Potilaat on sairaalassa, ei siis potilas ole mikään diagnoosi.
Itse olen töissä vanhainkodissa ja puhun asukkaista tai asiakkaista. Potilastakaan kun ei voi käyttää tuosta vaan
.
Mielenterveysongelmainen lienee se oikea määrite ja sitä minä yleensä käytän. Mieleltään sairaasta saatan puhua silloin jos tiedän ihan varmasti jollain olevan diagnoosi, sellainen diaknoosi mikä luokittellaan ihan sairaudeksi mielenterveyspuolella esim skitsofrenia.
Hernetädistä en tiedä, kun vain silmäilin ketjua. Sen kyllä tiedän ettei potilas tunkeudu kenekään kotiin, ihan siksi että sairaalassahan ne potilaat on, ellei sitten ole karkuteillä ja silloin poliisit olisi kyllä kiikuttaneet oikeaan osoitteesseen.
Meillä kyllä koulutuksessa(ja psykan osastolla tätä painotettiin kovasti) puhuttiin siihenmalliin, että aina voidaan tulkita haukkumikseksi jos käyttää loppuliittenä sanoja potilas tai sairaus jollei ihminen oikeasti täytä niitä määritteitä. Siis mielenterveyspuolella. Siellä kun niin helposti ihminen noita leimoja muutenkin saa. Mutta nämä siis työelämään tarkoitettuja juttuja.