Otetaanpas tähän ketjuun tämmöinen juttu miten sanoisitte mielenterveys potilasta? siis millä nimellä?

  • Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti
minä
Tuosta hernetätiin liittyen.Ja kun täällä monet sanoo että mielenterveyspotilas on haukkumasana.Se on sellaisen henkilön diagnoosi.Ja se sanotaan noin , ei taatusti mikään haukkumasana.Jos joku tietää kauniimman sanan niin kertokoot.Sitten tiedetään haukkuiko hernetäti.Mä olen ammatissa jossa on mielenterveyspotilaita ja niiden nimitys on tuo.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Oota vaan niin tää ketju lukitaan ennenkö kerkiää kukaan sanoa mitään..


Ei voida lukita.Tämä ihan asiallista.Ja tasan mielenterveyspotilas ei ole haukkumasana.Voi ihan jätkä ottaa selvää ennenkuin lukitsee.Monessa ketjussa sanottu tyhmä.hullu,sairas ym.. nimityksiä.Eikä kukaan ole saanut bannia.
 
Potilaat on sairaalassa, ei siis potilas ole mikään diagnoosi.

Itse olen töissä vanhainkodissa ja puhun asukkaista tai asiakkaista. Potilastakaan kun ei voi käyttää tuosta vaan :D .

Mielenterveysongelmainen lienee se oikea määrite ja sitä minä yleensä käytän. Mieleltään sairaasta saatan puhua silloin jos tiedän ihan varmasti jollain olevan diagnoosi, sellainen diaknoosi mikä luokittellaan ihan sairaudeksi mielenterveyspuolella esim skitsofrenia.

Hernetädistä en tiedä, kun vain silmäilin ketjua. Sen kyllä tiedän ettei potilas tunkeudu kenekään kotiin, ihan siksi että sairaalassahan ne potilaat on, ellei sitten ole karkuteillä ja silloin poliisit olisi kyllä kiikuttaneet oikeaan osoitteesseen.
Meillä kyllä koulutuksessa(ja psykan osastolla tätä painotettiin kovasti) puhuttiin siihenmalliin, että aina voidaan tulkita haukkumikseksi jos käyttää loppuliittenä sanoja potilas tai sairaus jollei ihminen oikeasti täytä niitä määritteitä. Siis mielenterveyspuolella. Siellä kun niin helposti ihminen noita leimoja muutenkin saa. Mutta nämä siis työelämään tarkoitettuja juttuja.
 
vvvvv
Alkuperäinen kirjoittaja kaheli:
ettei tuolla oo ihan kaikki murot kupissa...
Anteeksi mutta nauran täällä itsekseni ajatelkaas jos hernetäti ois kirjoittanut aloitukseen että " Meille käveli sisään ihminen jolla ei oo kaikki murot kupissa..." Ehkäpä tuo mielenterveys potilas on kuitenkin fiksumpi.. siis minun mielestäni.
 
No noista termeistä en teidä mutta sitä mä en käsitä kuinka jollakin voi olla niin kivikautinen kuva siitä mitä mielenterveyspotilas tarkoittaa. Nykypäivänä vähän jokainen on kait jollain tasolla mielenterveysongelmainen, sen verran masentava ja ahdistava tämä nykymaailma kaikkini hössötyksineen on. Mulle henkilökohtaisesti mielenterveyspotilas ei ole yhtä kuin hullu joka etsii nurkkaa pyöreästä pehmustetusta huoneesta kuolavaluen ja silmät kiiluen. Mulle stereotyyppinen mielenterveyspotilas on tavallinen matti tai maija meikäläinen, jolla on vaikea elämäntilanne ja siitä aiheutunut masennus tai jotain muuta vastaavaa. Että joo mun mielestä mielenterveyspotilas tai mielenterveysongelmainen ei ole mikään haukkuma sana vaan asiallinen termi.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Kukkanen2:
Nimellä kutsuisin, ei sitä sairautta muissakaan yhteyksissä sanota erikseen kun ihmisestä puhutaan. En siis kutsuisi ketään esimerkiksi nimellä ''Flunssa Virtanen''.
Mitäpä siitä olisikaan tullut jos ois kirjoittanut aloitukseen jonkun nimen...
 
satu
Kyllä vaan tuo mielenterveyspotilas asiallinen sana.On kuulokojetta käyttäjääkin sanottu kuulovammaiseksi.Myöskin vaikeaa vammaista joka pyörätuolissa on cp vammainen.Ikävä kyllä tämmöisillä on tämmöisiä nimityksiä ja ne kuuluvat heille.Siitä ei pääse millään.Tulkoot banni nyt vaan..
 
täh
Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
Mielisairaaksi. Enkä tosiaan sano tätä pahalla =)


Sanoisitko tosiaan mielenterveyspotilasta mieluimmin mielisairaaksi kuin mielenterveyspotilas?
En minä vaan mieluimmin toisin päin.Joten kyllä hernet.sanoi ihan ok tavalla.Mielestäni sana mielisairas on jo haukkumasana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Kukkanen2:
Nimellä kutsuisin, ei sitä sairautta muissakaan yhteyksissä sanota erikseen kun ihmisestä puhutaan. En siis kutsuisi ketään esimerkiksi nimellä ''Flunssa Virtanen''.
Mitäpä siitä olisikaan tullut jos ois kirjoittanut aloitukseen jonkun nimen...
No joo, mä luulin että kyse oli siitä millä nimellä kutsuisi IRL jotain ihmistä. Toki voisi käyttää vaikka sanaa henkisesti sairas ihminen, ei pitäisi loukata. Mutta tosiasia on se, että koittakaas löytää ilmaisu mikä ei loukkaa ketään?

