Osittaisesta hoitovapaasta tietävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja herde
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

herde

Vieras
Heips!

kyseistä etuuttahan pitäisi hakea 2kk ennen etuuden alkamista. Työnantaja ilmoitti mulle eilen illalla, että 30.8. työaikanimuotoni muuttuu. Tämän uuden työaikamuodon aikana tarvitsen osittaista hoitovapaata. Olen nyt pistänyt anomuksen vetämään, mutta onko työnantajalla mahdollisuus evätä/siirtää alkamispäivää niin että tuo 2kk aika täytyy? Hakemusta kun en ole voinut 30.6. mennessä toimittaa kun en tiennyt että työaikani muuttuu.

Työnantaja on kusipää ja jos laki mahdollistaa sen että ei tarvitse myöntää osittaista hoitovapaata kun vasta 2kk päästä niin sen hän varmasti tekee. Vai onk ose myönnettävä koska en ole tiennyt tätä etuutta tarvitsevani kun vasta eilen illalla?

Tietäänkö kukaan?

No v*&¤# kiva. Sitten saa myöntää sen vapaan tästä päivästä kahden kuukauden päästä. Ah, se pomo kyl tekee kaikkensa että mun elämä ois mahdollisimman vaikeeta duunissa.

Siis nämä käsitteet on mulle hieman vieraita, mutta siis osittaista hoitovapaata olen hakemassa työnantajalta. Tuolloin työaikani on 30h/viikko. Luonnollisesti haen kelalta myös sitä rahaa (osittainen hoitoraha, vai mikä lie nimeltään...)

siis tuota, ootko sä tehny kokoaikaista työtä ja työntantaja nyt pudottaa sut 30h/vko?! Etkö saa silloin työttömyyskassalta korvausta siitä? Käsittääkseni parempi kuin Kelan maksama raha. Siis jos työnantaja pudottaa sun tunnit, etkä sä ite oo sitä pyytänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Nöpö:
siis tuota, ootko sä tehny kokoaikaista työtä ja työntantaja nyt pudottaa sut 30h/vko?! Etkö saa silloin työttömyyskassalta korvausta siitä? Käsittääkseni parempi kuin Kelan maksama raha. Siis jos työnantaja pudottaa sun tunnit, etkä sä ite oo sitä pyytänyt.

Jos viikkotunnit 30h/vko, liitosta ei saa mitään.

Mä olen tehnyt töitä 42h/viikko. Poikkeusluvan mukainen työaikamuoto, vuorokausi töitä, jonka jälkeen kolme vapaata. Nyt työnantaja siirtää mut jaksotyöajalle 38,25/viikko. Ja töitä kahdeksan tunnin päivissä, porrastetusti aamu, päivä ja iltavuoroa, myös viikonloppuja.

Olen siis itse hakemassa osittaista hoitovapaata, lastenhoidollisista syistä. Aikasemmassa työaikamuodossa hoitopäiviä tuli 8 kuukaudessa. Ja nyt tässä uudessa tulisi täydet hoitopäivät. Haen siis itse 30h/viikko työaikaa, jotta lapsille tulee vähemmän hoitopäiviä.

Tuskin se sun työnantaja päätöstä venyttää, onhan hänenkin saatava joku tekemään ne puuttuvat tunnit mitkä sinulta jää?... Toivottavasti ainakin, meillä kyllä kolmivuorotyössä osittainen hoitovapaa meni käytännössä niin että kolmen viikon ajalle jaettiin 90 tuntia...mikä sopii mulle tulee enempi ja pitempiä viikkovapaita...tosin olen aika lailla vikonloput sitten töissä. Mutta saa lapsi olla enempi kotona kun isänsä tekee vain ma-pe töitä.

Yhteistyössä