Otetaanpas tähän ketjuun tämmöinen juttu miten sanoisitte mielenterveys potilasta? siis millä nimellä?

  • Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti
en lue kuin kysymykset ja sen mukaan vastaan. mielenterveyspotilas kattaa monenlaiset "tapaukset" ihan sellaisesta joka tarvitsee pari nappia päivään napata ja silti elää ns normaalia elämää, käy töissä jne ihan sellaiseen asti että on suljetulla osastolla eikä paljoa ns normaalista elämästä "tiedä". Eli siis tälläkin palstalla on tai naapurista löytyy ilman että sitä ulkopuolinen tietää, jos ei kerro ja lääkkeet on kohdallaan. ja tarviiko ulkopuolisen edes tietää? Ja jos tietää ja näkee niin mitä oikeasti kuitenkaan vaikuttaa, koska päätavoite kuin kuitenkin saada tämän potilaan elämä lääkkein, terapioin yms mahdollisimman hyvään kuntoon.
Eihän ole soveliasta kenenkään muustakaan sairaudesta halventavaan sävyyn sanoa, sormella osoittaa, tai edes mainita kenellä on sydänvika tai diabetes (tai sitten vaikka tänä päivänä hiv jos ei nyt ihan sänkyyn ole sen tyypin kanssa ilman kondomia menossa ).
sairaus ei tee kenestäkään ihmisestä sen huonompaa kuin muistakaan ihmisenä ja taas se että joku on tänä päivänä ns terve tai ajattelee olevansa terve, ei todista sitä että huomenna tai ensi vuonna vielä kuuluisi terveiden kirjoihin.
 
Mielenterveyspotilas on mielenterveyspotilas. Olet oikeassa ap. Miksi sen pitäisi olla mitään muuta? Liittyyhän tietenkin siihen aina tietty varaus, yleensä negatiivinen varaus. Mutta olisi se sanana mikä tahansa muu, niin ei sen sanan herättämät tunteet ihmisissä mihinkään muuttuisi.
 
Mä oon kyl aina mielenterveyspotilaita ihan vain hulluiksi tai vähän kaheleiksi kutsunut (en tietenkään heidän kuullen). Varmaan joka kylässä on omat hullut, jotka kaikki paikalliset tuntevat. Jokainen tietää, kun kerron siitä vähän kahelista, joka asuu punaisessa talossa. Tai siitä kello kahdeksan hullusta. Turha sitä asiaa on alkaa hienostelemaan. Jos mä alan käyttäytymään hassusti, saa muakin hulluksi kutsua.
 
...
En lue vastauksia, joten en tiedä onko jo tullut esiin. Olen itse alalla töissä ja mielenterveyspotilas ei todellakaan ole mikään dg. Eikä hoitajat myöskään istu raportilla käyden potilaat läpi tyyliin: ja seuraava potilas...Kuka tietäisi heti kenestä puhutaan. Eikä puhuta edes niin, että mielenterveyspotilas numero 6 :0) Kyllä ihmisistä puhutaan ihan nimellä. Jokaisella on ihan omat dg. enkä vielä ole törmännyt sellaiseen, kuin mielenterveyspotilas diagnoosiin :)

Lisäksi sairaalaan hoitoon otetut voivat kyllä olla potilaita, mutta muut asiakkaita.
 
kaamea-akka harmaana
no, jopas nyt on noussut haloo.. mä en ymmärrä miten jotkut nyt otti hirveenä loukkauksena ton hernetädin kirjoituksen.. jos sisälle olisi kävellyt narkki tai alkkis niin nimityksessä ei olisi ollut mitään vikaa tai toiminnassa.. nyt teitä häiritsee tasan se että käytettiin hyvinkin siistiä termiä mt potilas, ja nyt ihan faktasti, nykysin on ihan ihmeellistä että about jokaisella on jotain "ongelmia" mihin syödään lääkkeitä, se ei tee heistä mt-potilaita, vaan kyvyttömiä ratkaista arkielämän ongelmia ja vastoinkäymisiä..
eli mt-potilas oli ihan asiallinen termi ja suhtautuminen ihan ok.. kaikki pojot hernetädille ettei tinttassu ja heittänyt ulos rääkyen haukkuma sanoja..
 
mii
Alkuperäinen kirjoittaja sirpa:
voisiko kutsua ihmisiksi?
Näinpä. Kutsutaanko muiden sairauksien sairastajia heidän tautinsa nimellä?
Kaupan kassajonossa edeläni olivat mielenterveyspotilas, flunsssapotilas ja kilpirauhasenliikakasvupotilas. Takanani jonottivat tyräpotilas ja nyrjähdyspotilas...
 
