Osittaisella hoitovapaalla olleita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekaluokkalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen ollut. Riippuu varmaan työlpaikasta, mutta mulla se käytännöllisesti katsoen tarkoitti kahdeksan tunnin työpäivää kuuden tunnin palkalla. Samat työthän ne kuitenkin oli hoidettava, osittaisella hoitovapaalla vaan kuudessa tunnissa. Harvoin pääsin töistä lähtemään silloin, kun työaika loppui. Olen sen jälkeen tehnyt osa-aikatyötä, mutta siten, että tein täysiä päivä ja vastaavasti olin täysiä päiviä kotona. Helpompaa niin kuin yrittää päästä lähtemään iltapäivän kiireisimpään aikaan kotiin.

Olen tehnyt vanhempainvapaan päättymisen jälkeen keskimäärin kuuden tuunin työpäivää ja mielestäni tämä järjestely on ainakin meidän kohdalla oikea ratkaisu. Tuntuu, että kuuden tunnin työpäivän vs. kahdeksan tunnin työpäivän välillä on huima ero. Aikaa jää iltapäivällä mukavasti puuhata lapsen kanssa ja kotityötkään eivät tunnu ylitsepääsemättömän raskailta lyhyemmän työpäivän jälkeen. Noin yksi vuotias tyttäreni on isoäidillään hoidossa, joten ainakin mimulla on parempi omatunto myös siitä, että hänen "työpäivänsäkään" ei ole liian raskas. Näin nyt toistaiseksi kunnes jään taas piakkoin äitiyslomalle ja sen jälkeen vähäksi aikaa hoitovapaalle. Osittaista hoitovapaata aion jatkaa taas kun palaan työelämään.

Suosittelen! Olin ennen mammalomaa vuoden osittaisella hoitovapaalla, tein 6h päiviä ja tuosta pidin tiukasti kiinni, koska palkkakin tuli tuon 6h:n mukaan, niin en tehnyt pidempää päivää. Energiaa riittää muuhunkin, kuin työn tekoon :) Ja ei se kovin paljoa pienennä käteen jäävää palkkaa, kun vero% pieneni ja Kelalta sai sen n.50e (70e - verot) hoitorahan.

Onko työnantajan pakko suostua osittaiseen hoitovapaaseen? Kysyin kelasta, mutta eivät osanneet vastata. Kelan nettisivuilla lukee vain, että asiasta on sovittava työnantajan kanssa. Voiko työnantaja kieltäytyä antamasta osittaista hoitovapaata?

Osittainen hoitovapaa
Työntekijä voi saada osittaista hoitovapaata alle nelivuotiaan lapsensa tai muun hänen kodissaan pysyvästi asuvan alle nelivuotiaan lapsen hoidon vuoksi sekä peruskoulun aloittavan lapsen hoidon vuoksi ensimmäisen lukukauden ajaksi.

Osittaisen hoitovapaan saamisen edellytyksenä on lisäksi, että lapsen molemmat vanhemmat ovat, tai milloin kyseessä on yksinhuoltaja, tämä on työssä kodin ulkopuolella ja että osittaiselle hoitovapaalle jäävän työntekijän työsuhde on yhdenjaksoisesti kestänyt vähintään yhden vuoden.

Osittaista hoitovapaata voi saada vain toinen lapsen vanhemmista kerrallaan.

34 e §
Osittaisen hoitovapaan toteuttaminen
Osittainen hoitovapaa toteutetaan työnantajan ja työntekijän sopimalla tavalla työajan lyhennyksenä siten, että työaika on kuusi tuntia vuorokaudessa ja 30 tuntia viikossa, jollei muusta ole sovittu.

Osittaisen hoitovapaan sijoittamisesta on sovittava työnantajan ja työntekijän kesken. Jollei muusta ole sovittu, osittainen hoitovapaa on annettava päivittäisen työajan lyhennyksenä ja se on sijoitettava työpäivän alkuun tai loppuun. Milloin työaika on määrätty viikkoa pitemmältä ajalta, osittainen hoitovapaa voidaan kuitenkin antaa siten, että työaika on keskimäärin 30 tuntia viikossa.

