Otatko tuttavia yökylään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos ei pelkkä yösijan antaminen haittaa, niin laittaisin pedit kyllä. Muuten sanoisin, että on niin kiire tuona aikana, ettei ehdi täyshoitaa, mutta kauppa löytyy tuosta läheltä ja astioita saa käyttää kunhan siivoaa jälkensä.

[QUOTE="Kyllästynyt";30059302]Nii... Tuota hotellia en sitten millään kehtaisi ehdottaa, kun valittelevat aina, kuinka kallista se on jo muutenkin tulla Suomeen. [/QUOTE]

Onko ne koskaan ajatelleet, miten kallista teidän oli matkustaa heidän kotikaupunkiinsa ja vielä majoittua hotelliin? Vihjaisepa siitä.

Ei varmaan tarvitsisi kokata... Ongelma on vain se, kun on ihmiset kerran opettanut siihen, että pöytä on koreana, niin ne helposti olettaa, että niin se menee joka kerta. Te ootte kyllä antaneet mulle uskoa siihen, että näin ei voi jatkua ja mun täytyy lopettaa tää hotellin pito. En ole vielä aivan satavarma, mikä on paras strategia, koska pelkään edelleen, että ystävyys menee, jos pistän lapun luukulle. Voi että pitää mun taas tehdä asioista vaikeita...

Kun joutuu laittaan stopin tuommoselle, jonka on tavallaan "itse opettanu", niin minun kokemuksen mukaan toinen osapuoli voi ottaa vähän nokkiinsa aluksi, mutta välit palautuu ennalleen, kun aikaa vähän kuluu ja toinen makustelee asiaa rauhassaan. Näin olen itse siis kokenut. En jaksais itsekään tuollaista. Eri asia, jos kerran vuodessa kävisivät tai kerran puolessatoista vuodessa. Hätävalheet mahataudista tms tepsii kerran tai kahdesti. Minun mielestä olis reilumpaa sanoa vain, että meille ei sovi tuolloin, tuo vkonloppu tms. ei ole hyvä meille. Tai vastaavasti, että voi kyllä yöpaikan tarjota, mutta ei pysty/jaksa alkaa muuten ruokia laittaan ym tuona vkonloppuna.

Itselläni meni kauan, et opin sanomaan vieraille, jotka kysyivät, voiko tulla kylään, ettei sovi nyt, kun on ollut niin paljon ohjelmaa viime päivinä, että ollaan väsyneitä tai että aateltiin rauhottaa tämä päivä kotona oloon perheen kanssa...

Elämässä täytyy laittaa joitakin prioriteetteja, minkä mukaan pitää mennä, muutenhan kaikki olisi yhtä kaaosta. Vanhaa sanontaa mukaillen: "Se ei ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa ja tekee."

Viime vierailusta on vähän aikaa ja melkoista A-luokan hoitoa ovat saaneet...

Perheellisen ei tarvitse moista hoitoa ylläpitää kenellekään. Tämän tulisi myös tuttavan huomata ihan automaattisesti.

Valkoiset valheet on aika läpinäkyviä. Voi sanoa ihan suoraan, että vierailu ei tälläkertaa sovi perheen aikatauluun. Ja suositella laadukasta hotellia. Eli vastuun kanto ja selkeä ei.

Minäkin sanoisin, että petipaikka löytyy, mulla on itsellä sen verran kiire, ettei kovin kokkailla ehdi. Keittiötä saa käyttää ja kauppa on lähellä eli voitte tehdä meillä itse ruokaa. Jääkaappiin en edes varaisi mitään, minkä keksisivät sitten itse sieltä ottaa omin lupineen. Jotain makkaraa ja ranskalaisia voisin lykätä uuniin ta paistaa tai keittää kananmunia, mutta en muuta.

