otanko puoltoistavuotiaan taaperon mukaan isoisomummum hautajaisiin?

  • Viestiketjun aloittaja n
  • Ensimmäinen viesti
Non compos mentis
Oisko ideaa, että menisitte vasta sinne siunauksen jälkeiseen tilaisuuteen? Meidän suvun hautajaisissa on muksuille varattu tekemistä ja erikseen nurkkaus, missä voivat olla. Piirustusvälineet ja muutamia leluja ja kirjoja ollut siellä leikkipaikassa.
 
ei ole ongelma
Mulla oli 1vee poika mukana hautajaisissa ja hyvin pysyi kirkossa paikoillaan kun siellähän tapahtuu koko ajan jotain. On musiikkia ja ihmiset vaeltaa eteen ja takasin ja tuttuja ihmisiä voi katsella. Voithan ottaa jonkin hiljaisen lelun mukaan.

Mutta yhtä hyvä on jättää hänet kotiin, jos sulla hoitaja on tiedossa!
 
no en ottanut omaa vähän yli vuosikasta hautajaisiin. Ei sen ikäinen vielä opi mitään "elämästä ja kuolemasta" niinkuin jotkut perustelevat vaan uskoisin että ainakin meidän poika olisi vaan ollut hämmentynyt kun kaikki ympärillä vaan itkevät. En myöskään olisi missään nimessä halunnut ottaa riskiä että lapsi on levoton (yhdissä ristiäisissä en muuta ehtinyt tekemään kuin kävelyttämään poikaa ympäri kirkkoa että muut saivat rauhan) tai olisi pilannut joltain viimeisen muistotapahtuman.
 
Kyllä on pieniäki lapsia hautajaisissa mukana pidetty. Yleensä ne on kirkossa kiltisti ko ihmettelevät kaikua ja kaikkea mahollista muuta. Kunhan on hyvin syöny, levänny ja varmasti kuivissa vaipoissa niin tuskin tullee ongelmaa. Muistotilaisuudet joissa olen ollu, siellä on lapset juossu täysin villinä ympäriinsä, ei niitä edes yritetä sitte ennää pietellä
 
otin alle 2 vuotiaan isopappansa hautajauisiin, iahna ok pysyi paikallaan ja kyllähän ihmiset ymmärtävät että lapset eivät ole millään aina hiljaa ja hartaasti

esim, kun siunaminen kirkossa oli päättynyt, tokasi tuo mun tyttö että nyt se äiti loppui..isoon ääneen tietty
 
Tottakai ottaisin.
Kyseessä niin pieni lapsi ettei kukaan voi odottaa häneltä kummoisia käyttäytymistaitoja : )
Pienten lasten mukana olo on meillä ollut hautajaisissa joskus tunnelmaa keventävä tekijä.
Etenkin jos haudattava itse on pitänyt lapsista niin pitäisi olla luonnollista,että lapset mukana.
 
pakko kysyä vielä että miksi ottaa vilkas taapero hautajaisiin jos on mahdollisuus pyytää hoitaja siksi aikaa? eri asia tosiaan jos on rauhallinen tapaus mutta itse en nähnyt yhtään syytä miksi ottaisin omani mukaan.
 
Meidän lapsi oli hautajaisissa mukana hieman alle vuoden ikäisenä. Seppeleen laskuun asti oltiin kappelissa, sitten jouduttiin lähtemään pois. Jos nyt tulisi samanlainen tilanne (toivottavasti ei tule ) niin tekisin ihan samalla tavalla, eli olisin paikalla sen aikaa kun se on mahdollista.
 
AavikonNorsu
Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
no en ottanut omaa vähän yli vuosikasta hautajaisiin. Ei sen ikäinen vielä opi mitään "elämästä ja kuolemasta" niinkuin jotkut perustelevat vaan uskoisin että ainakin meidän poika olisi vaan ollut hämmentynyt kun kaikki ympärillä vaan itkevät. En myöskään olisi missään nimessä halunnut ottaa riskiä että lapsi on levoton (yhdissä ristiäisissä en muuta ehtinyt tekemään kuin kävelyttämään poikaa ympäri kirkkoa että muut saivat rauhan) tai olisi pilannut joltain viimeisen muistotapahtuman.
mä peesaan tätä, mun lapsen isomummo on aika tosi vanha ja elinikää ei varmasti paljoa jäljellä, lapseni on nyt 2vuotta ja jos tulisi hautajaiset nyt tai myöhemminkin en ottaisi vielä mukaan noin pientä
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
no en ottanut omaa vähän yli vuosikasta hautajaisiin. Ei sen ikäinen vielä opi mitään "elämästä ja kuolemasta" niinkuin jotkut perustelevat vaan uskoisin että ainakin meidän poika olisi vaan ollut hämmentynyt kun kaikki ympärillä vaan itkevät. En myöskään olisi missään nimessä halunnut ottaa riskiä että lapsi on levoton (yhdissä ristiäisissä en muuta ehtinyt tekemään kuin kävelyttämään poikaa ympäri kirkkoa että muut saivat rauhan) tai olisi pilannut joltain viimeisen muistotapahtuman.
No se varmaan riippuu kenen hautajaisista on kyse. Esikoinen oli aikoinaan erittäin läheisen 17 vuotiaan tytön hautajaisissa mukana, ja jälkeenpäin ajateltuna ei ollut ollenkaan viisasta. Nuorempi oli samanikäisenä isomummon hautajaisissa, eikä ollut moksiskaan, tunnelma ei ole samanlainen kuin nuoren hautajaisissa oli.

 
Ei meidänkään suvuissa sitä kukaan kato että on lapsia mukana, itse vaan ei saa mistään mitään kun 100%menee aika pojan perässä.
Se ei istu hiljaa sekuntiakaan ja kiljunnan yli kirkossa ei muut sitte kuulekaan mitään. Sama jättää pois kokonaan kun itse olla aivan muualla kokoaika kun missä muu väki on.
 
halipupu
Riippuu mun mielestä ihan siitä miten kaukana hautajaiset ovat ja sekottaittaako pienen päivärytmiä ja syömisiä miten pahasti. Ja vielä sekin kuinka läheinen vainaja oli lapselle. Itse varmaan harkitsisin aika tarkkaan ottaisinko vai en, luultavasti en.
 
Monelle lapset helpottavat surutyötä. Lapset viestittävät siellä hautajaisissa olemassaolollaan, että elämä jatkuu surusta huolimatta. Lapset saavat myös helposti rikotuksi kireän ja ahdistavan tunnelman muistotilaisuudessa.
 
vieras
Käytännön vinkkeinä annan, että älkää menkö sisälle istumaan ja hiljentymään ennen tilaisuutta, kuten monet tekevät. Käykää vain varaamassa paikka (toinen vanhempi tai joku sukulainen jää pitämään teille sitä paikkaa jonnekin käytävän viereen) ja tulkaa istumaan vasta juuri enen varsinaisen tapahtuman alkua.

Mukaan vaikka joku pehmolelu tai kirja katseltavaksi penkissä. Kannattaa varata äänenvaimennintakin eli tutti tai jotain mutusteltavaa, johon turvaudut vasta, kun on pakko.

Äärimmäisessä tapauksessa lähdette sitten ulos siunaustilaisuudesta, jos meno tuntuu menevän tilaisuuteen sopimattomaksi. Itse lähdin lapsen kanssa hautausmaata kiertelemään sen jälkeen, kun olimme laskeneet omat kukkamme siunauskappelissa arkulle.

Siunauksen jälkeisessä muistotilaisuudessa monet vanhat sukulaiset ovat tyytyväisiä, kun pieniäkin otetaan mukaan. He ovat merkki tulevaisuuden jatkumisesta ja tavallaan keventävät tilaisuutta. Heitä on riittänyt paijaamassa lasta muistotilaisuudessa.
 
..
itelläni sama edessä ja en ota..haluan rauhassa keskittyä!!!!! oltii ristiäisissä tänä vloppuna...ja voi että sitä juoksua ja menoa mitä pirpana pisti pystyyn siellä. ja mul kans 1,5 v!
 

Yhteistyössä