Otatko astmaatikkolapsellesi influenssarokotetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "marika"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"marika"

Vieras
Minulla 6v infektioastmaa sairastava tyttö. Joka vuosi on rokote otettu, mutta nyt jostain syystä aloin miettimään kannattaako rokotetta nyt kuitenkaan ottaa. Ei toisaalta uskaltaisi olla ilmankaan, mutta toisaalta miettii onko siitä sitten vastaavaa hyötyä...?! Astma hyvässä tasapainossa nyt on ja lapsi sairastellut muuten vähemmän kuin aiempina vuosina, varmaan lähinnä ikään liittyen.

En ole ottanut enkä ota.. Muutenkin pieniin ihmisiin tungetaan kaikennäköistä joten jätän tämän väliin. Yhden influenssan sairastanut,ei tullut jälkitauteja, nyt juuri oli keuhkokuumeessa ilman mitään muita oireita.. Eli näillä mennään.

ja kyseessä siis 4-vuotias poika, jolla säännöllinen lääkitys ollut n. vuoden.

[QUOTE="aloittaja";29182407]Ei kai? Eikös sikapiikistä aiheutuneet narkolepsiatapaukset tullut siitä rokotteen apuaineesta silloin? En kyllä tiedä itse tarkemmin, muistelen näin jostain lukeneeni.

Minkä ikäisiä lapsia sinulla on ja ovatko päivähoidossa?[/QUOTE]

9v ja 2v molemmilla infektioastma, vanhemmalle en ole ottanut ikinä influenssa-rokotetta, sairastanut 2.vuotiaasta asti infektioastmaa, ei ole tullut ikinä mitään. Nuorimmalla myös juuri todettu infektioastma, enkä aio edelleen ottaa mitään influenssa rokotteita!

Aiemmin en ole ottanut, mutta nyt otin. Kausi-influenssatokotteessa EI ole samoja adjuvantteja eli tehosteaineita kuin sikainfluenssarokotteessa oli. Lapsi 4 v ja sairastaa infektioastmaa.

Otan, sillä en halua viettää lapsen kanssa viikkoa sairaalassa mahdollisen influenssan sattuessa oikeasti kohdalle. Olen useampien terveydenhuoltoalan ihmisten kanssa puhunut tästä samasta asiasta, ja jokainen on pitänyt sitä melko ihmeellisenä, että influenssaroketteen vastustus on näin suurta. En minäkään varmaan terveelle lapselle ottaisi, mutta nyt näen roketteen paljon parempana vaihtoehtona kuin tauti.

[QUOTE="juu";29182632]Otan, sillä en halua viettää lapsen kanssa viikkoa sairaalassa mahdollisen influenssan sattuessa oikeasti kohdalle. Olen useampien terveydenhuoltoalan ihmisten kanssa puhunut tästä samasta asiasta, ja jokainen on pitänyt sitä melko ihmeellisenä, että influenssaroketteen vastustus on näin suurta. En minäkään varmaan terveelle lapselle ottaisi, mutta nyt näen roketteen paljon parempana vaihtoehtona kuin tauti.[/QUOTE]

Kyllähän ammattilaisten suositus tosiaan on että rokote kannattaisi ehdottomasti ottaa ja että se on turvallinen. Mutta jostain ihmeellisestä syystä itse olen nyt alkanut miettiä otetaanko sittenkään vai ei.

Ottaa meidän 6v astmaatikolle, jolla myös lääkityksellä pysynyt hyvin astma hallinnassa viimeaikoina. Pikkusisarukselle en ota, koska hänellä ei ole mitään perussairautta.

[QUOTE="aloittaja";29182713]Kyllähän ammattilaisten suositus tosiaan on että rokote kannattaisi ehdottomasti ottaa ja että se on turvallinen. Mutta jostain ihmeellisestä syystä itse olen nyt alkanut miettiä otetaanko sittenkään vai ei.[/QUOTE]

Juu, niinhän se meni sen sikainfluenssarokotteen kanssakin: ammattilaisten suositus oli, että rokote kannattaisi ehdottomasti ottaa ja että se on turvallinen...

Meillä otti sen rokotteen sekä äiti että lapsi ja molemmat sai siitä sellaiset reaktiot (ei nyt narkolepsiaa kuitenkaan, onneksi), että meillä ei enää oteta tuota kausi-influenssarokotettakaan. Ihan vaan siksi, että siihen on nykyisin ympätty se sikainfluenssarokote samaan. Olkoonkin, ettei siinä ole samoja apuaineita, mutta mistä sitä oikeasti tietää, oliko kyseessä kuitenkaan se apuaine? Tai jos vaikka olikin, onko se jo poistunut elimistöstä vai laukaiseeko uusi sikainfluenssarokote mahdollisesti taas reaktioita tai kenties jotain pahempaa...

