Otatko lapselle influenssarokotetta?

  • Viestiketjun aloittaja "elsa"
  • Ensimmäinen viesti
no meillä on joka kerta rokotuksen jälkeen saatu osasto jakso flunssan takia ja ilman rokotusta kyseistä jaksoa ei ole tarvinnut käydä.sattumaa.
Sama sattuma on monesti vieraillut meilläkin. Osastojaksoa ei ole tullut kohdalle, mutta sekä minä että tuo astmalapsi ollaan oltu kovin kipeänä koko talvi silloin, kun influenssarokote ollaan erehdytty ottamaan.

Ei siis enää, ei kiitos.
 
  • Tykkää
Reactions: Corona77
1. 12 v ja 8,5 kk
2. vauva saisi ikänsä puolesta
2. Ei oteta rokotuksia kummallekaan, en usko noihin rokotuksiin (ja meidän lapsilla on geenit vähän enemmän sekoittuneet, kuin ihan suomi-suomiparien vauvoilla, joten senkään takia ainakaan esikoinen ei edes ole sairastellut pahemmin vuosien saatossa )
 
"mamma"
Onneksi minulla on parempaa tietoa kuin monella muulla täällä ja annan rokotuttaa lapseni. Rokotus on halpa henkivakuutus vaikka se pitää itse yli 3-vuotiaalle ostaakin. Itse otan myös sekä mies ja näin osaltamme ehkäisemme influenssatartuntoja, kannamme ns kortemme kekoon.
Minua ihmetyttää nämä ketkä ei rokotuta lapsiaan vaikka ovat jo tavallisesta flunssasta joutuneet sairastelukierteeseen. Mitä sitten jos siihen saa vielä influenssan päälle? En ymmärrä miten sairastelevien lasten vanhemmet ovat näin ajattelemattomia :(
 
"äityli"
[QUOTE="mamma";27477585]Onneksi minulla on parempaa tietoa kuin monella muulla täällä ja annan rokotuttaa lapseni. Rokotus on halpa henkivakuutus vaikka se pitää itse yli 3-vuotiaalle ostaakin. Itse otan myös sekä mies ja näin osaltamme ehkäisemme influenssatartuntoja, kannamme ns kortemme kekoon.
Minua ihmetyttää nämä ketkä ei rokotuta lapsiaan vaikka ovat jo tavallisesta flunssasta joutuneet sairastelukierteeseen. Mitä sitten jos siihen saa vielä influenssan päälle? En ymmärrä miten sairastelevien lasten vanhemmet ovat näin ajattelemattomia :([/QUOTE]

Lue tuolta ekasivulta pitkä litania, miksi ei kannata rokottaa. En tiedä miksi en saa linkkejä aktiiviseksi, mutta Rollon inflenssarokoteketjussa ovat.
 
"mamma"
[QUOTE="äityli";27478521]Lue tuolta ekasivulta pitkä litania, miksi ei kannata rokottaa. En tiedä miksi en saa linkkejä aktiiviseksi, mutta Rollon inflenssarokoteketjussa ovat.[/QUOTE]

Tutkimukset pitää olla luotettavan tahon tekemiä ja kysymyksen asettelu pitää olla oikea jotta saa vastauksen haluamaansa kysymykseen.
Kaikkia tutkimuksia voi lukea kuka vaan mutta ainoastaan asiaan perehtynyt voi saada niistä jotain irti. Tätä tarkoitin sillä että minulla on parempaa tietoa.
Tuossa listassa jo puolet otsikoista oli sellaiset että viittaukset meni aivan ristiin ja osa oli suoraan asian vierestä, osa taasen sellaisia että jo otsikossa saattoi tulkita sen puoltavan rokotuksia, eikä päinvastoin. Joten kiitti, tiedän jo aivan tarpeeksi.
 