Pix
Aloittaja voisi määritellä minkälaista mielenterveysongelmaista tässä tarkoitetaan =)
Tunnen useita ihmisiä, joilla on lääkitys keskivaikeasta vaikeaan masennukseen, yhden jolla on diagnosoitu skitsofrenia sekä monta sellaista, joiden ongelmat olisi osin ratkaistu psykiatrisella hoidolla, jos sellaiseen huomaisivat hakeutua. Kaikki edellämainitut ovat ihan normaaleja ihmisiä, myös se pelottava skitsofreenikko, eikä mitään kuolaavia hulluja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Alkuperäinen kirjoittaja sirpa:
voisiko kutsua ihmisiksi?
Näinpä. Kutsutaanko muiden sairauksien sairastajia heidän tautinsa nimellä?
Kaupan kassajonossa edeläni olivat mielenterveyspotilas, flunsssapotilas ja kilpirauhasenliikakasvupotilas. Takanani jonottivat tyräpotilas ja nyrjähdyspotilas...


Silloin kutsun, jos heidän käytös viittaa juuri siihen sairauteen. Jos haluan viitata isosta väkijoukosta vaikkapa yhteen isomahaiseen ihmiseen, sanon toki, et toi raskaanaoleva, koska vatsastahan hänet helpoiten tunnistaa (olettaen,että on ainut isomahainen). Jos ihminen käyttäytyy hullustu puhun toki hullusta tai vaikka mielenterveyspotillasta, koska tällöinhän te juuri tajuatte miksi pidän ihmistä vähän vihksahtaneena eikä teidän tarvitse ihmetellä miksi "normaali" ihminen käyttäytyy niin kummasti.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Alkuperäinen kirjoittaja sirpa:
voisiko kutsua ihmisiksi?
Näinpä. Kutsutaanko muiden sairauksien sairastajia heidän tautinsa nimellä?
Kaupan kassajonossa edeläni olivat mielenterveyspotilas, flunsssapotilas ja kilpirauhasenliikakasvupotilas. Takanani jonottivat tyräpotilas ja nyrjähdyspotilas...


Silloin kutsun, jos heidän käytös viittaa juuri siihen sairauteen. Jos haluan viitata isosta väkijoukosta vaikkapa yhteen isomahaiseen ihmiseen, sanon toki, et toi raskaanaoleva, koska vatsastahan hänet helpoiten tunnistaa (olettaen,että on ainut isomahainen). Jos ihminen käyttäytyy hullustu puhun toki hullusta tai vaikka mielenterveyspotillasta, koska tällöinhän te juuri tajuatte miksi pidän ihmistä vähän vihksahtaneena eikä teidän tarvitse ihmetellä miksi "normaali" ihminen käyttäytyy niin kummasti.
Isossa väkijoukossakin sitten viittaat, että toi hullu tuolla?

 
vieras
psyykkisesti sairas, mielenterveyspotilas, mielenterveyskuntoutuja, masentunut, skitsofreenikko, etunimi + sukunimi, oireilee psyykkisesti jne.

Em. kaikki asiallisia, alalla käytettyjä sanamuotoja. Eivät nimikkeet leimaa, vaan ihmiset. Itsensä hoitaminen on kunniallista, hoitamatta jättäminen huonompi juttu. Psyykkistä oireilua on niin monentasoista, vaikeasta ja ulospäin näkyvästä lievään ja toimintakykyä haittaamattomaan oireiluun. Työstä tuttu aihepiiri ja sanoisin, että siellä vastaanotolla näkee varsin paljon ihan tavallisia "pulliaisia" (jos tällainen ilmaisu sallitaan ;)) ja äärimmäisen fiksuja, ajattelevia ihmisiä. Joskus tulee jopa mietittyä, että onko terveempää reagoida kuin olla reagoimatta kylmän viileästi..
 
No totta kai ihmistä kutsutaan henkilön omalla nimellä. He ovat ihmisiä ja sillä siisti. Ehkä tässä haettiin kuitenkin jotain muuta takaa? Vai kuvittelenko minä? Jos Erkki Holopainen sairastaa vaikeaa masennusta, eikö hän saa kutsua itseään mielenterveyspotilaaksi. Tai hänen vaimonsa? Tai hänen lapsensa? Onko hänen puhuttava itsestäänkin kiertoilmaisuin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Alkuperäinen kirjoittaja sirpa:
voisiko kutsua ihmisiksi?
Näinpä. Kutsutaanko muiden sairauksien sairastajia heidän tautinsa nimellä?
Kaupan kassajonossa edeläni olivat mielenterveyspotilas, flunsssapotilas ja kilpirauhasenliikakasvupotilas. Takanani jonottivat tyräpotilas ja nyrjähdyspotilas...