Mielisairaus on sairaus siinä missä mikä tahansa muukin sairaus, eikä tee ihmisestä mitään hirviötä. Minä olen tavallaan sairastunut joskus mieleltäni kun sairastuin syömishäiriöön jonka kanssa kamppailen loppuelämäni ajan. Olen myös läpikäynyt masennuksen. Ääh, emmä edes tiedä miksi kirjoitin tämän sepustuksen, unohtui jutun pointti.
 
suvi-tuuli
on mielenterveydellisiä ongelmia joista ei niin vain kuntouduta...eilinen ketju käsitteli sitäpaitsi minusta enemmän sitä "syyntakeetonta" ryhmää ei niinkään tiettyä mielenterveydellistä aineistoa tai miksi porukka haluaisi mielenterveyspotilasta kutsuttavan. oletan ja ainakin minä itse tarkoitin eilisessä ketjussa tarkoitettavan mielenterveyspotilaalla avohuollossa olevaa ihmistä joka ei täysin pysty hallitsemaan omia tekemisiään esim. eilen meni toisen kotiin. kyseinen ihminen joka ei pysty hallitsemaan tekemisiään tai ei pysty ymmärtämään onko se ollut oikein vai väärin ei myöskään välttämättä/aina pysty ymmärtämään muuta hyvän ja pahan rajaa tai ainakin sairauden myötä raja voi olla häilyvä...
siis kaikki kyseisestä mielenterveyspotilaasta älähtäneet masentuneet ym. tarkoitus oli sanoa että niin kauan kuin jollain diagnoosilla kuitenkin pystyy olemaan varma omasta käyttäytymisestään ja hallitsemaan itsensä kaikki ok, mutta jos ei niin mielestäni mielenterveyspotilas on ihan ok termi.
masentuneelle ym. jotka eilen kommentoitte kommenttiani- jos teillä on tapana vierailla tuntemattomien asunnoissa lupia kysymättä tai muuta arvaamatonta, niin se on teidän asianne mutta jos teillä ei kyseisiä tapoja ole niin älähdys ehkä osui jostain muusta syystä omaan nilkkaan?
tarkoitukseni ei myöskään eilen ollut yhdistää mielenterveyspotilaita narkkareiden kanssa samaan ryhmään (kuten jotkut halusivat ymmärtää) muutoin kuin rinnastamalla heidät ryhmäksi jonka käyttäytymistä ei juurikaan aina voi ennakoida.
ps. huomasitte kai vielä ryhmän muut sekopäät:)
 
Ääääh, siis ei ole tosikaan taas.

Mä en kylläkään (vai ketä tässä nyt ihmetellään, tipahdin yön aikana kärryiltä ) tarkoittanut mitään termiä vaan yleisesti asennetta.


Niin no joo, saahan sitä yleisenkin mielipiteen vuoksi vaikka haudata toisen paskaan kunhan käyttää sivistyneesti ilmaisua kakki, onhan toi huomattu ennenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Ääääh, siis ei ole tosikaan taas.

Mä en kylläkään (vai ketä tässä nyt ihmetellään, tipahdin yön aikana kärryiltä ) tarkoittanut mitään termiä vaan yleisesti asennetta.


Niin no joo, saahan sitä yleisenkin mielipiteen vuoksi vaikka haudata toisen paskaan kunhan käyttää sivistyneesti ilmaisua kakki, onhan toi huomattu ennenkin.
olisit vastanut ap:n kysymykseen, eli mikä on sitten se oikea nimitys. asiantuntijatkin käyttää termiä mielenterveyspotilas
 
Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti lehmilaitumella:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Ääääh, siis ei ole tosikaan taas.

Mä en kylläkään (vai ketä tässä nyt ihmetellään, tipahdin yön aikana kärryiltä ) tarkoittanut mitään termiä vaan yleisesti asennetta.


Niin no joo, saahan sitä yleisenkin mielipiteen vuoksi vaikka haudata toisen paskaan kunhan käyttää sivistyneesti ilmaisua kakki, onhan toi huomattu ennenkin.
olisit vastanut ap:n kysymykseen, eli mikä on sitten se oikea nimitys. asiantuntijatkin käyttää termiä mielenterveyspotilas

No voihan.

Moitit mua siitä etten vastannut kysymykseen vai et ymmärtänyt mitä juuri kirjoitin?
 

Yhteistyössä