Laitoin nyt viestin ystävälle, että vierailu ei sovi tällä kertaa meidän perheen aikatuluihin. Ei voi mitään, mut vähän hirvittää, miten suhtautuvat. Meneekö välit vai mennäänkö jatkossa uusilla säännöillä... Mun mies oli tosi tyytyväinen. Ei ollut koskaan aiemmin sanonut, ettei meille voisi tulla kylään, mutta ilahtui, kun sanoin, että meidän yhteinen eka lomaviikko on nyt meidän, vaikka sitten vain maattais sohvalla peffat homeessa pitsaa tilaten:)

Hyvälle ystävälle mä voisin sanoa suoraan, että nyt on hoitovapaan takia rahat niin tiukilla, että mitään liikoja ei kannata tällä kertaa odottaa. Edelleen mä olen kuitenkin sitä mieltä, että sun ei tarvi minkäänlaisena täysihoitolana kotiasi pitää. Sukulaiset ocat mun mielestä asia erikseen. Kuulostaa kummalta, että sukulaisilla ei olisi tilaa. Sukulaisten kesken nyt luulisi pystyvän olla pienissäkin tiloiss oman väen kesken. Olisiko niin, että sukulaiset ei viitsi nähdä sitä vaivaa minkä sinä näet... Eli, että sukulaiset ja muut pääsevät paljon helpommalla, kun jättävät asiat sinun kontollesi.

Yleensäkin mun mielestä tiheää matkustelua, jos kuukauden välein käyvät. Eipä tosiaan olisi varaa, jos joutuisivat asustamaan hotellissa tai sukulaisilla (missä ei ehkä kehtaisi olla ihan täysihoitolaisena). Ettei nyt kaveri käyttäisi tietoisesti hyväntahtoisuuttasi hyväkseen... Anteeksi ilkeämielinen ajatus, mutta näitäkin on nähty. Niin kauan sujuu, kun on itse saamapuolella, mutta toisinpäin ei ole valmis antamaan mitään.

Hyvälle ystävälle mä voisin sanoa suoraan, että nyt on hoitovapaan takia rahat niin tiukilla, että mitään liikoja ei kannata tällä kertaa odottaa. Edelleen mä olen kuitenkin sitä mieltä, että sun ei tarvi minkäänlaisena täysihoitolana kotiasi pitää. Sukulaiset ocat mun mielestä asia erikseen. Kuulostaa kummalta, että sukulaisilla ei olisi tilaa. Sukulaisten kesken nyt luulisi pystyvän olla pienissäkin tiloiss oman väen kesken. Olisiko niin, että sukulaiset ei viitsi nähdä sitä vaivaa minkä sinä näet... Eli, että sukulaiset ja muut pääsevät paljon helpommalla, kun jättävät asiat sinun kontollesi.

Yleensäkin mun mielestä tiheää matkustelua, jos kuukauden välein käyvät. Eipä tosiaan olisi varaa, jos joutuisivat asustamaan hotellissa tai sukulaisilla (missä ei ehkä kehtaisi olla ihan täysihoitolaisena). Ettei nyt kaveri käyttäisi tietoisesti hyväntahtoisuuttasi hyväkseen... Anteeksi ilkeämielinen ajatus, mutta näitäkin on nähty. Niin kauan sujuu, kun on itse saamapuolella, mutta toisinpäin ei ole valmis antamaan mitään.

Kiitos kommenteista. Ajattelin olevani kamala ystävä, kun majoittaminen tuntuu rasitteelta, mutta tuntuu jotenkin kivalta kuulla, että täällä porukka on sitä mieltä, että jossain se raja menee ja joskus voi sanoa ei. Se on ollut mulle turhan vaikeaa...

Täällä kuule sitten ihan kohtalotoveri, jonka on ollut aikanaan vaikea sanoa ei asiaan kuin asiaan.:) Totesin loppuen lopuksi vain, että ihmiset, läheisetkin kohtelevat kuinka sattuu, kun ovat tottuneet siihen. Mulle sitten suurimmaksi osaksi riitti ja nyt olen opetellut sanomaan mielipiteeni... Tähän ei toki ole totuttu, joten ihan lähipiirin kanssa on muutamat törmäykset otettu:D

Ja jos ystäväsi tuosta viestistäsi nyt tai tulevaisuudessa mahdollisesti seuraavista loukkaantuu, eikä aikaa myöten tilanne muutu, niin sitten varmaan oli kyse juuri siitä hyväksikäytöstä. Anteeksi nyt vain, mutta jopa hyvät ystävät voivat tehdä sitä. Todellinen ystävä ymmärtää kyllä, ainakin aikaa myöten:) Ymmärtämättömän ystävän täytyy sitten vain antaa mennä sillä kohtaa, vaikka pahalta tuntuisikin.

Mielestäni myös sinun tulee sanoa ettei käy ja niin suoraan kuin vain kykenet muuten missä vika.

