Otin koiran enkä tiedä mitä tehdä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minulla on koko ikäni ollut koiria, kaikki tulleet minulle pentuiän ohittaneina syystä tai toisesta. En siis tiedä sisäsiistiksi opettamisesta mitään, mutta erilaisista koirista paljonkin. Nyt viimeisimmän koirani kuollessa otin jälleen koiran, 2v ikäisen, keskikokoisen nartun. Luonne on mitä mahtavin ja koira ihana ja kiltti, mutta..... Karu totuus tuli ilmi heti 2kk sitten. Koira tekee tarpeensa sisälle jos lenkistä on kulunut hetki. En ole tunteja laskenut, mutta koira ei osaa yhtään pidätellä tai pyytää ulos, vaan samantien sisällä käy kyykkyyn ja tekee asiansa kun siltä tuntuu, 1-2x/pv. Todella turhauttavaa. Näin lyhyessä ajassa en ole ehtinyt hermojani menettää, mutten kyllä jaksa tätä mahdollisesti seuraavaa kymmentä vuotta??! Koira on terveeksi tutkittu eikä tunnu protestoivan mitään, ei vaan ole koskaan oppinut sisäsiistiksi näköjään, tai ymmärrä tätä hommaa selvästikään.

Hauskinta tässä on se, että myyjä keneltä koiran ostin asuu toisessa kaupungissa eikä vastaa puhelimeen, liittymä ilmeisesti prepaid. Tunnen itseni idiootiksi, syystäkin. Ostotapahtumassa itsessään ei ollut mitään hämärää, kaiken piti olla kunnossa ja koiralle luvattiin "palautusoikeus". Mutta totuus oli toinen.

En tiedä mitä tehdä. En ymmärrä miksi kukaan haluaisi ostaa koiraani, joten olen ihmishirviönä miettinyt että pitääkö se oikeasti lopettaa?? EI NYT, mutta jos ei asia kaikesta yrityksestä huolimatta muutu esim. vuodessa, mikä mielestäni on inhimillinen aina odottaa. Koiraa ei voi myöskään viedä hetkeksikään hoitoon, eihän kukaan sitä halua ottaa tuollaisena.

Se mitä nyt olen mm. tehnyt, on ulkona ollessa kehunut tarpeiden teosta ja siivonnut jätökset sisällä kaikessa hiljaisuudessa. Teen lyhyttä viikkoa ja lyhyitä päiviä koululla satunnaisesti, joten olen kotona kyllä paljon. En kuitenkaan usko että totuttaminen 20 lenkkiin päivässä olisi ratkaisu myöskään, joten 4-6 mielestäni saisi riittää ja koiran pitäisi pystyä 6h pidättelemään (silloin tällöin.). Olen yrittänyt peruskoulutukset sisäsiisteydessä muutoinkin ja näyttää kaapin paikan. Syömiset on kunnossa mielestäni myös, laaturuokaa saa.

Itseasiassa myös tätä kirjoittaessa se paskoi lattialle..bravo..

Joten, mikä avuksi? Tarpeet se tekee tekee kuin salama ja mitään merkkiäkään ei anna. Aloitanko alusta kuin pienen pennun kanssa, 20lenkkiä päivässä- myös öisin? Luovutanko kun ongelma on ilmeisesti pitkäaikainen? Olen valmis yrittämään mutta sehän ei silti takaa mitään . Huoh :/

Minulla on koko ikäni ollut koiria, kaikki tulleet minulle pentuiän ohittaneina syystä tai toisesta. En siis tiedä sisäsiistiksi opettamisesta mitään, mutta erilaisista koirista paljonkin. Nyt viimeisimmän koirani kuollessa otin jälleen koiran, 2v ikäisen, keskikokoisen nartun. Luonne on mitä mahtavin ja koira ihana ja kiltti, mutta..... Karu totuus tuli ilmi heti 2kk sitten. Koira tekee tarpeensa sisälle jos lenkistä on kulunut hetki. En ole tunteja laskenut, mutta koira ei osaa yhtään pidätellä tai pyytää ulos, vaan samantien sisällä käy kyykkyyn ja tekee asiansa kun siltä tuntuu, 1-2x/pv. Todella turhauttavaa. Näin lyhyessä ajassa en ole ehtinyt hermojani menettää, mutten kyllä jaksa tätä mahdollisesti seuraavaa kymmentä vuotta??! Koira on terveeksi tutkittu eikä tunnu protestoivan mitään, ei vaan ole koskaan oppinut sisäsiistiksi näköjään, tai ymmärrä tätä hommaa selvästikään.

