Ostaako joku lapselleen (ulko)vaatteet kirpparilta, mutta EI itselleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sga

Vieras
Tuli nimittäin mieleen, et lapselle ei monet raaski ostaa uutta kunnollista ulkovaatetusta, vaan jotain kirpparin rutkuja. (täälläpäin kirppareilta ei löydä muuta kuin kulahtaneita, jotka ei enää varmasti edes lämmitä.)

Mut sit monesti vanhemmilla itellään on muodikkaat tämän talven malliston ulkoiluvaatteet, joissa tietty topat ja muut on vielä lämmittäviä.

Vähän sääliks käy niitä lapsia reppanoita... Jos näin oikeesti on. Pitäis olla tasapuolista, et ollaan koko perhe kirpparivaatteissa ja mahdollisesti palellaan/kastutaan tai ulkoillaan vaan lämpimillä, kuivilla ilmoilla tai sit koko perheellä kunnon vaatteet ja ulkoillaan säällä kuin säällä....

Tällaisia mietteitä vaan... :) En tiedä onko tällaista olemassa missään....

Meillä ihan toisin päin :D itselläni Tarjoustalon takki, lapsilla sentään Reimat =)

Olen kyllä ostanut kirppariltakin, esim loppusyksyllä pihahaalarina ollut kirpparilta ostettu ohentunut toppahaalari.

Ostan itselleni uudet, joo. Ja noin viiden-kuuden vuoden välein minulla on muodikkaat uudet vaatteet.

Lapsen kanssa se ei toimi samalla tavalla, että hän kulkisi reilun viisi vuotta samassa toppatakissa...

• Tykkää
Reactions: Millenia
Voin heti alkaa ostamaan lapselle kaiken uutena, kun hän käyttää samoja ulkoivaatteita seuraavat vähintään 5-10 vuotta. (Tai yksi ns. parempi takkini taitaa olla jo 12 vuotta vanha.) On mulla kaksikin takkia kirpparilta, sieltä vaan löytää kunnollisia lapsille niin paljon harvemmin.

Mun yksi talvitakki on ostettu vuonna 2005. Toinen hieman vanhempi. Sitten on untuvatakki, en muista milloin ostettu mutta on siitä jo muutama vuosi. Toisella lapsella kaksi alesta (50% tai yli) ostettua uutta haalaria. Toisella kaverilta saatu, hyväkuntoinen ja kirpparilta ostettu uudenveroinen toppa. Tuo uudenveroinen on todellakin kuin uusi, pehmoinen ja muhkea. :)

[QUOTE="vieras";25171985]Voin heti alkaa ostamaan lapselle kaiken uutena, kun hän käyttää samoja ulkoivaatteita seuraavat vähintään 5-10 vuotta. (Tai yksi ns. parempi takkini taitaa olla jo 12 vuotta vanha.) On mulla kaksikin takkia kirpparilta, sieltä vaan löytää kunnollisia lapsille niin paljon harvemmin.[/QUOTE]

siis kunnollisia AIKUISILLE paljon harvemmin.

Ostan itselleni uudet, joo. Ja noin viiden-kuuden vuoden välein minulla on muodikkaat uudet vaatteet.

Lapsen kanssa se ei toimi samalla tavalla, että hän kulkisi reilun viisi vuotta samassa toppatakissa...

Jep, voin ostaa itselleni 100 euron talvitakin koska tiedän käyttäväni sitä sen seuraavat 5 vuotta ainakin. Lapselle yhden syksyn haalari löytyy useimmiten käytettynä huutiksesta tai kirppikseltä ja toki sitten ALET hyödynnän.

Ennemmin voisi kysyä, että kuka ostaa niitä rytkujä kirpparilta muuten kuin kakkos/kolmoshaalariksi. Ei kukaan, veikkaan.

Ostan lapselle kirpparilta paljon ja ostaisin itsellenikin, jos löytäisin. Tällä hetkellä 2 talvitakkiani on kirppikseltä ja ne ovat (silloin olleet) ihan priimakuntoisia.

Minusta on kuitenkin täysin ymmärrettävää, että aikuisen ulkovaatteisiin panostetaan rahallisesti enemmän, koska niitä myös käytetään useampi vuosi. Lisäksi köyhän ei kannata ostaa halpaa tai ainakaan huonolaatuista. Lapsen haalari menee kuitenkin ensimmäiset 10 vuotta vain sen yhden talven. Lisäksi käytettynä ostaminen on ekoteko ja joskus voin maksaa käytetystä vähän liikaakin vain ympäristön takia.

Ostan paljonkin lapselle vaatteita kirpparilta, myös ulkovaatteita. Mutta omat vaatteeni ostan uusina. Ja syy on siinä, että kokoa 48-50 on vaikeampi löytää kirppiksiltä kuin kokoa 128. Sen lisäksi mä voin käyttää takkia vuosikausia, mutta lapselle se toppahaalari menee yhden talven.