"mamma"
Ikää 3,5 v. Kuuluu riskiryhmään. Ei oteta. On sairastanut niin vähän, että ei katsota tarpeelliseksi kun emme niihin luota.
Rokotteita on tutkittu vuosikymmeniä ja hyväksi todettu etkä niihin luota?
Käytätkö bussia? Oletko varma että se afrikasta tai lähi-idästä tai vaikkapa suomesta kotoisin oleva kuski osaa asiansa, eikä pimahda tai aja ojaan? Käytätkö ratikkaa tai junaa? Uskallatko?
Jos lääkäri määrää lääkettä ja farmaseutti antaa lääketehtaassa valmistetun lääkkeen sinulle uskallat sen ottaa? Mikrobilääkkeistä nyt puhumattakaan!
Kaupassa on muiden käsittelemiä ruoka-aineita ja silloin tällöin on salmonellaa ja listeriaa ja muuta mukavaa. Silti ostat ruokaa kaupasta?

Mutta rokote, joka on suunniteltu pelastaamaan hengen, sitä et uskalla ottaa tai lapsellesi otattaa? WTF!!? Tuossa ei ole mitään logiikkaa!
 
tänään käytiin piikillä
Panee vähän mietityttämään, että minkälaisia teidän astmaatikko/infektioastmaatikkolapsenne ovat kunnon hengitystieinfektiota sairastaessaan? Meillä 2v astmaatikko, ja aivan satavarmaa on, että jos kunnon hengitystieinfektio yhdistettynä muilla (pahoilla) flunssan oireilla (kutakuinkin tällainen influenssa käsittääkseni on) tulee, sairaalareissu siitä tulee, ja ihan parilla päivällä ei selvitä. Ja sairaalassa lapsen kanssa 24h olo ei ole mun mielestä kyllä mitään kovin miellyttävää, ei omasta eikä lapsen puolesta. Että jos sen voi välttää rokotuksella, niin hyvä.
 
"mamma"
1. 11kk ja 2v8kk
2.ei kai
3.ei oteta, en luota.. huonot kokemukset sikaversiosta ja nytkään koko sisältö ei ole tiedossa.
:D
Onneksi jokaisen joka menee rokotettavaksi ei tarvitse tietää eikä ymmärtää mitä rokotteessa on/miten se toimii. Saattaisi jäädä melko moni rokottamatta ;)
Asiaan perehtyneet ja pelkästään näiden asioiden kanssa työskentelevät asiantuntijat ovat miettineet nämä asiat valmiiksi. Teitä, "rakkaat palstaliset", huomattavasti viisaammat ihmiset.
Ajatelkaa miten suuren riskin te otatte jos ette rokotuta lastanne.
 
[QUOTE="mamma";27484136]Rokotteita on tutkittu vuosikymmeniä ja hyväksi todettu etkä niihin luota?
Käytätkö bussia? Oletko varma että se afrikasta tai lähi-idästä tai vaikkapa suomesta kotoisin oleva kuski osaa asiansa, eikä pimahda tai aja ojaan? Käytätkö ratikkaa tai junaa? Uskallatko?
Jos lääkäri määrää lääkettä ja farmaseutti antaa lääketehtaassa valmistetun lääkkeen sinulle uskallat sen ottaa? Mikrobilääkkeistä nyt puhumattakaan!
Kaupassa on muiden käsittelemiä ruoka-aineita ja silloin tällöin on salmonellaa ja listeriaa ja muuta mukavaa. Silti ostat ruokaa kaupasta?

Mutta rokote, joka on suunniteltu pelastaamaan hengen, sitä et uskalla ottaa tai lapsellesi otattaa? WTF!!? Tuossa ei ole mitään logiikkaa![/QUOTE]

Eikö tässä influenssarokotteessa ollut jotain samoja ainesosia kuin sikapiikissä? Sitten olen ymmärtänyt väärin. On meillä normi-rokotteet olemassa, mutta tätä mä en koe tarpeelliseksi. Toki lapseni voi sairastua pahastikin, mutta mä luulen että oli kova tavallinen flunssa tai influenssa niin meidän diabeetikko on sairaalassa jokatapauksessa.
 
"äityli"
[QUOTE="mamma";27484791]:D
Onneksi jokaisen joka menee rokotettavaksi ei tarvitse tietää eikä ymmärtää mitä rokotteessa on/miten se toimii. Saattaisi jäädä melko moni rokottamatta ;)
Asiaan perehtyneet ja pelkästään näiden asioiden kanssa työskentelevät asiantuntijat ovat miettineet nämä asiat valmiiksi. Teitä, "rakkaat palstaliset", huomattavasti viisaammat ihmiset.
Ajatelkaa miten suuren riskin te otatte jos ette rokotuta lastanne.[/QUOTE]

Oletat että kaikki Suomalaiset ovat tyhmiä kuin saappaat joita voidaan viedä kuin pässiä narussa. Sinua harmittaa kun jollain on ihan aivot ja osaavat käyttää niitä. Eikö omatunto yhtään soimaa kun myrkytät puolustuskyvyttömiä lapsia?? Kai olet niin paatunut, ettet välitä.
 
