Ostatteko joka vuosi uudet aurinkovoiteet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kävin tänään ostamassa apteekista itselleni aurinkovoidetta ja huomasin purkkeja vertaillessani, että erittäin monessa oli säilyvyysajaksi merkitty 6kk ja pisimmilläänkin vain 12 kk. EN ole aiemmin tullut edes ajatelleeksi koko asiaa ja kotona sitten tarkistin mitä lapsen voidepurkissa lukee. Hyvin se on kyllä lapsen ihoa suojannut tänäkin kesänä vaikka merkintöjen mukaan onkin jo vanhaa. Ostatteko te joka vuosi uudet voiteet vai käytättekö vanhoja? Kuinka tarkka noiden merkintöjen suhteen pitää olla? Kun ei se purkki kuitenkaan hirveästi tyhjene yhden kesän aikana kun ei ole kuin yksi lapsi, tuntuu tuhlaukselta heittää purkki menemään.

Mä käytän ainakin kaksi kesää, koska ne on kuitenkin ne säilyvyysajat vähän väärässä kun valmistajat haluaa ottaa varman päälle. Itselle oon laittanut tänä kesänä sellaista voidetta minkä ostin kaksi vuotta sitten eli kolmas kesä menossa, mutta oli kallis voide ja hyvät suojakertoimet joten varmasti se vielä jotenkin suojaa.

oon käyttäny aika usein samaa ittelleni niin kuluuhan sitä sitten enempi. vaihtoehtoisesti oon sitte käyttäny edelliskesäisiä ittelleni, mutta lapsille ostanu uuden, ku minust on kiva että se suojakerroin varmasti pitää paikkaansa. ei silti, hyvin on toiminu ne vanhat. joskus on jolleen kaappiin unohtuneelle pullolle käyny niin että on juoksettunu.. tietty ne rasvat härskiintyy varsinkin jos säilyttää auringossa

Jep. Joskus nuorempana tuli käytettyä useampikin vuosi, kun ei niitä merkintöjä ollut ja käyttökin oli satunnaisempaa. Meillä on kyl jotain voidetta, jossa lukee 24kk, mutta se tuntuu olevan ihan poikkeus.

Luulen, että perimmäisenä ajatuksena noissa on se, ettei ihmiset käyttäisi vuosia vanhoja voiteita. Kun sitä ei enää seuraavana vuonna muista onko ostanut voiteen edelliskesänä vai sitä edellisenä.

Luin netistä tutkimustuloksen aurinkorasvoista.. Siinä oli tutkittu rasvojen sopivuutta lapsen iholle. Huonoiten sopivat kemiallisia ainesosia sisältävät rasvat sekä myös fysikaalisen suojan sisältävät rasvat koettiin huonoiksi, koska niissä on ainesosia, jotka ovat myrkyllisiä jopa ympäristölle (miksei siis lapsellekin?!). Parhaiten testissä pärjäsi mineraalipohjaiset aurinkovoiteet: esim ladival. Tämä meni nyt ehkä hieman asian sivusta.. mutta ehkä kannattaisi ostaa joka kesä uudet rasvat, koska lasten iho on todella herkkä..

Täytynee siis ostaa lapselle uusi. Meillä on lapsen kanssa niin erilaiset ihotyypit, ettei voida käyttää samaa voidetta. Lapsen voide ei vain levity mulle ollenkaan. Ei vain ole käynyt aiemmin mielessäkään moinen säilyvyysjuttu ja ekomies minussa parahtaa puolikkaan purkin poisheittämistä :D

Varmasti muuten ne suojakertoimet ei katoa siinä vuodessa, vaan se aika on vaan siksi että purkkiin voi päästä bakteereja niin kuin esim. meikkeihinkin, jotka tekee siitä voiteesta vähemmän hygieenisen ja pilaannuttaa sitä. Ei kannatakaan likaisin käsin koskettaa voidepurkin sisältöä eikä kannata kosketella likaisin käsin sitä suuaukkoa, vaan pursottaa vaan kädelle tai ottaa jollakin lastalla jos on semmonen avonainen purkki, niin säilyy voide paremmin.