Ostin ennen muksuille sen "kakkoshaalarin" eli varavaatteen ja lisäksi pihahaalareita (asutaan maatilalla). Mut nyt ei niille enää saa, sama vika itselläkin ostaisin mutta kun ei löydy. Jos mä ostan kerran kymmeneen vuoteen itselleni kauppa/pyhätakin - työvaatteet silloin kun on tarvis.
Mut muksut tarttee joka vuosi uudet ja monet

Meillä minä ja lapset palellaan niissä nuhjuissisa kirppisvaatteissa, mutta miehen kaikki ulkovaatteet on kaupasta.

hitto, pitäisköhän ottaa ero, kun me ollaan niin eritasa-arvoisia lasten kanssa tuohon mieheen verrattuna.

Vaimo ja lapset kulkee nuhruissa, mutta herra ostaa uutena kaupasta. Snif...kyynel.

[QUOTE="vieras";25171996]Ennemmin voisi kysyä, että kuka ostaa niitä rytkujä kirpparilta muuten kuin kakkos/kolmoshaalariksi. Ei kukaan, veikkaan.[/QUOTE]

No tässä sulle sitten ainakin yksi poikkeus. Ja mulla ei ole tapana ostaa mitään rytkyjä, vaan ihan kelpo vaatetta. En kai mä nyt maksaisi sellaisesta mikä roskiin jo joutaisi. Mutta meillä ostetaan vaatteet käyttöä varten, ei lapsen koristelua varten. Ja käytössä vaatteet kuluu, menee joskus rikkikin. Mieluummin pistän sille käytettynä ostetun haalarin päälle kuin reilu sadan euron statushaalarin, jota täytyy sitten varjella jotta jälleenmyyntiarvo säilyy.

Lapsilla on aika paljonkin kirppisvaatteita. Tytön yksi ulkotakki on kirppikseltä ja pojan kahdet housut myös.

Mun ulkovaatteet ei oo kirppikseltä.

Mutta ei mun lasten ulkovaatteet mitään nuhjuja ole...kelpuutan kirppikseltäkin vain ne oikeasti hyväkuntoiset, jotka ei uudelle häpeä. Kulahtaneita, aikansa eläneitä rättejä en huolisi edes mökkivaatteiksi.

No tässä sulle sitten ainakin yksi poikkeus. Ja mulla ei ole tapana ostaa mitään rytkyjä, vaan ihan kelpo vaatetta. En kai mä nyt maksaisi sellaisesta mikä roskiin jo joutaisi. Mutta meillä ostetaan vaatteet käyttöä varten, ei lapsen koristelua varten. Ja käytössä vaatteet kuluu, menee joskus rikkikin. Mieluummin pistän sille käytettynä ostetun haalarin päälle kuin reilu sadan euron statushaalarin, jota täytyy sitten varjella jotta jälleenmyyntiarvo säilyy.

Eiku just tarkoitin sitä, että eihän ne huonokuntoiset (ja ylihinnoitellut) vaatteet liiku siellä kirpparillakaan minnekään.

Minäkin ostan kirpparilta lähes kaiken, mutta en sentään osta huonokuntoisia, vaan valitsen ne hinta/laatu-suhteeltaan parhaat.

kyllä se meillä ainakin menee melkein asiassa kun asiassa että lapsille ostetaan ensin ja sit vasta itselle. Toki kyllä ostaisin kirpparilta jos uudenveroiset löytäisin, toistaiseksi olen löytänyt vaan syystakin mitä sai käyttää viileinä syksyisinä päivinä.

lähes kaikki tuntemani äidit laittavat lapsiinsa kaiken rahan. itselleen ei koskaan mitään.

ja jos joku ostaisikin lapselle käytetyt ulkovaatteet hyväkuntoiset löytäessään, ei ole multa pois. Moni äiti kulkee 10 votta samoissa takoissa, lapsettomilla on varaa törsätä itseensä.

ostan lapselle kirpparilta ulkovaatteita jos löydän, enemmän kuitenkin huutonetistä ostettua.. mutta on myös ykköshaalari talvelle ja syksylle/keväälle uudet kaupasta.. jotta varmasti kestävät..huutispuvut on yleensä varapukuina..
itse sitten kuljen myös siisteissä vaatteissa.. talvitakki on hobby hallista alesta ja softshell takkini on merkkituote, jotta kestää.. :)
Ostaisin itellekki kirppikseltä vaatteita, mutta en löydä.. olen niin isokokoinen ettei siellä ole minulle vaatteita.. tai en ole löytänyt..