Hauskinta tässä on se, että myyjä keneltä koiran ostin asuu toisessa kaupungissa eikä vastaa puhelimeen, liittymä ilmeisesti prepaid. Tunnen itseni idiootiksi, syystäkin. Ostotapahtumassa itsessään ei ollut mitään hämärää, kaiken piti olla kunnossa ja koiralle luvattiin "palautusoikeus". Mutta totuus oli toinen.

En tiedä mitä tehdä. En ymmärrä miksi kukaan haluaisi ostaa koiraani, joten olen ihmishirviönä miettinyt että pitääkö se oikeasti lopettaa?? EI NYT, mutta jos ei asia kaikesta yrityksestä huolimatta muutu esim. vuodessa, mikä mielestäni on inhimillinen aina odottaa. Koiraa ei voi myöskään viedä hetkeksikään hoitoon, eihän kukaan sitä halua ottaa tuollaisena.

Se mitä nyt olen mm. tehnyt, on ulkona ollessa kehunut tarpeiden teosta ja siivonnut jätökset sisällä kaikessa hiljaisuudessa. Teen lyhyttä viikkoa ja lyhyitä päiviä koululla satunnaisesti, joten olen kotona kyllä paljon. En kuitenkaan usko että totuttaminen 20 lenkkiin päivässä olisi ratkaisu myöskään, joten 4-6 mielestäni saisi riittää ja koiran pitäisi pystyä 6h pidättelemään (silloin tällöin.). Olen yrittänyt peruskoulutukset sisäsiisteydessä muutoinkin ja näyttää kaapin paikan. Syömiset on kunnossa mielestäni myös, laaturuokaa saa.

Itseasiassa myös tätä kirjoittaessa se paskoi lattialle..bravo..

Joten, mikä avuksi? Tarpeet se tekee tekee kuin salama ja mitään merkkiäkään ei anna. Aloitanko alusta kuin pienen pennun kanssa, 20lenkkiä päivässä- myös öisin? Luovutanko kun ongelma on ilmeisesti pitkäaikainen? Olen valmis yrittämään mutta sehän ei silti takaa mitään . Huoh :/

Toivottavasti et koskaan tule saamaan/saanut lapsia.

Tiedän aloittajan tunteen vähän liiankin hyvin. Meillä on aina ollut koiria, muutamia yhtäaikaakin ja jokainen on pystynyt pidättelemään jo 12 viikkoisena vähintään 3 tuntia.

Kunnes tuli tämä nykyinen pentu...käytin sitä ja aikuista koiraa ulkona alussa aina kun pentu heräsi, oli leikkinyt, syönyt jne. eli käytännössä se kävi ulkona tunnin välein. Silti se pissasi sisälle aina välillä. Yhtenä päivänä minä sitten tein sen mitä ei koskaan saisi tehdä eli pennun kyykistyessä sisällä pissalle huusin kuin hinaaja ja syöksyin siivoamaan pissaa samantien. (ulos tehdyistä pissoista oli kiitelty alusta saakka). Yllätys-yllätys; tuon huutoni jälkeen pentu lopetti sisälle pissaamisen ja jos sille tulee hätä niin se kipittää ulko-oven luo ja vikisee,pääsee pissalle ja saa kehut.

Nyt pentu on ollut täysin sisäsiisti jo kuukauden ajan ja ulkoilukäynnit tapahtuvat enää kolmen tunnin välein. Pentu on nyt 16 viikkoinen. Huomionarvoista on se, että pentu on ollut yökuiva jo 9 viikkoisesta lähtien eli pystynyt pidättämään 7 tuntia ihan ongelmitta.

En käsitä miksi aloittajan kimppuun nyt hyökättiin noin rumasti, saa kai sitä ihminen tunnustaa turhautuneisuutensa.

