Otin allergialääkkeen jota ei saakkaan syödä raskauden aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaamn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No oiskohan kannattanu kattoa ensin paketista. Raskausaikana, ei MITÄÄN lääkkeitä vedellä ilman että on varma tieto että tätä saa paksuna ottaa. Soitat päivystykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26292849:
Ihmiset näyttää syövän aika huolettomasti lääkkeitä raskausaikana...

Itse olen joutunut syömään lääkkeitä aika paljon, eikä lapsilla ole mitään vaivaa tullut tästä. Ihan terveitä ovat. Mutta lääkkeet kannattaa syödä lääkärin valvonnassa, eikä säätää itse. Lääkäri voi silloin arvioida kumpi on haitallisempaa, olla ilman lääkkeitä vai syödä niitä. :)

No tuskinpa nyt yhdestä tabletista on kovinkaan suurta vaaraa sikiölle ja varsinkin kun raskaus noin pitkällä että vauva kohta syntyy. Äly hoi älä jätä! Ihan uskomattoman tuntuista miten ihmisiltä on kadonnut se kuuluisa maalaisjärki.

Mulle raskausaikana tässä aiemmin tänä vuonna määrättiin tuota,joten huoli pois! Suurimmassa osassa lääkkeitä se kielto tai kehoitus keskustella lääkärin kanssa on!

Loratadiinista on kahta ohjetta,riippuu valmistajasta. Loratadin ratiopharmia voi syödä raskausaikana mutta loratadin actavis kieltää sen..Tokikaan mikään lääketehdas ei voi suoranaisesti suositella lääkkeitä raskaana oleville,koska niitä ei ole testattu,tietenkään. Itse sain ohjeen käyttää setiritsiiniä sisältäviä allergialääkkeitä esim. zyrtec,heinix jne. Setiritsiini on vanhin käytetty antihistamiini ja näin ollen on huomattu,ettei siitä ole aiheutunut suoria tai epäsuoria sikiövaurioita. Nämä jutut kuulin kätilöltä äitipolilta kun viikolla kyselin allergialääkkeistä. Mutta ap tuskin aiheutit vauvalle vaurioita,soita silti vaikka päivystykseen.

[QUOTE="vieras";26293320]No tuskinpa nyt yhdestä tabletista on kovinkaan suurta vaaraa sikiölle ja varsinkin kun raskaus noin pitkällä että vauva kohta syntyy. Äly hoi älä jätä! Ihan uskomattoman tuntuista miten ihmisiltä on kadonnut se kuuluisa maalaisjärki.[/QUOTE]

No mä söin alkuraskaudesta lääkärin määräämiä särkylääkkeitä, joita ei nimenomaan saa syödä loppuraskaudesta, koska vaikuttavat vauvan sydämen toimintaan. Että kannattaa siis olla varovainen vahvojen lääkkeiden kanssa. Ihan sama millä viikolla!

Sain siis reseptin ihan noihin lääkkeisiin niin tottakai ajattelin että saan niitä syödä. Otin pillerin nassuun veden kanssa ja sitten aloin tutkimaan pakkauselostetta ja siellä luki ettei saa käyttää, sitten netistä katoin niin aivan sama lääke ja saa syödä.

Anteeksi nyt vain, mutta kyllä siinä vähän säikähti kun tuoteselosteessa lukee näin " .. ei saa käyttää raskauden aikana, sillä raskaudenaikaisesta käytöstä ei ole riittävästi kokemusta"

[QUOTE="älhoo";26292767]http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humpil/5/284445.pdf

"Raskaus
Loratadin ratiopharm 10 mg -tabletteja voidaan käyttää raskauden aikana."[/QUOTE]

Nykyään tuossa osoitteessa teksti:

Raskaus ja imetys
Älä käytä Loratadin ratiopharm tabletteja, jos olet tai epäilet olevasi raskaana tai imetät.

Yhteistyössä