Ostoskärryn kärryosaan ei saa lasta laittaa, miten sitten...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "plop"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä mun mielestä voit laittaa, ei se niin vaarallista herrantähden ole mitä toiset täällä jaksaa kitistä. Kyllähän kaupasa ihmiset koskettelee käsilläkin niitä elintarvikkeita, niin tuskin nyt yhdet ostoskärryt saastuu pilalle jos sun lapsi on siellä ilman kenkiä. ja sulla on hyvä syy :)

Jos kaupassa sanotaan et lasten paikka ei ole kärryn tavaraosassa niin LAPSIA EI SINNE LAITETA!

Toki on näitä ihmisiä jotka elää ku elopellos ja tekee just niin ku he haluaa piittaamatta siitä onko se sallittua.

Mun mielestä ne lapset ei sinne ostoskärriin kuulu, johan se on kielletty jossain kohtaa siellä kaupassakin vai olikohan siinä itse kärryssä se kieltomerkki. Jos nyt joku sinne lapsensa laittaa niin toivottavasti näkee edes sen verran vaivaa että ottaa siltä lapselta ne kengät pois! Miettikää nyt kun ihmiset ostaa vaikka jotain vaatteita marketista ja heittää vaan ne sinne kärriin. Eikä minulla ainakaan ole tapana alkaa kotona heti pestä ostoksia, ihan suoriltaan ne menee kaappeihin/jääkaappiin, vaikka ilmeisesti pitäisi pestä.

Täytyy sanoa että en täällä meilläpäin ole koskaan nähnyt lapsia siellä kärriosassa.. missään kaupassa.

Ap:n tapauksessa he pystyvät ruokaostokset tekemään siinä kaupassa, missä on kahdelle istuinosa kärryssä. Eikö niitä muita ostoksia voi tehdä sitten miehen kanssa yhdessä tai kun mies on kotona katsomassa lapsia?

[QUOTE="plop";23662565]Ostoskärryjen kärryosaan ei lapsia saisi laittaa, mutta miten sitten selviää seuraavassa tilanteessa: Lapset 4v kävelee kiltisti itse, 1½v kävelee hitaasti, haahuilee ja karkailee, toinen 1½v ei kävele kengät jalassa.
[/QUOTE]

No toihan on helppo.
Autolta tullessa kenkiin tottumaton lapsi pikaliinaan, toista ja isompaa pidät kädestä ja kävelettä kärryille. Kengätön lapsi sinne kärryn kyytiin, kengällinen pieni istumaosaan ja isoin kävelee vieressä.
Jos ei ole lapsella kenkiä jalassa niin voi pitää kärryissä, eihän se sen likaisempi ole kuin ne elintarvikepakkauksetkaan.

[QUOTE="plop";23662565]
Miellellään en kaikkien kanssa kaupassa käykään yksin. Ruokakauppaan jos on pakko mennä, joka jätän lapset autoon hälyttimen kanssa tai käymme aamusta kaupassa jossa on tuplakärryt.
[/QUOTE]

[QUOTE="plop";23662565]Tälläistä tuli tänään pohdiskeltua, kun oli pakko käydä koiralle ruokaa hakemassa. Onneksi lapset nukahti autoon,joten jäivät itkarin kanssa odottamaan. [/QUOTE]

Auto voi syttyä palamaan! On toki harvinaista mutta niinkin voi käydä.

Jos kaupassa sanotaan et lasten paikka ei ole kärryn tavaraosassa niin LAPSIA EI SINNE LAITETA!

Toki on näitä ihmisiä jotka elää ku elopellos ja tekee just niin ku he haluaa piittaamatta siitä onko se sallittua.

Joo ei kaikki elä niin kurinalaisesti, vaikkei nyt ihan pellossakaan. Jotain maalaisjärkeä voi tilanteen mukaan käyttää, eikä tarvitse olla aina nuttura tiukalla ja sääntöjen orja. Sekö se on sitten hyvä, että apn muksut juoksee kaupassa villiintyneenä ja lääppii kaikki tavarat käsillään "pilalle" :)? Kiva mennä jonkun toisen ostamaan niitä irtokarkkeja kun pari lasta on omilla teillään käynyt vähän nuoleskelemassa. Käsissähän ne isoimmat satsit viruksia ja bakteereja on ihmisillä, ei sukissa ja vaatteissa. Mun mielestä on tärkeintä, että ap pystyy hoitamaan kauppa-asiansa kolmen lapsen kanssa niin, ettei ne lapset pölise missään hyllyjen välissä omillaan näpräämässä tavaroita. Harmi jos jonkun mielestä yksi ostoskärrysääntö on niin maailman lainkuuliaisuuden perusta, että tässä ei voi joku tehdä minkäänlaista poikkeutta tilanteen mukaan.

[QUOTE="vieras";23663082]En ole ymmärtänyt, että tästäkin saa ongelman.

Mulle on ihan sama, vaikka jonkun lapsi on kärryissä. Mielestäni se on varsin suotavaakin, jottei tarvitse törmäillä hyllyjen väleissä vaihtelevalla nopeudella harhaileviin muksuihin. Se, missä kohdassa kärryä lapsi on, on mulle myös yhdentekevää, joten olkoot siinä, mihin mahtuu.

