Osittaisesta hoitovapaasta

Elikkäs voinko itse päättää teenkö lyhyempää työpäivää kun palaan hoitovapaalta takasin töihin? Meillä oli pomon kanssa jo keväällä puhetta ja pyysin että tekisin tuntia lyhyempää päivää lapsen takia.(lähinnä työmatkan takia kun mulla kuluu 50 min työmatkaan yhteen suuntaan) ja silloin hän sanoi että kyllä se sopii. Mutta nyt tää sama pomo sitten alkoi jotain nurisemaan että eiköhän me johonkin ratkasuun päästä siitä työajasta!? Eli alkoi vetää sanojaan takasin! Sitä lähinnä tässä kyselen että voinko kylmästi sanoa että mulla on oikeus lyhennettyyn päivään? Kelan sivuilta ymmärsin että olis oikeus? Täytyy vielä varmistaa soittamalla Kelaan, ajattelin et jos jollain on ollut sama tilanne?

työviikkoa (4 pvä/vko). Sulla on periaatteessa oikeus osittaiseen hoitovapaaseen/lyhennettyyn työpäivään (tai -viikkoon), mutta

- työnantaja voi evätä oikeutesi, jos lyhennetty työaika aiheuttaa työnantajalle "erityistä haittaa" (aika harvinaista ja työnantajan täytyy näyttää toteen)
- työnantaja voi esittää, että lyhennetty työaikasi täytyy pitää lyhennettynä työviikkona

Pidä puolesi, lapsellasi on oikeus enemmän läsnäolevaan äitiin. :)

Yhteistyössä