Meillä on kanssa perhe ja asutaan ulkomailla, otetaan kaikki tänne kylään jotka vain mahtuvat. Eikä muista ole tullut tunnetta että hotelliin pitäisi päästä kuin appivanhemmista. Ja nyt sain viimein kuulla mitä kaikkea ovat minusta sanoneet, eikä sitten ollut ihan vähän. Naurettavinta tässä on että kaikki valitukset ovat minun tekemisestä tai tekemättömyydestä johtuvaa, koska naisen vastuullahan kotityöt ovat. Osasta en ollut edes tietoinen kun en ollut edes paikalla vaan mies, mutta oli sitten heidän viimeinen vierailu minun kotiini. Jos eivät vielä ymmärtäneet niin selviää sitten heillekin myöhemmin.

Yhden kaverin kanssa laitoin välit poikki. Olivat monta kertaa kysyneet meitä vierailulle paikkakunnalleen, miten heille voi tulla yökylään kun uusi iso talo ostettuna ja sitten sellainen kerta tulikin. Sanoin selvästi että miettivät ja jos ei käy niin ilmoittaa vain, ettei mitään ongelmaa. Ja he lupasivat palata asiaan, siihen palaamiseen meni 3kk sen kyseisen viikonlopun jälkeen. Tiesivät suunnitelmamme ja olemme tulossa joka tapauksessa kun lapsille sovittu eräs käynti. Ei siinä mitään, varasin hotellin lähtöaamuna, mutta se ettei vaivauduta edes vastaamaan kun kysymme. Jos yhteen tekstiviestiin ei ole aikaa, niin silloin on parempi jättää muukin pois.

Kyllä mä maojtan.Mutta jos ei jostain syystä käy,niin sanon kyllä suoraankin,että nyt ei käy.

Kannattaa vaan ihan rohkeesti sanoa,että ei sovi.Tai sitten jos otat heidät kattosi alle,vaikka sen viikon ajaksi,niin toteat että omat hygieniat mukaan ja liinavaattet myös.Kauppa reissulla,tai sitä suunniteltaessa,voit ehdottaa heiltä osallistumista.Rohkeutta kehiin! =)

Mua ärsyttää suomalaisissa tuo että lasketaan mitä kuluja tai työtä tulee kun vieraita tulee. Itse en ole ikinä pyytänyt vierailta jotka ovat yötä että imuroitko tai laitatko itse kahvit itsellesi. Minua on pyydetty imuroimaan yhden sukulaisen luona heti melkein kun saavuin sinne, sukulainen itse on patalaiska. Edesmennyt äitini joka oli pyörätuolissa opetti miten vieraita kohdellaan. Äidille oli vieraat aina kunnia asia ja laittoi hoitajansa kanssa ruokaa ja leipoivat jotain hyvää myös. Minä olen joskus pysähtynyt sukulaisten luona pienen lapsen kanssa pitkän ajomatkan aikana ja lapsikin valittanut että nälkä ja sukulaiset ei tarjonneet edes mehua lapselle.

[QUOTE="Kyllästynyt";30060679]Ei varmaan tarvitsisi kokata... Ongelma on vain se, kun on ihmiset kerran opettanut siihen, että pöytä on koreana, niin ne helposti olettaa, että niin se menee joka kerta. Te ootte kyllä antaneet mulle uskoa siihen, että näin ei voi jatkua ja mun täytyy lopettaa tää hotellin pito. En ole vielä aivan satavarma, mikä on paras strategia, koska pelkään edelleen, että ystävyys menee, jos pistän lapun luukulle. Voi että pitää mun taas tehdä asioista vaikeita...[/QUOTE]

Jos ystävyys menee kun pistät lapun luukulle niin aika selväähän se on etteivät he ole todellisia ystäviäsi. Ystävyys ei perustu siihen miten paljon toisesta voi hyötyä. Etkä pidemmän päälle kaipaa tuollaisia ystäviä koska he eivät tukisi sinua kuitenkaan elämän vaikeina aikoina.

Mutta tiedät miltä itsestäsi tuntuu, rohkeutta vaan suun avaamiseen. Ei tilanne miksikään muutu jos et mitään sano, jolloin siitä on turha valittaakaan.