"mamma"
Eikö tässä influenssarokotteessa ollut jotain samoja ainesosia kuin sikapiikissä? Sitten olen ymmärtänyt väärin. On meillä normi-rokotteet olemassa, mutta tätä mä en koe tarpeelliseksi. Toki lapseni voi sairastua pahastikin, mutta mä luulen että oli kova tavallinen flunssa tai influenssa niin meidän diabeetikko on sairaalassa jokatapauksessa.
Vuodesta 2010 kausi-influenssarokotteessa on ollut A- ja B-influenssakomponenttejen lisäksi sikainfluenssakomponentti. 2010 ja 2011 käytettiin paljon Fluarix rokotetta joka nyt annetaan ainoastaan yli 65 vuotiaille. Fluarixia käytetään ympäri maailmaa vielä yleisesti, ainostaan suomessa on lähdetty tällaiseen varotoimeen siksi että valmistus on samantapainen kuin vuoden 2009 Pandemrix-rokotteessa. Samaa adjuvanttia siinä ei ole, yhtäkään narkolepsiaa se ei ole aiheuttanut.
Lapsille on kehitetty nenän kautta inhaloitava rokote jonka vaste uskotaan olevan vielä parempi kuin pistettävä versio siksi että rokoteaines tulee elimistöön samaa kautta kuin itse influenssakin tulisi, eli limakalvon kautta.

Jos lapsellasi on perus-sairaus, kuten DM on, on kyllä melko ajattelematonta olla rokottamatta. Lapsesi säästyisi yhdeltä sairaalareissulta. Jos jo raju flunssa aiheuttaa sairaalareissun voit olla varma että influenssa on paljon pahempi tauti ja teho-hoitoon voi raasu joutua.
Nämä eivät todellakaan ole mitään leikin asioita, suomessa kuolee vuosittain tuhansia ihmisiä influenssaan. Suuri osa on toki vanhuksia ja sairaita mutta myös aivan perusterveitä lapsia.
Miettikää nyt kaikki vielä kannattako todella otta sitä riskiä että ei rokotuta lastaan??!!
 
"mamma"
[QUOTE="äityli";27484924]Oletat että kaikki Suomalaiset ovat tyhmiä kuin saappaat joita voidaan viedä kuin pässiä narussa. Sinua harmittaa kun jollain on ihan aivot ja osaavat käyttää niitä. Eikö omatunto yhtään soimaa kun myrkytät puolustuskyvyttömiä lapsia?? Kai olet niin paatunut, ettet välitä.[/QUOTE]

No ainakin sinä tuon kirjoituksesi perusteella osoitat olevasi yksi näistä pässeistä, sinun sanavalinta, ei minun :D
Minä suojaan lastani hengenvaarallista tautia vastaan ja edistän hänen terveyttään.
Toivon että sinun lapsesi ei sairastu vakavasti... tosin "pässejä" ei kyllä tarvita yhtään enempää tässä maassa:
 
"äityli"
[QUOTE="mamma";27484952]Vuodesta 2010 kausi-influenssarokotteessa on ollut A- ja B-influenssakomponenttejen lisäksi sikainfluenssakomponentti. 2010 ja 2011 käytettiin paljon Fluarix rokotetta joka nyt annetaan ainoastaan yli 65 vuotiaille. Fluarixia käytetään ympäri maailmaa vielä yleisesti, ainostaan suomessa on lähdetty tällaiseen varotoimeen siksi että valmistus on samantapainen kuin vuoden 2009 Pandemrix-rokotteessa. Samaa adjuvanttia siinä ei ole, yhtäkään narkolepsiaa se ei ole aiheuttanut.
Lapsille on kehitetty nenän kautta inhaloitava rokote jonka vaste uskotaan olevan vielä parempi kuin pistettävä versio siksi että rokoteaines tulee elimistöön samaa kautta kuin itse influenssakin tulisi, eli limakalvon kautta.

