Osittainen hoitovapaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Satu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Satu

Vieras
Poika aloittaa syyskuussa päiväkodin, alan itse tekemään lyhennettyä viikkoa. Kumpi olis mielestänne parempi vaihtoehto. Poika on päivähoidon alkaessa 1v10kk.

1. Teen 6 t päiviä, jolloin pojalle tulee hoitoajaksi väähän yli 7tuntia.

2. 4 päivän työviikko, mutta silloin hoitopäivien pituus olisi mun työmatkojen
takia n. 8,5t. Vapaata pitäisin joko pe tai ma.

Hoitopaikat usein tykkää enemmän vaihtoehdosta 1. Käytännössä monessa työssä on helpompi toteuttaa vaihtoehto 2, koska jos olet paikalla 5pv viikossa, saat töitäkin yhtä paljon kuin muut. Joudut vaan tekemään ne nopeammin tai tulee helposti jätettyä tauot väliin. Itse tykkään vaihtoehdosta 2, jolloin vapaapäivänä ehtii oikeasti tehdä jotain kivaa.

Ilman muuta kakkosen puolesta. Pojan kannalta mukavampaa, että saa olla äidin kanssa yhden kokonaisen päivän lisää kuin yhden tunnin päivässä lisää. Ja töidenkin järjestämisen kannalta järkevämpä plus ei mene rahaa työmatkoihin jne.

Tuttuni halusi samassa tilanteessa ehdottomasti yhden kokonaisen lisäpäivän, koska oli sitä mieltä, ettei lyhyempää työpäivää sitten lopulta edes huomaa, kun kaupassa ravaa ja bussilla kulkee. Pohdin, että pitkä viikonloppua vaikka maanantaivapaalla olis ihan kiva, eikä 8,5 h hoidossa ole vielä mitenkään eläimellistä. Hoitoon sopeutuminen vie oman aikansa toki joka tapauksessa. Mieti siltä kannalta, kummasta tunnet saavasi itse enemmän irti, niin se on luultavasti pikkukaverillekin parasta.

Mä itse teen 4 päiväistä viikkoa, ja koko perhe on tykännyt + että jää yhden työpäivän matkakulut pois, kun ei tarvitse ajaa työmatkaa ja mulla kuitenkin työmatka on noin 1h päivässä (yhteensä kahteen suuntaan) pitkä viikonloppu on ihana!

Alkuperäinen kirjoittaja gissa:
Mä itse teen 4 päiväistä viikkoa, ja koko perhe on tykännyt + että jää yhden työpäivän matkakulut pois, kun ei tarvitse ajaa työmatkaa ja mulla kuitenkin työmatka on noin 1h päivässä (yhteensä kahteen suuntaan) pitkä viikonloppu on ihana!

ja siisn mulla aina pe vapaa :)

ja siisn mulla aina pe vapaa :)

Oon kyllä itsekin enemmän sen 4 päiväisen viikon kannalla, joten ehkäpä alan tehdä sitä. Mulla mennyt yöunetkin jo kun stressaan tätä asiaa, yöllä kun herään ni pari tuntiakin menee ennen kuin saan unen päästä taas kiinni.

Mä aloitan parin viikon päästä tuon 6h/5pvä viikossa. Työnantaja sanoi, että on helpompi järjestää mulle sijainen tarvittaessa iltapäiväksi pariksi tunniksi, koska moni työkaveri on kuitenkin työajan loppuun asti töissä. Meillä siis liukuva työaika ja osa hyödyntää liukumaa aamuisin ja on sitten iltapäivällä siihen asti, että ovet suljetaan asiakkailta. Matkakuluihin tuo ei mulla vaikuta, koska kuljen bussilla ja kk-lipun ostan joka tapauksessa.

Olin itse osittaisella siten, että olin yhden päivän vapaalla. Ratkaisuun päädyttiin kun päivähoitomaksu aleni siten reilusti, toisella tyylillä se olisi pysynyt samana.