Ostaisinko laadukkaan kuoritakin vai soft shell takin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kevään ja syksyn ulkoiluun, miksei myös kesälle jos on vilpoisia päiviä...

Tuo kuoritakki olisi täysin tuulen ja vedenpitävä, mutta ei kai hengitä niin hyvin. Alle saisi tarvittaessa esim. fleecetakin, joka löytyy omasta takaa.

Tai sit tuollainen soft shell takki, joka on lämpöisempi mutta hengittää hyvin, pitää jonkun verran vettä ja tuulta. Minulta löytyy ennestään sadetakki, jonka vois kai sateella heittää soft shell takin päälle... ?

Tulis lähinnä lapsen kanssa ulkoiluun, koiran kanssa kävelyyn jne... töissä tarvitsen myös hyvää ulkoilutakkia, jonkun verran ollaan ulkona.

Kokemuksia, suosituksia?

Itse olen tykännyt hyvästä kuoritakista, on mielestäni monikäyttöisempi. Menee jo tällä hetkellä lämpiminä päivinä fleecetakin tms. kanssa ulkoillessa/lenkillä ja toisaalta kesällä ei ole liian lämmin kuitenkaan viileinä päivinä.

• Tykkää
Reactions: Salla07
Mä itse ostaisin laadukkaan kuoritakin. Se on aika lämmin yksinään jo näin kevätauringossa.
Soft shell -takissa tulee omasta mielestä helposti liian kuuma. En oo testannut, mut voisin kuvitella sen olevan hiostava sadetakin kanssa.

Millaisia nuo kuoriasut ovat käytännössä? Jos ostan koko puvun niin pärjäänkö ilman erillisiä sadekamppeita? Pyöräilen työmatkat (40 min / sivu) ja lisäksi joudun toisinaan olemaan ulkona säällä kuin säällä tunninkin yhtämittaa vaikka sataisi kaatamalla. Viime kesänä ja syksynä tuli todettua että varusteisiin on pakko alkaa panostaan kun kastuin tuulipuvussani työmatkalla likomäräksi ja kesällä ulkoillessa tuli kaatosateen alettua todella kiire suojaan kun rankkasade ropisi huppuun ja olkapäille ja sittenkin tuulipuku ehti laskea vedet sisään ja kastuin kunnolla.

Laadukas kuoriasu on vedenpitävyydeltään liki sadeasun luokkaa. Meillä on esim. pojalla kuoritakki ja -haalarit puistossa sadesäälläkin ilman erillisiä sadevaatteita eikä ole koskaan läpi kastunut edes vaikka istuisi lätäkössä.

Ostin nyt tuollaisen kuoritakin, kun oli vielä tarjouksessa. Tän ainakin pitäisi pitää vettä ihan sadeasun tavoin, kun on liimatut saumatkin. Eli luulisin kyllä jos ostat laadukkaan kuoriasun (takki+ housut), pärjäät hyvin ilman sadekamppeita. Mutta saas nähdä onko yhtään hengittävä....

Minkä merkkisen ja hintaisen ostit? Olis kyllä jännä tietää pitääkö se oikeasti rankkasateenkin. Mitä aiot muuten laittaa jalkoihisi sateella? Jos sulla on tavalliset tuulihousut niin takkihan valuttaa vedet suoraan reisillesi kastellen ne.

Minkä merkkisen ja hintaisen ostit? Olis kyllä jännä tietää pitääkö se oikeasti rankkasateenkin. Mitä aiot muuten laittaa jalkoihisi sateella? Jos sulla on tavalliset tuulihousut niin takkihan valuttaa vedet suoraan reisillesi kastellen ne.

Ostin Icepeakin, normihinta takille oli n. 140€, nyt maksoi 70€. :) Mulla on tällä hetkellä ihan tavalliset ulkoiluhousut, siis tuulihousutyyppiset, ja sit mulla on sadeasun housut, jotka pitää vettä. Katselen myöhemmin jos ostan sit vielä kunnon housutkin, ne oli kuitenkin myös aika arvokkaita (lähemmäs 100€).