Koira kotona kiinni hihnaan ja hihna kiinni sun vyötärölle, koira kulkee mukana ja näin valvovan silmän alla (ja oppii ettei sisälle tehdä= koko asunto on pesä joka pidetään puhtaana) . Koira on tapa eläin, eli kun oppii uuden toimintatavan , noudattaa sitä. Nyt ei riitä se että kehuu ulos tekemisestä, vaan pitää myös estää sisälle tekeminen. Koirat ei tee tarpeitaan pesäänsä, eli kun koiralla on tarpeeksi pieni alue esimerkiksi yöllä, se ei tee sisälle, kun koira on hihnassa mukana, koira ei tee sisälle. Tämän lisäksi kehutaan +palkataan ulos tekemisestä. Ja ole 100% johdonmukainen

condor-supreme-shotgun.png
+
7_wide_thumb.jpg

• Tykkää
Reactions: m1es
Ennen käytetty keino oli raju mutta tehokas.
Painettiin sisälle tehneen pennun kuono jaskaan ja vietiin pihalle.
Parempi kerta rutina kuin ainainen kitinä.
Ainakin parempi vaihtoehto kuin viedä koira eläinlääkäriin tapettavaksi.

[QUOTE="vierailija, post:

En käsitä miksi aloittajan kimppuun nyt hyökättiin noin rumasti, saa kai sitä ihminen tunnustaa turhautuneisuutensa.[/QUOTE]

Sen jälkeen kun vauva.fi palsta alkoi vaatia rekisteröintiä, nii täällä on ollut aivan asiatonta kommentointia. Ei voi aloittaa mitään ketjua etteikö sielä olisi täysiä sekopäitä kommentoimassa.
Harmittaa aloittajien puolesta jotka eivät vielä tiedä tätä...

. Yhtenä päivänä minä sitten tein sen mitä ei koskaan saisi tehdä eli pennun kyykistyessä sisällä pissalle huusin kuin hinaaja ja syöksyin siivoamaan pissaa samantien. (ulos tehdyistä pissoista oli kiitelty alusta saakka). .

Itselläni ei muutamaan vuoteen ole ollut koiraa, niin vähän ihmettelen..
Siis mitä ihmettä? Ei saisi kieltää kun pentu, tai vanhempikin koira pissaa sisälle?????
Mikä periaate siinä on??
Kielletäänhän (??) kaikesta muustakin pahanteosta.
Jos naapurin Turre tulee meille hoitoon ja yrittää pissata meille sisälle, en saisi kieltää?

(n):confused::confused: En nyt käsitä... Kyllä mää aina kielsin jos pentu yritti pissaa sisälle

Ja miksi jätökset pitäisi siivota pois kaikessa hiljaisuudessa???
Kyllä ainakin suurin osa koirista muistaa että minun ihan omat pissat ja kakathan ne siinä.
Tuut kotia ja koiraa ei näy missää, on sängyn alla, ja tiedät että on käyny vahinko ja sit se tulee luimistellen siihen viereen... Kyllä koira muistaa.
Exän luona hönttä pentukoira (0,5v pentu) oli piilossa, ja isompi (12v vanha narttu) tuli höntäten ja haukkuen ovelle vastaan, ja kävi kuonolla osoittaa kaikki paikat mihin pentu oli ripuloinut..

Rangaista ei munkaan mielestä saa, mutt kyllä normaalissa tilanteessa saa torua ja kieltää?? (En siis tarkoita että tuota exän pentua olis tarvinnu torua, mutta yleensä)

Jos kieltää kun pissaa/kakkaa sisällä, saattaa pentu alkaa tehdä tarpeet piilossa. Parempi kai että ne löytyy heti eikä viikon päästä? Siksi hyvä myös rauhassa siivota ne pois eikä raivoten ja toruen.

Mutta hyvä että jollain oli silti apu älähdyksestä :) tuo on vaan se yleinen neuvo, kun jotkut kysyi miksi ei saisi torua.

Pentua ei yleensä heti aluksi ainakaan kielletä, koska se ei ehkä ymmärrä mistä sitä kielletään > saattaa ruveta välttelemään omistajan nähden pissimistä.

Mutta kyllä minä olen aika äkkiä siirtynyt siihen taktiikkaan, että ulkona pissaamisesta kehutaan ja sisällä jos meinaa kyykätä niin napakka kielto ja pihalle.

Eli aikuista koiraa myös kieltäisin pissaamasta sisälle ja tosiaan edellä olevan ohjeen mukaan voisi yrittää pitää koiran jonkin aikaa koko ajan tiiviisti valvonnassa, että pääsee puuttumaan heti sisälle pissaamiseen.

Toki voi olla, että koiralla on joku rakenteellinen vika eikä silloin mikään koulutus auta. Leikatuilla nartuilla on joskus virtsanpidätysvikaa, johon saa lääkitystä joka monilla auttaa.

Mutta jos koira myös kakkaa sisälle, niin paljon mahdollista että ei vaan ole opetettu tai oppinut jostain syystä.

Yhteistyössä