Silloin kutsun, jos heidän käytös viittaa juuri siihen sairauteen. Jos haluan viitata isosta väkijoukosta vaikkapa yhteen isomahaiseen ihmiseen, sanon toki, et toi raskaanaoleva, koska vatsastahan hänet helpoiten tunnistaa (olettaen,että on ainut isomahainen). Jos ihminen käyttäytyy hullustu puhun toki hullusta tai vaikka mielenterveyspotillasta, koska tällöinhän te juuri tajuatte miksi pidän ihmistä vähän vihksahtaneena eikä teidän tarvitse ihmetellä miksi "normaali" ihminen käyttäytyy niin kummasti.
Isossa väkijoukossakin sitten viittaat, että toi hullu tuolla?


Sen verran sivistynyt olen, etten sormella osoita ja isolla äänellä huutele ;)
 
Riippuu asianyhteydestä ja ihmisistä kenen kansaa kasiasta keskustellaan. Virallisemmin tietenkin kyse on mielenterveyspotilaista tai mielenterveyskuntoutujista. Mutta jos aiheesta puhun vaikka kaveriden tai sukulaisten kanssa joilla on jonkin sortin ongelmia mielenterveyden kanssa eikä se pipa ole liian kireellä niin kyllä sitä käytetään lähinnä sanoja hullu ja päävikainen.
 
Mielenterveyskuntoutuja vastaa
Potilaita olemme kaikki silloin kun on kyse hoitosuhteesta johonkin terveydenhuollon ammattilaiseen tai laitokseen. Tämä koskee sekä fyysisiä että psyykkisiä sairauksia. Kun joku muu käyttää tätä potilas-termiä, siihen sisältyy alentuva sävy, mikä taas johtuu paitsi yleisistä asenteista myös historiallisesta painolastista.
 
Keittiönoita
Riippuu tietysti tilanteesta. Mutta mä olen kyllä ihan rehellisesti astmaatikko, allergikko, reumaatikko, vammaisen lapsen yksinhuoltaja. Ei mua tarvitse kutsua keuhko-oireiseksi, allergeeniongelmaiseksi, arthritis rheumatoidesia sairastavaksi erityislapsen monohuoltajuusvanhemmaksi. Potilaaksi kuitenkin kuitsuin vain aikoinaan hoitotyössä olleena asiakkaitani. En mäkään ole kenellekään muulle reumapotilas kuin vain niille, jotka mua reumani takia hoitavat. Tällä hetkellä en siis kenellekään eikä kukaan ole tällä hetkellä mun potilaani.
 
Erilaisia tapoja
Alkuperäinen kirjoittaja kaheli:
ettei tuolla oo ihan kaikki murot kupissa...
Mutta esimerkiksi masennusta sairastavahan on myös mielenterveyspotilas, mutta sillä ei silti ole mitään tekemistä sen kanssa, etteikö hänellä kuitenkin "aivot raksuttaisi" aivan terveesti ja täydesti ja normaalisti.

Mielenterveyttä on masennus, mielisairaus, "hulluus".. erilaisia tapoja olla mielenterveyspotilas.
 
Kettu
POTILAS on sairaalassa.
Myöskään pyörätuolia käyttävä henkilö ei ole pyörätuoliPOTILAS.

Särähtää myös korvaan, jos puhutaan vaikka downin syndroomasta kärsivästä ihmisestä. Kärsivästä? Kukas sen määrittää, että kyseinen ihminen nimenomaan kärsisi asiasta, vaikka hänellä tämä vamma olisikin.

Mielenterveyskuntoutuja on aika korrekti sana, jos on tarve viitata ihmiseen, jonka mielenterveys on horjunut.

Kyllä sanoillakin on merkitystä. Niistä saa erilaisia mielikuvia ja niihin liittyy erilaisia mielleyhtymiä esim. historiallisesti. Aika ajoin vanhahtavaksi käyneitä ja esim. loukkaavia sävyjä saaneita sanoja pyritään vaihtamaan paremmin nykypäivään sopiviksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka harmaana:
no, jopas nyt on noussut haloo.. mä en ymmärrä miten jotkut nyt otti hirveenä loukkauksena ton hernetädin kirjoituksen.. jos sisälle olisi kävellyt narkki tai alkkis niin nimityksessä ei olisi ollut mitään vikaa tai toiminnassa.. nyt teitä häiritsee tasan se että käytettiin hyvinkin siistiä termiä mt potilas, ja nyt ihan faktasti, nykysin on ihan ihmeellistä että about jokaisella on jotain "ongelmia" mihin syödään lääkkeitä, se ei tee heistä mt-potilaita, vaan kyvyttömiä ratkaista arkielämän ongelmia ja vastoinkäymisiä..
eli mt-potilas oli ihan asiallinen termi ja suhtautuminen ihan ok.. kaikki pojot hernetädille ettei tinttassu ja heittänyt ulos rääkyen haukkuma sanoja..

Mäkin sitä ketjua lueskelin ja ihmettelin kyllä suuresti vastauksia... Jos mun kotiini lampsisi joku naapuri, oli se sitten mielenterveysongelmainen tai ei, niin lentäis niska-perseotteella ulos.

 

Yhteistyössä