jos siitä kärsii niin siitä kärsii silloin puoliso ja parishde ja lopulta koko koti.
Meidän avioliittoa varjosti kummankin raskaudenpelko vuosia kunnes alettiin puhua asioista suoraan ... päädyttiin siihen että koska lapsia oli jo useita, niin mieheni otti vasektomian. Päiväkirurginen operaatio, eikä hinta ollut kovin kummoinen. elämä alkoi taas maistua elämisen arvoiselta...

Kepsis
ehm, ei kai nyt raamatussa ehkäisystä puhuttu, kun ei silloin vuonna 300 millon nämä iltasadut keksittiin satojen vuosien kuulopuheiden perusteella, kun ei silloin ollut mitään oikeaa ehkäisyä, millä olisi saatu varmoja tuloksia. se mihin nuo ehkäisykeinojen paheksuminen oikeasti liittyy useammassakin uskonnossa on se että se koetaan murhana jossain muotoa, siihen taas löytyy aika montakin kohtaa aika monesta uskonnosta.

Kepsis
[QUOTE="huolestunut";25070425]Masentaa ajatus, että suhteellisesti paljon lapsia saavat lestadiolaisten kaltaiset ryhmät, joiden pitää katsoa kirjasta, saako ehkäisyä käyttää. Ei tee hyvää ihmiskunnan älylliselle kehitykselle.[/QUOTE]

ei huolta, lestadiolaisuuteen joko naidaan itsensä tai synnytään, se liike ei mitään kasvubuumeja koe kuten esimerkiksi joku skientologia.

ei huolta, lestadiolaisuuteen joko naidaan itsensä tai synnytään, se liike ei mitään kasvubuumeja koe kuten esimerkiksi joku skientologia.
näinhän se on, joskin näkyään lienee harvinaista että solmittaisiin sellaisia liittoja jonka seurauksena vääräuskoinen kääntyisi laestadiuksen uskoon

lestadiolaisten ehkäisykiellon perimmäinen motiivi on lahkon säliyminen elinvoimaisena, jos kiellosta annettaisiin periksi niin lestat kuolisivat sukupuuttoon parissa kolmessa sukupolvessa

"vieras"
Siis eihän se nyt mitenkään oo raamatun sanoma. Lestadilaisliike päätti 60-70 -luvulla suhtautumisestaan muuttuvaan maailmaan. Silloin päätettiin että liikkeen edustajat eivät lähde mukaan uudistuvan maailman turhuuksiin joita olivat mm televisio, meikkaaminen ja ehkäisy.. Sitten näitä yhdessä päätettyjä linjauksia on opetettu seuraaville sukupolville raamatusta löytyvänä totuutena.

Ei näin..

[QUOTE="huolestunut";25070425]Masentaa ajatus, että suhteellisesti paljon lapsia saavat lestadiolaisten kaltaiset ryhmät, joiden pitää katsoa kirjasta, saako ehkäisyä käyttää. Ei tee hyvää ihmiskunnan älylliselle kehitykselle.[/QUOTE]

No maailma ei muutu täydelliseksi yhdessä yössä (no ei koskaan, mutta se on toinen juttu.) Hyvä vaan, että ap on ottanut pienen askeleen parempaan.

lapsen usko
luitko varmasti sanasanalta koko opuksen läpi? Oliko siellä kohta jossa se hyväksyttiin? Minulle tosiaan riittää perusteluksi se, että Jumala on elämän ja kuoleman herra. Mitä se oikeastaan muille kuuluu mutta kovasti tämä ehkäisemättömyys tuntuu toisia häiritsevän.

Suuren perheen isä, ent. vl
luitko varmasti sanasanalta koko opuksen läpi? Oliko siellä kohta jossa se hyväksyttiin? Minulle tosiaan riittää perusteluksi se, että Jumala on elämän ja kuoleman herra. Mitä se oikeastaan muille kuuluu mutta kovasti tämä ehkäisemättömyys tuntuu toisia häiritsevän.
Ehkäisyn pitäminen syntinä on kova juttu. jep, varsinkin naiselle - mutta myös miehelle.

”Paine suureen perheeseen on säälimätön”

Vanhoillislestadiolaisen yhteisön luoma paine ehkäisemättömyysopin pitämiseen ja suureen perheeseen on säälimätön. Se on enemmän kuin normi - se on keskeisin opinkappale, jonka ympärillä koko yhteisö pyörii. Jos tämä uskon näkyvin tunnustus jää jostain syystä täyttämättä, yksilön haava voi olla syvä - en suoriutunut tärkeimmästä vaatimuksesta; olen huono, epäonnistuja, luuseri.
Blogit - ”Paine suureen perheeseen on säälimätön”

Itse en muuten ole lestadiolainen, vaan entinen vapislainen, ja vähintään viiteen kertaan lukenut Raamatun läpi suomeksi, lisäksi useammin Ut:n. Ja väitän, että mitään suoraa ehkäisykieltoa koko Raamatussa ei ole. Tällaisiksi on tarjottu Onanin tapausta, jossa ongelma oli, ettei Onan suorittanut Herran hänelle antamaa tehtävää veljensä nimen säilyttäjänä. Ja yleisenä käskynä luomiskertomuksessa täyttää maa, mutta joku voisi väittää, että se on jo täynnä. Paavali taas kehottaa aviopareja aktiiviseen sukupuolielämään, tästä voisi joku jopa vetää johtopäätöksen, että seksi on tarkoitettu myös huvitukseksi. Siis Raamatun näkökulmasta.

Lapsi uskon esikuva
Miksi ei uskovainen nainen haluaisi ottaa vastaan omia lapsiaan? Huomaatte että se karmea jo ajatuksenakin. Niitä ehkäistyjä lapsia ei ole, mutta ne olisivat, jos heidän olisi annettu tulla, eli annettu hedelmöittyä ja kehittyä ihmislapseksi! Ei siinä kummepaa Raamatun tutkimista tarvi, kun jo Mooseksen kirjan alussa lukee, että Jumala loi ihmisen. ja sitten Jumala sanoo että Lisääntykää ja täyttäkää maa. Jumala ei ole puhunut yhtään turhaa sanaa.

äiti 22v
tää on just tätä kun on sanottu että lopunajalla tulee näitä toisin ajattelijoita..eli lestadiolaiset alkaa jakutumaan kahteen ryhmään..itse olen ehkäisyä vastaan ja itse tunnen että mun on näin hyvä elää.. 2 on pientä lasta ja kolmatta innolla odotan :)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä