otatteko sikainfulenssa rokotteet?

Meilläpäin alkavat rokottaa raskaana olevia sikainfulenssan varalta.

Oon pohtinut tulisko sitä ottaa vai ei..

On ilmestynyt kuulemma myös haittavaikutuksia koko rokotteesta(jtn hermosto oireita). itsellä enään 2,5kk odotusta jäljellä, lieneekö tuo nyt enään niinkään epidemia..
miten te olette ajatelleet toimia, oon niin kahden vaiheilla koko homman kanssa..

Alkuperäinen kirjoittaja Vernalis:
En ota, mielestäni ihan turhaa. Mies on myös samaa mieltä. Siinä tapauksessa voisin harkita jos olisi jokin sairaus.
Mäkin ajattelin aluksi, että en ota, mutta sitten puhuin asiasta lääkärin kanssa ja hän sanoi, että jos äiti saa korkean kuumeen, niin on suuri riski, että se vaurioittaa sikiön aivoja. Mulla on nyt rv 14+4.

Alkuperäinen kirjoittaja Anna Suukko:
Alkuperäinen kirjoittaja Vernalis:
En ota, mielestäni ihan turhaa. Mies on myös samaa mieltä. Siinä tapauksessa voisin harkita jos olisi jokin sairaus.
Mäkin ajattelin aluksi, että en ota, mutta sitten puhuin asiasta lääkärin kanssa ja hän sanoi, että jos äiti saa korkean kuumeen, niin on suuri riski, että se vaurioittaa sikiön aivoja. Mulla on nyt rv 14+4.
No korkean kuumeen nyt voi saada ihan ilman tuota possuflunssaakin. Kaikenlaista pöpöä kun nyt aina talvisin on liikkeellä.
Täällä rv 29+3.

Tämän hetken mielipide on että en ota.

Mielestäni rokotetta on keretty kehittää ja tutkia liian vähän aikaa eikä pidemmän aikavälin riskejä tunneta. Onhan rokotteessa elohopeaa jne joka ei voi olla hyväksi. On kuitenkin mahdollisuus ettei tauti koskaan tartu minulle ja silloin rokote olisi turhaan otettu. Jos lapselle tulisi jotain niin miettisin otinko rokotteen turhaa ja siksi lapsi on sairas. Jos sikainfluenssa tulee niin onneksi on kunnon sairaala lähellä ja sitten sairaus pitää hoitaa ja toivoa ettei vaikuta vauvaan.

Jos näyttää siltä että sikaflunssa leviää rjähdysmäisesti niin voi olla että rokotteen otan, mutta tässä vaiheessa kun en ole kuullut että kellään tutulla tai edes tutuntutulla sitä olisi tai olisi ollut niin en ota.

Johjo 11+0

Otan :wave:

Johjo - ongelma onkin siinä että kun sitä sikatautia ei testata Suomessa niin mistäs tietää koska se on lähimmäisellä, työkaverilla, itsellä? Ja raskaana olevalle kun se tamiflu (jonka vaaroista ei myöskään ole täyttä yksimielisyyttä) pitäisi aloittaa heti ensioireiden ilmestyttyä.

Mä en jaksa miettiä joka nuhan kohdalla pitkin talvea onko tämä sikaa vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Tassu85:
Itse vielä pähkäilen otanko vai enkö.. Neuvolan täti kovasti sitä toitottaa. Itse uskoisin jos tauti meinaa levitä, niin se olisi jo levinnyt... rv 11+3
Juuri menneellä viikolla oli Ylen uutisissa että ei ole epäselvyyttä siitä tuleeko epidemia, ainoastaan ajankohta on epäselvä. Eli kyllä se tulee, ehkä ensi vuoden alussa heti. Olisi tullut jo nyt sillä en halua olla synnärillä kun on sairaala täynnä sikoja :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Itse vielä pähkäilen otanko vai enkö.. Neuvolan täti kovasti sitä toitottaa. Itse uskoisin jos tauti meinaa levitä, niin se olisi jo levinnyt... rv 11+3
Juuri menneellä viikolla oli Ylen uutisissa että ei ole epäselvyyttä siitä tuleeko epidemia, ainoastaan ajankohta on epäselvä. Eli kyllä se tulee, ehkä ensi vuoden alussa heti. Olisi tullut jo nyt sillä en halua olla synnärillä kun on sairaala täynnä sikoja :D
eipä siitäkään pitänyt olla epäselvyyttä että tauti räjähtäisi käsiin kun koulut alkavat :D Eli siihen ei kannata mitään perustaa. Plus että nykyinen rokote ei ollenkaan varmasti kevään epidemiaan tuo suojaa.