Voin varsin hyvin tehdä ostokseni kärryillä, joissa on ollut lapsi kengät jalassa ja ulkovaatteissa, mikäli suoranaista kuraa ei ritilikköön ole jäänyt. Kuivuneen kurankin tömistelisin itse pois, sillä sehän ei oikeasti ole kovinkaan hankala operaatio. Ostokseni ovat joko valmiiksi pakkauksissaan tai sitten eivät. Ne, jotka eivät pakattuja ole, tulevat kotona pestyiksi joka tapauksessa, joten aivan sama, vaikka kärryt olisi ennen mua steriloitu, pesen hedelmät, kasvikset jne silti.

En ole muuten vielä kertaakaan törmännyt likaisiin kärryihin, vaikka kaupassa on tullut käytyä kerta jos toinenkin. En myöskään ole saanut ruokamyrkytystä.[/QUOTE]

Peesi.

No toihan on helppo.
Autolta tullessa kenkiin tottumaton lapsi pikaliinaan, toista ja isompaa pidät kädestä ja kävelettä kärryille. Kengätön lapsi sinne kärryn kyytiin, kengällinen pieni istumaosaan ja isoin kävelee vieressä.
Jos ei ole lapsella kenkiä jalassa niin voi pitää kärryissä, eihän se sen likaisempi ole kuin ne elintarvikepakkauksetkaan.

Näin minäkin ajattelin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23666792:
Eikös se kielto tullut kun oli lintuinfluenssa "pelko" tai "uhka"?
No flunssaa ei tullutkaan mutta kielto jäi. Muutama vuosi sitten oli vielä ihan normaalia pistää kakarat kärryyn eikä kukaan kattonut vinoon. Yhdessä hujauksessa maailmasta vaan tuli niin paskanen :)

Mä oon pari kertaa nähny ku kärryt on kaatunu, ku laps on mylviny kärryissä tai ihan vain kurkottanu tavaraa hyllystä.
Et taitaapi se kielto koskea vähän tuotakin,,

Isommissa kaupoissa oon nähnyt semmosia kärryjä mihin mahtuu 2 istumaan ja sit edessä on vielä se autokärry.

Mä en edes lähde kauppaan lasten kanssa, jos mies ei ole mukana. Lapset 6v, 4v, 2v ja 11kk. Kaks nuorinta kärryissä (kahdet kärryt) ja kaks kävelee.

[QUOTE="harmaa";23666856]Mä oon pari kertaa nähny ku kärryt on kaatunu, ku laps on mylviny kärryissä tai ihan vain kurkottanu tavaraa hyllystä.
Et taitaapi se kielto koskea vähän tuotakin,,[/QUOTE]

Onhan niissä kärryissä lapsille istumapaikatkin. Mikä siitä tekee sen turvallisemman paikan? Tottakai lapsia tulee valvoa jos he istuvat ostoskärryissä.

[QUOTE="vieras";23666838]Joo ei kaikki elä niin kurinalaisesti, vaikkei nyt ihan pellossakaan. Jotain maalaisjärkeä voi tilanteen mukaan käyttää, eikä tarvitse olla aina nuttura tiukalla ja sääntöjen orja. Sekö se on sitten hyvä, että apn muksut juoksee kaupassa villiintyneenä ja lääppii kaikki tavarat käsillään "pilalle" :)? Kiva mennä jonkun toisen ostamaan niitä irtokarkkeja kun pari lasta on omilla teillään käynyt vähän nuoleskelemassa. Käsissähän ne isoimmat satsit viruksia ja bakteereja on ihmisillä, ei sukissa ja vaatteissa. Mun mielestä on tärkeintä, että ap pystyy hoitamaan kauppa-asiansa kolmen lapsen kanssa niin, ettei ne lapset pölise missään hyllyjen välissä omillaan näpräämässä tavaroita. Harmi jos jonkun mielestä yksi ostoskärrysääntö on niin maailman lainkuuliaisuuden perusta, että tässä ei voi joku tehdä minkäänlaista poikkeutta tilanteen mukaan.[/QUOTE]

No anteeks mutta jos on tosiaan niin et lapset juoksee ku heikkopäiset eikä saada kuriin niin sit on keksittävä joku muu keino, mutta lasten paikka ku ei vaan ole siellä kärryssä. Ja ainakin täälä kaikissa osuuskauppojen ja tradekan liikkeissä on kyltit ettei lapsia kärryosaan.

[QUOTE="vieras";23666858]Isommissa kaupoissa oon nähnyt semmosia kärryjä mihin mahtuu 2 istumaan ja sit edessä on vielä se autokärry.

Mä en edes lähde kauppaan lasten kanssa, jos mies ei ole mukana. Lapset 6v, 4v, 2v ja 11kk. Kaks nuorinta kärryissä (kahdet kärryt) ja kaks kävelee.[/QUOTE]

Joku kuolisi nälkään jos joutuisi aina odottamaan miestä seuraksi kauppaan. Kyllä se vähän sillälailla on, että jos on lapset tehnyt niin heidän kanssa tulee pärjätä, yksinkin. Mitä jos sitä miestä ei jokupäivä ole.. Sen perusteella minä olen lapsilukuni määrittänyt, että jos joudun olemaan heidän kanssa pitkäänkin yksin, miten sujuu arki.