Jos lapsellasi on perus-sairaus, kuten DM on, on kyllä melko ajattelematonta olla rokottamatta. Lapsesi säästyisi yhdeltä sairaalareissulta. Jos jo raju flunssa aiheuttaa sairaalareissun voit olla varma että influenssa on paljon pahempi tauti ja teho-hoitoon voi raasu joutua.
Nämä eivät todellakaan ole mitään leikin asioita, suomessa kuolee vuosittain tuhansia ihmisiä influenssaan. Suuri osa on toki vanhuksia ja sairaita mutta myös aivan perusterveitä lapsia.
Miettikää nyt kaikki vielä kannattako todella otta sitä riskiä että ei rokotuta lastaan??!![/QUOTE]
Mieti itse, kumpia elimistö TARVITSEE pysyäkseen terveenä, rokotuksia, vai vitamiineja? Miksi et mainosta vitamiineja tautien ehkäisyssä, se on elimistöystävällisempää? Kuka sinulle maksaa rokotteiden ylistämisestä kun niin fanaattisesti sitä teet??
 
"terkka"
Eikö tässä influenssarokotteessa ollut jotain samoja ainesosia kuin sikapiikissä? Sitten olen ymmärtänyt väärin.
Alle 65-vuotiaat rokotetaan Vaxigripillä, millä ei ole mitään tekemistä sikainfluenssarokotteen = Pandemrix kanssa.

Yli 65-vuotiaat saavat Fluarix-rokotteen, joka on saman firman valmistama kuin Pandemrix oli. THL kertoo rokotteiden samankaltaisuudesta näin:

Miten kausi-influenssarokote eroaa sikainfluenssarokote Pandemrixista?

Kansalliseen rokotusohjelman kausi-influenssarokotteita on käytetty jo 1970-luvulta lähtien. Niissä ei ole säilytysaineita eikä tehosteainetta (adjuvanttia) kuten Pandemrix-rokotteessa oli. Erityisesti pandemiarokotteen tehosteaineen on arveltu myötävaikuttaneen narkolepsian puhkeamiseen lapsilla ja nuorilla.

Pandemrix-rokote antoi suojaa vain yhtä influenssavirusta vastaan. Kausi-influenssarokote sen sijaan antaa suojaa kolmea eri influenssavirusta vastaan. Yksi näistä viruksista on sikainfluenssa H1N1, joka kiertää yhä maapalloa ja on vaarallinen niille, joilla ei ole suojaa H1N1-virusta kohtaan.



Jaottelu on ollut tarpeen, koska kaikille ei riitä Vaxigripiä. Perusteluksi ikäjaoitteluun THL on ilmoittanut sen, että narkolepsiaan sairastuneiden joukossa ei ole ollut keski-ikäisiä tai vanhuksia, vaan sairastuneet ovat olleet lapsia ja nuoria aikuisia. Tätä samaista Fluarixia on käytetty koko väestöön myös aimpina vuosina, eikä narkolepsiatapauksia ole tullut. THL kertoo asiasta seuraavaa:

Voiko kausi-influenssarokote aiheuttaa narkolepsiaa?

Todennäköisesti ei. Tuoreet havainnot narkolepsiatutkimuksista kuitenkin viittaavat siihen, että lasten ja nuorten aikuisten narkolepsiatapaukset eivät selity yksin adjuvantilla, kuten aiemmin luultiin. Täysin vastaava adjuvantti oli käytössä Kanadassa, missä narkolepsian ei tähän mennessä ole todettu lisääntyneen rokotetuissa.

Euroopassa ja Kanadassa käytettyjen sikainfluenssarokotteiden antigeeniseokset sen sijaan eroavat toisistaan. Näin ollen uskotaan, että myös antigeeniseoksella on merkitystä narkolepsian puhkeamisessa. Kausi-influenssarokotteista Fluarixin antigeeniseos on valmistettu samalla tavalla kuin Pandemrixin. Ei ole näyttöä siitä, että Fluarixin antigeeniseos yksin ilman adjuvanttia voi aiheuttaa narkolepsiaa. Varovaisuusperiaatteen nojalla THL ei kuitenkaan tänä vuonna suosittele Fluarix-rokotetta alle 65 vuotialle.

