Osittainen hoitovapaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vierailija"

Vieras
Kumpaa suosittelette; 6-tuntisia työpäiviä vai 4-päiväistä työviikkoa? Teen vuorotyötä, ja työnantajan puolelta kumpikin vaihtoehto mahdollinen.

Lapset 7v ja 3v, olen yh ja työmatka 13km (n. 15min)

Käytännössä esim. tämä viikko tarkottaisi työajoissa minulla

- 6-tuntisena:
Ma: 6-12.30
Ti: 7.15-12.30
Ke: -
To: -
Pe: 15-21.30
La: 14.30-20.30
Su: 13.45-19.45

tai

- 8-tuntisena

Ma: 6-14.30
Ti: 5.15-12.30
Ke: -
To: -
Pe: -
La: 12.30-20.30
Su: 11.45-19.45

Käytännössä siis nuorempi lapsi on hoidossa vuoropäiväkodissa ja esikoisen kaverina kotona on 14-vuotias serkku silloin, kun olen iltavuorossa / vkonloppuvuorossa

Kumpi siis ois järkevämpi ratkaisu?

4 päiväinen työviikko on minusta järkevin. Ennemmin noista vapaapäiviä, ei ne muutama tunti päivässä enemmän lasten kanssa ole sama asia. varsinkin kun päiväkodista ei usein saa lapsia edes hakea ennen kuin päiväuni-ajan jälkeen eli klo 14 -->.

what? Oikeesti serkku noin usein kaverina? Ei hyvä. Lapsi se on sekin, ei voi uhrata noin paljon vapaa-ajastaan lapsenvahtina. Eikö teillä ole mummoja, kummeja, isää?

On myös päivävuoroviikkoja, jolloin serkku ei ole ollenkaan meillä. Kyseessä on todella läheinen nuori ja hän saa kyllä "työstään" korvauksen ja on itse viime keväänä ehdottanut tätä järjestelyä, kun mietin miten saan hoidettua ekaluokkalaisen illat ja vkonloput. Mummit ovat kaukana, isä kykenemätön hoitamaan lapsia (terveydelliset syyt) ja kummit auttavat joskus, mutta ovat perheellisiä itsekin.

Toiveissani olisi saada päivätyö, mutta ei ole vielä tärpännyt. Siihen asti mennään näillä ja osittainen hoitovapaa on parasta, mitä tässä tilanteessa voin tehdä.

Eli, taidan kallistua sen 4-päiväisen työviikon puolelle

AP

Yhteistyössä