Työnantaja ei voi kieltäytyä sopimasta 34 d§:ssä tarkoitetun työntekijän kanssa 1 momentissa mainitusta osittaisesta hoitovapaasta ilman painavaa syytä. Tällainen syy voi olla vain osittaisesta hoitovapaasta työnantajalle tai liikkeen, laitoksen taikka viraston toiminnalle työpaikan koko ja käytetty tuotanto- ja palvelutekniikka huomioon ottaen aiheutuva merkittävä haitta. Työnantajan on perusteltava syy, johon hän vetoaa.

34 f §

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880284

Eli sitä saa pitää vain alle neljävuotiaan lapsen kanssa ja sitten uudestaan kun lapsi menee kouluun? eli 5- ja 6-vuotiaan vanhemmat ei voi tehdä niin? Osaako joku sanoa pitääkö heti hakea koko ajaksi, vai voinko ensin hakea esim puoli vuotta ja sitten vaikka vuoden lisää siihen perään? Saako sitä hakea kuinka monta kertaa tahansa vai onko tämä asia sovittavissa työnantajan kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli sitä saa pitää vain alle neljävuotiaan lapsen kanssa ja sitten uudestaan kun lapsi menee kouluun? eli 5- ja 6-vuotiaan vanhemmat ei voi tehdä niin? Osaako joku sanoa pitääkö heti hakea koko ajaksi, vai voinko ensin hakea esim puoli vuotta ja sitten vaikka vuoden lisää siihen perään? Saako sitä hakea kuinka monta kertaa tahansa vai onko tämä asia sovittavissa työnantajan kanssa?

:attn: osaako joku vastata?

Alkuperäinen kirjoittaja mitä se 5.6v.n äiti tekee:
joo, minäkin haluaisin tietää...

Mun on tarkoitus aloittaa osittainen hoitovapaa heti hoitovapaan perän ja mietin, et minkä loppumispäivän laitan hakemukseen. Onko se sitten silloin kun nuorempi lapsi täyttää neljä? Jos enempää ei voi olla

Kela maksaa korvausta vain alle neljävuotiaasta ja sitten eka- ja tokaluokkalaisesta. Mutta tuossa välissäkin on oikeutettu osittaiseen hoitovapaaseen, sitä vain ei yhteiskunta tue.
Itse suosittelen hakemaan hoitovapaata pätkissä, silä jos taloudellinen tilanteenne muuttuu, työnantajan ei tarvitse kuitenkaan keskeyttää osittaista hoitovapaata, minulle on käynyt niin.

Mielestäni osittaisen hoitovapaan hakumäärissä ei ole maksimia kuten hoitovapaassa.

Minä osittaista työviikkoa tehdessäni olin perjantait kotona, siitä oli mielestäni huomattavasti isompi hyöty, kuin 1,5 tunnin päivittäisestä lyhennyksestä.

Jos viikkotunteja on maksimissaan 30 on oikeutettu osittaiseen hoitorahaan. Paikan pitää olla vakinainen, ja siellä on pitänyt työskennellä ennen hoitovapaata tai äitiyslomaa 12 kk. Lisäksi pitää tehdä sopimus, josta ilmenee, että työaikaa on lyhennetty lapsen hoidon järjestämiseksi. Ja hoitoraha on ruhtinaalliset 70 euroa kuussa, lyhennät työaikaa minkä verran tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Entäs sit jos tekee n. 20h/vk tai tunteja voi tulla ehkä se 30H/vk jos on kiireaika. Saako tästä osittaista hoitovapaan rahaa?

Yksi kriteereistä on että vaihdat kokoaikaisen työn osa-aikaiseen lapsen hoidon vuoksi. Eli 37,5 tuntia vaihdetaan korkeintaan 30h viikossa.

Itse olin esikoisen jälkeen ja olin 4 pv viikko, pitkä työmatka niin toi järkevin ja meillä ainakin neiti nukkui siihen saakka päikkäreitä kun hain hänet että ihan sama se missä sitä nukkuu. Aamulla meni nukkuvana hoitoon 6.00 ja heräili 8-9 aikoihin ja ruoan jälkeen päikkäreille että hoidossa oloajaksi tuolloin tuli oikeasti 3-4 tuntia.

Uusimmat

Yhteistyössä