Se on varmaan ihana takki:) Ja noin edullisesti, onneksi olkoon! Voi kun olis mullakin tuollainen. On niin kurjaa kastua sateessa kun ei ole kuin halpa tuulipuku josta tulee sade läpi tosi helposti eikä tuulenpitoakaan voi kehua. Olis kiva jos viitsisit joskus myöhemmin lisätä tähän ketjuun käyttökokemuksesi:)

Kuule just samaa mietin ja äsken kotiuduin kaupasta tommosen Ice Peakin "tuulitakin" kanssa. En nyt tiiä, onko toi tarkottamasi kuoritakki, mutta vettäpitävät, tuultapitävä takki.

En vieläkään tiedä, teinkö oikean valinnan, mutta päädyin tohon, koska totesin monipuolisemmaksi kuitenkin. Softshell voi taas jonain päivinä olla turhan kuuma, tuosta saa ohuemmankin takin tarvittaessa. Ja kotona mullakin on fleece-takki laittaa tonne alle. Lisäksi noissa yhtään järkevän hintaisissa softshell-takeissa oli vain vettähylkivyys eli eivät täysin vettäpitäviä. Mietin, että jos ei pidäkään vettä riittävästi, mulla ei oo tota sadetakkivaihtoehtoa. Joten otin ton IcePeakin, vesipilari 10 000. Pitäs riittää sateeseenkin. ;)

Mutta enpä tiiä. Voi olla, että ostan tuon softshellinkin vielä joku päivä. :D Nyt päädyin kuitenkin tuohon.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;28260639:
Lisäksi noissa yhtään järkevän hintaisissa softshell-takeissa oli vain vettähylkivyys eli eivät täysin vettäpitäviä. Mietin, että jos ei pidäkään vettä riittävästi, mulla ei oo tota sadetakkivaihtoehtoa. Joten otin ton IcePeakin, vesipilari 10 000. Pitäs riittää sateeseenkin. ;)
.

Tuulipukua viime keväänä ostaessa mietin ihan samaa kun oli vain vettähylkivä ja minullakaan ei ole erillistä sadepukua. Ajattelin että kai se tarpeeksi pitää kun en useita tunteja sateessa vietä. Tihkusateessa sillä pärjää vähän aikaa mutta rankkasateessa kävellessä totesin hyvin nopeasti että ei se pidä tarpeeksi vettä ja kastuin kyllä äkkiä läpimäräksi varsinkin hupusta ja hartioilta. Joten en suosittele vettähylkivää kokemukseni perusteella jos tietää tarvitsevansa asua sateella.

Tuulipukua viime keväänä ostaessa mietin ihan samaa kun oli vain vettähylkivä ja minullakaan ei ole erillistä sadepukua. Ajattelin että kai se tarpeeksi pitää kun en useita tunteja sateessa vietä. Tihkusateessa sillä pärjää vähän aikaa mutta rankkasateessa kävellessä totesin hyvin nopeasti että ei se pidä tarpeeksi vettä ja kastuin kyllä äkkiä läpimäräksi varsinkin hupusta ja hartioilta. Joten en suosittele vettähylkivää kokemukseni perusteella jos tietää tarvitsevansa asua sateella.

Mun edellinen tuulipuku oli vain vettähylkivä, mutta en tiedä yhtään, mitä vesipilaria sille alunperinkään lupasivat. Mut sen kanssa just kanssa kastuin aina läpi. Ja ulkona meillä ollaan kyllä ihan sateellakin, joten siksi mietin tuota seikkaa.

Mut noissa oli vesipilariksi osassa sanottu 3000. Mietin, riittääkö se millaiseen sateeseen saakka?

No oli miten oli, päätin pelata varman päälle ja tossa, jonka ostin, vesipilari on 10 000. Sen pitäs kyllä riittää! :D

Yhteistyössä