• Tykkää
Reactions: Squawe
Eilen laitoin tosiaan sen viestin, ettei tällä kertaa valitettavasti käy. Tänään kaverilta tuli hieman kylmäkiskoista (vai tulkitsenko vain näin) sähköpostia, että heidän täytyy sitten kai kysyä joltakin muulta... No kylmäkiskoista tai ei, sainpahan ainakin sanottua tällä kertaa. Ehkäpä tää nyt kuitenkin on askel oikeaan suuntaan:)

[QUOTE="Kyllästynyt";30062025]Eilen laitoin tosiaan sen viestin, ettei tällä kertaa valitettavasti käy. Tänään kaverilta tuli hieman kylmäkiskoista (vai tulkitsenko vain näin) sähköpostia, että heidän täytyy sitten kai kysyä joltakin muulta... No kylmäkiskoista tai ei, sainpahan ainakin sanottua tällä kertaa. Ehkäpä tää nyt kuitenkin on askel oikeaan suuntaan:)[/QUOTE]

Eikä tämä tarkoita sitä ettet heitä voi koskaan enää majoittaa. Tilanteestasi riippuen kuten itse sanoitkin voit ehkä hyvillä mielin heitä majoittaa kerran vuodessa niin että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä. Jos kuitenkin käyvät täällä vaikka 10 kertaa vuodessa niin voivat sitten yhdeksänä kertana löytää muun majapaikan.

[QUOTE="marja";30062048]Eikä tämä tarkoita sitä ettet heitä voi koskaan enää majoittaa. Tilanteestasi riippuen kuten itse sanoitkin voit ehkä hyvillä mielin heitä majoittaa kerran vuodessa niin että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä. Jos kuitenkin käyvät täällä vaikka 10 kertaa vuodessa niin voivat sitten yhdeksänä kertana löytää muun majapaikan.[/QUOTE]

Näin minäkin ajattelin ja mun mies sanoi samaa (ei ollut raukka aiemmin uskaltanut puuttua). Näkevät tosiaan niitä muitakin kavereita reissujensa aikana, joten ehkä ihan hyvä, jos nyt saavat vähän vertailukohtaa siihen, minkälaista majoitusta muualla on tarjolla. En tiedä miksi stressasin niin kovasti, nyt tuntuu, että tämä oli varmasti askel oikeaan suuntaan. Saattaa pidemmän päälle tehdä jopa hyvää ystävyydelle:)

Hyvä kun sait sanottua! Voithan sä pyytää heidät vaikka kahville joku päivä kun ovat siellä kaupungissa. Ei yökyläilystä kieltäytyminen tarkoita ettei vois tavata lainkaan (eihän heidänkään mielestään?).

Hyvä kun sait sanottua! Voithan sä pyytää heidät vaikka kahville joku päivä kun ovat siellä kaupungissa. Ei yökyläilystä kieltäytyminen tarkoita ettei vois tavata lainkaan (eihän heidänkään mielestään?).

Taisivat nyt kuitenkin vetäistä herneen nenäänsä, kun sanoin, ettei voida majoittaa tällä kertaa. Ehdotin nyt sitten, että tavattais Helsingin keskustassa lounaalla, mutta vastaus oli, etteivät ehdi, kun majapaikka sijaitsee niin kaukana Vantaalla. No tää nyt tietysti kertoo jotakin, ja oli varmaan joka tapauksessa hyvä, että lopetin majoituskierteen. Ehkäpä leppyvät ajan myötä.

[QUOTE="Kyllästynyt";30065577]Taisivat nyt kuitenkin vetäistä herneen nenäänsä, kun sanoin, ettei voida majoittaa tällä kertaa. Ehdotin nyt sitten, että tavattais Helsingin keskustassa lounaalla, mutta vastaus oli, etteivät ehdi, kun majapaikka sijaitsee niin kaukana Vantaalla. No tää nyt tietysti kertoo jotakin, ja oli varmaan joka tapauksessa hyvä, että lopetin majoituskierteen. Ehkäpä leppyvät ajan myötä.[/QUOTE]

Ohoh, taisi mennä herne nenään. Ehdota treffejä sitten jossain päin Vantaata tai kauppakeskuksessa tai missä nyt meinaavatkin lomaansa viettää.. :)
Te asutte ilmeisesti kätevällä paikalla lomailun kannalta ja siksi ovat teitä tottuneet hyödyntämään. Hotelleja Helsingistä kyllä löytyy, eli sinne vaan jos ei huvita Vantaalle yöksi matkustaa.

Yhteistyössä