Fluarixia on käytetty Suomessa vuodesta 1997, ja koko tämän ajan se on sisältänyt antigeeniseosta, joka on valmistettu samalla tavalla kuin Pandemrixin antigeeniseos. Kansallisessa rokotusohjelmassa Fluarix on ollut kahtena viime vuonna. Tänä aikana sitä on annettu Suomessa 65 vuotta täyttäneille noin 400 000 annosta, eikä narkolepsian ole todettu lisääntyneen. Nuorten aikuisten ja lasten kohdalta näin laajaa käyttökokemusta ei kuitenkaan ole.
 
"äityli"
[QUOTE="mamma";27484969]No ainakin sinä tuon kirjoituksesi perusteella osoitat olevasi yksi näistä pässeistä, sinun sanavalinta, ei minun :D
Minä suojaan lastani hengenvaarallista tautia vastaan ja edistän hänen terveyttään.
Toivon että sinun lapsesi ei sairastu vakavasti... tosin "pässejä" ei kyllä tarvita yhtään enempää tässä maassa:[/QUOTE]

Eivät sairastu, ei tarvitse pelätä.D3+sinkki+C-vitamiini+mhb varmasti ehkäisevät influenssoja. Suosittelen sinunkin lapsellesi :) Ps. vanhin on 18v, erittäin harvoin sairastaa, nuhaa kummempaa!
 
1. 10v, 8v, 7v ja 1v2kk
2. ei kuulu
3. Ei oteta, koska on aika turha (suojaa vaan toiselta influenssatyypiltä ja kukaan ei tiedä etukäteen mikä sieltä minäkin vuonna tulee), ei ole riskitön, en näe mitään järkeä ottaa
 
Alkuperäinen kirjoittaja tänään käytiin piikillä;27484710:
Panee vähän mietityttämään, että minkälaisia teidän astmaatikko/infektioastmaatikkolapsenne ovat kunnon hengitystieinfektiota sairastaessaan? Meillä 2v astmaatikko, ja aivan satavarmaa on, että jos kunnon hengitystieinfektio yhdistettynä muilla (pahoilla) flunssan oireilla (kutakuinkin tällainen influenssa käsittääkseni on) tulee, sairaalareissu siitä tulee, ja ihan parilla päivällä ei selvitä. Ja sairaalassa lapsen kanssa 24h olo ei ole mun mielestä kyllä mitään kovin miellyttävää, ei omasta eikä lapsen puolesta. Että jos sen voi välttää rokotuksella, niin hyvä.
Ihan tavallinen tuo on, yskii vaan kovasti ja pärskii. Joskus menee henki ahtaalle ja tarvitaan spiraa päivystyksessä. Sairaalahoidossa on ollut kerran hengitystieinfektion takia, ollessaan alle 3 kk ikäinen (ja silloin ei mitään astmaa vielä ollutkaan).

Sikainfluenssankin tuo sairasti ihan vaan siten, että oli kuumeessa ja yski perkuleesti. Mutta hyvässä kunnossa sinänsä oli, ei todellakaan osastohoidon tarpeessa.

Olen kovasti miettinyt tätä rokoteasiaa. Mutta päätin olla ottamatta lapselle rokotetta, koska hän tosiaan on ollut koko ajan kipeänä niinä talvina kun ollaan rokote otettu, ja kun piikkiä ei olla otettu niin hän on sairastanut ehkä kerran tai 2 krt talven aikana pienen flunssan. Influenssarokote murentaa jollain mystisellä tavalla myös mun luontaisen vastustuskykyni kokonaan, siksi en itsekään sitä ota (hoitoalalla, astmaatikko).
 
!
1. 1v. ja kohta 4 v.
2. n. 4 v. kuuluu astman takia riskiryhmään
3. otin rokotteet kaikille (myös itselleni sain, kun pyysin). Oon aina hakenut tarvittavat rokotteet lapsilleni ja itselleni (myös raskaana ollessa), koska ne on tarkoitettu torjumaan tauteja ja tautien jälkisairauksia. En ikinä voisi ottaa sitä riskiä, että esim. astmaatikkolapseni joutuisi kärsimään oman "luulen-tietäväni-paremmin-kuin-suomen-terveydenhoitoviranomaiset"-asenteeni takia. ;)
 

Yhteistyössä