[QUOTE="vieras";25172045]Eiku just tarkoitin sitä, että eihän ne huonokuntoiset (ja ylihinnoitellut) vaatteet liiku siellä kirpparillakaan minnekään.

Minäkin ostan kirpparilta lähes kaiken, mutta en sentään osta huonokuntoisia, vaan valitsen ne hinta/laatu-suhteeltaan parhaat.[/QUOTE]

Siis tarkoitin sitä, että kirpparilta löytää hyväkuntoisia tai jopa uusia vaatteita. Eikä kirppisostajan ole pakko ostaa kulahtaneita. Ap voisi siis vierailla kirppareilla vähän useammin ja katsoa tarkemmin.

[QUOTE="vieras";25172045]Eiku just tarkoitin sitä, että eihän ne huonokuntoiset (ja ylihinnoitellut) vaatteet liiku siellä kirpparillakaan minnekään.

Minäkin ostan kirpparilta lähes kaiken, mutta en sentään osta huonokuntoisia, vaan valitsen ne hinta/laatu-suhteeltaan parhaat.[/QUOTE]

Sori, mä käsitin ihan väärin :).

[QUOTE="vieras";25171996]Ennemmin voisi kysyä, että kuka ostaa niitä rytkujä kirpparilta muuten kuin kakkos/kolmoshaalariksi. Ei kukaan, veikkaan.

Ostan lapselle kirpparilta paljon ja ostaisin itsellenikin, jos löytäisin. Tällä hetkellä 2 talvitakkiani on kirppikseltä ja ne ovat (silloin olleet) ihan priimakuntoisia.

Minusta on kuitenkin täysin ymmärrettävää, että aikuisen ulkovaatteisiin panostetaan rahallisesti enemmän, koska niitä myös käytetään useampi vuosi. Lisäksi köyhän ei kannata ostaa halpaa tai ainakaan huonolaatuista. Lapsen haalari menee kuitenkin ensimmäiset 10 vuotta vain sen yhden talven. Lisäksi käytettynä ostaminen on ekoteko ja joskus voin maksaa käytetystä vähän liikaakin vain ympäristön takia.[/QUOTE]

Meillä lapsilla on tähän mennessä ulkoiluvaatteet menneet kaksi talvea. Nyt ostettiin markkinoiden parhaat ja laadukkaimmat puvut, jotka menee varmasti AINAKIN sen kaksi talvea, ellei peräti kolmekin. Ja lapset alle 5-vuotiaita. Laadukkaissa kunnon puvuissa on kunnolliset säädöt, jolloin puvusta saa istuvan, vaikka olisi isokin. Ja ainakin nämä meidän puvut ovat todella lämpimiä, mutta eivät ns. PAKSUJa, kuten monet reimatecin pussi-puvut. Niitä ei varmaan pystyiskään ostaa montaa numeroa isompina, kun hukkuisivat...

Tuota... meillä ostetaan kans nimenomaan KÄYTTÖÄ varten. Ja siksi uudet, vedenpitävät, kestävät, lämpimät.... Että niillä olisi käyttöä ja että ne olisi käytössä hyvät.

Meillä lapsilla on tähän mennessä ulkoiluvaatteet menneet kaksi talvea. Nyt ostettiin markkinoiden parhaat ja laadukkaimmat puvut, jotka menee varmasti AINAKIN sen kaksi talvea, ellei peräti kolmekin. Ja lapset alle 5-vuotiaita. Laadukkaissa kunnon puvuissa on kunnolliset säädöt, jolloin puvusta saa istuvan, vaikka olisi isokin. Ja ainakin nämä meidän puvut ovat todella lämpimiä, mutta eivät ns. PAKSUJa, kuten monet reimatecin pussi-puvut. Niitä ei varmaan pystyiskään ostaa montaa numeroa isompina, kun hukkuisivat...

Jaa merkki muillekin! Siis mikä merkki on sellainen, että menee kaksi talvea alle 5-vuotiaalla? Meillä 3-vuotias kasvaa noin 1 cm kuukaudessa ja 2-vuotias vieläkin enemmän. Kulkevat käyrällä +1,5 tai +2.

Ostan lapsille kirpparilta, koska joudun ostamaan ne joka vuosi. Ja lapsille ei riitä ne yhdet puvut, vaan mielellään haalari+takki ja housut. Lapset eivät välitä onko vaatteet viimeisintä muotia vai ei, mutta tietenkin siistejä vaatteita ostan heillekin.

Itselleni ostan kirpparilta kyllä; jos löydän! Monesti valitettavasti ulkovaatteet joudun ostamaan uutena. Ja niitähän ei joka talvelle tarvitse edes olla uusia, olen kyllä käyttänyt useamman vuoden
samoja toppavaatteita.

Yhteistyössä