Otetaanhan taas välillä hauskoja murresanoja..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohojos-pohojanmaalta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pölökky, toloppa...
Tykö, tykönä...
Tekkiin, näkkiin...
Kottiin, kyllään
Pölijä, tyhymä
Käet (kädet)
Jalaka, silimä...
Kiikku (keinusta puhuttaessa)
Sanua, kahtua...
En kehtaa (en viitsi)

mua ei ikinä kukaan ymmärrä ku sanon veitti, pahki, veen (vettä).... :D aina saa selitellä sanomisia :D olen siin pohjois-suomesta ja varsinais-suomessa asun nyt :D

No sitten kysyn sinulta, miten määrittelisit sanan "nakku". Meillä tuli tästä työkaverin kanssa vääntöä kahvipöydässä (molemmat pohjoisesta tänne etelään aikapäiviä sitten muuttaneita).

[QUOTE="Vieras";22085178]Ei avvaimet vaan auvaimet. T. Vieras jolla asuu sukulaisia Pohjois-pohjanmaalla. Hauska murre.[/QUOTE]

Molempia kieliasuja löytyy Pohjois-Pohjanmaalta, tämä on laaja alue ja sanoissa on paikkakuntakohtaisia eroja. Sekä avvain että auvain on oikein. Esim. Oulussa avvain ja 100 km alempana Pyhäjoella päin auvain.

Mulla on yks oululainen työnkautta-tuttava, joka sanoo että on aina mahtavaa kun kuulee "Lähekkönä(ä) kahavile". Silloin kuulemma tietää olevansa omiensa joukossa :)

[QUOTE="vieras";22085141]No sitten kysyn sinulta, miten määrittelisit sanan "nakku". Meillä tuli tästä työkaverin kanssa vääntöä kahvipöydässä (molemmat pohjoisesta tänne etelään aikapäiviä sitten muuttaneita).[/QUOTE]

pahan pistit.. enpä oo ikinä kuullutkaan tollasta sanaa :D

Mutsi ja sen mies asustelee kuopiossa, niiden murre kuulostaa veikeelle :)

Ite oon saanut mainintaa sanoista

Johkai=jonnekin
Peruja=Perunoita
Halko= tuota kuulemma kutsutaan housujen vetoketjuksi eikä haloksi?!
Meettekö työ = menettekö te
ei paljoa = PALJON!
paljon = vähän (joissain tilanteissa)
haiskahtaa = vaikuttaa sille että... :D

Mutsi ja sen mies asustelee kuopiossa, niiden murre kuulostaa veikeelle :)

Ite oon saanut mainintaa sanoista

Johkai=jonnekin (johki)
Peruja=Perunoita (perunoeta)
Halko= tuota kuulemma kutsutaan housujen vetoketjuksi eikä haloksi?! ( en oo ikuna kuullukkaan tällästä)
Meettekö työ = menettekö te
ei paljoa = PALJON! (?)
paljon = vähän (joissain tilanteissa)
haiskahtaa = vaikuttaa sille että... :D

osan oon kuullu ja osan en, kuitenkin täällä aina asuneena osaa ihmettelen.

[QUOTE="vieras";22085472]Naamakirjassa on kiva meänkielinen(hkö) ryhmä "Vistot nakut" (ja oli siinä jokku knapsutki). Käyn joskus fiilistelmässä, kun tulee omaa kieltä ikävä.[/QUOTE]

olekko sie tältä länsirajalta lähtosin? mie asun täälä torniojokilaakson helmessä;)

Yhteistyössä