Lopputyön uv- säteilystä ja auringon haitoista iholle- tehneenä, kehotan kyllä vaihtamaan aurinkovoiteet joka vuosi uusiin! Kuten kaikki kosmetiikka ylipäätään, myös aurinkovoiteet kestävät käyttökelpoisina maksimissaan kaksi vuotta avauksesta. Aurinkovoiteissa kannattaa olla erityisen tarkka, sillä vaikuttavat ainesosat jotka kehittävät suojakertoimen, eivät enää pilaantumisen ja härskiintymisen jälkeen täytä niiden tärkeintä tehtävää, eli ihon suojaamista auringolta.

Parasta siis olisi, että tuotteen uusisi joka vuosi, sillä varsinkin auringossa lojuneet purkit menettävät nopeasti tehonsa. Tuotteen hajusta voi myös päätellä paljon, sillä pilaantunut tuote haisee härkiintyneeltä ja pahalta.
Viimeistään kahden vuoden välein kannattaa kuitenkin uusia aurinkovoiteet :)

Edit vielä, eli teho tosiaan heikkenee vanhenemisen myötä!

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="aloittaja";24087416]Täytynee siis ostaa lapselle uusi. Meillä on lapsen kanssa niin erilaiset ihotyypit, ettei voida käyttää samaa voidetta. Lapsen voide ei vain levity mulle ollenkaan. Ei vain ole käynyt aiemmin mielessäkään moinen säilyvyysjuttu ja ekomies minussa parahtaa puolikkaan purkin poisheittämistä :D[/QUOTE]

Suosittelen!! Pienempi paha se rahan menetys on, kuin kamala ihottuma /allerginen reaktio pienellä lapsella!

[QUOTE="hankey";24087422]En osta, jääkaapissa säilytän.[/QUOTE]

Missään tapauksessa mitään kosmetiikka ei tule säilyttää jääkaapissa. Jatkuva lämpötilavaihtelu vain nopeuttaa härskiintymistä, kun niitä tuotteita ei kuitenkaan ole tarkoitettu jääkaapissasäilytettäväksi. Sama juttu kuin kahvin kanssa, eli rasvat alkavat erota.

Olen käyttänyt kaksi kesää aurinkorasvoja. Varmaan menisivät kolmannenkin kesän.

Käytetään koko perhe samaa voidetta ja silti sitä jää. Suojaudutaan auringolta enimmäkseen välttelemällä kuuminta aikaa ja keveillä vaatteilla, joten rasvoille tulee melko vähän käyttöä.

[QUOTE="vieras";24087485]Suosittelen!! Pienempi paha se rahan menetys on, kuin kamala ihottuma /allerginen reaktio pienellä lapsella![/QUOTE]

Ei tää rahasta ole kiinni ollenkaan, eihän nuo nyt niin paljoa maksa, parikymppiä purkki, vaan nimenomaan tuo että heität puolikkaan pullon sekajätteeseen. Mutta joo, ehdottomasti lapsen parasta ajattelen.

maksimissaan kahtena kesänä voin samaa rasvaa käyttää, jo toisena kesänä siitä tulee helposti aurinkoihottumaa (mitä ei tule vaikka käyttäisi samaa rasvaa, mutta uudesta purkista)

[QUOTE="aloittaja";24087506]Ei tää rahasta ole kiinni ollenkaan, eihän nuo nyt niin paljoa maksa, parikymppiä purkki, vaan nimenomaan tuo että heität puolikkaan pullon sekajätteeseen. Mutta joo, ehdottomasti lapsen parasta ajattelen.[/QUOTE]

Ei ollut tarkoitukseni epäilläkään ettetkö ajattelisi lapsen parasta.. Hyvää kesää teille :)

Yhteistyössä