osittainen hoitovapaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pompula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pompula

Vieras
Lapseni täyttää muutaman kk:n päästä 3 vuotta. Tietääkö kukaan voinko jäädä osittaiselle hoitovapaalle ja jatkaa sitä kunnes lapsi koulussa tokalla, vai päättyykö se kun lapsi täyttää 3? Tukea tälle en saa tuon 3 vuoden jälkeen, sen tiedän, mutta voiko olla ilman tukea?

Osittaisella työaikaa voi hakea aina, mutta eri asia myöntääkö työnantaja sitä.
Tuota tukea Kela ei maksa kuin alle 3vee lapsista ja 1-2lk.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Työnantajalla pitää kylläkin olla eritäin panavat perusteet hoitovapaan eväämiseen, se ei ole harkittavissa oleva asia vaan lakisääteinen oikeus työntekijälle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Työnantajalla pitää kylläkin olla eritäin panavat perusteet hoitovapaan eväämiseen, se ei ole harkittavissa oleva asia vaan lakisääteinen oikeus työntekijälle.

työnantaja voi olla sitä myöntämättä, mikäli se aiheuttaa kohtuutonta haittaa muille työntekijöille tai työvuorojärjestelyille. Olen joskus ollut osittaisella hoitovapaalla, mutta enää sitä ei minulle myönnetä.

Alkuperäinen kirjoittaja pompula:
Sepä se, ei varmasti myöntäisi. Siispä voinko hakea osittaista hoitovapaata?

Voit hakea, ja työnantaja voi sen kieltää mutta pitää olla hyvä / perusteltu syy ja työnantaja määrittelee miten sitä työaikaa lyhennetään.
Meillä ei esim käy 6h/päivä vaan mä teen töitä 4 päivää/viikko.

Työnantaja voi kieltäytyä antamasta vapaasta vain, jos siitä aiheutuisi vakavaa haittaa, jota ei voida kohtuullisin järjestelyin välttää. Käytännössä tällaiset tilanteet ovat harvinaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:

työnantaja voi olla sitä myöntämättä, mikäli se aiheuttaa kohtuutonta haittaa muille työntekijöille tai työvuorojärjestelyille. Olen joskus ollut osittaisella hoitovapaalla, mutta enää sitä ei minulle myönnetä.

Tällaisessa tapauksessa päätös aina kirjallisena ja varmistaa esim. liitosta miten on. Käytännössä eväämiseen pitää olla hyvin painavat perusteet,

työnantajalla on oikeus evätä osittainen hoitovapaa vain, jos se aiheuttaa työnantajalle tuotannollista tai taloudellista haittaa. tämä siis tarkoittaisi sitä, että sun pitäisi olla ns. korvaamaton työntekijä, eli käytännössä työnantaja ei voi sitä evätä kovinkaan helposti. se on sitten eri asia, että miten se työaika saadaan sovittua. duunikaveri joutui siitä tappelemaan, mutta sai lopulta yhden päivän viikossa vapaaksi eikä joka päivä lyhennettyä työaikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Työnantaja voi kieltäytyä antamasta vapaasta vain, jos siitä aiheutuisi vakavaa haittaa, jota ei voida kohtuullisin järjestelyin välttää. Käytännössä tällaiset tilanteet ovat harvinaisia.

tiedän omalla alallani aika monen saaneen työnantajaltaan kieltesen päätöksen asiaan. Toki jos rupeisi asiaa riitatuttamaaan saattaisi osittaisen hoitovapaa"siunauksen " saadakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Se koskee vain eka tai toka luokaklaista. Ja sitten näitä pidennetyn opppivelvollisuuden piirissä olevia. Mutta ei kolmevuotiaita.

Väärää tietoa. Koskee kaikkia alle tokaluokkalaisia. Mutta tukea saat alle 3-vuotiaasta tai 1-2-luokkalaisesta. Löytyy varmasti lakipykälistä.

Se koskee vain eka tai toka luokaklaista. Ja sitten näitä pidennetyn opppivelvollisuuden piirissä olevia. Mutta ei kolmevuotiaita.

Koskee kyllä kaikkia tokaluokkaan asti, tukea vaan saa ainoastaan alle 3-vuotiaista ja koululaisista!

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

tiedän omalla alallani aika monen saaneen työnantajaltaan kieltesen päätöksen asiaan. Toki jos rupeisi asiaa riitatuttamaaan saattaisi osittaisen hoitovapaa"siunauksen " saadakin.

Juurikin näin. Työnantajan evääminen ei ole aina yhtä kuin lainmukainen päätös. Koskee monia muitakin työntekijän oikeuksia. Siksi aina kirjallisena kielteiset päätökset.

Väärää tietoa. Koskee kaikkia alle tokaluokkalaisia. Mutta tukea saat alle 3-vuotiaasta tai 1-2-luokkalaisesta. Löytyy varmasti lakipykälistä.

Siis tukea saa vain noista eka- ja tokaluokkalaisista.

Tuke saa myös alle 3-vuotiaista. Löytynee Kelan sivuita...

Tuke saa myös alle 3-vuotiaista. Löytynee Kelan sivuita...

Kela tukee perhettä maksamalla osittaisen hoitovapaan ajalta osittaista hoitorahaa. Hoitorahaa ei makseta koko hoitovapaan ajalta vaan ainoastaan alle 3-vuotaista lapsista sekä koulunsa aloittaneista ensi- ja toisluokkalaisista (poikkeuksena sairaat ja vammaiset lapset).

Kannattaa huomioida, että valtaosa osittaisen hoitovapaan pitäjistä tekee entiset työt lyhyemmässä ajassa ja huomattavasti pienemmällä palkalla.

Minä muistelen aikaa melkoisen stressaavana!

Alkuperäinen kirjoittaja pompula:
Sepä se, ei varmasti myöntäisi. Siispä voinko hakea osittaista hoitovapaata?

Voit hakea, ja työnantaja voi sen kieltää mutta pitää olla hyvä / perusteltu syy ja työnantaja määrittelee miten sitä työaikaa lyhennetään.
Meillä ei esim käy 6h/päivä vaan mä teen töitä 4 päivää/viikko.
Ei määrittele kuin vain painavasta syystä!

Meillä taasen pomo melkein kapsahti ilosta kaulaan kun ilmoitin alkavani tehdä 6-tuntista työpäivää. Näin ollen minulle ei kuulu ruokatuntia joten helpotan kummasti ruokatuntiruuhkaa.

Kannattaa huomioida, että valtaosa osittaisen hoitovapaan pitäjistä tekee entiset työt lyhyemmässä ajassa ja huomattavasti pienemmällä palkalla.
Sehän riippuu täysin työstä. Tästä syystä minun mieheni ei jää lyhennetylle, hän kun on talossa ainoa joka ne työt osaa tehdä.

Minulla taasen on työ missä en itse voi millään tavalla vaikuttaa tarjolla olevan työn määrään. Kun minä lähden, muut jäävät tekemään minunkin työni. ;)

Ei kyllä osittaisen hoitovapaan työajasta sovitaan työnantajan ja työntekijän kesken. Lähtökohtaisesti vapaa toteutetaan niin että lyhennys on jokaiselle päivälle eli työnantajan ei tarvitse suostua esim. nelipäiväiseen viikkoon. Mutta kaikki on työnantjan ja -tekijän sopimuksesta kiinni.

Sen sijaan osittaisen hoitovapaan eväämiseen kokonaan täyty olla hyvin painava syy.