En tiedä vielä otanko itse,riippuu siitä milloin tulee jakoon. Nyt on rv 36 joten luultavasti en ehdi ainakaan raskaana sitä ottaa,mieluummin ottaisinkin vasta synnytyksen jälkeen.

Olipa rumasti sanottu. Muiden lapsilla ei siis ole väliä, kunhan sun ja sun lapses hyvinvointi on taattu? Voi elämä sentään...

En tod. ota raskausaikana. Nyt viikkoja 20 ja rapiat. Rokotteen vaikutuksia sikiöön ei oo tarpeeksi tutkittu mutta se tiedetään varmasti, että sikiö kestää huonosti esim. elohopeaa, jota tää rokote myös sisältää.

Muutenhan tuo on varmaan hyvä ottaa, mutta en ota nyt raskausaikana, kun voi olla, että rokotteesta on vaan enemmän haittaa kuin hyötyä.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/tartuntataudit_ja_epidemiat/a_h1n1_v_ja_hoito-ohje_raskaana_oleville_tai_imettaville

Kausi-influenssasta tiedetään, että raskaana olevilla ei ole suurempaa todennäköisyyttä saada influenssatartuntaa kuin muilla, mutta heillä on useammin oireita ja komplikaatioiden riski on suurempi kuin samanikäisillä ei-raskaana olevilla. Komplikaatioita ovat ennenaikainen synnytys ja keuhkokuume. Influenssa A(H1N1)v -viruksesta ei ole varmaa tietoa, mutta oletettavasti komplikaatioriski on samankaltainen kuin kausi-influenssassa. Suurimmalla osalla raskaus ja synnytys on sujunut ongelmitta.

Elli ihan normaalilla käsihygienialla ja maalaisjärjellä pärjää jo hyvin. Ei kannata mennä halimaan sairasta, niinku ei normaalistikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vekkuli81:
Olipa rumasti sanottu. Muiden lapsilla ei siis ole väliä, kunhan sun ja sun lapses hyvinvointi on taattu? Voi elämä sentään...
Eipä tuossa mun tekstissä ollut mitään mikä olisi pahasti sanottu. Joten relaapa vähän.

Mä taidan ottaa.

Mä olen saanut tällaista tietoa:

Raskaanolevilla on noin neljä-viisi kertaa suurempi riski saada sikainfluenssasta vakavia komplikaatioita. Riski on sitä suurempi mitä pidemmällä raskaudessa ollaan ja viimeinen kolmannes on kaikkein riskialteinta aikaa. Kuolleisuus tautiin on raskaanaolevien keskuudessa myös huomattavan korkea kun huomioon otetaan keskimääräinen raskaanaolevien osuus väestöstä.

Syy vakaviin komplikaatioihin (esim. keuhkokuume) sikainfluenssan seurauksena on raskaanaolevan alentunut immuniteettisuoja. Immuniteetti siis laskee, jotta naisen kroppa ei hylkisi sikiötä.

Toisekseen olen kuullut, että ekan kolmanneksen aikana ei tulisi ottaa rokotusta, sillä tutkittua tietoa on liian vähän sen suhteen, mitä vaikutuksia rokotuksella voi olla kehittyvälle alkiolle/sikiölle.

Jos äiti ottaa rokotuksen raskausaikana, hän voi silti saada taudin, mutta lievempänä. Myös vauva saa rokotuksen myötä suojan tautia vastaan. Vauvan voi muutoin rokottaa vasta yli puolen vuoden iässä.

Tällaisia tiedonjyviä olen saanut kasaan!

Alkuperäinen kirjoittaja vekkuli81:
Eipä tuossa mun tekstissä ollut mitään mikä olisi pahasti sanottu. Joten relaapa vähän.
Mä suosittelen ihan samaa sulle (useammalla palstalla turhaa hysterian levittämistä ).

Yhteistyössä