Tiedän, että moni pitää mua ihan hulluna, mutta tää on nyt meidän päätös.

Mulla on itsellä astma, työskentelen terveydenhoidon alalla otan joka vuosi infulenssa rokotteen, vanhemmalla lapsella on infektioastma ja nuoremmalla astma johon jatkuva lääkitys, olen ottanut myös lapsille joka vuosi infulenssa rokotteet.
Olen kerran sairastanut infulenssan enkä halua sitä uudestaan kokea!

Infektioastmainen lapsemme sairasti paljon enemmän pahoja flunssia talvisin kun otimme rokotteen, nyt ei ole kahteen talveen otettu ja hän ei ole saitastanut olleenkaan! Mietimme mitä teemme tänä vuonna.

Infektioastmainen lapsemme sairasti paljon enemmän pahoja flunssia talvisin kun otimme rokotteen, nyt ei ole kahteen talveen otettu ja hän ei ole saitastanut olleenkaan! Mietimme mitä teemme tänä vuonna.

Sama mun mummulla jolla astma, diabetes, ja sydänvika, ja siten kuuluu riskiryhmään, sairasti paljon enemmän kun otti piikin, ilman piikkiä normaalit pari flunssa talvella? Selittäkääpä tuo, miten on mahdolllista?

Muistakaa nyt hyvät ihmiset sekin että 2009-2010 pandemiarokote säästi paljon ihmishenkiä, millään tavalla väheksymättä narkolepsiatragediaa. Kaikki joiden narkolepsia puhkesi ovat kuitenkin hengissä.

Nykyinen kausi-influenssarokote on ollut käytössä jo 70-luvulta asti joten todella testattu ja turvallinen rokote on kyseessä. Kausi-influenssarokotteessa on kolme komponenttia, kaikki samalla tavalla valmistettuja. Eläviä viruksia rokote ei sisällä vaan pilkottuja viruksen osia jotka aktivoivat immuunivasteen ja 2 viikkoa rokotteen ottamisesta syntyy vaste. Rokotteessa on siis sikainfluenssa-, A-virus ja B-virus komponentit. A ja B-komponentit ovat uusia tälle vuodelle joten vaste on varsin hyvä. Ei sisällä adjuvanttia eikä muutakaan tehostetta.

Ottakaa nyt hyvät ihmiset rokote. Toisin kuin luullaan se ei ole vain jokaisen oma asia vaan laumasuoja helpottaa monen sellaisen elämää joka ei itse voi ottaa rokotetta. Kaikilla on pikkulapsia vanhuksia perussairaita lähipiirissään mitä pitää suojata influenssalta. Influenssahan tarttuu jo vuorokausi ennenkuin oireet alkavat joten jokainen joka sen sairastaa myös takuuvarmasti sitä levittää ellei koko influenssakautta aijo istua yksin 4 seinän sisällä. Influenssan voi myös sairastaa oireettomana ja levittä sitä silloinkin läheisiinsä. Viakka tauti olisi itselle lievä voi se lapselle tai vanhukselle olla jopa kohtalokas.

Älkää siis ajatelko vaan omaa napaanne vaan ajatelkaa myös kanssaihmisiänne, kaikkia rakkaita ympärillänne jotka voivat kärsiä kohtuuttomasti siitä jos tarutatte heihin influenssan.

[QUOTE="marika";29182367]Minulla 6v infektioastmaa sairastava tyttö. Joka vuosi on rokote otettu, mutta nyt jostain syystä aloin miettimään kannattaako rokotetta nyt kuitenkaan ottaa. Ei toisaalta uskaltaisi olla ilmankaan, mutta toisaalta miettii onko siitä sitten vastaavaa hyötyä...?! Astma hyvässä tasapainossa nyt on ja lapsi sairastellut muuten vähemmän kuin aiempina vuosina, varmaan lähinnä ikään liittyen.[/QUOTE]

Hienoa, että on sairastellut vähemmän. Ota nyt kuitenkin huomioon, että influenssa ei ole flunssa - ette ole sitä sairastelleet (rokotusten takia) etkä tiedä miten lapsesi kestäisi influenssan.

Jos teillä ei ole ollut edellisinä vuosina ongelmia, niin miksi jättäisit sen ottamatta? Onhan se hienoa ajatella itseään "omilla-aivoilla-ajattelevaksi" ja "ei-sokeasti-uskovaksi" ja "ei-laumassa-kulkevaksi", mutta ei tollaisista ajatuksista ole oikeasti kenellekään hyötyä

Yhteistyössä