Ositus avioeron jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jätetty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jätetty

Vieras
Miten ositus menee, kun avioehtoa ei ole ollut. Naimisissa 4v ja nyt mies haki eroa. Hänellä oli isompi pesämuna laittaa yhteiseen asuntoomme 6v sitten kuin minulla. Molemmilla 50% asunnosta ja kummallakin henk. kohta laina, miehen laina tietysti pienempi. Sen jälkeen lunastanut osakkeita jotka käytti myös oman puolikkaansa lainan maksuun. Nyt ostimme tontin ja rakensimme talon, joka puoliksi sekä laina yhteinen. Edellisen myynnistä saatu voitto siis laitettu yhteen ja loppu otettu yhteistä lainaa tästä uudesta talosta.

Miten ositus menee nyt, kuuluuko mulle puolet tuosta talon myyntisummasta (miinus velat) vai saako mies isomman osuuden koska pesämunasta hänellä oli alunperin enemmän? Minulla on myös opintolainaa pari tonnia, se varmaankin on henkilökohtaista lainaa josta vastaan itse myös tulevaisuudessa.

Entäs autojen osalta. Hänellä oli auto kun tapasimme, jota on sittemmin vaihdettu uudempaan (ollut koko ajan miehen nimellä). Toisen auton saimme anopilta viime kesänä (muutaman tonnin kottero :) ja miehen nimelle laitettiin. Miten näiden kanssa?

Juristi lienee paras palkata tekemään sopimukset mutta suunnilleen mitenkähän menee, että osaan vähän laskeskella tulevia velkoja ja omaisuuden määrää kun itselleni ja lapsille asuntoa etsin...??

Ok! Ositusta ei vissiin vielä voi tehdä kun talo ei ole myynnissä vielä? Mitään tarkkoja euromääriä ei siis ole antaa jotta varat ja velat saadaan kuitattua... Jossain lakiohjeessa kuitenkin neuvottiin tekemään ositus mahd. pian avioerohakemuksen jälkeen mutta miksi? Mitä haittaa odottelusta on?

Aika paska tilanne, siis muurenkin mutta omaisuuden suhteen myös. Talo on ihan uusi, ei edes valmis vielä ja nyt jo pitää myydä... Joko saadaan maksaa vero voitosta tai pahimmassa tapauksessa ei saada edes omiamme pois... :(

Suostittelen erittäin lämpimästi oikeusaputoimistoa niin saat oikeesti oikeeta ja lainkirjaimen mukaista tietoa noista, sekä neuvoja tuohon.
Tietenki ositus on parasta tehdä mahdollisimman pikaisesti, että asia ei jää roikkumaan ja usein tulee kaikenlaista mutkaa jos venyy tuo ositus pitkään (voi tulla uutta kumppania jo kuvioon sun muuta)
Talosta joltaki arvio hinnasta esim. kiinteistövälitykset tekee noita maksua vastaan. Ja joko toinen ostaa toisen osuuden tai sitte myyntiin ja rahat puoliksi.
Mut asianajaja kannattaa hommata.

Uusimmat

Yhteistyössä