Miten ihmiset saavat tälläisestäkin asiasta ongelman...

Yksinkertainen ratkaisu on ottaa kahdet ostoskärryt ja laittaa kumpainenkin taapero istumaan kärryjen istuinosaan. Isompi kärrää sitten niitä omia kärryjään. Kyllähän kahden ostoskärryn kanssa kulkeminen on hieman hankalaa, mutta ei todellakaan mitenkään mahdotonta. Itse olen käynyt kaupassa monet kerrat tuolla taktiikalla. :)

[QUOTE="vieras";23666863]Onhan niissä kärryissä lapsille istumapaikatkin. Mikä siitä tekee sen turvallisemman paikan? Tottakai lapsia tulee valvoa jos he istuvat ostoskärryissä.[/QUOTE]

Jotku tuntuu luulevan et kärryillä ei oo mahdollisuutta kaatua, mut must näytti et helpommin kaatu ku oli varaa mennä puolelt tosielle.
Ja sit taas siinä istumapaikalla on ihan lupa istua.Sitä mietin et kuka korvaa, jos käy hullusti tuos kärryosassa olemisella.

[QUOTE="harmaa";23666895]Jotku tuntuu luulevan et kärryillä ei oo mahdollisuutta kaatua, mut must näytti et helpommin kaatu ku oli varaa mennä puolelt tosielle.
Ja sit taas siinä istumapaikalla on ihan lupa istua.Sitä mietin et kuka korvaa, jos käy hullusti tuos kärryosassa olemisella.[/QUOTE]

kauppa korvaa silloin jos kärryssä on ollut vika joka on aiheuttanut kaatumisen. Muutoin se on vanhemman vastuulla jos lapsen toiminnasta on johtunut kaatuminen

No anteeks mutta jos on tosiaan niin et lapset juoksee ku heikkopäiset eikä saada kuriin niin sit on keksittävä joku muu keino, mutta lasten paikka ku ei vaan ole siellä kärryssä. Ja ainakin täälä kaikissa osuuskauppojen ja tradekan liikkeissä on kyltit ettei lapsia kärryosaan.

No tilanne joskus mielestäni sallii keksiä ratkkaisun vastaan sääntöä . Ja kyllä varmaan monikin 1,5v juoksee kun heikkopäinen, ei kaikkien lapset siinä iässä osaa käyttäytyä kuin kananpojat komentajan perässä. Heillä 1,5vuotiaita kaksin kapaplein ja kolmaskin lapsi.

Ihan kun en noita kylttejä olisi itse nähnyt ;) Nyt puhuinkin, että joskus on parempi rikkoa PIENTÄ sääntöä kuin noudattaa orjallisesti kaikkea naama nurinpäin. Mä en todellakaan ole väittänytkään olevani orja jokaiselle Suomessa valluitsevalle säännölle, ei se silti minusta pellossaelävää lainrikkojaa tee jos jossain tilanteenmukaan pystyn ajattelemaan tilannetta kokonaisvaltaisemmin ja tekemään poikkeuksen järkeä käyttämällä. :)

[QUOTE="harmaa";23666895]Jotku tuntuu luulevan et kärryillä ei oo mahdollisuutta kaatua, mut must näytti et helpommin kaatu ku oli varaa mennä puolelt tosielle.
Ja sit taas siinä istumapaikalla on ihan lupa istua.Sitä mietin et kuka korvaa, jos käy hullusti tuos kärryosassa olemisella.[/QUOTE]

Tottakai vanhempi ottaa vastuun itse.

[QUOTE="viiraska";23663329]Äänestä jaloilla; täällä (Oulussa) on sellaisiakin kauppoja, ainakin citymarket, missä on jopa 4 lapsen istuttavia autokärryjä - 2 ylös ja 2 autoon. Pyydä kaupoissa sellaisia kärryjä! Ehkä ne hankkivat, koskapa lapsiperheet ovat ruokakauppojen parhaita asiakkaita.[/QUOTE]

Myös ainakin Linnanmaan Prismassa on tuollaisia kärryjä, kätevät on! :)

Mua ei kyllä tippaakaan häiritse lapset ostoskärryissä. Mun mielestä ihan älytöntä tollasesta edes vouhkata...

Ja ei, mun lapset eivät silti vietä aikaansa siellä kärryjen tavaraosassa, koska he mahtuvat vielä tällä hetkellä istuimeen. Tosin isompi painaa sen vajaa 20kg, ikää kuitenkin vasta 2v8kk... Saavat ihmiset sitten pienessä mielessään kauhistella sitä kun "noin iso lapsi istuimessa" :)

Kengät vaan pois ja kärryn kyytiin. Mitäpä tuosta nyt isompaa numeroa tekemään.
Ei kaikkea tarvitse toisilta kysellä. Eivät varmasti nekään tee kaikkea niin kuin sinä tekisit.

Yhteistyössä